Mode & Beauty alle pijlers

Collageenshots

24-08-2022 12:18 52 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Inmiddels ben ik de 50 ruim gepasseerd en ik begin me nu toch wel te ergeren aan mijn huid. Mijn decollete wordt wat rimpelig en de huid van mijn armen en benen is al een paar jaar wat flubberig en hangerig. Daarbij voelen mijn benen erg droog aan. Natuurlijk smeer ik me het apenzuur, maar echt helpen doet dat niet.
Zijn er mensen die ervaring hebben met collageenpreparaten? Ik lees er verschillende dingen over: sommige gebruikers geven aan dat de huid er echt van opknapt, maar in bepaalde artikelen staat dat collageen dat ingenomen wordt niet kan worden opgenomen in het lichaam.

Ik ben benieuwd en ik denk dat ik het toch maar eens ga proberen, ik weet alleen nog niet welk merk.
https://sportnieuws.nl/fitness/collagee ... n-nadelen/
Voedingscentrum zet vraagtekens bij of iedereen het nodig heeft (in dit geval mbt spieren), maar blijkbaar neemt je lichaam het wel op.
Dank je Lilalinda, ik ben het nog aan het lezen, het is een flink artikel, maar het is wel hoopvol! Wat extra spieropbouw sla ik ook niet af, alleen daarvan al staat je huid strakker gespannen!
Lila-Linda schreef:
24-08-2022 12:22
https://sportnieuws.nl/fitness/collagee ... n-nadelen/
Voedingscentrum zet vraagtekens bij of iedereen het nodig heeft (in dit geval mbt spieren), maar blijkbaar neemt je lichaam het wel op.
Er staat vooral dat er niets bewezen is. Ze zeggen 'lijkt' en niet 'blijkt'.
Zelf sta ik er sceptisch tegenover. Natuurlijk, het kan geen kwaad om lekker verse botten bouillon te nemen. Helemaal prima. Maar collageen supplementen zijn al heel lang op de markt, en desondanks is nog steeds niet bewezen dat het werkt. Dat zegt nog niet dat het níet werkt, maar er is dus vooralsnog geen bewezen werkzaamheid.

Spieren worden overigens sowieso niet sterker van collageen of eiwitten. Ze kunnen mogelijk helpen bij herstel, dus je zal ze wel eerst aan het werk moeten zetten. Het is niet zo dat je sterkere spieren krijgt van alleen een collageen supplement nemen.
Jufjoke schreef:
24-08-2022 13:01
Zelf sta ik er sceptisch tegenover. Natuurlijk, het kan geen kwaad om lekker verse botten bouillon te nemen. Helemaal prima. Maar collageen supplementen zijn al heel lang op de markt, en desondanks is nog steeds niet bewezen dat het werkt. Dat zegt nog niet dat het níet werkt, maar er is dus vooralsnog geen bewezen werkzaamheid.

Spieren worden overigens sowieso niet sterker van collageen of eiwitten. Ze kunnen mogelijk helpen bij herstel, dus je zal ze wel eerst aan het werk moeten zetten. Het is niet zo dat je sterkere spieren krijgt van alleen een collageen supplement nemen.
ik zeg ook nergens, dat je vanzelf spieren krijgt
Jufjoke schreef:
24-08-2022 13:01

Dat van die spieren zou een mooie bijkomstigheid zijn, het artikel geeft wel aan dat collageen wordt opgenomen door het lichaam. Andere artikelen beweren van niet en dat heeft me ervan weerhouden zo'n supplement eens te proberen.
De werkzaamheid is nog steeds niet bewezen.

Is er iemand die ervaring heeft met collageen?
Lieneke schreef:
24-08-2022 13:07

Is er iemand die ervaring heeft met collageen?
het lastige is, dat het N=1 is, en je niet weet hoe rimpelig je zou zijn zonder collageen-product

er is al wel wat wetenschappelijk oz, en de eerste resultaten geven wel verbetering van de huid. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8824545/
Er is echt meer oz nodig
Ik heb begrepen dat je ipv die dure shotjes net zo goed een opgelost blaadje gelatine kan opdrinken. Misschien moet ik het ook ns gaan doen :P
.
impala schreef:
24-08-2022 13:26
Ik heb begrepen dat je ipv die dure shotjes net zo goed een opgelost blaadje gelatine kan opdrinken. Misschien moet ik het ook ns gaan doen :P
het is net anders
collageen is ook in koud water oplosbaar en beter opneembaar voor je lichaam

maar inde basis is het beendermeel, dus kopje soep kan ook
Lila-Linda schreef:
24-08-2022 13:04
ik zeg ook nergens, dat je vanzelf spieren krijgt
Ik weet dat jij dat niet zegt. Lieneke zegt: wat extra spieropbouw sla ik niet af. Daarom de opmerking dat een collageen supplement niet je spieren gaat opbouwen.
Lieneke schreef:
24-08-2022 13:07
Dat van die spieren zou een mooie bijkomstigheid zijn, het artikel geeft wel aan dat collageen wordt opgenomen door het lichaam.
Ik zal wel gek zijn, maar waar in dit artikel lees je dan dat collageen wordt opgenomen door het lichaam?
Jufjoke schreef:
24-08-2022 13:36
Ik zal wel gek zijn, maar waar in dit artikel lees je dan dat collageen wordt opgenomen door het lichaam?
het staat er ook niet letterlijk, maar begrijpend-lezend staat het er wel
Maar sta je regelmatig fanatiek aan ijzer te trekken in de gym, dan is zo'n shake wel een aanvulling,

als het lichaam het niet op zou nemen, was het geen aanvulling
Lila-Linda schreef:
24-08-2022 13:31
het is net anders
collageen is ook in koud water oplosbaar en beter opneembaar voor je lichaam

maar inde basis is het beendermeel, dus kopje soep kan ook
Je bent van binnen toch ook warm? Dus ik denk dat gelatine wel kan.
.
Jufjoke schreef:
24-08-2022 13:33
Ik weet dat jij dat niet zegt. Lieneke zegt: wat extra spieropbouw sla ik niet af. Daarom de opmerking dat een collageen supplement niet je spieren gaat opbouwen.
Het is toch ook niet voor je spieren maar voor de elasticiteit van je huid?
.
Lila-Linda schreef:
24-08-2022 13:38
het staat er ook niet letterlijk, maar begrijpend-lezend staat het er wel
Maar sta je regelmatig fanatiek aan ijzer te trekken in de gym, dan is zo'n shake wel een aanvulling,

als het lichaam het niet op zou nemen, was het geen aanvulling
Daar denk ik anders over. Ten eerste is het in het geval van to helemaal niet aan de orde dat ze regelmatig fanatiek in de ijzers hangt; dat zegt ze although niet. Ten tweede ging het over haar huid. Het feit dat intensief gebruikte spieren mógelijk baat hebben bij collageen, betekent helemaal niet dat je huid er ook baat bij heeft of dat het in de juiste plekken in het lichaam terecht komt.
Dat vind ik niet begrijpend lezen; dat vind ik vrij interpreteren.
impala schreef:
24-08-2022 13:43
Het artikel dat Lilalinda plaatste heeft het over collageen in de context van sport en spieren opbouwen.
impala schreef:
24-08-2022 13:43
Je kunt wel iets doen voor de opbouw van collageen in je huid, inderdaad om o.a. de elasticiteit te verbeteren. Topisch gebruik van vitamine C en vooral vitamine A in de vorm van retinol helpt op de lange termijn je huid om de aanmaak van collageen te stimuleren. Bewezen.
Jufjoke schreef:
24-08-2022 13:44
Het artikel dat Lilalinda plaatste heeft het over collageen in de context van sport en spieren opbouwen.
en dat plaatste ik, omdat TO zich afvraagt, of collageen überhaupt wel opgenomen wordt
nou ja, uit dat artikel en wat later plats blijkt dat toch wel zo te zijn
Lila-Linda schreef:
24-08-2022 13:47
en dat plaatste ik, omdat TO zich afvraagt, of collageen überhaupt wel opgenomen wordt
nou ja, uit dat artikel en wat later plats blijkt dat toch wel zo te zijn
Of het opgenomen wordt door je lichaam (wat dit artikel mijns inziens niet aantoont) doet er verder weinig toe als het niet in de huid terecht komt. Er is nog nooit bewezen dat het in de huid terecht komt en daar het lichaamseigen collageen aanvult of stimuleert.
Jufjoke schreef:
24-08-2022 13:56
Of het opgenomen wordt door je lichaam (wat dit artikel mijns inziens niet aantoont) doet er verder weinig toe als het niet in de huid terecht komt. Er is nog nooit bewezen dat het in de huid terecht komt en daar het lichaamseigen collageen aanvult of stimuleert.
jawel hoor
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8824545/
Jufjoke schreef:
24-08-2022 13:44

Ik hang zelf wel aan de ijzers regelmatig. Maar ik ben tenger, spieren worden niet veel dikker helaas.
Ik was er even niet, dus ik moest wat bijlezen. Ikzelf zou collageen willen gebruiken voor huidverbetering. Maar in het artikel van LilaLinda las ik dat de mannen die collageen gebruikten meer spieropbouw hadden. Dat geeft voor mij aan dat collageen wel degelijk opgenomen wordt door het lichaam. Althans...het is de uitkomst van betreffend onderzoek.
En toen dacht ik: "Als mijn spieren er ook van zouden groeien (ik doe aan krachttraining) dan sla ik twee vliegen in een klap: Mijn huid verbetert en door de dikkere spieren staat hij ook strakker gespannen!"

Maar ik ben natuurlijk ook heel benieuwd naar ervaringen met collageensupplementen!
Je hebt verschillende soorten collageen (3) waarvan er één is die zorgt voor sneller herstel van de spieren en het soepel houden van de gewrichten.

Als je spieren wil kweken kun je beter een eiwit shake nemen, juist bij krachttraining.
DingDong schreef:
24-08-2022 14:26
Je hebt verschillende soorten collageen (3) waarvan er één is die zorgt voor sneller herstel van de spieren en het soepel houden van de gewrichten.

Als je spieren wil kweken kun je beter een eiwit shake nemen, juist bij krachttraining.

Dat doe ik al! Maar ik blijf dunne spieren houden.
Dit is een stuk nuttiger dan dat artikel uit Sportnieuws.
Interessant, dit lijkt inderdaad aan te tonen dat het innemen van collageen de soepelheid van de huid kan bevorderen. Dat stelt mijn mening enigszins bij, bedankt, ik kende dit onderzoek niet.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven