Zo lang mogelijk geen verwarming aandoen challenge

25-09-2021 16:59 5979 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gezien de superhoge energieprijzen hebben dochter en ik besloten om zo lang mogelijk niet de verwarming aan te doen. Met deze heerlijke nazomer geen enkel probleem ;-D

Wij: 2 personen, tussenwoning, normaal verbruik gas zo’n 1000 m3 per jaar. Best veel, dus we zouden moeten kunnen besparen.

We zijn voorbereid: dikke sokken en sloffen aangeschaft en allebei al een lekker zacht dekentje voor op de bank. Twee dikke knuffelkatten om ons een beetje op te warmen :cat: :cat:

Wie doet er mee? :yes:

Update: NOVEMBER challenge

Wij hebben in oktober 55% van ons verbruik van vorig jaar gehaald en gaan dit voor november ook proberen. Met een beetje ruimte, want november is koud :$
Doel: max 70m3 gas verbruiken. (is 60% tov vorig jaar)

Update: november doel niet gehaald, 85m3 geworden. Wel flink bespaard :cheer:

Voor december max 75% verbruiken.
Voor ons betekent dat 122 m3
Ik ben benieuwd!
December is uitgekomen op 100m3
Januari 101m3

In deze vier maanden met de verwarming aan hebben dochter en ik al 200m3 minder verbruikt!

Voor februari gaan we voor max 90m3 (dat is 60% van verbruik vorig jaar)

Wie doet er mee?? :cheer2:

Update MEI 2022

Nu was het natuurlijk géén koude winter. Maar we hebben enorm veel bespaard, puur door bewust om te gaan met alle energieverbruik. Minder snel de verwarming aan (en daar een beetje een sport van maken), verwarming minder hoog, korter en iets minder vaak douchen. Qua koken heb ik er niet op gelet, dat maakt bij ons niet zo veel verschil.

De 'schokkende' cijfers:

Waar we normaal op zo'n 1000 kuub per jaar zitten, hebben we nu pas 510 m3 verbruikt. Ons contract loopt van oktober tot oktober, de komende maanden is het verbruik uiteraard niet veel meer. (Vorig jaar bij elkaar 100 m3 van mei tm september) Dat zou inhouden dat we dit jaar uitkomen op zo'n 600 m3! En dat terwijl ik 'gewoon' vanuit huis werk. (En met een koudere winter zal het verbruik echt wel een stuk hoger liggen, maar het voelt enorm goed om zoveel bespaard te kunnen hebben. En een nieuwe 'standaard' te hebben)
friezin71 wijzigde dit bericht op 03-05-2022 08:46
60.94% gewijzigd
_melon schreef:
21-09-2022 12:58
Dit was mijn post van september 2021.

sept 2021 - sept 2022 was het 1440m3 gas. Meer dan 400m3 minder als vorig jaar. Yes!
Eens kijken hoeveel we er nog af kunnen halen.
Netjes hoor, _melon! Misschien een leuke uitdaging voor je om komend jaar op de 1200 m3 uit te komen om het hogere tarief te ontwijken?

We hadden hier vorig jaar een maandchallenge om te kijken hoeveel je af kon snoepen van je verbruik van dezelfde maand vorig jaar. Wie weet kunnen we die dit jaar weer leven in blazen.
Ik heb ook eens even gekeken, bij ons loopt de periode van augustus tot augustus:

2020-2021 1712 Kwh
2021-2022 1385 Kwh

Voor een vrijstaand huis (wel goed geïsoleerd) vind ik het prima. Afgelopen januari wel op vakantie geweest, dus dat scheelt allicht iets. Maar voor het geld van die reis had ik heel veel maanden mijn energie kunnen betalen ;-)
Jellybean schreef:
21-09-2022 15:22
Netjes hoor, _melon! Misschien een leuke uitdaging voor je om komend jaar op de 1200 m3 uit te komen om het hogere tarief te ontwijken?

We hadden hier vorig jaar een maandchallenge om te kijken hoeveel je af kon snoepen van je verbruik van dezelfde maand vorig jaar. Wie weet kunnen we die dit jaar weer leven in blazen.
Leuk idee om dat topic af te stoffen. Plaats je het linkje hier even??

1200m3 zou idd top zijn. Helemaal omdat ons contract afloopt na dit jaar (sept 2023). Maar we zijn nu wel meer thuis dan afgelopen jaar omdat ik 's middags thuis ben met kinderen en afgelopen jaar waren we minstens 3 hele dagen per week afwezig, dus het wordt wel een uitdaging!
_melon schreef:
21-09-2022 16:22
Leuk idee om dat topic af te stoffen. Plaats je het linkje hier even??

1200m3 zou idd top zijn. Helemaal omdat ons contract afloopt na dit jaar (sept 2023). Maar we zijn nu wel meer thuis dan afgelopen jaar omdat ik 's middags thuis ben met kinderen en afgelopen jaar waren we minstens 3 hele dagen per week afwezig, dus het wordt wel een uitdaging!
je schrijft al in dat topic, is namelijk dit topic
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
:proud:

Denk toch dat ze iets anders bedoelt.
Such fun!1
mijn gasverbruik is ook vrij laag (ik denk ook omdat we koken op inductie) maar mijn stroomverbruik is wel hoog.
Ik zeg maar zo, ik zeg maar..
_melon schreef:
21-09-2022 12:58
Dit was mijn post van september 2021.

sept 2021 - sept 2022 was het 1440m3 gas. Meer dan 400m3 minder als vorig jaar. Yes!
Eens kijken hoeveel we er nog af kunnen halen.
Netjes hoor. Hier zou ik ook blij zijn wanneer ik het gasverbruik weer terug te dringen. Ik vind het vergelijken een beetje lastig omdat de ene winter de andere niet is maar heb in elk geval als doel om de komende winter er als gezin beter op te letten. Dan denk ik dat wij ook wel richting de 400 m3 gas besparing kunnen komen. :biggrin:
VGM1980 schreef:
22-09-2022 07:05
mijn gasverbruik is ook vrij laag (ik denk ook omdat we koken op inductie) maar mijn stroomverbruik is wel hoog.
Met koken verbruik je niet zo veel gas, ongeveer 30 kuub per jaar.
Ook een Pluviofiel
Djessy schreef:
22-09-2022 07:53
Met koken verbruik je niet zo veel gas, ongeveer 30 kuub per jaar.

Inderdaad. Ik lees nu soms dat mensen niet meer durven te koken vanwege de hoge kosten, maar met koken verbruik je echt weinig! Het belangrijkste dat je kan doen om te besparen is minder verwarmen en korter douchen (in die volgorde)
MarindaH schreef:
21-09-2022 12:25
Ik heb geen idee van standen en bedragen etc dus heb maar eens de gegevens van vorig jaar opgezocht. Vorig jaar hebben we 2451 kwh stroom verbruikt en 963 m3 gas. Iets meer dan in 2020 (ook meer thuisgewerkt). Nu zitten we op dit moment op 356 gas en 1451 stroom.

Ik heb tochtrollen voor onder de deuren besteld, die komen vandaag, moet toch wat tocht uit de gang gaan tegenhouden. En hier wel dubbel glas maar houten kozijnen. Wat zijn goede tochtstrips? Ik zie door de bomen even het bos niet meer. Ik wil zo lang mogelijk uitstellen dat we lelijke halve gordijnen moeten gaan ophangen.
A-merk wat ik ken is Ellen, goed te verkrijgen bij de betere bouwhandel. https://www.raabkarcher.nl/zoeken?q=tochtstrip%5C
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Stientje schreef:
22-09-2022 08:29
Inderdaad. Ik lees nu soms dat mensen niet meer durven te koken vanwege de hoge kosten, maar met koken verbruik je echt weinig! Het belangrijkste dat je kan doen om te besparen is minder verwarmen en korter douchen (in die volgorde)
Ik gebruik nog minder om te koken (1-2 kuub per maand) omdat ik vaak voor 2 dagen kook. Dan kun je de volgende dag opwarmen of het in de vriezer stoppen. Dat is niet perse uit besparingsoogpunt trouwens voor mensen dat weer armoedig vinden maar als je alleen woont en een pan nasi/macroni of soms zelf maar een ovenschotel maakt dan heb je al snel teveel. Ik heb er geen probleem mee om 2 dagen hetzelfde te eten. Daarnaast werk ik 2 avonden dus dan vind ik het handig om de dag ervoor extra te koken en het mee te nemen naar het werk zodat ik wat warms heb ipv de hele dag op brood leven.

Overigens warmt dat koken dan meteen de ruimte mee op, dus dan wast voor mij de ene hand de andere. In de winter zet ik vaak ook dus daarna pas de verwarming hoger.
Ik heb aardig bespaard op gasverbruik dit jaar. Deels omdat ik om andere redenen een aantal keer een week of langer elders verbleef (familie/'vakantiehuis'), deels ook omdat ik in de winter eerst ging afwachten wat de zon qua verwarming can mijn woning zou doen vóór ik de verwarming aanzette...(tijdelijk in de kou zat, extra warm aangekleed, dubbele dekentjes op de bank etc.)

Besparing op gas vergeleken met jaar ervoor:

Januari - 25%
Februari - 40%
Maart - 89%
April - 74%
Mei - 83%
Juni - 25%
Juli - 15%
Augustus - 57%

Voordeel is dat ik hierdoor een veel lager voorschottarief heb dan ik anders zou hebben.

Op stroom heb ik niet kunnen besparen. Kennelijk zit ik daarin al aan de max wat betreft besparen.
Kleinezon schreef:
22-09-2022 09:13
A-merk wat ik ken is Ellen, goed te verkrijgen bij de betere bouwhandel. https://www.raabkarcher.nl/zoeken?q=tochtstrip%5C

Dank je, ik ga kijken!
Such fun!1
Je kunt het natuurlijk nooit 1 op1 vergelijken. Afgelopen winter was het extreem zacht met veel zon. Als het de hele dag grijs is, regent of sneeuwt en er staat een fikse koude wind, dan stook je allicht meer.
Ja dat zal zeker Girasole. Zeker omdat het hier deels enkel glas is nog. Huurhuis en de bespaar brigade is al over de vloer geweest.
girasole3 schreef:
22-09-2022 11:48
Je kunt het natuurlijk nooit 1 op1 vergelijken. Afgelopen winter was het extreem zacht met veel zon. Als het de hele dag grijs is, regent of sneeuwt en er staat een fikse koude wind, dan stook je allicht meer.
volgens mij was het juist een heel grijze (wel zachte) winter toch? Dec en Jan hadden in elk geval minder zonuren dan normaal. Maar eens dat het door deze factoren (vooral temperatuur) moeilijk te vergelijken is met elkaar.
Ik ben ook heel benieuwd. Ons verbruik was afgelopen contractjaar ook beduidend lager dan het jaar ervoor zoals ik hierboven al ergens schreef.
Deels komt dat zeker door wat aanpassingen die wij zelf gemaakt hebben, maar het weer heeft er natuurlijk ook invloed op.
Nu is het in elk geval flink zonnig, dus de 18,5 graad van vanochtend is alweer een graad gestegen.
LuciFee2022 schreef:
20-09-2022 10:54
Falke cosy shoes, zijn sokken/zachte sloffen van wol, nooit meer koude voeten maar ook geen zweetpoten.
Dank voor de tip, kende deze niet, maar zojuist meteen besteld ;-)
Live Life to the fullest
Ik heb ze net, heerlijk! Warm! En een perfecte kruising tussen warme sokken en sloffen. De zool is iets steviger, voor fijne grip, maar niet onprettig bij bankhangen.
ik heb ze vorig jaar gekocht en ze zitten nog steeds heerlijk
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Ik heb een oprechte bezuinigingsvraag. Ik kan het antwoord op Google niet vinden, of ik stel gewoon niet de goede vraag. Ik woon nu in een tussenwoning (sociale huur) op gas. Daar heb ik afgelopen jaar flink op bespaard, waardoor ik eind dit jaar op hooguit 350 m3 gasverbruik uitkom. Ik ben minder en korter gaan douchen, verwarming uit en elektrische bovendeken in gebruik. Maar… Half januari krijg ik waarschijnlijk de sleutels van mijn nieuwe appartement. Sociale huur, warmtepomp, zonnepanelen worden gedeeld met 33 andere appartementen. Dus in januari/februari (denk ik) niet of nauwelijks opbrengst. Goed, lang verhaal kort… Kun je met een warmtepomp ook bezuinigen op verbruik? Tuurlijk, ook minder en korter douchen, sluipstroom ontwijken, vloerverwarming ook een stuk lager net als nu? Ik heb deze en meerdere vragen neergelegd bij mijn woningbouwvereniging maar zij willen en/of kunnen geen antwoord geven op mijn vragen. Zes weken voor oplevering krijgen we uitleg en antwoorden.

Ik ga in ieder geval shoppen voor die cosy socks ;-)
I'm not crazy. My reality is just different than yours.
rosanna08 schreef:
22-09-2022 15:48
ik heb ze vorig jaar gekocht en ze zitten nog steeds heerlijk
Goeie aankoop dus, ben benieuwd ;-)
Live Life to the fullest
MockTurtle schreef:
22-09-2022 16:12
Ik heb een oprechte bezuinigingsvraag. Ik kan het antwoord op Google niet vinden, of ik stel gewoon niet de goede vraag. Ik woon nu in een tussenwoning (sociale huur) op gas. Daar heb ik afgelopen jaar flink op bespaard, waardoor ik eind dit jaar op hooguit 350 m3 gasverbruik uitkom. Ik ben minder en korter gaan douchen, verwarming uit en elektrische bovendeken in gebruik. Maar… Half januari krijg ik waarschijnlijk de sleutels van mijn nieuwe appartement. Sociale huur, warmtepomp, zonnepanelen worden gedeeld met 33 andere appartementen. Dus in januari/februari (denk ik) niet of nauwelijks opbrengst. Goed, lang verhaal kort… Kun je met een warmtepomp ook bezuinigen op verbruik? Tuurlijk, ook minder en korter douchen, sluipstroom ontwijken, vloerverwarming ook een stuk lager net als nu? Ik heb deze en meerdere vragen neergelegd bij mijn woningbouwvereniging maar zij willen en/of kunnen geen antwoord geven op mijn vragen. Zes weken voor oplevering krijgen we uitleg en antwoorden.

Ik ga in ieder geval shoppen voor die cosy socks ;-)
Natuurlijk. Vloerverwarming op een lagere temperatuur (maar niet meer dan 2 graden verschil tussen dag en nacht temperatuur, dus niet helemaal omlaag draaien in de nacht). Bijvoorbeeld 17-19 graden aanhouden in plaats van 20 nacht en 22 graden overdag. Als je de vloerverwarming per ruimte in kan regelen, uitzetten voor o.a. de slaapkamer. Als dat niet kan, deuren dicht want dan heb je meerdere warme hokjes die ieder makkelijker warm blijven en niet “delen” met de ruimte waar de thermostaat hangt.
Ugli schreef:
22-09-2022 16:37
Natuurlijk. Vloerverwarming op een lagere temperatuur (maar niet meer dan 2 graden verschil tussen dag en nacht temperatuur, dus niet helemaal omlaag draaien in de nacht). Bijvoorbeeld 17-19 graden aanhouden in plaats van 20 nacht en 22 graden overdag. Als je de vloerverwarming per ruimte in kan regelen, uitzetten voor o.a. de slaapkamer. Als dat niet kan, deuren dicht want dan heb je meerdere warme hokjes die ieder makkelijker warm blijven en niet “delen” met de ruimte waar de thermostaat hangt.
Top, dank je wel! Volgens mijn brochure zijn de ruimtes inderdaad apart te regelen. Dus eigenlijk dezelfde besparingen die ik nu doe met gas, maar dan met elektra. Behalve dat ik nu - of in ieder geval afgelopen winter - een elektrische bovendeken gebruikte, ipv de verwarming. Nou ja, ik ga het wel zien. Pijn gaat het toch doen.
I'm not crazy. My reality is just different than yours.
GeweldigWeer schreef:
22-09-2022 16:23
Goeie aankoop dus, ben benieuwd ;-)

Man en ik hebben ze al jaren. Man heeft één paar (of twee?) al versleten, ik loop nog steeds op mijn eerste set. Maar ik had ze in eerste instantie ook voor hem gekocht, paar jaar later ook voor mezelf.
Such fun!1

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven