Welke auto?

01-05-2022 16:38 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben naar een auto opzoek voor deze zomer om door Europa wat te trekken voor een paar maanden. Het OV gebruiken is jammer genoeg geen optie vanwege een aantal praktische bezwaren. De auto zal voornamelijk door mij en wellicht met enige regelmaat samen met een vriendin gebruikt worden. Dus vaak max 2 personen.

Maar door het grote aanbod, kan ik de bomen door het bos niet meer zien. Mijn budget ligt tussen de €3000-€5000 voor een auto. Waarbij ik naar auto's kijk die jonger dan 2010 zijn en minder dan 150.000km op de teller hebben. Bij voorkeur diesel ivm vele kilometers, maar benzine is ook een optie. Andere vereisten die ik heb zijn:
- Niet te grote auto, maar wel met voldoende laadruimte
- Betrouwbaar type auto

Ik heb wel naar wat betaalbare modellen gekeken zoals Skoda Fabia en Citroën C3 Picasso, maar ik haal over beide wisselende verhalen, maar dat hoor ik ook over vrijwel alle auto's haha.

Welke auto's raad jij persoonlijk aan en welke raad je persoonlijk af?
pier95 wijzigde dit bericht op 01-05-2022 16:46
7.08% gewijzigd
A smooth sea never made a skilled sailor.
Voor hoeveel personen? En moet er een kampeeruitrusting in passen?
Geen groot verstand van auto's hier, maar twee dingen om in overweging te nemen:
- Als je door verschillende landen gaat reizen, kies een gangbaar merk dat in al die landen makkelijk gerepareerd kan worden indien nodig (voor het vervangen van een lampje is tegenwoordig bij veel auto's al een speciale sleutelset nodig)
- Bij 100.000 km is de distributieriem aan vervanging toe en dat is een vrij prijzige klus. Vraag dus bij een auto rond die km stand of dat al is gebeurd.
Aux_Champs-Élysées schreef:
01-05-2022 16:44
Voor hoeveel personen? En moet er een kampeeruitrusting in passen?
Ohja! Dat was ook handig om te vermelden haha. Het is voornamelijk voor mijzelf en wellicht met een vriendin, dus vaak max 2 personen. Er moet wel kampeeruitrusting in passen.
Toyota!
Wil je in de auto kunnen slapen? (als in bij nood achterbank plat)

Anders voldoen bijna alle middenklassers toch wel?
Wij hebben een een Hyundai uit 2008 met 2 ton op de teller die makkelijk nog een zomer door Europa zou kunnen crossen. Sterker nog dat hebben we vorig jaar gedaan met vouwwagen naar zuid Frankrijk. Het is dat de tweede auto het begaf, en we nu voor een hele nieuwe gezinsauto zijn gegaan, ook gezien de leeftijd van de Hyundai. De Hyundai is nu wel het boodschappenwagentje geworden en als deze de geest geeft dan zien we wel of en wat we terugnemen als tweede auto.

Ik zou dus vooral naar dat soort Aziatische auto's kijken en goed nakijken of het onderhoud netjes is uitgevoerd.
Superuser2020 schreef:
01-05-2022 16:51
Wil je in de auto kunnen slapen? (als in bij nood achterbank plat)

Anders voldoen bijna alle middenklassers toch wel?
Ja, dat zal wel erg prettig zijn als die mogelijkheid er is! Maar ik weet dat daardoor het aanbod een stuk minder word.

Maarja, juist doordat veel auto's voldoen, zie ik door de bomen het bos niet meer... :proud:
MrsDuck schreef:
01-05-2022 16:53
Wij hebben een een Hyundai uit 2008 met 2 ton op de teller die makkelijk nog een zomer door Europa zou kunnen crossen. Sterker nog dat hebben we vorig jaar gedaan met vouwwagen naar zuid Frankrijk. Het is dat de tweede auto het begaf, en we nu voor een hele nieuwe gezinsauto zijn gegaan, ook gezien de leeftijd van de Hyundai. De Hyundai is nu wel het boodschappenwagentje geworden en als deze de geest geeft dan zien we wel of en wat we terugnemen als tweede auto.

Ik zou dus vooral naar dat soort Aziatische auto's kijken en goed nakijken of het onderhoud netjes is uitgevoerd.
Hmmm, dat is ook idd eventueel een idee! Dank je voor je tip!
Mitsubishi Colt

Een bestelbus vermomd als personenauto.
Ik zou geen Citroën nemen. Die dingen zijn zo goedkoop dat mensen er vaak pech mee hebben. Geldt ook voor Renault voor dat budget, daar gaat de elektronica vaak van kapot.

Wat wil je na de vakantie met die auto gaan doen?
Geen Franse auto, dat sowieso.
En diesel is niet altijd voordeliger. In sommige landen is diesel duurder dan benzine. Jammer dat je dan meer wegenbelasting en verzekering betaalt en dan ook nog meer per liter.
Ik zou voor Volvo of Aziatische auto (Toyota, Nissan) gaan.

Jaartal zegt niks. Staat van onderhoud veel meer. Ik rij mijn dik 30 jarige auto met meer vertrouwen dan een splinternieuwe Renault.

Oh en sluit een abonnement bij de ANWB af voor vervangend vervoer en het naar huis laten brengen van je auto.
Ik zou gewoon loslaten dat het merk doorslaggevend is. Dat scheelt allemaal niet zoveel bij een wat oudere auto. Veel belangrijker is hoe iemand ermee omgaat, onderhoud, enz.

Probeer gewoon eens via via te kijken of iemand in de vriendenkring van zijn auto af wil. Dan weet je het hoe en wat, betaal je een redelijk bedrag en kun je daarna ook weer makkelijk doorverkopen voor een bedrag wat weinig afwijkt.

Waar je ook nog naar zou kunnen kijken is shortlease. Dan weet je precies wat je kwijt bent en rij je zorgeloos. Stel dat je 3 maanden een auto nodig hebt zul je voor € 1.250 wel kunnen slagen (beetje afhankelijk van het aantal km dat je wil gaan rijden.

https://www.vwpshortlease.nl/kia/picanto/benzine

Het is nog helemaal niet zo eenvoudig om daar met een tweedehands onder te blijven, want je hebt risico van waardeverlies (stel je koopt voor € 5.000, maar bij verkoop krijg je nog maar € 4.500), als je nog geen auto hebt zal all-risk verzekeren duur zijn en doe je het niet kan je € 5.000 kwijt zijn, enz. Als er net iets stuk gaat ben je ook zo weer € 500 kwijt.
Ik zou, bij zulke lange stukken rijden, vooral letten op comfort en veiligheid (abs, airco, goede stoelen, enz).
Dit zegt wel genoeg. Neem een Japanner. Vallen vaak qua aanschafprijs ook wel mee.

Betrouwbaarheidscijfers per automerk 2021
Mitsubishi: 8,4
Suzuki: 8,3
Mazda: 8,2
Subaru: 8,1
Honda|Mini|Toyota: 8,0
Kia: 7,6
BMW|Seat: 7,4
Mercedes-Benz|Lexus: 7,3
Hyundai: 7,2
Dacia: 6,9
Fiat: 6,8
Alfa Romeo|Skoda: 6,7
Nissan|Opel: 6,6
Volvo: 6,5
Peugeot: 6,4
Audi: 6,3
Ford|Renault: 6,2
Citroën: 6,1
Volkswagen: 6,0
Tesla: 5,2
Japanse auto’s zijn idd het meest betrouwbaar. Ik heb zelf jaren een Daihatsu gehad, die is echt ontzettend lang meegegaan voor een oud bakkie. Het is dat iemand ooit besloot achterop te rijden waardoor mn auto total loss was, anders had ik hem nu nog gehad.
Maar de TCO (total cost of ownership) per km is bij Japanners doorgaans erg hoog.

Daarnaast: er zijn lijsten waar Japanse merken bovenaan staan (zoals hierboven) en ook lijsten waar ze niet bovenaan staan. Of wat te denken van dat doorgaans de Skoda bovenaan staat in de lijst, de VW wat lager en de Audi onderaan. Terwijl het technisch exact dezelfde auto is.

Schiet mij maar lek.
DS1971 schreef:
01-05-2022 18:01
Maar de TCO (total cost of ownership) per km is bij Japanners doorgaans erg hoog.

Daarnaast: er zijn lijsten waar Japanse merken bovenaan staan (zoals hierboven) en ook lijsten waar ze niet bovenaan staan. Of wat te denken van dat doorgaans de Skoda bovenaan staat in de lijst, de VW wat lager en de Audi onderaan. Terwijl het technisch exact dezelfde auto is.

Schiet mij maar lek.
Hoe kom je daarbij?

En lijstjes kunnen idd variëren maar het is algemeen bekend dat Japanners degelijk en betrouwbaar zijn. Of ze dan op 1 of 2 staan is niet relevant.
https://www.ad.nl/auto/dit-zijn-de-10-b ... ~ae3a608f/
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
https://www.anwb.nl/auto/kopen/occasion ... -occasions
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
minnimouse schreef:
01-05-2022 18:07
Hoe kom je daarbij?

En lijstjes kunnen idd variëren maar het is algemeen bekend dat Japanners degelijk en betrouwbaar zijn. Of ze dan op 1 of 2 staan is niet relevant.
Dat van die TCO wordt gewoon onderzocht. Vooral Duitsers houden ervan om dat met twee cijfers achter de komma te berekenen bij diverse jaarkilometrages.

Dat Japanse auto's als ze niet op 1 staan dan wel op 2 staan klopt niet. Diverse Japanse merken leggen in hun reclameuitingen er enorm de nadruk op, maar dat maakt het nog geen feit. Sowieso zijn er eigenlijk weinig slechte auto's tegenwoordig. Ook Franse auto's zijn prima. Mits je een auto normaal behandelt en goed onderhoudt, dan gaat er niet zoveel mis.
Als het eigenlijk maar voor een paar maanden gebruik is zou ik vooral er op letten dat je een goede road assist hebt. Mocht hij het begeven krijg je een leenauto terwijl hij in reparatie is en hoef je je reis niet te onderbreken.
Ik denk dat bijna elke auto wel kan. Ik zou alleen niet voor een smart gaan.
Wij hebben vakanties gereden met een fiat 500, Citroën c1, Hyundai i10, Toyota Aygo.
Dat ging allemaal prima. Kampeer uitrusting paste er zo in. Grote kantoenen tent, tafel, stoelen er kon genoeg mee.

Van deze auto's vind ik de Hyundai het prettigste. Omdat die meer ruimte in de auto heeft.
Als je veel dagen wil rondreizen is misschien een maatje groter fijner je hoeft dan minder hoeft te puzzelen met je bagage inladen.

En kleinere auto is wel weer makkelijker met parkeren in steden en drukke plekken.

Goed onderhoud is denk ik het belangrijkste.
Wil je veel auto voor weinig geld die erg betrouwbaar is en die je voor hetzelfde geld weer door kan verkopen en vooral heel erg veilig is: koop een oude Volvo 940 of 740. Dan heb je een ruimteschip en alle plek. Kun je zelfs in overnachten als het moet. Heerlijke auto. Helemaal als je een automaat koopt.
Als het maar voor korte periodes is zou ik lekker een auto huren of short lease overwegen. Dan heb je gewoon een betrouwbare wagen onder je kont en bij problemen zijn de repetitie kosten voor het verhuurbedrijf.

Ik heb zelf Kia, naar alle tevredenheid, en zeker niet duur in onderhoud. Maar goed dat zijn elke keer vrij nieuwe auto’s. De oudere modellen schijnen wat minder te zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven