Niks te doen: wat dan?
woensdag 29 juni 2022 om 19:52
Het klinkt misschien belachelijk, en misschien is het dat ook wel, maar ik heb soms niks te doen op werk, en dat vind ik heel vervelend; ik wil niet het gevoel hebben dat ik aan het 'lummelen' ben in de baas z'n tijd.
Ik heb op zich projecten waar ik nu aan kan werken, maar het gebeurt heel regelmatig dat ik op feedback van anderen moet wachten, en dan kan ik op dat moment niet verder. Ik vroeg me af of anderen dit ook wel eens hebben, en wat je dan doet?
Bijkomend probleem is dat mijn begeleider nu al een tijd ziek is, dus ik kan haar ook niet heel makkelijk benaderen voor meer werk.
(Ik realiseer me dat het een beetje een raar probleem is, maar ik vind het gewoon fijner om lekker ergens mee bezig te zijn dan me schuldig of nutteloos voelen...)
Ik heb op zich projecten waar ik nu aan kan werken, maar het gebeurt heel regelmatig dat ik op feedback van anderen moet wachten, en dan kan ik op dat moment niet verder. Ik vroeg me af of anderen dit ook wel eens hebben, en wat je dan doet?
Bijkomend probleem is dat mijn begeleider nu al een tijd ziek is, dus ik kan haar ook niet heel makkelijk benaderen voor meer werk.
(Ik realiseer me dat het een beetje een raar probleem is, maar ik vind het gewoon fijner om lekker ergens mee bezig te zijn dan me schuldig of nutteloos voelen...)
woensdag 29 juni 2022 om 20:01
@lilalinda en Beatrice1982: fijn dat jullie serieus reageren (was al bang voor nare reacties). Ik kan in principe inderdaad een online cursus doen; het aanbod daarvoor is heel groot vanuit mijn werkgever, dus als ik iets kies dat wellicht van pas komt binnen mijn functie, is dat waarschijnlijk wel OK..? Ik merk dat ik nog steeds erg onzeker ben (is echt een probleem), en dat ik het dus ook moeilijk vind om zonder taak of 'toestemming' ergens mee aan de slag te gaan; dan ben ik bang dat anderen vinden dat ik nutteloos ben...

woensdag 29 juni 2022 om 20:10
Ik had ook een keer een baan waar ik het grootste gedeelte van de dag aan het wachten was op anderen om weer iets te doen te hebben want anders kon ik niet verder. Iedereen was daar heel relaxed onder incl. de leidinggevende. Dus om maar iets te doen te hebben begon ik maar aan het intranet door te lezen enzo. Het was natuurlijk wel makkelijk geld verdienen zo maar het voelde gewoon niet zo fijn om 8 uur betaald te krijgen als je er maar 2 ofzo echt hebt gewerkt en de rest van de tijd maar wat hebt aangerommeld of bent gaan kletsen met collega's.
woensdag 29 juni 2022 om 20:15
Inderdaad een werkgerelateerde cursus doen. Of gewoon om meer werk vragen . Je zegt dat je aan projecten werkt, kun je niet om meer projecten vragen? Ik zelf ben projectleider, bij ons zijn er meer projecten dan PL-ers. Dus op het moment dat iemand aangeeft tijd over te hebben krijg je er gewoon 1 of 2 projecten bij.
hoi
woensdag 29 juni 2022 om 20:20
@TsumTsum: ja, inderdaad! Ik wil ben heel blij met mijn werk en met mijn werkgever, en dan voelt het gewoon niet OK om te 'lummelen' onder werktijd.
Ik denk dat ik, mocht ik morgen weer vastlopen, in ieder geval een cursus ga doen (waarschijnlijk iets met Excel, want daar ben ik nog niet heel handig in).
Ik denk dat ik, mocht ik morgen weer vastlopen, in ieder geval een cursus ga doen (waarschijnlijk iets met Excel, want daar ben ik nog niet heel handig in).
woensdag 29 juni 2022 om 20:23
@Pikachu: ik heb net twee nieuwe projecten gekregen, maar daar ben ik inmiddels mee begonnen en liep ik gelijk alweer tegen het feit aan dat ik eerst een gesprek moet voeren met iemand van data-security, en die is nu op vakantie... Kortom, kan daar op z'n vroegst over anderhalve week mee verder. Maar komt goed, ik doe wat ik kan doen, en daarna kijk ik wat ik kan oppakken wat mogelijk toegevoegde waarde heeft.
woensdag 29 juni 2022 om 20:29
Ik meld het ook aan mijn leidinggevende als ik het rustig (of druk) heb. Soms heeft ze een extra klus, soms niet. Dan ga ik iets voor mijzelf doen, werk grotendeels thuis. Soms een (werkgerelateerde) extra training, soms een Netflix documentaire.
Daar voel ik me dan ook niet schuldig over: als er veel werk is werk ik ook makkelijk langer door.
Daar voel ik me dan ook niet schuldig over: als er veel werk is werk ik ook makkelijk langer door.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje

woensdag 29 juni 2022 om 20:32
woensdag 29 juni 2022 om 20:34
AccioAvocado schreef: ↑29-06-2022 20:32@Himalaya: bedankt voor je reactie (allemaal bedankt trouwens). Ik vind het heel fijn om te horen dat anderen er niet zo mee in hun maag zitten, en dat ik inderdaad, wanneer het wat drukker is, gewoon dan wat meer kan doen.
Nogmaals bedankt allen!
Ik vind wel dat je het aan moet geven dat je het rustig hebt, en vragen of er een klus is die je op kan pakken. En als dat er niet is, dan houdt het op.

woensdag 29 juni 2022 om 20:41
Je loopt als junior wel het risico dat mensen dan een of andere k-klus bij je droppen. Dingen filen ofzo. Ik had daar zelf nooit zo’n zin in. Als iemand het me vroeg, oké, maar om er nou zelf naar op zoek te gaan. Nee, dank je. Ik vind dat niet een of andere morele verplichting.
woensdag 29 juni 2022 om 20:54
Ik had dat vorige week. Wij hebben een scala aan online trainingen die je via ons leerplan kunt benaderen. Heb er twee van gedaan.
Een op vakinhoud en een op gedrag. Van beide veel geleerd wat ik meeneem in mijn werk. Ik heb een jaar lang zo druk gehad dat ik iedere keer overal achteraan hobbelde. Nu ben ik aan de voorkant bezig en dat maakt mijn functie leuk. Maar door de drukke maanden was dat schakelen.
En qat excel betreft herkenbaar. Ik moet soms wat doen en dan kijk ik op de Belgische seniorenweb voor excel. Zo fijn...rustig uitgelegd en in begrijpelijke bewoordingen.
Een op vakinhoud en een op gedrag. Van beide veel geleerd wat ik meeneem in mijn werk. Ik heb een jaar lang zo druk gehad dat ik iedere keer overal achteraan hobbelde. Nu ben ik aan de voorkant bezig en dat maakt mijn functie leuk. Maar door de drukke maanden was dat schakelen.
En qat excel betreft herkenbaar. Ik moet soms wat doen en dan kijk ik op de Belgische seniorenweb voor excel. Zo fijn...rustig uitgelegd en in begrijpelijke bewoordingen.
woensdag 29 juni 2022 om 21:08
Je klinkt wel erg onzeker in je eerste post. Hoezo is het belachelijk? En hoezo een raar probleem? Ik vind het ook vreselijk wanneer ik weinig te doen heb en de minuten zo langzaam voorbij tikken. Gelukkig heb ik dat ik mn huidige baan zelden. In andere banen wel gehad, vreselijk. Ik heb liever een drukke dag. Maar schuldig voelen doe ik me niet. Ik heb het vaak genoeg zo druk gehad, dat ik me niet schuldig voel dat ik op een rustige dag wat meer met collega's klets en rustig aan doe. Maar ik hou er niet van. Ik zou het zeker aankaarten bij je leidinggevende wanneer dit vaak voorkomt. Misschien krijg je er taken bij, of een cursus idd. En als je leidinggevende het weet en er niks aan doet, dan hoef jij je zeker niet schuldig te voelen dat je niks doet. Kan jij ook niks aan doen. Het komt vreemder over dat je leidinggevende ziet dat jij wat zit te internetten en denkt: huh waarom doet ze niks, waarom is ze niet aan het werk? Omdat hij/zij denkt dat je genoeg werk hebt en niet weet dat je je zit te vervelen.
Maar wat iemand zei, een bore out bestaat ook he, dus let er wel op en ga in gesprek.
Maar wat iemand zei, een bore out bestaat ook he, dus let er wel op en ga in gesprek.
woensdag 29 juni 2022 om 21:50
Je kan op geen enkele manier vooruit werken? Alvast inlezen in klantgegevens? Of iets doen wat van nut is voor de werkgever?AccioAvocado schreef: ↑29-06-2022 20:23@Pikachu: ik heb net twee nieuwe projecten gekregen, maar daar ben ik inmiddels mee begonnen en liep ik gelijk alweer tegen het feit aan dat ik eerst een gesprek moet voeren met iemand van data-security, en die is nu op vakantie... Kortom, kan daar op z'n vroegst over anderhalve week mee verder. Maar komt goed, ik doe wat ik kan doen, en daarna kijk ik wat ik kan oppakken wat mogelijk toegevoegde waarde heeft.
Waarschijnlijk niet te vergelijken met jouw baan, maar toen ik onder de 20 was en een baantje bij de receptie had, zat ik me ook suf te vervelen. Ik ben toen maar dingen gaan herorganiseren en afdelingen gaan vragen of ik kon helpen met kleine dingen die bleven liggen. Ik deed het niet eens alleen voor mijn werkgever, maar ook voor mezelf. Ik werd gewoon niet blij van dat niks doen. Dan duurt een dag erg lang. Dus ik kan me dat goed voorstellen dat het niet fijn is.
vrijdag 8 juli 2022 om 06:10
Herkenbaar, in mijn geval is het omdat mijn inwerktraject in het water is gevallen. Niet alleen bij mij, bij nog een andere collega.
De twee die ons moesten inwerken zijn er niet, een heeft een andere baan, de ander zit met een burn out thuis.
We kunnen simpelweg 75% van het werk niet omdat we niet weten hoe en wat.
Voorlopig zal dit zo blijven.
Ik baal hiervan, want toen ik begon kon ik niet gaan doen waarvoor ik was aangenomen, omdat het rete druk was.
Ik deed andere werkzaamheden, degene die mij inwerkte was zo druk dat ze amper tijd had mij in te leren.
In feite is het al vanaf dag een dus.
Met man en macht zijn ze bezig het team uit te breiden, maar ja er komen dus twee nieuwe collega's, maar wie moet hen gaan inwerken???
Ik heb heel actief aan het solliciteren, heel jammer, want het bedrijf en de werkzaamheden zijn erg leuk (wanneer ik meer zou kunnen dan ik nu doe) maar ik verveel me kapot.
Het is dat ik voornamelijk thuiswerk en ik de luxe neem om een was te doen en wat andere kleinere klusjes.
Maar liever zou ik lekker de hele dag aan het werk zijn.
Heel soms kan ik dingen verzamelen om een dag mee te vullen, ik heb dan meteen een veel beter gevoel aan het einde van de dag.
Maar de dagen dat ik dat had in de afgelopen 9 maanden, zijn er maximaal misschien 30 geweest alles bij elkaar opgeteld.
NIet te doen hele dagen wachten op feedback/hulp enz om verder te kunnen.
En in mijn geval is er gewoon niet echt uitzicht.
Mijn manager (net nieuw, wel van hetzelfde bedrijf, maar compleet andere unit) geeft aan dat we doen wat we kunnen.
Het begrip is fijn, maar mij geeft het geen rust.
Er komt vast een dag dat ik denk " crap een paar dagen zoals bij bedrijf X zou wel een keer fijn zijn "
Dit kost zoveel energie en het trekt me leeg, ik ben na werktijd kapot, en dus niet van het werken.
De twee die ons moesten inwerken zijn er niet, een heeft een andere baan, de ander zit met een burn out thuis.
We kunnen simpelweg 75% van het werk niet omdat we niet weten hoe en wat.
Voorlopig zal dit zo blijven.
Ik baal hiervan, want toen ik begon kon ik niet gaan doen waarvoor ik was aangenomen, omdat het rete druk was.
Ik deed andere werkzaamheden, degene die mij inwerkte was zo druk dat ze amper tijd had mij in te leren.
In feite is het al vanaf dag een dus.
Met man en macht zijn ze bezig het team uit te breiden, maar ja er komen dus twee nieuwe collega's, maar wie moet hen gaan inwerken???
Ik heb heel actief aan het solliciteren, heel jammer, want het bedrijf en de werkzaamheden zijn erg leuk (wanneer ik meer zou kunnen dan ik nu doe) maar ik verveel me kapot.
Het is dat ik voornamelijk thuiswerk en ik de luxe neem om een was te doen en wat andere kleinere klusjes.
Maar liever zou ik lekker de hele dag aan het werk zijn.
Heel soms kan ik dingen verzamelen om een dag mee te vullen, ik heb dan meteen een veel beter gevoel aan het einde van de dag.
Maar de dagen dat ik dat had in de afgelopen 9 maanden, zijn er maximaal misschien 30 geweest alles bij elkaar opgeteld.
NIet te doen hele dagen wachten op feedback/hulp enz om verder te kunnen.
En in mijn geval is er gewoon niet echt uitzicht.
Mijn manager (net nieuw, wel van hetzelfde bedrijf, maar compleet andere unit) geeft aan dat we doen wat we kunnen.
Het begrip is fijn, maar mij geeft het geen rust.
Er komt vast een dag dat ik denk " crap een paar dagen zoals bij bedrijf X zou wel een keer fijn zijn "
Dit kost zoveel energie en het trekt me leeg, ik ben na werktijd kapot, en dus niet van het werken.
People sometimes ask, why do you always choose the hardest road. Who says there was an easier way?
vrijdag 8 juli 2022 om 07:28
navyblue schreef: ↑29-06-2022 20:41Je loopt als junior wel het risico dat mensen dan een of andere k-klus bij je droppen. Dingen filen ofzo. Ik had daar zelf nooit zo’n zin in. Als iemand het me vroeg, oké, maar om er nou zelf naar op zoek te gaan. Nee, dank je. Ik vind dat niet een of andere morele verplichting.
Het is rustig, je verveelt je, werk moet worden gedaan. Ook k-klussen. Wat is er dan mis mee om dat voor een collega te doen? Je geeft aan dat je het nú rustig hebt, zodat je er niet structureel een klus bij krijgt. Niks mis met ook niet zo interessant werk te doen.

vrijdag 8 juli 2022 om 08:12
Wat een rare instelling. Jij vindt dat je niet moreel verplicht bent om ieder geval te proberen werk te doen voor degene die je betaalt?navyblue schreef: ↑29-06-2022 20:41Je loopt als junior wel het risico dat mensen dan een of andere k-klus bij je droppen. Dingen filen ofzo. Ik had daar zelf nooit zo’n zin in. Als iemand het me vroeg, oké, maar om er nou zelf naar op zoek te gaan. Nee, dank je. Ik vind dat niet een of andere morele verplichting.
vrijdag 8 juli 2022 om 09:28
Je zegt dat je met een project bezig bent.
In mijn werk heb ik altijd voldoende te doen. Kun je voor je project al vooruit denken? Contacten leggen? Informatie verzamelen? Scenario’s uitwerken? Planning finetunen?
Brainstormen en ideeën verzamelen?
Dat is voor mij ook werken.
Als dat niet kan, dan zou ik het wel aangeven bij je leidinggevende en mogelijk extra gaan ondersteunen bij een collega. Zeker in deze (bijna) vakantietijd kan de werkdruk elders heel hoog liggen.
In mijn werk heb ik altijd voldoende te doen. Kun je voor je project al vooruit denken? Contacten leggen? Informatie verzamelen? Scenario’s uitwerken? Planning finetunen?
Brainstormen en ideeën verzamelen?
Dat is voor mij ook werken.
Als dat niet kan, dan zou ik het wel aangeven bij je leidinggevende en mogelijk extra gaan ondersteunen bij een collega. Zeker in deze (bijna) vakantietijd kan de werkdruk elders heel hoog liggen.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in