Hij heeft herpes
woensdag 4 mei 2022 om 20:18
De laatste 6 weken intensief gedate met een man waarmee alles klopte. We zitten op 1 lijn, hij neemt dagelijks contact op, het was onwijs leuk. Afgelopen weekend een weekend samen weg geweest en we zijn een vakantie aan t plannen. Allebei midden 30, weten goed wat we willen en communiceren goed.
Gisterenavond kwam hij langs om te eten en blijven slapen. We hadden een heel serieus gesprek over relaties en zaten ook hierin op 1 lijn.
Dan zegt hij: er is iets dat ik je moet vertellen en dan is de glans er wellicht af voor je.
Hij heeft herpes, sinds een jaar of 6/7. Hij schaamde zich en had het me daarom nog niet verteld, en zijn laatste relatie was 5 jaar en omdat hij voelt wanneer een uitbraak komt, heeft zij infectie kunnen vermijden (jaarlijks getest). Gisteren wilde hij het me vertellen omdat hij zich schuldig voelde.
Drie dingen waar ik graag jullie visie op zou willen:
1) Nu voel ik me in eerste instantie natuurlijk verraden, omdat hij me dit niet heeft verteld voor we seks hadden. We hebben condooms gebruikt, maar dat is geen 100% bescherming bij herpes en met voorspel raak je ook dingen aan.
2) Ik heb geen symptomen. Ik weet niet of ik me moet laten testen (bloedtest). Schijnbaar is ca 80% van de dragers zich niet bewust van hun infectie dus er is zelfs een kans dat ik het al heb; ben in het verleden geen moeder Theresa geweest. Ik ben in 2011 een keer getest en destijds negatief.
3) Dan de relatie. Als ik bij hem blijf loop ik dus altijd het risico om besmet te raken; omdat hij een aanval niet op tijd aan voelt komen of toch een keer besmettelijk is zonder symptomen te hebben. Na zo’n korte tijd is t nog redelijk makkelijk weglopen. Maar de tijd die we samen door hebben gebracht was zo goed en het is heel makkelijk om met hem een toekomst te zien; we willen exact dezelfde dingen.
Gisterenavond kwam hij langs om te eten en blijven slapen. We hadden een heel serieus gesprek over relaties en zaten ook hierin op 1 lijn.
Dan zegt hij: er is iets dat ik je moet vertellen en dan is de glans er wellicht af voor je.
Hij heeft herpes, sinds een jaar of 6/7. Hij schaamde zich en had het me daarom nog niet verteld, en zijn laatste relatie was 5 jaar en omdat hij voelt wanneer een uitbraak komt, heeft zij infectie kunnen vermijden (jaarlijks getest). Gisteren wilde hij het me vertellen omdat hij zich schuldig voelde.
Drie dingen waar ik graag jullie visie op zou willen:
1) Nu voel ik me in eerste instantie natuurlijk verraden, omdat hij me dit niet heeft verteld voor we seks hadden. We hebben condooms gebruikt, maar dat is geen 100% bescherming bij herpes en met voorspel raak je ook dingen aan.
2) Ik heb geen symptomen. Ik weet niet of ik me moet laten testen (bloedtest). Schijnbaar is ca 80% van de dragers zich niet bewust van hun infectie dus er is zelfs een kans dat ik het al heb; ben in het verleden geen moeder Theresa geweest. Ik ben in 2011 een keer getest en destijds negatief.
3) Dan de relatie. Als ik bij hem blijf loop ik dus altijd het risico om besmet te raken; omdat hij een aanval niet op tijd aan voelt komen of toch een keer besmettelijk is zonder symptomen te hebben. Na zo’n korte tijd is t nog redelijk makkelijk weglopen. Maar de tijd die we samen door hebben gebracht was zo goed en het is heel makkelijk om met hem een toekomst te zien; we willen exact dezelfde dingen.
Hello, can you hear me?
donderdag 5 mei 2022 om 10:54
Ik zou een badge met 'Ik heb herpes' opspelden of het met watervaste stift op m'n voorhoofd schrijven.Blauwevaas schreef: ↑05-05-2022 10:40Sterker nog, dat moet je dan dus niet alleen voor de sex melden, maar bij elke willekeurige visite.
Weet iedereen gelijk waar ie aan toe is en hoef je niks meer uit te leggen.
It's not whatcha got, it's what you give
It ain't the life you choose, it's the life you live
And it ain't what it's not, but a-what it is
It ain't the life you choose, it's the life you live
And it ain't what it's not, but a-what it is
donderdag 5 mei 2022 om 10:55
Ja, dat geldt precies zo voor mijn opsomming.aardbei35 schreef: ↑05-05-2022 10:50Nog één keer voordat ik met deze discussie stop: de man wist dat hij drager is van genitale herpes en inderdaad meerdere uitbraken per jaar heeft. Toch vertelde hij dit niet aan TO voordat ze seks hadden. Het doet er niet toe of hij op dat moment een actieve uitbraak had of niet. Als je weet dat je zoiets onder de leden hebt, dan vertel je dat gewoon aan je date/partner.
Hpv kan zelfs schadelijker zijn. Meld je dat vooraf?
Herpes is herpes, ja er zijn 2 typen, die kunnen beiden voorkomen bij mond en/of genitaliën. Dus ooit doorgemaakt=drager. Nooit doorgemaakt? Kans is ook groot dat je drager bent.
Maar okay, nu hebben we alle info, 50-70% is drager. Nu weten we dus allemaal dat het risico groot is dat we drager zijn. Wie gaat nu een bloedtest doen om te kijken of je antistoffen hebt? En dan ga je tegen iedereen die je een hand wil geven, zoenen of seks vooraf zeggen dat je drager bent?
Wanna grow up to be
Be a debaser
Be a debaser
donderdag 5 mei 2022 om 10:57
Maar dat is juist de reden waarom het zo bizar is om te denken dat je een risico kunt indammen. Het is niet voor niks dat zo'n groot deel van de populatie ermee rondloopt.
Deze man wordt nu van alles verweten, maar van iedere willekeurige visite waarbij wat gezoend wordt en er samen in de bak borrelnootjes gegraaid wordt loop je al een risico op HSV. En dat vraag je ook niet vantevoren. Tenzij tante Toos een actieve koortslip heeft, want dan zegt ze "hou mijn kopje even apart en we zoenen maar even niet".
En die situatie is dus compleet vergelijkbaar met sex want het zijn dezelfde 2 virussen. Als deze man een actieve uitbraak had gehad dan had hij dus moeten zeggen "nu even niet". Maar hem van alles verwijten omdat hij een niet-actieve uitbraak niet gemeld is compleet hypocriet.
donderdag 5 mei 2022 om 10:59
Het feit dat deze man zelf het risico kennelijk hoger inschat, waardoor hij ook zelf vindt dat hij het wel had moeten melden is waar ik mij op baseer. Ik heb verder te weinig kennis van herpes als geheel en ik weet al helemaal niets van dit specifieke geval af.
donderdag 5 mei 2022 om 11:00
Daar heb je helemaal gelijk in!Chienandalou schreef: ↑05-05-2022 10:28Als je met iemand niet verder wil is iedere reden voor jezelf valide.
donderdag 5 mei 2022 om 11:01
Het enige dat hij zegt is dat hij het eerder had moeten melden en dat hij zich schaamt. Dat zegt hij bovendien in relatie tot haar reactie. Jij impliceert dat dat per definitie met de medische situatie samenhangt.
donderdag 5 mei 2022 om 11:03
Ik heb nooit geweten dat herpes zo’n big deal kon zijn voor sommige mensen. Mijn vriend heeft ook herpes (gehad). Opgelopen tijdens onze relatie, bij een trio. Hij was ziek, werd weer beter en dat was het. Tijdens de uitbraak ben ik uit de buurt gebleven, maar verder heeft het geen enkele invloed op ons seksleven.
donderdag 5 mei 2022 om 11:04
Nou, ik wist het eerlijk gezegd niet.Chienandalou schreef: ↑05-05-2022 10:48Als je ooit waterpokken hebt gehad, weet je dat je ooit gordelroos kunt krijgen en dat kunt overdragen
donderdag 5 mei 2022 om 11:07
Al knap je op hem af omdat hij sportsokken draagt, be my guest. Maar informeer jezelf met fatsoenlijke bronnen. Dat stigma is er niet voor niets.
Wist je trouwens dat voor de meeste mensen met genitale herpes de mentale gevolgen van het stigma en reacties uit hun omgeving als vele malen erger wordt ervaren dan de daadwerkelijke klachten?
En voor iedereen die deze discussie op internet tegenkomt omdat je googelt op herpes: er bestaat een uitstekend medicijn - valaciclovir. Je kunt dit gaan slikken binnen 72 uur na het ontstaan van de eerste klachten bij een uitbraak. Als je last hebt van terugkerende uitbraken kan je het ook degelijks slikken. Het onderdrukt dan de uitbraken en het vermindert ook de kans op overdracht naar je partner.
https://www.herpes.org.nz/herpes-patien ... tal-herpes
Wist je trouwens dat voor de meeste mensen met genitale herpes de mentale gevolgen van het stigma en reacties uit hun omgeving als vele malen erger wordt ervaren dan de daadwerkelijke klachten?
En voor iedereen die deze discussie op internet tegenkomt omdat je googelt op herpes: er bestaat een uitstekend medicijn - valaciclovir. Je kunt dit gaan slikken binnen 72 uur na het ontstaan van de eerste klachten bij een uitbraak. Als je last hebt van terugkerende uitbraken kan je het ook degelijks slikken. Het onderdrukt dan de uitbraken en het vermindert ook de kans op overdracht naar je partner.
https://www.herpes.org.nz/herpes-patien ... tal-herpes
donderdag 5 mei 2022 om 11:09
Het kan prima zijn dat het allemaal waar is wat je zegt, maar dan nog denk ik dat gelet op het feit dat die man meerdere uitbraken heeft het anders ligt. Gevoelsmatig voor mij.Moomin schreef: ↑05-05-2022 10:50En toch is dat hoe ik genitale herpes heb gekregen. En grappig genoeg is mijn risico om het ooit door te geven veel lager dan het risico dat iemand die als een kind een keer een koortslip heeft gehad dit doorgeeft aan een bedpartner, omdat HSV-1 minder besmettelijk is als het genitaal aanwezig is dan oraal. Het onderscheid koortslip / genitale herpes is in ieder geval puur door stigma ontstaan.
Aan iedereen die heel graag zelf het risico wil inschatten (en dat begrijp ik echt - ik denk dat we in een ideale wereld allemaal 100% open zouden zijn, zeker omdat je ook niet weet of je partner bijvoorbeeld een immuunstoornis heeft voor wie herpes vervelender kan zijn), hebben jullie dan ook getest op herpes zodat je eventuele partners zelf ook kan inlichten? De test zit niet in de standaard SOA check, maar is wel makkelijk aan te vragen. Ook als je nooit een uitbraak hebt gehad, is de kans vrij hoog dat je het bij je draagt. Is jouw moedwillige onwetendheid een schild voor beschuldigingen van egoïsme / gebrek aan verantwoordelijkheid?
Verder heb ik mij in mijn rondslet periodes altijd zeer regelmatig laten testen, inclusief op HIV, aangezien dat ook niet in het standaardpakket zit. Dus geen moedwillige onwetendheid hier, hoogstens niet het besef dat niet standaard wordt getest op herpes (het is ook alweer jaren geleden voor mij dat ik mij heb laten testen).
donderdag 5 mei 2022 om 11:10
Gevoelsmatig is niet feitelijk.
Een risico-inschatting maken op dag X is iets anders dan een risico-inschatting over een langere periode. Die twee dingen worden hier door elkaar gehaald. Nogmaals: vanwege de recidieven is het volkomen logisch dat hij het meldt voor de relatie omdat je dan over die risico-inschatting over een langere periode praat. Niet voor de mogelijk eenmalige keer sex. En uiteraard mag je vinden dat élk risico onaanvaardbaar is. Maar als je zo in het leven staat heb je zelf ook een verantwoordelijkheid om vragen te stellen.
Herpes testen zonder actieve uitbraak is niet goed mogelijk en ook vrij zinloos. De meeste artsen testen het niet eens tijdens een uitbraak, omdat het klinische beeld vaak genoeg is voor een diagnose en de wetenschap of je type 1 of 2 hebt niet zo relevant is. Alleen in uiterste gevallen (bv ernstig immuungecomprommiteerde patiënten)
anoniem_411923 wijzigde dit bericht op 05-05-2022 11:14
44.58% gewijzigd
donderdag 5 mei 2022 om 11:14
Dank je!
Voor de compleetheid - we hebben niet 1 keer seks gehad, tegen de 10 keer in totaal. Ook al is het klein, er is elke keer wel een risico.
Ik weet dat er altijd een risico is als je niet allebei getest wordt (en dat t voor herpes sowieso niet waterdicht testen is) en ik begrijp ook wel dat het gênant is. Maar hij had ook seks langer kunnen uitstellen en het dan wel vertellen.
Hello, can you hear me?
donderdag 5 mei 2022 om 11:16
Een groot deel van de populatie staat niet gelijk aan 100%. In dit geval heeft die man het gewoon en loopt TO risico. Het risico is mBlauwevaas schreef: ↑05-05-2022 10:57Maar dat is juist de reden waarom het zo bizar is om te denken dat je een risico kunt indammen. Het is niet voor niks dat zo'n groot deel van de populatie ermee rondloopt.
Deze man wordt nu van alles verweten, maar van iedere willekeurige visite waarbij wat gezoend wordt en er samen in de bak borrelnootjes gegraaid wordt loop je al een risico op HSV. En dat vraag je ook niet vantevoren. Tenzij tante Toos een actieve koortslip heeft, want dan zegt ze "hou mijn kopje even apart en we zoenen maar even niet".
En die situatie is dus compleet vergelijkbaar met sex want het zijn dezelfde 2 virussen. Als deze man een actieve uitbraak had gehad dan had hij dus moeten zeggen "nu even niet". Maar hem van alles verwijten omdat hij een niet-actieve uitbraak niet gemeld is compleet hypocriet.
donderdag 5 mei 2022 om 11:16
Een groot deel van de populatie staat niet gelijk aan 100%. In dit geval heeft die man het gewoon en loopt TO risico. Het risico is misschien minimaal, maar of ze dat wil of niet is niet aan die man om te bepalen. Ik vind dat sowieso niet achteraf verteld moet worden. Ook al stelt het niks voor en kan je er van alles tegen doen.Blauwevaas schreef: ↑05-05-2022 10:57Maar dat is juist de reden waarom het zo bizar is om te denken dat je een risico kunt indammen. Het is niet voor niks dat zo'n groot deel van de populatie ermee rondloopt.
donderdag 5 mei 2022 om 11:19
Als je al 10 dates achter de rug hebt met sex dan vind ik ook dat hij het wel wat eerder had kunnen melden.HelloFromTheOtherSide schreef: ↑05-05-2022 11:14Dank je!
Voor de compleetheid - we hebben niet 1 keer seks gehad, tegen de 10 keer in totaal. Ook al is het klein, er is elke keer wel een risico.
Omdat je nog maar 6 weken date ging ik er vanuit dat dit jullie eerste keer sex was. Ik vind het namelijk wel logisch dat hij het vertelt op het moment dat duidelijk wordt dat de intenties serieus zijn.
donderdag 5 mei 2022 om 11:20
Het is volkomen legitiem om je zo op te stellen. Alleen dat moet je dan wel consequent doen, want als dit je houding is dan wil je dus ook van elke willekeurige visite of in elk geval elke zoenende date weten of ze drager zijn. Het is niet terecht om deze man van alles te verwijten maar daarin met twee maten te meten.sende schreef: ↑05-05-2022 11:16Een groot deel van de populatie staat niet gelijk aan 100%. In dit geval heeft die man het gewoon en loopt TO risico. Het risico is misschien minimaal, maar of ze dat wil of niet is niet aan die man om te bepalen. Ik vind dat sowieso niet achteraf verteld moet worden. Ook al stelt het niks voor en kan je er van alles tegen doen.
donderdag 5 mei 2022 om 11:23
donderdag 5 mei 2022 om 11:24
Ik weet dat niet en ik bedoel daar vooral mee dat hijzelf meent dat het iets is om te melden. Waarom hij dat denkt vind ik minder relevant overigens. Ik vind namelijk dat als iemand redelijkerwijs dwaalt aangaande de risico's dat je dat niet kan verwijten, ook al was er een risico (zoals b.v. iemand die besmet is geraakt en dat niet weet).Blauwevaas schreef: ↑05-05-2022 11:01Het enige dat hij zegt is dat hij het eerder had moeten melden en dat hij zich schaamt. Dat zegt hij bovendien in relatie tot haar reactie. Jij impliceert dat dat per definitie met de medische situatie samenhangt.
donderdag 5 mei 2022 om 11:25
En hpv of wratten?DS1971 schreef: ↑05-05-2022 11:09Het kan prima zijn dat het allemaal waar is wat je zegt, maar dan nog denk ik dat gelet op het feit dat die man meerdere uitbraken heeft het anders ligt. Gevoelsmatig voor mij.
Verder heb ik mij in mijn rondslet periodes altijd zeer regelmatig laten testen, inclusief op HIV, aangezien dat ook niet in het standaardpakket zit. Dus geen moedwillige onwetendheid hier, hoogstens niet het besef dat niet standaard wordt getest op herpes (het is ook alweer jaren geleden voor mij dat ik mij heb laten testen).
De meerdere uitbraken lijken mij gevoelsmatig ook anders, vlak voor of na de uitbraak is de kans op besmetting ook hoger. Maar iemand die drager is, kán ooit een eerste keer een uitbraak krijgen en weet dat dus ook niet vooraf wanneer, dat risico is dan net zo groot. Ik denk (maar dat is ook gevoelsmatig, ik heb nooit een uitbraak gehad) dat als iemand er vaker last van heeft, hij/zij ook eerder symptomen voelt aankomen en daarop kan handelen. En ja, dan meld je dat waarschijnlijk wel eerder, je kunt moeilijk verzwijgen aan je partner waarom je een week (of hoelang is dat eigenlijk?) niet wil zoenen of seks wil hebben.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Be a debaser
donderdag 5 mei 2022 om 11:25
Het is niet herpes wat een big deal is, het is het verzwijgen van informatie die hij zelf ook relevant achtte.kindrebel schreef: ↑05-05-2022 11:03Ik heb nooit geweten dat herpes zo’n big deal kon zijn voor sommige mensen. Mijn vriend heeft ook herpes (gehad). Opgelopen tijdens onze relatie, bij een trio. Hij was ziek, werd weer beter en dat was het. Tijdens de uitbraak ben ik uit de buurt gebleven, maar verder heeft het geen enkele invloed op ons seksleven.
donderdag 5 mei 2022 om 11:27
Maar of ik met iemand wel of geen relatie wil is per definitie gevoelsmatig.
donderdag 5 mei 2022 om 11:32
Je legt de verantwoordelijkheid bij de ander neer. De ander moet maar vragen naar eventuele soa's. Voor mij werkt dat niet zo.Blauwevaas schreef: ↑05-05-2022 11:20Het is volkomen legitiem om je zo op te stellen. Alleen dat moet je dan wel consequent doen, want als dit je houding is dan wil je dus ook van elke willekeurige visite of in elk geval elke zoenende date weten of ze drager zijn. Het is niet terecht om deze man van alles te verwijten maar daarin met twee maten te meten.
donderdag 5 mei 2022 om 11:35
Ik weet dat ik altijd HIV als optie nam, verder niet. Is mij ook nooit aangeraden om meerderde zaken te testen.Chienandalou schreef: ↑05-05-2022 11:25En hpv of wratten?
De meerdere uitbraken lijken mij gevoelsmatig ook anders, vlak voor of na de uitbraak is de kans op besmetting ook hoger. Maar iemand die drager is, kán ooit een eerste keer een uitbraak krijgen en weet dat dus ook niet vooraf wanneer, dat risico is dan net zo groot. Ik denk (maar dat is ook gevoelsmatig, ik heb nooit een uitbraak gehad) dat als iemand er vaker last van heeft, hij/zij ook eerder symptomen voelt aankomen en daarop kan handelen. En ja, dan meld je dat waarschijnlijk wel eerder, je kunt moeilijk verzwijgen aan je partner waarom je een week (of hoelang is dat eigenlijk?) niet wil zoenen of seks wil hebben.
Misschien wat vreemd, maar ik vind dat als je denkt dat het relevant is om te melden, dat achterhouden niet ok is in een (beginnende) relatie. Ook als het niet relevant blijkt te zijn. Dat heeft alles met intentie te maken. Andersom hetzelfde, als je denkt dat het niet relevant is, prima. Tenzij je beter had kunnen of moeten weten natuurlijk.