Eerste naaimachine kopen, tips?
vrijdag 3 juni 2022 om 22:29
Morgen wil ik mijn eerste naaimachine kopen. Ik heb ooit wat op die van mijn moeder gemaakt, maar eigenlijk ben ik een volledige beginner.
Ik heb al redelijk wat uit zitten zoeken op internet, wat wel en niet handig is, wat je niet kunt met instapmodellen etc.
Wat ik inmiddels weet is dat ik een goede mechanische wil. Dus eentje boven de 500 euro.
Nu heb ik 3 modellen op het oog: de PFAFF select 3.2 of 4.2 en de Janome 725S.
Het nadeel van de Pfaffs lijkt mij dat ze beide de spoelplaatsing aan de voorkant hebben. De Janome heeft dat niet. Maar die heeft bijvoorbeeld weer geen boventransport.
Welke doorgewinterde naaister kan hier iets zinnigs over zeggen? Hoe handig is dat boventransport bijvoorbeeld?
Ik heb al redelijk wat uit zitten zoeken op internet, wat wel en niet handig is, wat je niet kunt met instapmodellen etc.
Wat ik inmiddels weet is dat ik een goede mechanische wil. Dus eentje boven de 500 euro.
Nu heb ik 3 modellen op het oog: de PFAFF select 3.2 of 4.2 en de Janome 725S.
Het nadeel van de Pfaffs lijkt mij dat ze beide de spoelplaatsing aan de voorkant hebben. De Janome heeft dat niet. Maar die heeft bijvoorbeeld weer geen boventransport.
Welke doorgewinterde naaister kan hier iets zinnigs over zeggen? Hoe handig is dat boventransport bijvoorbeeld?
vrijdag 3 juni 2022 om 22:45
Pfaff pfaff pfaff fan.
Mijn husqvarna emerald heb ik ingeruild voor een pfaff passport en daar ben ik zo gelukkig mee. Boventransport is echt een verademing bij het naaien van tricot. Bij mijn pfaff zit spoel huis bovenop trouwens.
Maar ga naar een goede naaimachinewinkel probeer een aantal machines uit. Een goede winkel vraagt naar je ervaring en wat je wil waarbij het budget minder van belang is. Kijk niet naar allerlei mooie steken maar naar de essentials. Zo viel er voor mij een machine af waarbij de het voetje niet hoger kon heffen. Plaats van het spoel huis vond ik dan weer minder belangrijk.
Brother is ook een goede beginners machine trouwens.
Veel plezier!
Mijn husqvarna emerald heb ik ingeruild voor een pfaff passport en daar ben ik zo gelukkig mee. Boventransport is echt een verademing bij het naaien van tricot. Bij mijn pfaff zit spoel huis bovenop trouwens.
Maar ga naar een goede naaimachinewinkel probeer een aantal machines uit. Een goede winkel vraagt naar je ervaring en wat je wil waarbij het budget minder van belang is. Kijk niet naar allerlei mooie steken maar naar de essentials. Zo viel er voor mij een machine af waarbij de het voetje niet hoger kon heffen. Plaats van het spoel huis vond ik dan weer minder belangrijk.
Brother is ook een goede beginners machine trouwens.
Veel plezier!
superuser2020 wijzigde dit bericht op 03-06-2022 23:08
Reden: Typo
Reden: Typo
0.30% gewijzigd
vrijdag 3 juni 2022 om 23:19
Plaats van het speelhuis maakt niet zoveel uit. K zou niet weten wat daar het nadeel vannis. Boventransport is echt heel fijn vooral als je met rekbare stoffen naait of met viscose. Ga naar een goede naaimachine winkel. Zij hebben ook vaak mooie occasions. Mijn eerste naaimachine was een 15 jaar oude Pfaff. Daar heb ik 10 jaar op genaaid. Inmiddels heb ik een duurder model.
Bij een winkel kan je ook het onderhoud laten doen.
De Brother Inovis is ook een goede beginnersmachine.
Verder: neem een paar lessen. In ieder geval om je machine wat beter te leren kennen en ook echt de basics te leren.
Bij een winkel kan je ook het onderhoud laten doen.
De Brother Inovis is ook een goede beginnersmachine.
Verder: neem een paar lessen. In ieder geval om je machine wat beter te leren kennen en ook echt de basics te leren.
zaterdag 4 juni 2022 om 06:46
Geen idee wat het voordeel van een spoelhuis aan de bovenkant zijn.
Zelf heb ik Pfaff en ben er nog steeds blij mee.
Stel dat mijn machine vervangen moet worden dan wordt het weer een Pfaff.
Boventransport gebruik ik soms wel en soms niet, maar is wel iets wat ik niet meer wil missen.
Ook de tricotsteek vind ik een must voor het maken van t-shirts.
Verder zou ik me niet laten verleiden door allerlei siersteken. In de praktijk gebruik je die nooit.
Succes met je keuze.
Boventransport gebruik ik soms wel en soms niet, maar is wel iets wat ik niet meer wil missen.
Verder zou ik me niet laten verleiden door allerlei siersteken. In de praktijk gebruik je die nooit.
Succes met je keuze.
zaterdag 4 juni 2022 om 07:48
Ik heb een Janome met een platliggend spoeltje aan de voorkant waar ik niet aan wennen kan (je moet hem ook in tegenovergestelde richting dan ik gewend was inleggen) en er zit geen lampje en geen garensnijder in; tevens kan hij soms meer lagen stof (vier) niet aan. Meestal doet hij wel wat ik wil en ik kan hem op schoot nemen (omdat hij mini-mini is), wat natuurlijk reuze handig is. 
Het resultaat ziet er prima uit. Nooit trekkende naadjes.
Ik heb ook een ouderwetse zware die ik altijd te hulp kan roepen.
Ik zou voor de Pfaff gaan en een zo goed mogelijke machine kopen. Een middelmatige machine verpest je plezier en het resultaat.
Je gebruikt hem ooit wel weer, ook als je het geen leuke hobby vindt. Ooit wil je van een mooi restje stof een kussen naaien of raakt er ergens een zoom los, en een zeer goede machine zorgt er dan voor dat je er geen hekel aan krijgt.
En een goed merk kan je altijd verkopen tegen een goede prijs.
Het resultaat ziet er prima uit. Nooit trekkende naadjes.
Ik heb ook een ouderwetse zware die ik altijd te hulp kan roepen.
Ik zou voor de Pfaff gaan en een zo goed mogelijke machine kopen. Een middelmatige machine verpest je plezier en het resultaat.
Je gebruikt hem ooit wel weer, ook als je het geen leuke hobby vindt. Ooit wil je van een mooi restje stof een kussen naaien of raakt er ergens een zoom los, en een zeer goede machine zorgt er dan voor dat je er geen hekel aan krijgt.
En een goed merk kan je altijd verkopen tegen een goede prijs.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
donderdag 9 juni 2022 om 20:58
Klopt, dat gebruik je allemaal nooit meer. Al was ik wel bijna overgehaald door de borduurfunctie op de duurdere brothers, kun je zelf letters borduren enzo heel leuk. Maar die was helaas 300 euro boven budgetMerel7 schreef: ↑04-06-2022 06:46Geen idee wat het voordeel van een spoelhuis aan de bovenkant zijn.
Succes met je keuze.
donderdag 9 juni 2022 om 22:12
Bijna 20 jaar geleden een Pfaff 2038 gekocht en hij loopt nog als een zonnetje.
Het was toen mijn duurste uitgave ooit als 20 jarige, maar zoveel plezier van gehad.
Ik weet niet waar je hem voor wilt gebruiken, maar ik week graag met tricot stoffen, zo leuk voor kinder jurken en thirts, rokken, nou alles eigenlijk
De tweeling naald gebruik ik daar voor veel, zou dus even vragen of dat dat kan.
En een locksteek. Die zit er bij mij niet echt op en sinds ik een lockmachine heb vraag ik me af hoe ik ooit zonder heb gekund.
Volgens mij hebben sommige naaimachines ook een locksteek.
Het was toen mijn duurste uitgave ooit als 20 jarige, maar zoveel plezier van gehad.
Ik weet niet waar je hem voor wilt gebruiken, maar ik week graag met tricot stoffen, zo leuk voor kinder jurken en thirts, rokken, nou alles eigenlijk
De tweeling naald gebruik ik daar voor veel, zou dus even vragen of dat dat kan.
En een locksteek. Die zit er bij mij niet echt op en sinds ik een lockmachine heb vraag ik me af hoe ik ooit zonder heb gekund.
Volgens mij hebben sommige naaimachines ook een locksteek.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in