Zindelijkheidstraining

18-05-2009 10:37 641 berichten
We hebben een centraal borstvoedingtopic, misschien is het ook handig om een centraal zindelijkheidstraining-topic te hebben, waar iedereen haar vragen kan stellen - en hopelijk antwoorden krijgen.

Alles dus, over potjes, wc-verkleiners, dwars-liggende-kleuters, onderbroekenwastips, behangplaksel en ga zo maar door...
Alle reacties Link kopieren
quote:flint schreef op 15 juni 2009 @ 16:26:

Sylvester, het schijnt dat kinderen jonger dan 2 nog geen controle over hun sluitspieren hebben, dus wat dat betreft is het wel te vroeg.

Goed dat het cadeautje zo'n indruk heeft gemaakt, misschien krijgt hij nu de smaak wel weer te pakken.

Volgens mij is deze theorie echt hele grote flauwekul. Ik kom later wel eens terug om dat te onderbouwen maar heb nu geen tijd.

Ainne ik zou haar echt echt echt lekker laten rommelen hoor met zindelijk worden ook al is het dan nog 'te vroeg'

Hier gaat het heeeel goed met zindelijk worden. Gisteren voor het eerst mee naar buiten geweest op de fiets zonder luier. Hele weekend binnen zonder luier geweest. 1 ongelukje toen ze ontdekte dat iets om haar kont niet meteen betekent dat dat ook poep en pies opvangt...
Kletsmajoor, ik ben benieuwd! Ik praat ook alleen maar na wat ik heb gehoord, ik heb er verder geen ervaring mee (dankzij mijn slome zonen die een luier heeeeeeeel lang wel best vonden)

Ik ga zoon voortaan eerst laten plassen als we thuis zijn en daarna naar buiten. Vandaag weer een droge dag op de crèche en hij is thuis nog geen 3 minuten buiten of hij piest in z'n broek. Daar moet dus nog een beetje routine in komen, maar verder gaat het dus goed.
Jaaaaa, weer goed gegaan op de creche, opnieuw keurig op de wc gepoept waarbij ze het ook zelf vantevoren aangaf.

De leidster vertelde vanmorgen dat toen ze vorige week voor het eerst daar op de wc gepoept had, dat ze daarna alle groepen langsmocht om iedereen haar grote nieuws te vertellen en volgens mij heeft dat indruk gemaakt, want we hebben al vier dagen geen vieze onderbroeken meer gehad.

Helaas wel drie piesongelukjes afgelopen zaterdag, maar goed, sindsdien gaat het weer goed dus. Zou het kwartje dan...

Hee wat goed KM, dat Y ook vorderingen maakt! Wij hebben Leah trouwens al heel snel geleerd om op haar hurken in het gras te plassen - dus als je met haar naar buiten gaat, dan hoef je niet bang te zijn dat ze het niet haalt. Enige nadeel is dat ze dat zó interessant vindt, dat het nu vaste prik is, iedere keer als we naar de speeltuin gaan, haha.

Tja, ik weet niet zo goed wat wijsheid is wat Aims betreft. Ik dacht dat de sluitspiergrens 18 maanden was of zo. Nou ja, voorlopig forceren we niets in ieder geval.
Oh cross-post, Flint. Goed idee, om gelijk te plassen als je thuiskomt - of daar plassen voor je weg gaat natuurlijk.
Ainne, we wonen 2 minuten van de crèche dus op zich moet hij dat wel kunnen redden.

Goed dat ze zo lekker op de wc poept, gaat goed
Mag ik meedoen hier?

Zoon (apr 06) is nog niet zindelijk. Hij heeft het een periode aardig gedaan (maw hij plaste soms toevallig als ik hem erop zette), maar opeens wilde hij niet meer naar de wc, was niet meer interessant, ook al was hij helemaal in de wolken met zijn stickers en mijn complimenten. Ik wil eigenlijk wel dat hij regelmatig gaat (bv 's ochtends bij opstaan), maar vaak is het huilen en zeggen dat hij niet wil. Vaak zit hij ook zo in zijn fantasie dat hij geen schone luier/ wcbezoek wil, het stoort hem in zijn spel, ook al ruik je hem van een kilometer afstand! Dan vind hij het gewoon niet vies. Andere momenten zegt hij wel ik heb een poepie gedaan....dus hij voelt het wel zou je zeggen! Ik laat hem dan maar, want ik wil ook niet dat hij een trauma krijgt of angstig wordt van plassen/poepen op de wc. Ik geef hem gewoon een schone luier.

Maar aan de andere kant... nog maar 1 zomer... en hij is 4 voor je het weet. Ik zie het wel gebeuren dat hij niet zindelijk is voor hij naar school gaat.

Trouwens, zijn vriendjes en vriendinnetjes waar hij erg tegenop ziet zijn wel zindelijk, als zij naar de wc gaan, gaat hij mee om te kijken (hihi). Zelf wil hij daarna ook wel, maar als hij alleen thuis is, ho maar! Helaas is het erg druk op de creche waardoor ze er daar niet voldoende aandacht aan kunnen geven heb ik het idee.

Ik weet wel dat het heus wel over zou zijn als hij 16 is, maar ja...

Iemand tips? Regelmatig op de wc zetten en de hemel inprijzen als er toevallig wat invalt? Of er juist even geen issue van maken en hem niet op de wc dwingen?
Weet je zeker dat ze het te druk hebben op de creche?

Hier was het ook af en aan op de wc, maar pas toen de creche zich er ook fulltime mee ging bemoeien konden we echt met z'n allen 100% er voor gaan en dat heeft wonderen gedaan, het is nu een maand later en ze is zo goed als zindelijk.

Ik voelde mee aan het begin erg bezwaard tegenover de creche, want vooral de eerste week liet ze ALLES lopen, ik heb tot vorige week nog gevraagd of ze niet liever hadden dat ik haar luierbroekjes omdeed, maar ze vonden het geen punt - en geloof me, ze hebben een aantal keer poep uit haar oksels moeten wassen... Hoort erbij, was hun antwoord, we zijn het gewend.

Dus vandaar mijn vraag, is de creche echt te druk, of komt het meer van jou uit, dat je je wellicht bezwaard voelt? Heb je het al eens besproken met ze?
Hebri, ik zou het wel even checken op de crèche of ze het echt te druk hebben. De meeste crèches helpen juist erg mee met zindelijk worden, is gewoon een onderdeel van het groter worden van het kind. Ik zou wel gewoon doorgaan, hem op gezette tijden op de wc zetten en uitgebreid prijzen en belonen als het goed gaat. De paaseieren hebben hier wonderen gedaan

Ik heb net bij het verschonen van het bed van m'n zoon er toch maar alvast een zeiltje in gelegd. Ik durf het nog niet helemaal aan om hem 's nachts geen luier aan te doen, maar goed, dan ligt het er maar alvast. Ik vraag me ook af wanneer we die stap moeten gaan zetten, toch maar wachten totdat het overdag altijd goed gaat?
Goed idee Flint, ik moet die dingen ook eens gaan halen. heb ze in de uspermarkt gezien van Pampers, maar ik heb gehoord dat Lidl heule goedkope heeft, van die wegwerp-onderleggers.

Gaat jouw zoon nu zonder iets aan slapen tijdens zijn middagdutje?
Nou, hier gaat het ruk Afgelopen week zonder luier overdag, soms gaat het goed, meestal niet. Dus ik geef er ff de brui aan
De wc (potje trouwens ook) vind onze dochter van 2,5 verschrikkelijk... zelfs als ie gepimpt is met een leuke roze verkleiner, ik probeer te paaien met leuke dingetjes zoals stickers oid het mag allemaal niet baten

Nu vroeg ik me af... zou het niet werken als ik haar gewoon geen luier meer aan zou doen? Gewoon cold turkey stoppen met die dingen en volhouden?
(even niet denkend aan de poep en plas overal )
Dat denk ik niet Nurse, als ze de wc/potje niets vindt, dan lijkt me dat ze er gewoon nog geen zin in heeft.

Wat je misschien eens kunt proberen, is als ze next door is, dat oma een wc-verkleiner/potje aanbiedt, wie weet is het dan ineens anders en zodra ze er ook een keertje iets op doet en de vlag uitgaat, wie weet wil ze dan thuis ook wel.

Vreemde ogen dwingen soms (niet dat oma zo ontzettend vreemd is voor haar, maar je snapt 'm wel).
Hmm, helaas... opa's/oma's, papa/mama... het maakt totaal geen indruk
Nou, ik weet niet of cold turkey een slecht idee is, hoor, het heeft hier ook gewerkt. Al moet ik wel zeggen dat zoon toen wel op het kdv al regelmatig op de wc zat. Maar hij wilde echt nooit op de wc of het potje thuis, hoe leuk ik het ook maakte.

Ainne, zoon doet al heel lang geen middagtukje meer, daar vond hij zichzelf te groot voor toen hij 2 was of zo . Hij valt overdag nog wel eens op de bank in slaap en dan heeft hij dus geen luier om. Is tot nu toe altijd nog goed gegaan gelukkig, anders zit ik met een natte bank.

Dat zeiltje van mij is van Ikea, je kunt het ook wassen. Kostte trouwens ook geen drol (leuke woordspeling )

Sarah, niet opgeven! Of denk je echt dat ze het nog niet 'snapt'?
Jammer Nurse. Nou ja, wie weet maakt ze binnenkort een vriendinnetje op de psz die al zindelijk is en wil ze het dan ineens ook?

Leahs beste vriendinnetje Aoibhe (mooie Ierse naam he, je zegt Eva) was al een paar maanden zindelijk en in eerste instantie ging Leah een week mee "kijken" en zo spelenderwijs werkten ze toe aan het zelf gaan.

Oh Flint, die van ons moeten we na 2,5 uur wakker maken 's middags, die vind slapen heeeerlijk.

Wij hebben geen Ikea. Nou ja, nog niet. Hij is er wel, maar pas als de snelweg ernaast helemaal klaar is (die wordt al jaaaaaren van 2 naar 3-baans gebouwd) mag ie pas open, anders worden er teveel verkeersproblemen verwacht, hahaha.
Nope Ainne.. haar beste maatje is zindelijk (3 jaar) ze vind t erg leuk om mee te lopen met hem naar t toilet maar zelf, ho maar...

Nou, ga de boel hier nog ff entertainen

xx
Gewoon een eigenwijs ding dus. Nou ja, what else is new?

Als ik jou was, zou ik het even laten voor wat het is, het is niet zo dat je zeeën van tijd hebt momenteel (understatement) met die andere twee kleintjes en vooral de eerste periode is het gewoon ontzettend intensief.
Nee, tis niet zo dat ik me verveel en daarom mn kind maar es wil gaan trainen om zindelijk te worden

Moet dan trouwens sowieso eerst langs de Zeeman oid om een stapel onderbroekjes en broeken in te slaan bedenk ik me nu.

xx
quote:Ainne schreef op 16 juni 2009 @ 17:17:

Leahs beste vriendinnetje Aoibhe (mooie Ierse naam he, je zegt Eva)

En dáár kom je nú pas mee?!? Na mijn gezwoeg en gezweet op een nieuwe forumnaam...

Nurse, ik zou R. nog even voorbereiden door haar bijvoorbeeld boekjes voor te gaan lezen over naar de wc gaan. Je hebt echt hele leuke boekjes met doortrekgeluidjes of poepgeluiden etc.

de gastouder heeft trouwens een wcverkleiner met een soort trapje eraan... echt een handig ding want dan kan ze ook zelf op en af de wc klimmen... en als je niet geduldig genoeg bent voor dat fietsen.. zou ik zeker niet cold turkey aan zindelijkheidstraining beginnen

Y. heeft terwijl ik dit zit te tikken op het potje geplast en zelf haar broek naar beneden en weer omhoog gedaan en toen een snoepje gekregen. Nou moet ze niet té goed gaan want heb vandaag voor de zekerheid een nieuw pak luiers en een pak luierbroekjes gekocht...

Ik heb het gisteren nog even gevraagd aan de gastouder voor de maandag hoe zij dat deed met zindelijk worden, en zij zei dat ze zodra de kinderen thuis een week zindelijk zijn ook daar gaat beginnen aan zonder luier laten lopen...
Niet eens Nurse???

Ondergoed is wel handig als je begint.

Plasongelukjes hebben we alleen in bed.

Gisteren wilde zoon niet meer poepen. Vandaag waren we in de winkel en ik zag m op handen en knieën duiken. Ondanks dat ik gelijk riep: neee, gaan staan, niet in je broek poepen.

Helaas een klein poepje erin. Ik zei dat ik het echt niet leuk vond en boos op hem was. Hij vond t niet leuk dat ik boos was.

Heb steeds herhaald dat hij nu echt een grote jongen is en niet meer in zijn broek hoeft te poepen. Dat hij heel goed kan praten en dus kan zeggen als hij moet.

Het kado wat hij zondag kreeg moest hij mij zelf teruggeven. Dus heel sipjes teruggegeven. Ik heb gelijk gezegd: zodra je weer op het potje hebt gepoept, krijg je hem weer terug.

Zojuist zag ik hem weer op handen en knieën duiken. Gelijk samen naar de wc en jawel, een poepje op het potje. Heel trots was hij en riep gelijk: nu krijg ik mijn kadootje weer terug!!!!

Ik ben benieuwd hoe het blijft gaan.
koffie, zwart graag...
quote:Ainne schreef op 16 juni 2009 @ 17:17:

Leahs beste vriendinnetje Aoibhe (mooie Ierse naam he, je zegt Eva) was al een paar maanden zindelijk en ...

Oh Flint, die van ons moeten we na 2,5 uur wakker maken 's middags, die vind slapen heeeerlijk.

Haha, mooie naam, ik had er nooit Eva van gemaakt

Echt? Zodra zoon hier over ging van ledikantje naar bedje (en dat was vlak na z'n 2e jaar omdat hij steeds met allerlei stuntmancapriolen uit het ledikantje klom. Of beter gezegd: zich uit het ledikantje stortte) was het over met het middagslaapje.

.
Sylvester, doe je dan geen luier meer om in bed? 's Avonds bedoel ik? Zoon gaf vanavond aan dat hij echt geen luier meer aan hoefde 's nachts, maar ik heb hem verteld dat als hij vannacht niet in z'n luier plast, dat het dan niet meer hoeft.

Volgens mij heb je hem nu wel weer te pakken met het poepen, hoor, als hij zo sip was over het teruggeven van z'n cadeau. Kinderen van 3 snappen oorzaak-gevolg echt wel.

Kletsmajoor, goed hoor! Die luiers komen wel op, ik ga er tenminste vanuit dat de zindelijkheid 's nachts ook nog wel even op zich laat wachten.
Hier heeft coldturkey wel heel goed geholpen. Ze had nog nooit op het potje geplast thuis maar nadat ze twee keer het plas langs haar benen had gevoeld wist ze niet hoe snel ze het op het potje moest doen. Met een paar dagen was ze zindelijk voor het plassen.

Niet dat ze er nu nog veel zin in heeft, ik moet vaak lullen als brugman om haar op het potje te krijgen. Ze heeft gewoon geen zin. En de ongelukjes vindt ze ook niet zo erg meer, mama ruimt het wel weer op.

Iemand nog een tip hoe je een peuter op het potje kan laten poepen?

Ik heb al een prachtig stuk chocola klaar staan voor als ze heeft gepoept en een cadeautje beloofd maar daar is ze niet gevoelig voor.

Oeps, sorry KM, dat was wel een mooie nick geweest ja!

Wat gooooed dat Y op de pot geplast heeft!

Zooo streng ben jij Syl, maar gelijk heb je, want het werkt overduidelijk!

Pebbels, tot vorige week hadden we hier precies hetzelfde, niet poepen op de wc/pot,dat was ook eigenlijk de reden voor dit topic, dat is niet wist hoe ik dat nou moest tackelen. En weet je, ik heb nog steeds de oplossing niet, maar ineens viel het kwartje en nu heeft ze als sinds vrijdag niet meer in haar broek gepoept.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven