Op vakantie met kerst

08-05-2022 20:44 27 berichten
Ja je kan er alvast maar vroeg bij zijn ;)

We hebben dit jaar geen zin in verplichtingen en dingen regelen met familie, dus we bedachten (ik en partner), laten we eens weggaan met de kerst. Nu heb ik geen idee hoe praktisch dat eigenlijk is? Is het dan overal heel druk (of juist niet, want iedereen is thuis met familie) zijn er dingen dicht, is ergens verblijven en eten extra duur?
En ja, ik snap dat dat helemaal aan de bestemming ligt. Dingen als Londen, Parijs, etc, zijn we niet van plan, dat lijkt me tijdens de kerstdagen allemaal te duur/druk/hectisch. Maar wat dan wel? We willen binnen Europa blijven. Het hoeft niet per se een zonbestemming te zijn, want we zijn daar geen echte liefhebbers van.

Wie heeft er ervaring met op vakantie zijn tijdens de kerstdagen en hoe beviel dat in de praktijk?
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn 2e kerstdag 2019 naar Egypte geweest, was een geweldige vakantie, heerlijke temperaturen, hele mooie dingen gezien, maar daar niet echt de feestdagen gevierd. Waar wij verbleven hadden ze bijvoorbeeld met oud en nieuw wel een uitgebreider buffet en wel wat feestelijks ervan gemaakt, maar verder was er daar niets, omdat zij dat niet vierden toen. Dit is ons erg goed bevallen en hadden toen bedacht om het jaar naar het buitenland te gaan rond de feestdagen. Dan kan je het ene jaar gewoon "traditioneel" de feestdagen vieren, waar wij ook van kunnen genieten, maar dan ook het andere jaar helemaal niets hoeven doen en gewoon lekker kunnen genieten.
Wij zijn afgelopen kerst naar Madeira gegaan, was elke dag tussen de 15 en 20 graden, heerlijk. Over het eiland had je allemaal leuke en mooie kerstversiering en met oud en nieuw was er in Funchal geweldig vuurwerk.
Wij vinden het echt een feest om met de feestdagen weg te gaan, maar willen soms ook gewoon kerst thuis vieren, vandaar de afwisseling.

Wij vonden het niet erg druk, er waren zeker mensen, maar naar ons idee rustiger dan bijvoorbeeld tijdens een zomervakantie.
twijfelaar123 wijzigde dit bericht op 08-05-2022 20:58
5.86% gewijzigd
Het maakt niet uit waar je heen gaat, alles is in die periode duur in het kwadraat.

Wij zijn afgelopen kerstvakantie naar Lapland geweest en dat was echt fantastisch; maar wel met een flinke prijskaart.
Wij deden dat altijd voor dochter er was. Maar wel altijd richting Azië. Paar keer terug op 2e kerstdag, relatief goedkoop en halflege vliegtuigen is mijn ervaring. Durf niet in te schatten hoe dat binnen Europa zou zijn. Hoewel ik geen extreme drukte heb ervaren gedurende kerst hebben wij wel altijd vooraf een verblijfplaats gereserveerd voor 1e en 2e kerstdag. De rest van de reis deden we op goed geluk/waar we zin in hadden.
Leuk hoor! Prima oplossing als je geen zin hebt in verplichtingen.
Edinburgh staat bijvoorbeeld al een tijdje op onze bucketlist. Maar heb geen flauw idee hoe het daar is op kerstavond, Eerste Kerstdag, Tweede Kerstdag. Misschien wel uitgestorven, alles dicht, of juist alles vol? (ruim van tevoren dingen regelen is voor ons geen probleem, maar toch).
Alles is duur en ja ook veel drukker dan buiten een vakantie of feestdag om.
OliveHoover schreef:
08-05-2022 20:57
Edinburgh staat bijvoorbeeld al een tijdje op onze bucketlist. Maar heb geen flauw idee hoe het daar is op kerstavond, Eerste Kerstdag, Tweede Kerstdag. Misschien wel uitgestorven, alles dicht, of juist alles vol? (ruim van tevoren dingen regelen is voor ons geen probleem, maar toch).
Denk dat op Kerstavond en Christmas day (Tweede Kerstdag bestaat alleen in Nederland) gewoon alles dicht is.
meisje22 schreef:
08-05-2022 21:04
Denk dat op Kerstavond en Christmas day (Tweede Kerstdag bestaat alleen in Nederland) gewoon alles dicht is.

Oja dat is waar ook :-$

Ik heb ook al wel gegoogeld op bestemmingen en kerst, maar vaak krijg je dan resultaten die gaan over de decembermaand en hoe gezellig dat is, en niets over daadwerkelijk de kerstdagen.

Maar denk dat een stad inderdaad niet het meest slimme en praktische is, je kan dan beter in een of ander resort zitten ofzo.
anoniem_406465 wijzigde dit bericht op 08-05-2022 21:07
0.38% gewijzigd
meisje22 schreef:
08-05-2022 21:04
Waarom denk je dat?

Restaurants ect zal vast wel wat open zijn.
OliveHoover schreef:
08-05-2022 21:06
Oja dat is waar ook :-$

Ik heb ook al wel gegoogeld op bestemmingen en kerst, maar vaak krijg je dan resultaten die gaan over de decembermaand en hoe gezellig dat is, en niets over daadwerkelijk de kerstdagen.

Maar denk dat een stad inderdaad niet het meest slimme en praktische is, je kan dan beter in een of ander resort zitten ofzo.
Ligt aan de stad.
LuciFee2022 schreef:
08-05-2022 21:07
Waarom denk je dat?

Omdat dat in best veel grote buitendlandse steden, zoals bijv Londen het geval is. Restaurants zijn daar dus ook niet open. Is echt iets om op te letten als je weg wil met Kerst.
Meerdere malen met kerst (en oud en nieuw) op vakantie geweest, in Azië en in Zuid Amerika, hartstikke geslaagd. Niet het idee dat het duurder was.
LuciFee2022 schreef:
Waarom denk je dat?

Nou, in Europa is dat vaak lastig hoor. Net als in Nederland. Echt ruim van tevoren reserveren.
LuciFee2022 schreef:
Waarom denk je dat?

Valt tegen in de UK en Ierland hoor. Zelfs pubs zijn vaak dicht Christmas Eve of sluiten stuk eerder.
girasole3 schreef:
08-05-2022 20:53
Het maakt niet uit waar je heen gaat, alles is in die periode duur in het kwadraat.

Wij zijn afgelopen kerstvakantie naar Lapland geweest en dat was echt fantastisch; maar wel met een flinke prijskaart.
Ook twee keer gedaan, inderdaad fanastisch en duur. Wel alles open qua restaurants met kerst, maar niet echt gezellig want iedereen viert het thuis.
Star⁴ schreef:
08-05-2022 21:16
Valt tegen in de UK en Ierland hoor. Zelfs pubs zijn vaak dicht Christmas Eve of sluiten stuk eerder.
Ook mijn ervaring!
Ook in de grote steden.
Wat al gezegd is: in Europa is best veel dicht met kerst zelf.
Ik zou dan juist de week/weken vóór kerst gaan, dan is het de meeste Europese steden erg gezellig en mooi versierd en dan kerst thuis lekker met z’n tweeën bijkomen. ;-D
Stop met die standaardverplichtingen die in jullie familie blijkbaar gelden en doe het ene jaar dit en het andere jaar dat. Is echt heel prettig. :)
In wintersportgebieden is alles open. Wij zijn altijd in Oostenrijk, maar in Frankrijk en Zwitserland of Italië zal dat niet anders zijn. Je hoeft natuurlijk niet te skiën of snowboarden, wandelen en wellness of een stad bezoeken kan ook prima.
Skiën.
Een gezellige kerstmarkt - stad in Duitsland? Gluhwijn en braadworst. Best romantisch in de kou.
Wij gaan al jaren Skieen met de kerst in Frankrijk.
Heerlijk! Geen kerst stress en geen verplichtingen.

Restaurant zijn open alleen heel erg druk dus tijdig reserveren.

Maar wij hebben dit ook wel eens vergeten en noodles uit waterkoker gemaakt en hier hebben de kinderen het nog over.
Ze vonden het zo gezellig bij het haardvuur met kaarsjes. Kan volgens hun geen gangen diner tegen op.
Ik ging pre-corona juist vaak tussen kerst/nieuwjaar naar steden als Londen, Parijs en Dublin om vrienden te bezoeken omdat het juist goedkoop en rustig was. Heen op 25/26 dec, terug op of na 1 januari. Zakenlui zijn die tijd meestal vrij, dus de hotels zijn goedkoper, en de meeste mensen willen voor/na de feestdagen reizen ipv op de dag zelf, dus die tickets waren ook goedkoop. Winkelstraten nog lekker in kerstsfeer maar minder druk dan de weken ervoor. Op 26 dec begint in de UK de sale dus kun je zelfs ook nog goedkoop shoppen ;-)

Op 24 dec gaat alles vroeg dicht en 25 dec is ook een dooie boel, dus niet echt een aanrader om dan daar te zijn. Maar daarna is het gewoon als elke andere decemberdag.
nootboek wijzigde dit bericht op 08-05-2022 22:12
1.43% gewijzigd
MEFunny schreef:
08-05-2022 22:04
Een gezellige kerstmarkt - stad in Duitsland? Gluhwijn en braadworst. Best romantisch in de kou.
Die worden voor kerst afgebroken
In ieder geval is tweede kerstdag in veel landen niet echt een ding, maar kerstavond is vaak wel weer belangrijker. Maar in mijn ervaring kun je in elk geval wel goed uit op kerstavond. Nu ga ik in Nederland ook altijd kerstavond uit, het is altijd druk in de cafés. Maar er is toch ook altijd wel een deel toeristen dat dan vraagt waar je op 1e kerstdag heen kunt, maar in Amsterdam is het dan zonder reservering echt armoe troef. Hoewel er altijd wel wat open is, en dat maakt het ook wel weer gezellig. Buiten Europa vond ik het echt veel makkelijker om wat te vinden, het toerisme gaat daar toch veel meer door.
Wij gaan geregeld skiën met kerst en dan is alles open, wel reserveren in de restaurants.

Ik heb gelezen dat zowel Praag als Strasbourg leuk is met kerst. Ik weet alleen niet of de restaurants open zijn op de kerstdagen.

Centerparcs is ook nog een optie :P

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven