De droevige kwaliteit van kleding
woensdag 17 augustus 2022 om 16:45
Zojuist kom ik terug van een middagje winkelen. Ik wilde graag een nieuwe chique blouse, een nette trui en een jurk met lange mouwen. Helaas heb ik niets kunnen vinden. Ook in winkels en tussen merken die ik best hoog heb zitten, zat niets geschikts. Ik ben op zoek naar kwalitatieve kleding die lang meegaat, dus niet de fast fashion zoals bijvoorbeeld van de Vero Moda. Mijn ervaring daarmee is dat kleding na een aantal keer wassen al sterk in kwaliteit achteruit gaat.
Zo stond ik net, om maar een voorbeeld te noemen, in de Expresso. Bij mijn weten verkocht deze winkel mooie en kwalitatieve kleding, maar ik heb mijn mening bij moeten stellen. Dan zie ik jurken voor 150 euro, maar dan is de binnenzijde niet bedrukt (dus gewoon wit) en is de gehele jurk ongevoerd! En dan aan de onderkant ook nog zo'n lelijke, goedkope zoom. Waarom zou ik 150 euro willen betalen voor een doorschijnende flodder?
Wat is jullie ervaring met de kwaliteit van kleding die in winkels hangt? En hebben jullie nog tips waar ik wel mooie kleding kan vinden? De Bijenkorf vind ik vaak dan weer te duur en te truttig. Ik ben 35 overigens.
Zo stond ik net, om maar een voorbeeld te noemen, in de Expresso. Bij mijn weten verkocht deze winkel mooie en kwalitatieve kleding, maar ik heb mijn mening bij moeten stellen. Dan zie ik jurken voor 150 euro, maar dan is de binnenzijde niet bedrukt (dus gewoon wit) en is de gehele jurk ongevoerd! En dan aan de onderkant ook nog zo'n lelijke, goedkope zoom. Waarom zou ik 150 euro willen betalen voor een doorschijnende flodder?
Wat is jullie ervaring met de kwaliteit van kleding die in winkels hangt? En hebben jullie nog tips waar ik wel mooie kleding kan vinden? De Bijenkorf vind ik vaak dan weer te duur en te truttig. Ik ben 35 overigens.
woensdag 17 augustus 2022 om 17:39
woensdag 17 augustus 2022 om 17:42
Als kind van oma leren breien, haken en borduren. Mijn moeder kan goed naaien maar we kregen altijd herrie als ze het mij probeerde te leren
Kosten materiaal jasje:
- voering: 120,- (100% zijde)
- stof: luxe bouclé 210,- (sale, was een restje)
- knopen: minder dan 3 euro (recyclen van ander vest, overtrek ze met dezelfde stof)
- ketting (voor gewicht in achterpand zodat het mooi hangt) 6,50
- kraaltjes (voor die Chanel trim te copycatten): al in huis
- naaigaren: 3,50 voor drie klossen
- patroon: gratis, een echte Chanel van ma uiteen gehaald die echt helemaal tot de draad versleten was. Patronen van Vogue zijn zo’n 9,95 tot 49,95 afhankelijk van model dat je zoekt
woensdag 17 augustus 2022 om 17:47
woensdag 17 augustus 2022 om 17:48
Las een paar dagen geleden nog een artikel dat modemerken hun prijzen niet willen verhogen en dan maar mindere kwaliteit leveren om toch dezelfde winstmarge te houden ondanks de hogere kosten. Daar is een woord voor maar kom er even niet op.
Heb goede ervaringen met Massimo Dutti als het om betaalbare kleding gaat en net nog een stuk van Essentiel Antwerp tweedehands gekocht want dat is nieuw veel te duur voor mij om regelmatig te kopen. Heb van beide merken meerdere stukken die ik al jaren draag en er nog als nieuw uitzien.
Heb goede ervaringen met Massimo Dutti als het om betaalbare kleding gaat en net nog een stuk van Essentiel Antwerp tweedehands gekocht want dat is nieuw veel te duur voor mij om regelmatig te kopen. Heb van beide merken meerdere stukken die ik al jaren draag en er nog als nieuw uitzien.
woensdag 17 augustus 2022 om 17:52
Maar dan krijg je dus Only-kwaliteit voor een veel te hoge prijs. Wie koopt dat dan nog vraag ik me af.Attraverso schreef: ↑17-08-2022 17:48Las een paar dagen geleden nog een artikel dat modemerken hun prijzen niet willen verhogen en dan maar mindere kwaliteit leveren om toch dezelfde winstmarge te houden ondanks de hogere kosten. Daar is een woord voor maar kom er even niet op.
woensdag 17 augustus 2022 om 17:55
Yes, en de prijzen zijn ook flink omhoog, logisch hoor.Marelyse schreef: ↑17-08-2022 17:39Voor zelf naaien heb ik echt geen tijd en geduld. Heb het vaak geprobeerd onder leiding van mijn moeder, die 100 jaar in een stoffenzaak gewerkt heeft maar het is nooit wat geworden. Volgens mijn moeder is het ook al wel een hobby op zich om aan mooie stoffen te komen tegenwoordig.
woensdag 17 augustus 2022 om 17:55
Inderdaad, veel mensen (zoals ik) zijn trouw aan bepaalde merken.LuciFee2022 schreef: ↑17-08-2022 17:54Veel mensen, dat gaat pas na maanden gedoe opleveren, als dan ineens de boel eerder verwassen is of uit elkaar valt.
woensdag 17 augustus 2022 om 18:20
Ik ga het liefst naar de kleinere boutique's. Merken als Sarah Pacini (hun breisels!), Moscow (jassen), Marc Aurel, Malene Birger, Drykorn (broeken) vind ik prettige merken. Maar ook Summum (de basics!), Juffrouw Jansen (voor naar mijn werk), Fos (jurkjes), Modström, Cos. Bij al deze merken zijn de stoffen en breisels over het algemeen van mooie kwaliteit en de kledingstukken ook mooi gemaakt en hebben een luxe uitstraling. Vaak zijn ze ook op meerdere manieren te dragen. Het zijn merken die wel hun eigen stijl hebben en over het algemeen tijdloos zijn. Trendy haal ik uit mijn accessoires; tassen, sjaals, sieraden en schoenen. Fast Fashion koop ik haast niet, ik geef liever wat meer uit aan kleding waarvan ik weet dat de pasvorm goed is en veel voor me doet en die mooi blijft en tijdloos. Ik heb zelf in de kleding gezeten en kan vrij snel zien of iets wat voor mij en mijn stijl is. Ik heb niet overdreven veel kleding, bijna alles is te combineren.
Met deze temperaturen en harde ondergrond is het moeilijk voedsel vinden voor vogels en egels en eekhoorns. Voer ze bij met het juiste voer. Dank je wel.
woensdag 17 augustus 2022 om 18:21
Vroeger, kreeg je als je een naaimachine kocht, vaak 10 lessen er bij.
Met deze temperaturen en harde ondergrond is het moeilijk voedsel vinden voor vogels en egels en eekhoorns. Voer ze bij met het juiste voer. Dank je wel.
woensdag 17 augustus 2022 om 18:24
Ik herken wat er gezegd wordt over Fabienne Chapot, hoewel hun knitwear mij wel goed bevalt. Merken die hier echt lang mooi blijven zijn Studio Anneloes, LaDress, G-star, Woman by earn en Banana Republic. Wel iets duurder, maar jurkjes van LaDress zien er hier na 6 jaar nog als nieuw uit.
Echt dure kleding koop ik wel tweedehands via The Next Closet.
woensdag 17 augustus 2022 om 18:27
woensdag 17 augustus 2022 om 18:31
Dat heb ik juist andersom. Vorig jaar een vest gekocht waar heel veel acryl in bleek te zitten. Niet goed gekeken vooraf. Na 1 keer wassen lelijk. Terwijl ik ook blouses n jurken van hen heb die al jaren mooi zijn en blijven. Ik koop het wel altijd in de sale.sophiax schreef: ↑17-08-2022 18:24Ik herken wat er gezegd wordt over Fabienne Chapot, hoewel hun knitwear mij wel goed bevalt. Merken die hier echt lang mooi blijven zijn Studio Anneloes, LaDress, G-star, Woman by earn en Banana Republic. Wel iets duurder, maar jurkjes van LaDress zien er hier na 6 jaar nog als nieuw uit.
Ik vind Selected Femme en Moss Copenhagen heel erg tegenvallen. Kijk tegenwoordig altijd naar de materialen. Dat zegt vaak meer dan de winkel of prijs.
woensdag 17 augustus 2022 om 18:51
woensdag 17 augustus 2022 om 18:54
Ik vind Fabienne Chapot wel fijn! Ik vind de stoffen van de zomerjurken idd te dun, maar van de winterjurken wel heel fijn. Blijft ook perfect in de was. Van mij hoeft het niet gevoerd te zijn, dat moet ik er wel bij zeggen. Liever niet zelfs, eigenlijk. Zolang de stof dik genoeg is en niet doorschijnt.sophiax schreef: ↑17-08-2022 18:24Ik herken wat er gezegd wordt over Fabienne Chapot, hoewel hun knitwear mij wel goed bevalt. Merken die hier echt lang mooi blijven zijn Studio Anneloes, LaDress, G-star, Woman by earn en Banana Republic. Wel iets duurder, maar jurkjes van LaDress zien er hier na 6 jaar nog als nieuw uit.
woensdag 17 augustus 2022 om 19:02
Ik vind mijn zomerjurkje van Fabienne Chapot juist heel mooi zitten. Bij andere jurkjes heb ik dat niet snel. Inderdaad niet gevoerd, maar dat wil ik in de zomer ook helemaal niet. Volgens mij betaal je meer voor het bijzondere motief en de pasvorm. Maar ik ben ook wel een beetje fan van ze. Het past gewoon heel goed om mijn lijf en dat is anders altijd lang zoeken. Dus inmiddels 2 broeken, 3 bloesjes, een net topje en dan nog dat jurkje dus.
Verder vind ik By Bar een fijn merk. Ik heb heel lang gedaan met mijn skinny van hen. De enige reden dat ik hem, na 6 jaar veelvuldig dragen, weg deed was dat ik net wat te veel was aangekomen en skinny's niet lekker meer vond zitten. Heb nu een trui en een broek van hen die beiden erg goed bevallen.
En laatst een veel te duur topje gekocht van Sessún gekocht, maar daar ben ik vooralsnog heel tevreden mee. Die is inmiddels zo'n 6-8 keer gewassen en ziet er als nieuw uit.
Mijn irritatie zit in dure outdoor vestjes/truitjes/tshirts waar dan toch heel snel gaten ter hoogte van de riem in komen. Daar baal ik heel erg van. Dat heb je sowieso snel met kleding, maar van outdoorkleding verwacht ik het niet.
Verder vind ik By Bar een fijn merk. Ik heb heel lang gedaan met mijn skinny van hen. De enige reden dat ik hem, na 6 jaar veelvuldig dragen, weg deed was dat ik net wat te veel was aangekomen en skinny's niet lekker meer vond zitten. Heb nu een trui en een broek van hen die beiden erg goed bevallen.
En laatst een veel te duur topje gekocht van Sessún gekocht, maar daar ben ik vooralsnog heel tevreden mee. Die is inmiddels zo'n 6-8 keer gewassen en ziet er als nieuw uit.
Mijn irritatie zit in dure outdoor vestjes/truitjes/tshirts waar dan toch heel snel gaten ter hoogte van de riem in komen. Daar baal ik heel erg van. Dat heb je sowieso snel met kleding, maar van outdoorkleding verwacht ik het niet.
woensdag 17 augustus 2022 om 19:02
woensdag 17 augustus 2022 om 19:03
Ik koop veel vintage. Vroeger was de kwaliteit van kleding vaak beter. Het blijft opletten: voor elk mooi item zijn er honderd verwassen dingen van zweterige synthetische stof. Ik vind dat schatgraven leuk, ik kan me voorstellen dat dat niet voor iedereen geldt, en goede stukken zijn vaak duurder dan nieuwe kleding. Maar je doet er wel veel langer mee.
woensdag 17 augustus 2022 om 19:09
Ik kan niet (goed) naaien, niet goed genoeg voo kleding, maar ik kan wel goed beien en brei al mijn truien dus zelf.
Afhankelijk van materiaal en patroon doe ik er 1 tot 6 weken over. Ik brei ook voor anderen en merk dat er echt wel vraag is naar truien op maat van een betere kwaliteit garen en wol.
Afhankelijk van materiaal en patroon doe ik er 1 tot 6 weken over. Ik brei ook voor anderen en merk dat er echt wel vraag is naar truien op maat van een betere kwaliteit garen en wol.
"Just because something is typed - whether it is typed on a business card or typed in a newspaper or book - this does not mean it is true.” (The Wide Window - Lemony Snicket)
woensdag 17 augustus 2022 om 20:03
Ik heb een trui van de expresso die heel mooi blijft. Al geloof ik dat de binnenkant ook wit is….
Ik heb blouses van Geisha die mooi blijven. Ik vind kleding van geisha sowieso mooi.
Eigenlijk is alles wat ik bij van uffelen (warenhuis) heb geshopt mooi gebleven.
Wat ik bij bonprix shop blijft meestal niet zo mooi.
Ik heb blouses van Geisha die mooi blijven. Ik vind kleding van geisha sowieso mooi.
Eigenlijk is alles wat ik bij van uffelen (warenhuis) heb geshopt mooi gebleven.
Wat ik bij bonprix shop blijft meestal niet zo mooi.
donderdag 18 augustus 2022 om 07:24
Ik vind hun spullen, meestal van polyester vermomd als kunstzijde, inderdaad onverwoestbaar.
Ze hebben altijd een bepaald stijltje (geshowd door broodmagere modellen) die maar bij je moet passen. Bij mij past het wel, tenminste hun tops en vesten. Ik koop nooit rokken of jurken.
Ze zijn wel zwaar overprijsd.
Ze zijn netjes afgewerkt, tenminste dat wat ik in handen kreeg, en zullen na 50 jaar nog steeds draagklaar zijn als je kleinkinderen ze vinden (mochten ze dat willen). Dat is zo met polyester.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
donderdag 18 augustus 2022 om 12:35
Ik vind de meeste mid-range merken echt de minste value for money bieden. De kwaliteit is vaak matig maar en stuk duurder dan de goedkopere merken. Dus ik probeer daar weg te blijven of alleen te kopen in de 50% sale.
Het is bij de goedkopere items echt per item afhankelijk hoe het blijft maar inderdaad met polyester kan niet zoveel mis. Viscose vind ik ook altijd fijn, ik kan bij Mango goed slagen, Marks&Spencer en soms C&A
Marc Cain vind ik wel mooi, koop ik goedkoop via best secret of Max Mara.
Het is bij de goedkopere items echt per item afhankelijk hoe het blijft maar inderdaad met polyester kan niet zoveel mis. Viscose vind ik ook altijd fijn, ik kan bij Mango goed slagen, Marks&Spencer en soms C&A
Marc Cain vind ik wel mooi, koop ik goedkoop via best secret of Max Mara.
donderdag 18 augustus 2022 om 12:44
Heel herkenbaar. Prijs kwaliteit ligt heel ver uit elkaar! Na 1 keer wassen kleurverschil en krimp. Ik ging terug naar de winkel, kreeg ik het verwijt dat ik het verkeerd (te warm) gewassen zou hebben. Ja dahag. Echt niet. Nooit meer iets van gekocht en naar die winkel ga ik ook niet meer.Suaimhneas schreef: ↑17-08-2022 18:31Ik vind Selected Femme en Moss Copenhagen heel erg tegenvallen. Kijk tegenwoordig altijd naar de materialen. Dat zegt vaak meer dan de winkel of prijs.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in