Geen vriendschappen....

26-04-2022 15:05 165 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hallo,

Ik lees al 100 jaar mee maar ben nu op een punt gekomen om een topic te openen... Ik loop er tegenaan dat ik eigenlijk geen vrienden/vriendinnen heb... Ook heb ik buiten mijn eigen gezin weinig familie.

In de loop der tijd zijn vriendschappen verwaterd door het krijgen van kinderen, verhuizingen, nieuwe relaties en dergelijke.
Ik merk dat het erg moeilijk is om nieuwe vriendschappen op te bouwen. Ik ben best sociaal en kan een praatje maken met iemand die ik niet ken (smaltalk). Ook op mijn werk heb ik veel contacten. Ik heb kinderen en spreek daardoor ook andere ouders. Toch staan veel mensen er niet voor open om eens buiten de context waarin we elkaar zien af te spreken. Het voelt voor mij alsof ik er niet toe doe... Het is ook niet dat ik me enorm opdring aan mensen of ze probeer te claimen. Ik snap ook wel dat mensen druk zijn met hun eigen gezin, werk, etc. Dat heb ik zelf ook. Maar ik voel me echt een kneus als ik anderen hoor vertellen dat ze gaan BBQ-en met een stel vrienden of bij iemand op de koffie zijn geweest. Buiten mijn gezin heb ik niemand om dat mee te doen. Mijn man zei laatst ook: waarom spreek je niet wat vaker af buiten de deur? Ja, dat wil ik wel, maar met wie?
Vooral sinds corona en alle ellende met lockdowns en niet mogen afspreken merk ik dat minder mensen nog willen afspreken en daardoor afhaken. Ik probeer echt wel eens af te spreken met iemand, te bellen of te appen maar dan wordt er niet op gereageerd/men geeft aan het druk te hebben/liever een andere keer/of meld zich een uur voor de afspraak af omdat ze ziek is... Een nieuwe datum wordt dan niet genoemd en ik wil er ook niet steeds als een wanhopig iemand achteraan blijven gaan... Het lijkt wel of niemand zin heeft om tijd vrij te maken om wat leuks te doen met mij. Ik voel me daardoor echt af en toe onbelangrijk en er niet toe doen. Ik merk dat ik aan mezelf ga twijfelen, misschien ben ik gewoon niet leuk genoeg om mee om te gaan?

Is dit herkenbaar voor iemand of ben ik echt gewoon een soort van kneusje? Eventuele tips om het anders aan te pakken zijn ook welkom, uiteraard!
girasole3 schreef:
30-04-2022 17:50
Ik lees al een paar dagen mee en ik zit er steeds tegenaan te hikken om te reageren, want wat vind ik hier veel herkenning......etc

Ligt het misschien ook aan de regio waar je woont?

Ik heb ervaren wat jij beschrijft toen ik jarenlang in een bepaalde regio woonde. Een ons kent ons sfeertje waar iedereen met elkaar opgegroeid is, waar opa en oma 2 straten verderop woonden, 3 generaties die naar dezelfde lagere school geweest zijn. Dialect wat steevast gesproken werd, ook al probeerde je als "import" en niet-dialect sprekend aan te sluiten in een gesprek.

Toen ik verhuisde naar een andere regio had ik binnen een half jaar een leuk vriendenkringetje opgebouwd. Via de school van mijn kinderen, een leesclub, mijn buren en een sportvereniging. Mensen stonden veel meer open voor nieuwelingen. En ik als introvert zijnde voelde me een stukje extraverter worden.

Ik hoefde eigenlijk nooit dagelijks contact met vrienden of wekelijks iets te ondernemen maar nu loopt het lekker, als vanzelf eigenlijk.
splendidia wijzigde dit bericht op 01-05-2022 14:14
Reden: Foutje
0.79% gewijzigd
kindrebel schreef:
29-04-2022 08:52
Vriendschappen sluiten en onderhouden is een vaardigheid. Niet iedereen is er even goed in. Het valt me op dat de meesten die hunkeren naar een vriendschap, vooral weten wat ze van die ander willen. Welke behoeften zij hebben waar de vriendin dan invulling aan zou moeten geven. Ik denk dat het daar vaak mis gaat. Het is mijn opvatting (en ervaring) dat vriendschap begint met geven. Je biedt vriendschap met belangstelling en aandacht voor de ander zonder iets terug te verwachten.
Ik vind dit mooi gezegd.
Ik zat in hetzelfde schuitje als TO (maar zonder gezin), ben ook een aantal keren verhuisd en ik was ontevreden over de vriendschappen die ik had dus ik heb er een project van gemaakt.

Maar het viel me echt vies tegen hoe erg de oorzaak bij mezelf lag.
Waardoor ik veel aan mezelf heb moeten werken voordat ik leuke vrienden leerde kennen. Sinds ik het anders doe kom ik overal leuke mensen tegen en daarvoor eigenlijk alleen maar negatieve types.

Mijn bevindingen zijn, als je leuke fijne vriendschappen wil opbouwen moet je:

- Bereid zijn om te investeren zonder iets terug te krijgen.
- Positief in het leven staan.
- In staat zijn om je eigen onzekerheden en behoeftes te managen (dus niet: appen als je je rot voelt, afspreken omdat je anders alleen maar alleen zit, naar iemand luisteren terwijl je ondertussen aan het piekeren bent of je wel leuk genoeg bent, bevestiging zoeken, etc.).
- Teleurstelling kunnen/willen incasseren. In het begin sta je niet hoog op iemands prioriteitenlijst dus nemen mensen het soms niet zo nauw met afspraken, of hebben weinig tijd voor je over, of zijn weinig open over persoonlijke zaken. Dat incasseren en niet denken 'laat maar dan'.
- Mensen niet veroordelen.
- Jezelf niet veroordelen.
- Zelf je allerbeste vriend zijn en een leuke tijd kunnen hebben met jezelf.
- Een gesprek durven te beginnen en gaande kunnen houden.
- Je grenzen bewaken.
- Grenzen van de ander respecteren.
- Initiatief durven nemen.
- Je kwetsbaar opstellen.
- Jezelf kennen, weten wat jou typeert en wat je leuk vindt (een eigen hobby/passie/interesse hebben is handig).
- Actief luisteren, open vragen stellen en belangstelling tonen.
- Tijd vrij maken ook al komt het jou soms minder goed uit.
- Discipline hebben om contact te onderhouden.
- Nooit afspraken afzeggen met een smoes omdat je geen zin hebt of nerveus bent.
- Je verplaatsen in anderen zonder hetzelfde direct terug te verlangen.
- Dingen onthouden van anderen die belangrijk voor ze zijn en daar zelf op terugkomen, vragen naar hun kinderen/ouders, kaartjes/appjes sturen bij belangrijke gelegenheden, kraambezoekjes afleggen, op ziekenbezoek gaan, condoleances aanbieden, oftewel attent zijn.
- Anderen betrekken bij de dingen die voor jou belangrijk zijn.

Ik scoorde op al deze dingen vrij belabberd :-$ dus het is echt veel werk om een volwassen vriendin voor anderen te worden. Het levert wel ook veel op natuurlijk. Het is ook niet dat ik nu niet meer mezelf ben, juist een betere versie van mezelf en ik heb fijne vriendschappen.

Maar het komt dus niet zomaar vanzelf, het zijn wel echt vaardigheden die je moet leren. Vroeger had ik ook wel vrienden die ik nog kende van school maar dat is totaal anders dan in je volwassen leven vrienden maken vind ik.
zenga schreef:
01-05-2022 11:46
Wat leuk! In mijn stad zit een koor genaamd "geen gehoor", daar mag je ook zingen als je dat niet kunt, hilarische naam vind ik;) Alvast veel plezier, laat je weten hoe het beviel?
Wat een leuke naam!! Ik laat het je weten!! Eerste proefles is pas 11 mei, duurt nog ff.
n bevindingen zijn, als je leuke fijne vriendschappen wil opbouwen moet je:

- In staat zijn om je eigen onzekerheden en behoeftes te managen (dus niet: appen als je je rot voelt, afspreken omdat je anders alleen maar alleen zit, naar iemand luisteren terwijl je ondertussen aan het piekeren bent of je wel leuk genoeg bent, bevestiging zoeken, etc.).
- Teleurstelling kunnen/willen incasseren. In het begin sta je niet hoog op iemands prioriteitenlijst dus nemen mensen het soms niet zo nauw met afspraken, of hebben weinig tijd voor je over, of zijn weinig open over persoonlijke zaken. Dat incasseren en niet denken 'laat maar dan'.
- Je grenzen bewaken.
- Jezelf kennen, weten wat jou typeert en wat je leuk vindt (een eigen hobby/passie/interesse hebben is handig).
- Nooit afspraken afzeggen met een smoes omdat je geen zin hebt of nerveus bent.
- Dingen onthouden van anderen die belangrijk voor ze zijn en daar zelf op terugkomen, vragen naar hun kinderen/ouders, kaartjes/appjes sturen bij belangrijke gelegenheden, kraambezoekjes afleggen, op ziekenbezoek gaan, condoleances aanbieden, oftewel attent zijn.

wat leg je de lat hoog voor jezelf.
Ik zou beginnen met "mezelf zijn".......
If your life feels like a rocky, bumpy mess, just remember: people gaze at the Grand Canyon in awe- C. Celini
kers schreef:
01-05-2022 15:47
Ik leg de lat misschien wel hoog ja.

Maar ik voel me nu juist veel meer mezelf, spontaan en zorgzaam zoals ik als kind was.

Het zijn ook maar vaardigheden, ik ben als persoon niet veranderd. Misschien wat positiever en meer betrouwbaar geworden.
kers schreef:
01-05-2022 15:47
n bevindingen zijn, als je leuke fijne vriendschappen wil opbouwen moet je:

- Je grenzen bewaken.

Ik vind het wel meevallen eerlijk gezegd. Juist in een topic waar gevraagd wordt wat je kunt doen om vriendschappen te maken en te onderhouden vind ik deze suggesties heel goed passen. Tuurlijk, als je een enkel ding echt niet voor elkaar krijgt dan lukt het vast nog wel om vrienden te maken. Maar als er te veel mist dan kan ik me voorstellen dat het lastig is om vrienden te maken en te onderhouden.

Als je geen echte interesses hebt, niet naar een ander luistert, geen tijd wilt vrijmaken als het niet uit komt en ook niet attent bent dan komt het op mij niet echt leuk over. Wat haalt de ander dan uit zo'n vriendschap. Tuurlijk is het niet leuk om te horen dat dit wel zo'n beetje de randvoorwaarden zijn om een leuke vriendin te worden, maar dit zijn wel zaken die je gewoon kunt aanpakken zonder een ander mens te worden.
Pluma schreef:
02-05-2022 20:29
Ik vind het wel meevallen eerlijk gezegd. Juist in een topic waar gevraagd wordt wat je kunt doen om vriendschappen te maken en te onderhouden vind ik deze suggesties heel goed passen. Tuurlijk, als je een enkel ding echt niet voor elkaar krijgt dan lukt het vast nog wel om vrienden te maken. Maar als er te veel mist dan kan ik me voorstellen dat het lastig is om vrienden te maken en te onderhouden.

Als je geen echte interesses hebt, niet naar een ander luistert, geen tijd wilt vrijmaken als het niet uit komt en ook niet attent bent dan komt het op mij niet echt leuk over. Wat haalt de ander dan uit zo'n vriendschap. Tuurlijk is het niet leuk om te horen dat dit wel zo'n beetje de randvoorwaarden zijn om een leuke vriendin te worden, maar dit zijn wel zaken die je gewoon kunt aanpakken zonder een ander mens te worden.
Vond het zelf een raar lijstje
mijn vrienden/vriendinnen heb ik nooit iets anders voor hoeven doen dan mezelf zijn.
En mensen waar je zo een lijstje bij nodig hebt om 'een leuke vriendin' te zijn, nee dank je, mij teveel gedoe
Andersom mag de ander ook gewoon zijn wie die is bij mij
zou me zwaar ongemakkelijk en vermoeiend voelen als diegene het gevoel heeft zo een lijstje naar mij te moeten afwerken/zijn....

(*maar dit ben ik, meningen verschillen natuurlijk)
If your life feels like a rocky, bumpy mess, just remember: people gaze at the Grand Canyon in awe- C. Celini
Ik vind het een mooi lijstje. Ik denk dat als je gezegend bent met vrienden, dat je deze eigenschappen bezit, ik vind heel veel dingen vanzelf sprekend.

Deze topic gaat juist over dat je last hebt om vriendschappen te maken, dan is dit wel een mooi lijst.

Vooral van jezelf houden, is denk ik de belangrijkste. Als je voor jezelf geen leuk persoon bent, dan is het lastig dat anderen je leuk vinden.

Ik denk dat je de eerste contacten luchtig moet houden, laat zien dat je een positief persoon bent. Ik ben weleens mensen tegengekomen en dan wist ik binnen 10 minuten uit wat voor ellendig gezin ze kwamen of wat voor drama ze allemaal hadden, dan dacht ik, als dit al het begin is, wat komt er straks allemaal.

Probeer mensen te verrassen. Ik had jaren geleden een auto ongeluk. Er was toen iemand, die zag ik toen als kennis. (die zag ik eigenlijk alleen op feesten en partijen en dan was het wel gezellig, maar nooit één op één afgesproken" en die belde mij toen de eerste week op dat ze zo was geschrokken dat ik een auto ongeluk had gehad en of ze boodschappen voor mij moest halen of iets anders. Ze woonde 50 km verderop.

Dus dat hoefde van mij niet, maar toen dacht ik wel, wat een lieve meid eigenlijk. Andersom weet ik niet of ik dat aanbod had gedaan (ik weet bijna wel zeker van niet) maar toen ik weer beter was, heb ik gevraagd of we een keertje een wijntje konden drinken samen. Was het wel het begin van een mooie vriendschap.
kers schreef:
02-05-2022 20:32
Vond het zelf een raar lijstje
mijn vrienden/vriendinnen heb ik nooit iets anders voor hoeven doen dan mezelf zijn.
En mensen waar je zo een lijstje bij nodig hebt om 'een leuke vriendin' te zijn, nee dank je, mij teveel gedoe
Andersom mag de ander ook gewoon zijn wie die is bij mij
zou me zwaar ongemakkelijk en vermoeiend voelen als diegene het gevoel heeft zo een lijstje naar mij te moeten afwerken/zijn....

(*maar dit ben ik, meningen verschillen natuurlijk)
Ik kan mij voorstellen dat als je het moeilijk vindt om een vriendschap te onderhouden, dat dit een geheugensteuntje kan zijn. Ik bedoel maar, als er zoveel tips en trucs zijn voor een liefdesrelatie, waarom niet voor een platonische relatie!

Bij vriendinnen die ik al lang ken, ben ik meer mijzelf dan bij mensen die ik niet zo goed ken. Ik heb bijvoorbeeld soms een aparte vorm van humor. Mensen die mij wat langer kennen, vinden die vaak wel leuk, omdat ze mij beter begrijpen en hoe ik denk. Maar voor iemand die nieuw is, is het nog wel eens een o_o . Dus daar houd ik bij nieuwe contacten wel rekening mee. Wel humor, maar de meer toegankelijke vorm.

Ik heb ook wel eens iemand leren kennen, die inderdaad een lijstje afging. Maar dan meer de versie, wat is jouw favoriete muziek, jouw favoriete band enz. Dat voelde heel geforceerd, want bij mij gaat dat meer vloeiend. Dus zo'n lijstje rücksichloos opvolgen is idd niet een goed idee.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
@vivinnetje ik reageer ook even op jouw reactie. Het is zooo herkenbaar ook wat jij schrijft. Mij lukt het ook maar niet om echt verbinding met mensen te maken, Waar sommigen ergens binnenkomen en gelijk aanspraak hebben lukt mij dat ook niet.
Ben ook wel introvert maar dat betekent toch niet dat ik niet de moeite waard ben om eens een gesprek aan te knopen. Fijn om te lezen dat ik niet de enige ben die met dit probleem worstelt
Goedenavond,

Ondanks dat het topic niet meer echt actief is zou ik ook nog graag een reactie willen plaatsen, omdat ik ook op dit moment geen vriendinnen heb en mij in veel mensen herken die gereageerd hebben op dit topic.

Ik herken mijzelf heel erg in je verhaal en vele anderen. Een praatje maken met iemand gaat mij ook wel goed af (althans dat denk ik dan), ben wel spontaan, ben oprecht geïnteresseerd in iemand, maar inderdaad verder dan een praatje wordt het niet. En de mensen die ik ken zullen mij nooit een bericht sturen hoe het met mij gaat of om te vragen om langs te komen. Inderdaad het gevoel alsof je niet bestaat voor andere mensen en dat heeft mij ook wel eens onzeker gemaakt en dacht misschien ben ik toch te saai of kom ik te nieuwsgierig over of glimlach ik net teveel. Geen idee waar het aan ligt, maar ik mis het wel om een vriendin in mijn leven te hebben waarbij er een hechte connectie/band is tussen ons beide waarmee je diepgaande en leuke gesprekken mee kan voeren en samen leuke dingen kan ondernemen. Nieuwe mensen leren kennen, maar vooral een nieuwe vriendschap opbouwen met iemand is echt heel erg lastig heb ik gemerkt. Ook geprobeerd bij collega's, om een band op te bouwen, maar zie en spreek ze alleen tijdens het werk terwijl sommigen collega's elkaar ook na het werk zien en spreken en dan voel ik mij toch wel weer buitengesloten wat geen fijn gevoel is. Mijn overbuurvrouw bijvoorbeeld heeft veel contact met anderen buren en bijna iedereen maakt contact met haar nodigen haar uit voor een borrel etc. En ja probeer ook zelf initiatief te tonen, maar krijg dan vaak de reactie ik kan niet, heb het druk, een andere keer etc.

Op de basisschool en op andere scholen heb ik ook nooit echt vriendinnen gehad. Ging wel wel wat met mensen om, maar daar is verder niet echt een vriendschap uitgekomen. (Via de basisschool heb ik wel 1 vriendin gehad, maar die vriendschap is na jaren om redenen beïndigt).

Wel heb ik erg goed contact met mijn moeder daar ben ik erg blij en dankbaar voor. Helaas woont ze ver weg (al heb ik wel toekomst plannen om terug te verhuizen dichterbij  familie te wonen mis familie steeds meer). Ook best goed contact met 1 tante en 1 neef. Die spreek ik dan wel zo nu en dan, maar WhatsApp of video bellen is toch anders dan elkaar in het echt zien. Wel mooi natuurlijk dat WhatsApp en dat soort dingen bestaan heb je toch contact met elkaar. Maar ik mis eigenlijk dus wel een beste vriend/vriendin in mijn leven. Ik kan mijzelf wel prima alleen vermaken dat gelukkig wel, maar soms is het toch eenzaam.
life the live you want to live
Mag ik vragen waar je woont Malissaa?
Ik heb de eerste bladzijde gelezen en zag daarna dat dit al een iets ouder topic is. Hopelijk is het je gelukt om wat leuke contacten op te doen!

Ik wilde nog even zeggen dat ik me ook in jouw verhaal herken. Ik had nog maar één vriendin van de middelbare school over en zij stelde voor om een andere vriendin van toen weer eens te contacten. Zelf durfde ik dat niet zo goed omdat ik weet dat die andere vriendin supersociaal is en superveel vrienden heeft, maar ze vond het heel leuk om met ons af te spreken en ik zie haar (en haar vriend) nu supervaak (maandelijks wel, dat is supervaak voor mijn doen:P).

Ik heb ook geprobeerd om andere vrienden te maken, ik ben bij een sportclub gegaan (dat liep op niets uit), en net als jij had ik een stagiaire waar ik een hele goede klik mee had. Zij was ook van mijn leeftijd en we hadden echt superveel gemeen met elkaar. Ik had nog een keer voorgesteld om bij te gaan kletsen, ze zei toen dat ze vanwege haar studie over een maand pas kon. Daarna nooit meer iets van haar gehoord. Ik zie op facebook wel eens iets van haar voorbij komen en dan vind ik het echt jammer dat ze verder niet meer in ging op het contact, want we hebben echt veel overeenkomsten. Op mijn werk zijn er niet echt mensen van mijn leeftijd of mensen met wie ik echt een vriendschappelijke klik voel, dus dat schiet ook niet op.

Dus het enige wat voor mij werkte was dus een oude vriendschap weer ophalen. Wellicht heb jij ook nog oude vriendschappen die je kunt ophalen? Dat je niet in dezelfde stad woont maakt niet uit toch, ik ken verder ook niemand in de stad waar ik woon.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
CleopatraVII, lastig dat er nooit echt gereageerd wordt op jouw uitnodiging.

Ik moet eerlijk zeggen, ik krijg van bepaalde personen wel eens een uitnodiging om iets te komen drinken. Maar voor zo even buiten een kwartiertje bij te kletsen zijn ze heel leuk, maar echt op bezoek gaan, dat zie ik niet zitten. Daarvoor zijn we echt te anders. Niet leuk voor die ander, maar ja...
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Jammer als er niet wordt ingegaan op de uitnodigingen. Aan de andere kant is wat Dianaf zegt weer heel begrijpelijk.
Je kunt met iemand best leuk en met regelmaat even kunnen kletsen, en dit kan een start van een vriendschap zijn, maar dit hoeft evenzeer niet. De ander (Of jijzelf) kan het ook bij af en toe gezellig kletsen willen laten en dat is evengoed prima.
Doet me ook denken aan het gezegde: Beter een goede buur dan een verre vriend.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven