Gezondheid alle pijlers

Inbrengen neussonde

17-06-2009 22:45 5 berichten
Alle reacties Link kopieren
Lieve mensen,

Sinds een korte tijd moet ik weer aan de sondevoeding. Dit wil ik gaan proberen met het inbrengen van een neussonde. Het gaat me echt niet zo makkelijk af als dat ik had verwacht. Heeft iemand tips om het inbrengen van de neussonde wat 'makkelijker en prettiger' te laten verlopen?

Alvast bedankt!!

Liefs

Emoticon
Hoi, ik moest tijdens het inbrengen slokjes water drinken, op het moment dat ik slikte kon hij verder "geduwd" worden. Want op het moment dat je slikt staat zeg maar alles open. Droog slikken is erg moeilijk dus vandaar met water, dan glijt het makkelijker. En het is handlig om recht op te zitten met je hoofd wat naar achter. Dan kan de sonde wat meer recht naar beneden. Dan moet je wel water drinken met een rietje. O ja en neem er de tijd voor, Succes!
I Still Haven\'t Found What I\'m Looking For
Ik heb een ruime ervaring met het inbrengen van sondes,bij een ander dat wel.

Ik merkte dat het gemakkelijker ging als ik de mensen vroeg het aan te geven als ze de sonde net voorbij de neus voelden.( als je in de spiegel kijkt,zie je net het puntje achter je huig)

Dan wachtte ik even en liet een paar keer in- en uitademen.

Daarna gaf ik een slokje water en terwijl dat werd doorgeslikt duwde ik de sonde mee.

Tijdens het slikken sluit je strotteklepje zich en is je luchtpijp afgesloten,dan kan het bijna niet misgaan.

Succes!
Sonde een beetje nat maken , dan glijdt het ook wat makkelijker .
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
He :-)

Ik werk als verpleegkundige, enkele tips:

-sonde nat maken met warm water

- sonde insmeren met vaseline (kan geen kwaad en glijdt makkelijk)

- iets voorover buiten met je hoofd als je de sonde verder schuift.

- idd, slokjes water drinken en tijdens het slikken de sonde doorschuiven (zo voorkom je dat de sonde je luchtpijp ingaat i.p.v. de slokdarm).

succes xx

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven