Hij heeft herpes
woensdag 4 mei 2022 om 20:18
De laatste 6 weken intensief gedate met een man waarmee alles klopte. We zitten op 1 lijn, hij neemt dagelijks contact op, het was onwijs leuk. Afgelopen weekend een weekend samen weg geweest en we zijn een vakantie aan t plannen. Allebei midden 30, weten goed wat we willen en communiceren goed.
Gisterenavond kwam hij langs om te eten en blijven slapen. We hadden een heel serieus gesprek over relaties en zaten ook hierin op 1 lijn.
Dan zegt hij: er is iets dat ik je moet vertellen en dan is de glans er wellicht af voor je.
Hij heeft herpes, sinds een jaar of 6/7. Hij schaamde zich en had het me daarom nog niet verteld, en zijn laatste relatie was 5 jaar en omdat hij voelt wanneer een uitbraak komt, heeft zij infectie kunnen vermijden (jaarlijks getest). Gisteren wilde hij het me vertellen omdat hij zich schuldig voelde.
Drie dingen waar ik graag jullie visie op zou willen:
1) Nu voel ik me in eerste instantie natuurlijk verraden, omdat hij me dit niet heeft verteld voor we seks hadden. We hebben condooms gebruikt, maar dat is geen 100% bescherming bij herpes en met voorspel raak je ook dingen aan.
2) Ik heb geen symptomen. Ik weet niet of ik me moet laten testen (bloedtest). Schijnbaar is ca 80% van de dragers zich niet bewust van hun infectie dus er is zelfs een kans dat ik het al heb; ben in het verleden geen moeder Theresa geweest. Ik ben in 2011 een keer getest en destijds negatief.
3) Dan de relatie. Als ik bij hem blijf loop ik dus altijd het risico om besmet te raken; omdat hij een aanval niet op tijd aan voelt komen of toch een keer besmettelijk is zonder symptomen te hebben. Na zo’n korte tijd is t nog redelijk makkelijk weglopen. Maar de tijd die we samen door hebben gebracht was zo goed en het is heel makkelijk om met hem een toekomst te zien; we willen exact dezelfde dingen.
Gisterenavond kwam hij langs om te eten en blijven slapen. We hadden een heel serieus gesprek over relaties en zaten ook hierin op 1 lijn.
Dan zegt hij: er is iets dat ik je moet vertellen en dan is de glans er wellicht af voor je.
Hij heeft herpes, sinds een jaar of 6/7. Hij schaamde zich en had het me daarom nog niet verteld, en zijn laatste relatie was 5 jaar en omdat hij voelt wanneer een uitbraak komt, heeft zij infectie kunnen vermijden (jaarlijks getest). Gisteren wilde hij het me vertellen omdat hij zich schuldig voelde.
Drie dingen waar ik graag jullie visie op zou willen:
1) Nu voel ik me in eerste instantie natuurlijk verraden, omdat hij me dit niet heeft verteld voor we seks hadden. We hebben condooms gebruikt, maar dat is geen 100% bescherming bij herpes en met voorspel raak je ook dingen aan.
2) Ik heb geen symptomen. Ik weet niet of ik me moet laten testen (bloedtest). Schijnbaar is ca 80% van de dragers zich niet bewust van hun infectie dus er is zelfs een kans dat ik het al heb; ben in het verleden geen moeder Theresa geweest. Ik ben in 2011 een keer getest en destijds negatief.
3) Dan de relatie. Als ik bij hem blijf loop ik dus altijd het risico om besmet te raken; omdat hij een aanval niet op tijd aan voelt komen of toch een keer besmettelijk is zonder symptomen te hebben. Na zo’n korte tijd is t nog redelijk makkelijk weglopen. Maar de tijd die we samen door hebben gebracht was zo goed en het is heel makkelijk om met hem een toekomst te zien; we willen exact dezelfde dingen.
Hello, can you hear me?
donderdag 5 mei 2022 om 10:36
Heb jij je partner of dates vooraf verteld dat je hpv bij je draagt, ooit een koortslip hebt gehad, een wratje of waterpokken?aardbei35 schreef: ↑05-05-2022 10:16Het gaat erom dat de man het niet vooraf heeft verteld.
TO moet in mijn opinie zelf kunnen bepalen of ze dat risico besmet te raken aanvaardbaar vindt of niet. Dat kon nu niet omdat deze man zijn conditie, ondanks dat hij meerdere uitbraken per jaar heeft, niet voor de seks met TO heeft benoemd.
What's more to say?![]()
En als je op kraamvisite gaat, iemand feliciteert met zoenen of speelt met kleine kinderen?
Wanna grow up to be
Be a debaser
Be a debaser
donderdag 5 mei 2022 om 10:38
Blauwevaas schreef: ↑05-05-2022 10:34Er zijn zelfs mensen die besmet raken, nooit klachten hebben en dan jaren later als hun weerstand een keer flink laag zit een eerste uitbraak krijgen. Wat doe je daar dan mee?
Dat is een ander probleem, een man die weet dat hij herpes heeft, dit pas nadat hij sex gehad heeft vertelde, zo'n man zou ik dumpen die vertrouw ik niet meer
De sterren wandlen, de tijd gaat, de klok zal slaan,.
donderdag 5 mei 2022 om 10:38
Hij is tussen uitbraken in niet méér besmettelijk dan elke willekeurige andere die HSV 1 of 2 latent bij zich draagt (vrijwel iedereen)
Als je vindt dat deze man het voor de sex had moeten vertellen, dan vind je dus dat ook dat iedereen bij een visite moet vertellen dat ze ooit een koortslip hadden of kunnen hebben.
donderdag 5 mei 2022 om 10:39
prima, hiermee laat je in ieder geval weten hoe serieus je mij en anderen hier neemt. En het bespaart mij de moeite om nog op je te reageren.Blauwevaas schreef: ↑05-05-2022 10:28Ik denk dat bubblewrap de enige oplossing is.
Of de covid-maatregelen tot in de eeuwigheid doorvoeren, die waren ook vrij effectief.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
donderdag 5 mei 2022 om 10:39
Blauwevaas schreef: ↑05-05-2022 10:36@aardbei, in jouw stellingname zit een aanname dat hij voortdurend even besmettelijk is omdat hij uitbraken heeft. Dat is niet zo.
Dat is het hele punt niet. Je bepaalt niet voor een ander of diegene blootgesteld wil worden aan een SOA of niet, ongeacht hoe hoog het risico is.
donderdag 5 mei 2022 om 10:40
Sterker nog, dat moet je dan dus niet alleen voor de sex melden, maar bij elke willekeurige visite.Chienandalou schreef: ↑05-05-2022 10:39Als je ooit een koortslip, wratten, hpv of waterpokken hebt gehad, kun je dat ook overdragen. Dan moet je dat volgens jouw logica toch ook melden?
donderdag 5 mei 2022 om 10:40
Het gaat er om dat de man in casu weet dat hij genitale herpes heeft en meerdere uitbraken per jaar. Toch koos hij er voor TO dat niet vooraf te vertellen. Zoals al eerder benoemd: dat stigma is heel vervelend, maar TO heeft niet de kans gehad om zelf het risico in te schatten. Dat deed de man in deze. Niet netjes als je het mij vraagt en dus ook geen relatiemateriaalChienandalou schreef: ↑05-05-2022 10:36Heb jij je partner of dates vooraf verteld dat je hpv bij je draagt, ooit een koortslip hebt gehad, een wratje of waterpokken?
En als je op kraamvisite gaat, iemand feliciteert met zoenen of speelt met kleine kinderen?
donderdag 5 mei 2022 om 10:41
donderdag 5 mei 2022 om 10:43
donderdag 5 mei 2022 om 10:44
Je snapt het niet.aardbei35 schreef: ↑05-05-2022 10:40Het gaat er om dat de man in casu weet dat hij genitale herpes heeft en meerdere uitbraken per jaar. Toch koos hij er voor TO dat niet vooraf te vertellen. Zoals al eerder benoemd: dat stigma is heel vervelend, maar TO heeft niet de kans gehad om zelf het risico in te schatten. Dat deed de man in deze. Niet netjes als je het mij vraagt en dus ook geen relatiemateriaal![]()
TO draagt binnen de relatie een zeker risico, omdat ze dan in een van die recidieven terecht kan komen. Daarom is het logisch dat hij het vertelt op het moment dat duidelijk wordt dat het daten richting een relatie gaat.
Bij eenmalige sex op het moment dat er geen actieve uitbraak is, dan is het risico om het van deze man op te lopen niet hoger dan bij willekeurig welke andere man die rondloopt met een van beide koortlipvirussen.
Daarom is het hypocriet om te doen of TO bij deze man een groot risico heeft gelopen en bij haar andere dates niet. En al helemaal om te doen of er iets vreselijk schort aan zijn morele kompas. Was er op het moment dat ze sex hadden sprake van een actieve uitbraak (of aanloop/afloop daarvan) dan zou je stelling kloppen.
donderdag 5 mei 2022 om 10:45
Nou, daar zeg je zo wat. Als je weet dat je herpes type 1 hebt, dan laat je bij de voorbeelden die jij geeft het handen schudden en de zoenen even achterwege. Dat is natuurlijk geen enkele vergelijking met de situatie waar TO het over heeft. Dit gaat om een man met wie zij wel een relatie wil(de) aangaan, maar verzweeg dat hij weet dat hij genitale herpes heeft. Hij schatte het risico in en daardoor kon TO geen afweging maken omdat hij het haar pas na de seks vertelde.Blauwevaas schreef: ↑05-05-2022 10:38Hij is tussen uitbraken in niet méér besmettelijk dan elke willekeurige andere die HSV 1 of 2 latent bij zich draagt (vrijwel iedereen)
Als je vindt dat deze man het voor de sex had moeten vertellen, dan vind je dus dat ook dat iedereen bij een visite moet vertellen dat ze ooit een koortslip hadden of kunnen hebben.
donderdag 5 mei 2022 om 10:46
Precies, even. Op het moment dat je weet dat er een actieve uitbraak is. Dat is dus precies hetzelfde wat deze man doet. Het zijn juist situaties die met elkaar vergelijkbaar zijn. Jouw aanname dat deze man continu besmettelijk is omdat er bij hem recidieven optreden klopt niet. Tussen de recidieven in is zijn situatie compleet hetzelfde.
Herpes in je gezicht kan trouwens ook HSV-2 zijn.
anoniem_411923 wijzigde dit bericht op 05-05-2022 10:48
28.26% gewijzigd
donderdag 5 mei 2022 om 10:48
Als je ooit een koortlip hebt gehad weet je dat je herpes bij je draagt en dat kunt overdragen. Als je ooit waterpokken hebt gehad, weet je dat je ooit gordelroos kunt krijgen en dat kunt overdragen, hpv heeft helemaal iedereen ooit gehad en is besmettelijk zonder symptomen, het virus wat wratten veroorzaakt gaat ook nooit meer weg.aardbei35 schreef: ↑05-05-2022 10:40Het gaat er om dat de man in casu weet dat hij genitale herpes heeft en meerdere uitbraken per jaar. Toch koos hij er voor TO dat niet vooraf te vertellen. Zoals al eerder benoemd: dat stigma is heel vervelend, maar TO heeft niet de kans gehad om zelf het risico in te schatten. Dat deed de man in deze. Niet netjes als je het mij vraagt en dus ook geen relatiemateriaal![]()
Het enige wat ik wel een beetje snap in het specifieke geval van TO is dat partner nogal vaak uitbraken schijnt te hebben.
Maar in zijn algemeenheid: ik heb nog nooit de vraag gekregen voor de eerste keer seks of ik ooit een van deze virussen heb opgelopen, laat staan dat ik het iemand hoorde melden.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Be a debaser
Mijn stelling klopt nog steeds: man weet dat hij genitale herpes heeft, daar dus drager van is en meerdere uitbraken per jaar heeft. Toch vertelde hij dat TO niet voorafgaand aan de seks. Het is voor mij totaal irrelevant of hij tijdens de seks een actieve uitbraak had of niet. De man bepaalde in deze dat het risico 0 was voor TO maar wie is hij nou om dat voor TO te kunnen beslissen zonder haar vooraf in kennis te stellen? Ja, dan ben je als man in mijn beleving gewoon een eikel met een minder goed werkend moreel kompas.Blauwevaas schreef: ↑05-05-2022 10:44Je snapt het niet.
TO draagt binnen de relatie een zeker risico, omdat ze dan in een van die recidieven terecht kan komen. Daarom is het logisch dat hij het vertelt op het moment dat duidelijk wordt dat het daten richting een relatie gaat.
Bij eenmalige sex op het moment dat er geen actieve uitbraak is, dan is het risico om het van deze man op te lopen niet hoger dan bij willekeurig welke andere man die rondloopt met een van beide koortlipvirussen.
Daarom is het hypocriet om te doen of TO bij deze man een groot risico heeft gelopen en bij haar andere dates niet. En al helemaal om te doen of er iets vreselijk schort aan zijn morele kompas. Was er op het moment dat ze sex hadden sprake van een actieve uitbraak (of aanloop/afloop daarvan) dan zou je stelling kloppen.
donderdag 5 mei 2022 om 10:49
Blauwevaas schreef: ↑05-05-2022 10:44Je snapt het niet.
Dat is niet logisch, dat is hoe jij erin staat. Ik wil het graag van tevoren weten. En als iemand het niet van tevoren vertelt, dan matchen we dus niet.
donderdag 5 mei 2022 om 10:50
En toch is dat hoe ik genitale herpes heb gekregen. En grappig genoeg is mijn risico om het ooit door te geven veel lager dan het risico dat iemand die als een kind een keer een koortslip heeft gehad dit doorgeeft aan een bedpartner, omdat HSV-1 minder besmettelijk is als het genitaal aanwezig is dan oraal. Het onderscheid koortslip / genitale herpes is in ieder geval puur door stigma ontstaan.DS1971 schreef: ↑05-05-2022 10:29Nee, maar dat is ook een heel theoretisch risico, waarbij deze man meermaals per jaar een uitbraak heeft. Dat kan ook een reden zijn om geen relatie met iemand te willen en het is ook onfatsoenlijk om iemand eerst verliefd op je te laten worden en dan pas zoiets te melden vind ik.
Aan iedereen die heel graag zelf het risico wil inschatten (en dat begrijp ik echt - ik denk dat we in een ideale wereld allemaal 100% open zouden zijn, zeker omdat je ook niet weet of je partner bijvoorbeeld een immuunstoornis heeft voor wie herpes vervelender kan zijn), hebben jullie dan ook getest op herpes zodat je eventuele partners zelf ook kan inlichten? De test zit niet in de standaard SOA check, maar is wel makkelijk aan te vragen. Ook als je nooit een uitbraak hebt gehad, is de kans vrij hoog dat je het bij je draagt. Is jouw moedwillige onwetendheid een schild voor beschuldigingen van egoïsme / gebrek aan verantwoordelijkheid?
donderdag 5 mei 2022 om 10:50
Nog één keer voordat ik met deze discussie stop: de man wist dat hij drager is van genitale herpes en inderdaad meerdere uitbraken per jaar heeft. Toch vertelde hij dit niet aan TO voordat ze seks hadden. Het doet er niet toe of hij op dat moment een actieve uitbraak had of niet. Als je weet dat je zoiets onder de leden hebt, dan vertel je dat gewoon aan je date/partner.Chienandalou schreef: ↑05-05-2022 10:48Als je ooit een koortlip hebt gehad weet je dat je herpes bij je draagt en dat kunt overdragen. Als je ooit waterpokken hebt gehad, weet je dat je ooit gordelroos kunt krijgen en dat kunt overdragen, hpv heeft helemaal iedereen ooit gehad en is besmettelijk zonder symptomen, het virus wat wratten veroorzaakt gaat ook nooit meer weg.
Het enige wat ik wel een beetje snap in het specifieke geval van TO is dat partner nogal vaak uitbraken schijnt te hebben.
Maar in zijn algemeenheid: ik heb nog nooit de vraag gekregen voor de eerste keer seks of ik ooit een van deze virussen heb opgelopen, laat staan dat ik het iemand hoorde melden.
donderdag 5 mei 2022 om 10:51
In jouw logica mag iemand die ooit een koortslip heeft gehad nooit meer handen schudden en/of zoenen zonder vooraf te melden.aardbei35 schreef: ↑05-05-2022 10:45Nou, daar zeg je zo wat. Als je weet dat je herpes type 1 hebt, dan laat je bij de voorbeelden die jij geeft het handen schudden en de zoenen even achterwege. Dat is natuurlijk geen enkele vergelijking met de situatie waar TO het over heeft. Dit gaat om een man met wie zij wel een relatie wil(de) aangaan, maar verzweeg dat hij weet dat hij genitale herpes heeft. Hij schatte het risico in en daardoor kon TO geen afweging maken omdat hij het haar pas na de seks vertelde.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Be a debaser
donderdag 5 mei 2022 om 10:51
Je gaat van een typische uitbraak uit. Er bestaan ook niet niet-typische uitbraken waarbij het virus niet zichtbaar is door blaasjes maar wel actief.Blauwevaas schreef: ↑05-05-2022 10:46Precies, even. Op het moment dat je weet dat er een actieve uitbraak is. Dat is dus precies hetzelfde wat deze man doet. Het zijn juist situaties die met elkaar vergelijkbaar zijn. Jouw aanname dat deze man continu besmettelijk is omdat er bij hem recidieven optreden klopt niet. Tussen de recidieven in is zijn situatie compleet hetzelfde.
Herpes in je gezicht kan trouwens ook HSV-2 zijn.
donderdag 5 mei 2022 om 10:52
Nee, je snapt het niet. Het is juist totaal relevant of er wel of geen actieve uitbraak is.aardbei35 schreef: ↑05-05-2022 10:48Mijn stelling klopt nog steeds: man weet dat hij genitale herpes heeft, daar dus drager van is en meerdere uitbraken per jaar heeft. Toch vertelde hij dat TO niet voorafgaand aan de seks. Het is voor mij totaal irrelevant of hij tijdens de seks een actieve uitbraak had of niet. De man bepaalde in deze dat het risico 0 was voor TO maar wie is hij nou om dat voor TO te kunnen beslissen zonder haar vooraf in kennis te stellen? Ja, dan ben je als man in mijn beleving gewoon een eikel met een minder goed werkend moreel kompas.