Mode & Beauty alle pijlers

Fast fashion

29-06-2022 17:03 111 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb best veel kleding en koop af en toe wat bij (wat ik niet altijd nodig heb).

Ik zou graag meer echt mooie kleding hebben waar ik langer mee kan doen. Maar dan weet ik niet zo goed wat ik dan moet kopen. En de goedkope prijzen lokken ook. Maar dan heb je nog wel eens een miskoop. Ik weet niet zo goed met welke kleding ik langer kan doen, en slow fashion is vaak meteen weer giga duur.

Ik doe mee aan kleding ruilen. Dit vind ik erg leuk.

Ik probeer kleding lang te dragen, maar soms past het niet goed meer, is toch niet mijn smaak, of wordt het lelijk.

Ookvraag ik me af of het nog zin heeft om kleding in een kledingbak te doen. Wordt dat vaak gerecycled? En als het naar Afrika gaat, hebben ze daar er dan soms nog wat aan of zadelen wij hen op met onze zooi? (Zie de documentaires).

Misschien beetje onduidelijk los zand verhaal, maar dit zijn zo mijn vragen/gedachtes.

Hoe doen jullie dat met kleding kopen?
Ik koop meer tijdloze items in het duurdere segment en dan met name in de sale.
Wat ik niet meer draag (of pas in sommige gevallen) verkoop ik op MP/kledingbeurs of geef ik weg.
Schoenen laat ik op tijd repareren door de schoenmaker en onderhoud ik goed door ze in dozen te bewaren en te poetsen etc.

Vroeger zoveel miskopen gehad en zoveel geld verspild aan kleding die het "net" niet was of na paar keer verwassen of vervormd was dat ik ben opgeschaald naar het duurdere segment.
En tegenwoordig is het vele malen makkelijker om koopjes online te scoren of kleding te verkopen.
Moet er eerlijkheidshalve ook bij vermelden dat ik er sinds een jaar of 10 ook het geld voor heb..dat scheelt.
sprokkelientje wijzigde dit bericht op 29-06-2022 17:39
Reden: aanvullling
8.82% gewijzigd
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
Je moet dit anders even echt kijken:

https://www.youtube.com/watch?v=bqbAXrcHKRs

De Prijsknaller over kleding en recycleketen.

Als je toch fastfashiondingen gaat kopen, koop liefst katoen en andere echte stoffen ipv synthetische spullen.

Dat laatste kunnen ze dus echt niets mee in de recycleketting en komen na diverse uitzoekacties en doorstuuropties aan in arme landen om daar niets meer op te brengen en op de vuilnisbelt ( gewoon hun leefgebied) terecht. En vergaat dus amper.
@sprokkelientje: daar zit ik dus ook over te denken, maar ik ben er nog niet uit wat mij dan echt mooi staat. En wat mooi blijft. Ik koop bijv vaak goedkope spijkerbroeken. Heb laatst 2 dure g-stars gekocht (100 euro voor een spijkerbroek vind ik duur) maar het is niet dat die langer mooi blijven. G-star zal ook gewoon fast fashion zijn. Ik vraag me ook af wanneer duurder beter is.
Ik ben laatst uit een linnen jurkje geknapt en ik ben niet eens dik, dus ik ga nooit meer voor dat duurzame eco spul. Gelukkig was ik thuis toen het gebeurde.
@lucifee: op die aflevering doel ik. Nav dat ik dat heb gezien vroeg ik me af: moet ik kleding die lelijk is geworden nog wel in een bak doen of gewoon weggooien. Dan wordt het hier verbrand waarschijnlijk. Ook niet zo milieuvriendelijk, maar lijkt me beter dan dat ze in Afrika nog extra kleding op die bergen gooien. Wij doen zogenaamd iets goeds en in Afrika komen ze om in onze rotzooi.
Henk-in-Roelie schreef:
29-06-2022 17:16
Ik ben laatst uit een linnen jurkje geknapt en ik ben niet eens dik, dus ik ga nooit meer voor dat duurzame eco spul. Gelukkig was ik thuis toen het gebeurde.
Bij een naad?
Stoutehond schreef:
29-06-2022 17:22
Bij een naad?
Nee, twee knopen, het was zo'n nauw gesloten jurk met knopen diagonaal van borsthoogte naar beneden. De twee na-laatste en de twee boven zijn er gewoon uitgeknapt met een stuk stof erbij toen ik me bukte.
Ha, goed topic! Was ook aan het denken om zoiets te starten, maar nog niet gedaan :-). Ik probeer nu alleen van duurzame merken te kopen. Is inderdaad duur, maar geeft me een fijner gevoel en ook, het zijn zulke fijne stoffen vaak!

Tweedehands is natuurlijk nog beter. De tweedehands kledingwinkel hier is zo zooiig en zo vol helaas, word altijd doodmoe van daar zoeken. Goed dat je kledingruil noemt, was het ongeveer vergeten :-) maar deed ik voorheen ook wel (met groepje bekenden), inmiddels verhuisd maar zou leuk zijn dat hier ook weer op te starten!

Voor de kinderen vrijwel alles tweedehands, vind ik ook makkelijker te doen met hele garderobes die we doorkrijgen van kennissen of grotere pakketten op Marktplaats. Onderbroeken en sokken probeer ik van duurzame merken, al gaat de prijs me soms te ver. 10 onderbroeken voor kind minimaal €80 daar, of €10 bij C&A... Daar probeer ik dan nog wel biologisch katoen etc te kiezen, maar hoeveel zoden dat nou aan de dijk zet, weet ik niet zo goed. Beha's lukt niet duurzaam en broeken vind ik ook lastig, daar moet ik vaak een paar maten en types van proberen om een goede te hebben en dat gaat dus niet online, noch in een tweedehands winkel.

Waar mogelijk, repareer ik kleding (en schoenen) indien verder nog draagbaar. Vermaken zou ook superhandig zijn om te kunnen, helaas kan ik echt niks met een naaimachine...

Als ik nog wel eens in een kledingwinkel loop, vind ik het trouwens wel moeilijk om daar niks te 'mogen' kopen, is toch verleidelijk.

Qua kledingrecycling weet ik ook niet meer wat goed is...

Misschien kunnen we ook wat duurzame merken/winkels uitwisselen die goed bevallen?
Ik koop wat ik leuk vindt. Denk er niet echt over na. Ik loopt regelmatig in de stad en koop regelmatig. Is ook ontspanning voor mij, dus ga het ook niet veranderen.
SunShine35 schreef:
29-06-2022 17:15
@sprokkelientje: daar zit ik dus ook over te denken, maar ik ben er nog niet uit wat mij dan echt mooi staat. En wat mooi blijft. Ik koop bijv vaak goedkope spijkerbroeken. Heb laatst 2 dure g-stars gekocht (100 euro voor een spijkerbroek vind ik duur) maar het is niet dat die langer mooi blijven. G-star zal ook gewoon fast fashion zijn. Ik vraag me ook af wanneer duurder beter is.
Je kan eens een stijladvies boeken.
Hebben jullie tips voor duurzame merken die jullie fijn/mooi vinden?
De prijs moeten we maar accepteren denk ik, dit is wat het nu eenmaal kost om duurzaam te produceren.

Verdere tips vind ik:
- Kledingruil en tweedehands kopen
- Niet kopen en 10x nadenken voordat je wel iets koopt
- de kleding die je hebt goed verzorgen en afdragen (kleding gaat helaas niet zo lang mee als vroeger, al mijn kleding is óf 10+ jaar oud, of relatief nieuw)
- Als je niet naar de winkels gaat en niet te veel kleding/mode op internet kijkt krijg je minder prikkels om iets nieuws te willen/kopen
SunShine35 schreef:
Ik denk dat je bij G Star ook wel voor de naam betaalt? Ik heb 1 broek van Kuyichi en ben daar heel blij mee!

Op goodonyou.eco kan je checken hoe duurzaam een merk is.
Ik kijk vooral naar materiaal: veel katoen en wol heb ik in de kast hangen. De basisdingen die ik heel veel en lang draag, zoals jeans, jassen, schoenen en basis shirts koop ik vaak in de uitverkoop van duurdere merken. Daar kan je dan een hele tijd mee vooruit. Tegenwoordig is er zoveel sale online dat ik zo nu en dan eens kijk en wat e-mailalerts heb ingesteld voor items die ik leuk maar te duur vind. Of ik koop het via Vinted.

De wat meer modebewuste items in bijzonderdere kleur of snit koop ik wel vaker van de fast fashion ketens maar sinds ik bewuster naar materiaal kijk slaag ik daar nog maar heel weinig. Het is het toch vaak net niet qua snit of het materiaal voelt niet fijn.

Alles wat in de kast hangt draag ik. Heb ik het een seizoen niet aangehad verkoop ik het. Er hangen nu alleen maar dingen in die ik heel graag draag en waar ik blij van word. Dat voelt heel fijn.
Als kleding niet helemaal goed zit, kijk dan of het op jou aangepast kan worden. Bijna niemand heeft hét figuur dat bij de fast fashion broeken past bijvoorbeeld.
Bij broeken: zit de taille te wijd, is de broek te lang? Innemen kan dan bijna altijd.
Neem een kapot kledingstuk mee naar de kledingmaker, die kan er soms verrassend veel mee.
Op welke manieren blijft kleding niet mooi bij jou?

Voor mij is slow fashion niet altijd een optie. Ik heb eens gekeken op een site die heel veel slow fashion merken verkocht van allerlei winkels. De zéér beperkte keus in kleding in maat 34/XS die wel aanwezig was, was vaak dun van stof en nul model, dat wijde waarin zelfs de mouwen en schouders niet netjes op maat zijn. Dan maakt t ook niet meer uit dat er XS op staat, dat is gewoon een uit de klauwen gewassen vaatdoek (hehe irritatie).
Dan koop ik liever de merken fast fashion waarvan ik meer vertrouwen heb in kwaliteit en mijn maat er altijd bij hangt.

Dus... ik koop maar gewoon veel minder, is mijn doel.
SunShine35 schreef:
Dat is wat mij betreft een combinatie van uitproberen en onderhoud (juiste manier wassen en drogen)
Vroeger (heb ik over begin en medio jaren 90) was een merk als Esprit in die tijd ook een wat duurder segment en was naar mijn mening de kwaliteit ook beter.
Het hangt er ook vanaf wat je smaak is natuurlijk.
Een zwarte tijdloze top van Claudia Strater is qua kwaliteit echt vele malen beter dan die van de H en M.
Koop je die in de sale dan betaal je er tussen de EUR 50 en 70 euro voor.
Veel geld misschien maar als je er ook lang mee doet, ben je wellicht goedkoper uit dat 3x per jaar een zwarte top van EUR 20 bij één van de ketens.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
.
anoniem_64b15400b727b wijzigde dit bericht op 11-07-2022 23:29
99.09% gewijzigd
Als je echt blij bent met een kledingstuk, het je mooi staat en het lekker zit én het goede kwaliteit is dan doe je er ook veel langer mee. Dat is in principe al heel duurzaam vind ik :proud:

Bij mij hielp het om al mijn kleding op bed te gooien en per stuk te bekijken of ik het nog paste en of het joy sparkte a la Marie Kondo ;-D zo niet ging het op een stapel voor de verkoop. En eerlijk is eerlijk: ik heb geen van die kledingstukken ook maar een seconde gemist.

Daarna ben ik gaan aanvullen wat ik dacht nodig te hebben. Dat hoeft niet allemaal tegelijkertijd. Koopjesjagen en opeens ergens tegenaan lopen vind ik zelf heel leuk. Dan ben ik extra blij met een item.
Herkenbaar probleem.

Het allerbeste is niet kopen, repareren of een tweede leven geven is een goede tweede, de kledingbak voor als het echt afgedragen is.

Tips:
- Geef jezelf bedenktijd bij impulsaankopen. Doe het in je winkelmandje en kijk een week of twee later opnieuw of je het nog steeds graag wilt hebben.
- Wees kritisch op de kwaliteit en pasvorm. Ik kan me herinneren dat ik als kind nieuwe schoenen of een trui kreeg, dat ik daar zó gelukkig mee was dat ik het non-stop aan wilde. Leg de lat hoog als je iets voor de leuk koopt: voel je je er echt fantastisch in en wil je het meteen aanhouden? Of koop je iets omdat er niets beters is maar voldoet het eigenlijk niet helemaal aan je wensen?
- Let goed op kwaliteit. Zijn de naden dubbel gestikt? Zitten de knoopjes goed vast? Sluit de print aan bij de naad? Voelt de stof lekker aan? Kreukt het makkelijk? Zie je pillen op de stof (check bij de oksel)?
- Let op de pasvorm, laat kleding eventueel vermaken. Zit de schoudernaad waar je hem wilt hebben? Sluiten taille en heupen aan zoals je wilt? Kun je je dagelijkse activiteiten uitvoeren zonder belemmering en zonder dat je moet hijsen of rechttrekken? Zijn pantalons, jasjes, en wollen jassen gevoerd?
- Verdiep je in stoffen en hun eigenschappen. Elk materiaal heeft zijn eigen sterke en zwakke punten, en is voor verschillende dingen geschikt. Katoen is fijn, maar niet voor sportkleding. Plastic klinkt heel onconformatbel maar wil je wel in je regenkleding. Acryl voelt heerlijk zacht maar wordt erg gauw lelijk. Gebreide stof is rekbaar, geweven stof veel minder. Een geweven linnen kledingstuk zal dus niet meegeven, en katoen kan een zachtgebreide trui zijn of een stugge geweven spijkerbroek.

Op YouTube maakt Justine Leconte hier goede video's over.
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.
Ik koop duurdere kleding met een mooie pasvorm die tijdloos is.

Eco/duurzaam gaat niet altijd op. Hema adverteert bv met duurzaam. De sokken en ondergoed van 10 jaar geleden ging jaren mee en nu hooguit een paar wasbeurten. Dan kun je in je productie wel gekozen hebben voor andere stoffen, maar als de kwaliteit bagger is heb je alsnog nieuwe spullen nodig. Geen hema meer voor mij.

Gstar is wisselend. De lichte broeken blijven mooi, maar de donkere lubberen na een maand of 2. Ik heb nu Denham....erg duur voor een jeans maar ik draag hem nu al wekelijks voor ca 1,5 jaar.

Kledingbakken zijn naar. Breng het dan naar de kringloop. Nu worden de goede stukken er uit gehaald en verkocht en de meest slechte spullen naar her goede doel.
Ik gooi het gewoon bij het afval, als ik iets weg gooi, wat zelden nodig is. Maar die bakken vertrouw ik niet meer zo door de documentaires.
Het ligt eraan wat je wil. Wil je dat kleding langer meegaat en minder modegevoelig is, dan kun je voor verschillende merken in het middensegment gaan.
Wil je dat de kleding zo duurzaam mogelijk is, probeer dan zoveel mogelijk polyester, wol, gewone katoen en zijde te vermijden.

Hier een kort lijstje met wat uitleg:
https://www.bedrock.nl/welke-kledingmat ... -duurzaam/
Wanna grow up to be
Be a debaser
Ik geef het aan winkels met een goed doel eraan vast, zoals Terre des Hommes.
Sjulia schreef:
29-06-2022 18:03
Ik gooi het gewoon bij het afval, als ik iets weg gooi, wat zelden nodig is. Maar die bakken vertrouw ik niet meer zo door de documentaires.
Ik heb dit niet gekeken, zijn er aanraders om te zien?

En in het kort (alleen als je er zin in hebt hoor) wat gebeurt er dan met die kleding?
Ik vind het heel moeilijk om kleding te vinden die überhaupt van 100% katoen is. Dan maakt het me al snel niet meer uit waar het vandaan komt, áls het maar van katoen is.
Verder draag ik kleding wel echt op. Broeken gaan helaas, door het fietsen, wel altijd snel stuk in de liezen, dat vind ik wel echt slecht.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven