HR vraagje.

donderdag 23 juni 2022 om 18:33
Winkelpersoneel, geen CAO.
Iemand heeft een operatie gehad. Volgens doktoren is herstel 5 weken.
Persoon is nu al 7 weken thuis, kan niet werken, maar is op instagram wel te zien op feestjes ed.
Heb mail gestuurd dat er gekort wordt in salaris. Vanaf afgelopen maandag.
Van te voren hebben we dit niet met persoon afgesproken. Manager van winkel heeft wel veel contact met persoon.
Niet ingelicht, maar staat gewoon in het contract dat bij veel ziekte dagen er gekort wordt.
Persoon is nu boos (snap het), maar kent de regels.
HR is een beetje rechtlijnig.
Hoe kan dit het beste worden opgelost?
Iemand heeft een operatie gehad. Volgens doktoren is herstel 5 weken.
Persoon is nu al 7 weken thuis, kan niet werken, maar is op instagram wel te zien op feestjes ed.
Heb mail gestuurd dat er gekort wordt in salaris. Vanaf afgelopen maandag.
Van te voren hebben we dit niet met persoon afgesproken. Manager van winkel heeft wel veel contact met persoon.
Niet ingelicht, maar staat gewoon in het contract dat bij veel ziekte dagen er gekort wordt.
Persoon is nu boos (snap het), maar kent de regels.
HR is een beetje rechtlijnig.
Hoe kan dit het beste worden opgelost?

donderdag 23 juni 2022 om 20:16
Alleen maar mooi dat je nu beseft en dat je ogen nu geopend zijn dat het wel serieuze zaken zijn waar je niet lichtzinnig mee om mag gaan. NIet dat ik denk dat je dat doet, anders had je ook nooit even gevraagd.Felidaes schreef: ↑23-06-2022 19:21Bedankt voor alle antwoorden. Echt..
Ik word hier echt heel onzeker van, ook van jullie reacties, maar daar heb ik immers om gevraagd. Het maakt mij wakker. (en emotioneel).
Ik heb wel gevraagd of er een slotje op het onderwerp kan.
Het is zo onduidelijk en dat besef ik.
Het is het beste als dit onderwerp diep in de krochten van het forum terecht komt.
Het is je dus te prijzen dat je het vraagt, ook al is het niet de beste plek om te vragen. Maar dat je het weten wil, dat maakt je een goed mens.
Nu nog je werk goed in de vingers krijgen.
Succes!
donderdag 23 juni 2022 om 20:21

donderdag 23 juni 2022 om 20:26
Ha, hier krijg ik een dan toch een glimlach van op mijn gezicht.
Succes.
donderdag 23 juni 2022 om 20:44
Nu pas?! Ik vind het bizar dat je loonsancties uitvoert en op de stoel van de arbo-arts gaat zitten als HR.
Edit: en dan doel ik voornamelijk op je collega. Ik begrijp best dat jij denkt dat zij het juist doet met al haar ervaring terwijl jij net begint. Daarom vind ik het ook juist goed dat je een topic geopend hebt, je hebt nu goede tips gehad over waar advies in te winnen.
donderdag 23 juni 2022 om 20:59
Waarschijnlijk staat in de arbeidsovereenkomst dat er bij langdurige ziekte 70% wordt uitbetaald, zonder dat is gespecificeerd wanneer er sprake is van langdurige ziekte. Dan wordt zo’n clausule aan interpretatie onderhevig en die interpretatie wordt dan bij HR en/of het management neergelegd. Het is beter om dergelijke clausules gewoon dicht te timmeren, zodat ze niet meer aan interpretatie onderhevig zijn, en het voor iedereen duidelijk is wat er wanneer gebeurt. Dan kunnen ze ook zonder aanziens des persoons worden toegepast.
(Als je überhaupt zulke clausules wil hebben).
Maar goed, daar heeft TO nu niks aan.
donderdag 23 juni 2022 om 21:05
In theorie mag een werkgever vanaf dag 1 ziek 70% loon uitkeren zonder cao of andere afspraken in arbeidsovereenkomst. Gebruikelijk is het (gelukkig) allerminst.Nummer*Zoveel schreef: ↑23-06-2022 20:59Waarschijnlijk staat in de arbeidsovereenkomst dat er bij langdurige ziekte 70% wordt uitbetaald, zonder dat is gespecificeerd wanneer er sprake is van langdurige ziekte. Dan wordt zo’n clausule aan interpretatie onderhevig en die interpretatie wordt dan bij HR en/of het management neergelegd. Het is beter om dergelijke clausules gewoon dicht te timmeren, zodat ze niet meer aan interpretatie onderhevig zijn, en het voor iedereen duidelijk is wat er wanneer gebeurt. Dan kunnen ze ook zonder aanziens des persoons worden toegepast.
(Als je überhaupt zulke clausules wil hebben).
Maar goed, daar heeft TO nu niks aan.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Be a debaser
donderdag 23 juni 2022 om 21:13
Chienandalou schreef: ↑23-06-2022 21:05In theorie mag een werkgever vanaf dag 1 ziek 70% loon uitkeren zonder cao of andere afspraken in arbeidsovereenkomst. Gebruikelijk is het (gelukkig) allerminst.
Ja, ik weet dat het mag en ik weet dat het allerminst gebruikelijk is.
Op basis van wat TO heeft geschreven vermoed ik dat er niet “vanaf dag 1” in hun contracten staat.
donderdag 23 juni 2022 om 21:22
Morgen meteen advies vragen TO. En inderdaad nooit uit jouw naam iets laten versturen.
Nu wordt een beslissing van een ander op jou afgewenteld.
Een tip; social media e.d. kun je echt niet zomaar tegen iemand gebruiken. Die HR persoon die weggaat, maakt er echt een potje van. Helemaal omdat er nog helemaal geen arbo-arts in is geschakeld. De enige die mag bepalen of iemand arbeidsgeschikt is, is een arts. Nooit een werkgever of een incapabele HR medewerker zoals jouw collega.
Nu wordt een beslissing van een ander op jou afgewenteld.
Een tip; social media e.d. kun je echt niet zomaar tegen iemand gebruiken. Die HR persoon die weggaat, maakt er echt een potje van. Helemaal omdat er nog helemaal geen arbo-arts in is geschakeld. De enige die mag bepalen of iemand arbeidsgeschikt is, is een arts. Nooit een werkgever of een incapabele HR medewerker zoals jouw collega.
donderdag 23 juni 2022 om 21:24
Nee, eens.Nummer*Zoveel schreef: ↑23-06-2022 21:13Ja, ik weet dat het mag en ik weet dat het allerminst gebruikelijk is.
Op basis van wat TO heeft geschreven vermoed ik dat er niet “vanaf dag 1” in hun contracten staat.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Be a debaser
donderdag 23 juni 2022 om 21:26
dweedledee schreef: ↑23-06-2022 21:22De enige die mag bepalen of iemand arbeidsgeschikt is, is een arts. Nooit een werkgever of een incapabele HR medewerker zoals jouw collega.
Even de feiten: Niemand heeft nog bepaald dat de medewerker arbeids(on)geschikt is. Het enige wat er is gebeurd is, is dat het salaris is aangepast, wat bij langdurigere ziekte conform contract is. De rest van het verhaal is “fluff”
donderdag 23 juni 2022 om 21:47
dweedledee schreef: ↑23-06-2022 21:28Wel fluff wat op een afdeling, waarvan je mag verwachten dat het er professioneel aan toe gaat, rondgaat. En dat is zeer, zeer kwalijk.
Daarnaast stel ik het als een feit in het algemeen. Niet enkel gericht op deze casus.
Ik moet de eerste HR-afdeling nog tegenkomen (en ik heb er heel veel gezien) waar dit soort dingen niet besproken worden. Het wordt pas kwalijk als je daar de verkeerde conclusies uit trekt en op basis van die conclusies vervolgens ook nog eens de verkeerde consequenties aan verbindt.
donderdag 23 juni 2022 om 23:02
Idem. En mijn ervaring is heel anders. Het kan dus wel.Nummer*Zoveel schreef: ↑23-06-2022 21:47Ik moet de eerste HR-afdeling nog tegenkomen (en ik heb er heel veel gezien) waar dit soort dingen niet besproken worden.

donderdag 23 juni 2022 om 23:03
Ik heb zojuist gezocht en er is een algemene cao retail non-food, maar er is geen cao retail food. Dat is een lappendeken. Ik kwam bijvoorbeeld geen cao tegen voor kaaswinkels. Die voor opticiens is uit 2007, en ik weet niet of ze bij de algemene non-food cao zijn aangesloten.
vrijdag 24 juni 2022 om 01:21
Felidaes schreef: ↑23-06-2022 19:21Bedankt voor alle antwoorden. Echt..
Ik word hier echt heel onzeker van, ook van jullie reacties, maar daar heb ik immers om gevraagd. Het maakt mij wakker. (en emotioneel).
Ik heb wel gevraagd of er een slotje op het onderwerp kan.
Het is zo onduidelijk en dat besef ik.
Het is het beste als dit onderwerp diep in de krochten van het forum terecht komt.
Niet doen.
Je krijgt hier duidelijk advies van mensen die weten van de hoed en de rand, leerzaam topic voor jou.
Misschien ga je een keer op je bek, nou en?
What have we done....

vrijdag 24 juni 2022 om 23:07
Ja, nu pas.
Prive-berichten hier op VIVA werken niet altijd even goed.
Je hebt er iig een terug.
En ook de andere forummer die mij een pb heeft gestuurd.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in