Werk & Studie alle pijlers

Verkleden of niet?

25-09-2022 20:57 67 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb sinds 2 maanden een nieuwe baan. Ik heb me hierin opgegeven voor de organisatie van een oktober fest voor leerlingen en collega's.
Dut samen met 5 andere collega's. Nu willen die collega's op die avond Tiroler kleding aan doen en een dansje opvoeren op het podium.....ik zie dat helemaal niet zitten eigenlijk... ik heb een grafhekel aan verkleden, carnaval etc en voel me totaal niet op mijn gemak op een podium...
Wat te doen?
Toch meedoen, omdat ik anders de enige ben van ons 6 die het niet doet (groepsdruk)
Of
Bij mezelf blijven en aangeven niet te verkleden (misschien alleen een sjaaltje of hoedje ofzo, maar geen tiroler jurk) en aangeven dat ik niet een dansje ga doen, maar dat zij dat natuurlijk mogen doen! Maar met als gevolg dat ze me een saaie trien/spelbreker vinden...

Wat zouden jullie doen?

Toch verkleden en dansje doen?

Totaal aantal stemmen: 184

Ja tuurlijk, je doet gewoon mee met de groep en zet je hier overheen! (23%)
Nee joh, je helpt mee organiseren, maar mag ook gewoon je grens aangeven (77%)
dolfje schreef:
25-09-2022 21:25
https://www.feestwinkelxl.nl/tiroler-bl ... e0QAvD_BwE

Of zo'n soort blouse.
Precies. Vijftien euro. Klaar ben je. Hartstikke leuk.
Explorista schreef:
25-09-2022 21:19

P.S. Je kan kleding huren.
Voor 20-30 euro huur je een mooie Tiroler jurk.
Dat vind ik dus niet erg aardig. Een feest geven waarbij de gasten wel eerst 20-30 euro moeten uitgeven om te kunnen komen. Laat dat verkleden dan gewoon zitten.
Rosanna1985 schreef:
25-09-2022 21:26
Als je niet raar gaat bekeken worden als je niet gaat zou het voor mij ook helemaal OK zijn natuurlijk. Dan zou ik inderdaad gewoon niet gaan.
Als je er niet bent, kun je op dat moment in ieder geval niet raar bekeken worden. Als het feest eenmaal geweest is, en mensen hebben met hun zatte bakkes lol gehad die ze zich maar half herinneren, zijn ze vast daarna niet bezig met die persoon die er niet was. Zo boeiend is dat vaak niet.
Jammer wel dat to de mogelijkheid om niet te gaan wel ingewikkeld heeft gemaakt door het feest te organiseren.
Rosanna1985 schreef:
25-09-2022 21:27
Dat vind ik dus niet erg aardig. Een feest geven waarbij de gasten wel eerst 20-30 euro moeten uitgeven om te kunnen komen. Laat dat verkleden dan gewoon zitten.
Dat is toch t hele idee van een oktoberfeest/themafeest. Vind je dat niks, dan ga je niet. Er zijn ook genoeg feesten zonder thema. Niet moeilijker maken dan t is
Zwetser
Rosanna1985 schreef:
Dan is het geen Oktoberfest maar gewoon een feest.
Rosanna1985 schreef:
25-09-2022 21:23
En waar ga je die dan vinden? Speciaal kopen (en betalen)? Huren bij een verkleedzaak, wat ook duur is?
Alle kringwinkels gaan afstruinen (alsof we niets beter te doen hebben)?
Rondvragen bij je hele familie en kennissenkring, om dan uiteindelijk te horen dat niemand iets heeft?
En wat moeten de mensen doen met een moeilijke maat waardoor ze moeilijk iets vinden? Onverkleed komen en toegeven dat ze niet in de tirolerjurken pasten?

Stress!

Geen stress.

https://maskeradekleding.nl/product-cat ... ing-huren/

Kan zelfs verzonden worden.
Ik houd van aardappelen.
Laat je innerlijke Oost-Groninger stralen.
In mijn dertigjarige kringloopsnuffelcarrière ben ik slechts één keer een "Trachtenrock" tegen gekomen bij een vintage kledingwinkel. Mooie, zware kwaliteit.

Dat spul van de verkleedwinkels is gruwelijk om op je lijf te voelen.

Een willekeurige lange rok + witte bloes + omslagdoek zou ik doen. Maar absoluut niet iets om mijn boezem te benadrukken, zoals een keursje.
Of course your opinion matters. Just not to me.
Ik hoef zelf niets te betalen, ik kan een tirolerjurk lenen, dus dat is het niet. Niemand gaat verkleed, behalve de 6 dames van de organisatie (waaronder ik)
Waarom heb ik me opgegeven: omdat ik bepaalde connecties heb die goed van pas komen op zo'n feest.
Maar ik voel me zelf totaal niet op mijn gemak in een dirndl jurk en zo'n dansje vind ik echt afschuwelijk!
Toch is dit blijkbaar gebruikelijk op deze school als je in de organisatie zit: dan doe je zo'n dansje. Ik wist dat niet en als ik dat had geweten dan had ik me niet opgegeven...
Maar goed, jullie vinden dat ik het wel gewoon kan maken om aan te geven dat ik wel help te organiseren, maar dat ik geen dirndl jurkje ga dragen en ook niet op het podium ga dansen, ook al doen de andere 5 dames dat wel?
Shero schreef:
25-09-2022 21:38
In mijn dertigjarige kringloopsnuffelcarrière ben ik slechts één keer een "Trachtenrock" tegen gekomen bij een vintage kledingwinkel. Mooie, zware kwaliteit.

Dat spul van de verkleedwinkels is gruwelijk om op je lijf te voelen.

Een willekeurige lange rok + witte bloes + omslagdoek zou ik doen. Maar absoluut niet iets om mijn boezem te benadrukken, zoals een keursje.
En alleen een tiroler hoedje en evt een schort ofzo?
Sjaaneke schreef:
25-09-2022 21:51
Ik hoef zelf niets te betalen, ik kan een tirolerjurk lenen, dus dat is het niet. Niemand gaat verkleed, behalve de 6 dames van de organisatie (waaronder ik)
Waarom heb ik me opgegeven: omdat ik bepaalde connecties heb die goed van pas komen op zo'n feest.
Maar ik voel me zelf totaal niet op mijn gemak in een dirndl jurk en zo'n dansje vind ik echt afschuwelijk!
Toch is dit blijkbaar gebruikelijk op deze school als je in de organisatie zit: dan doe je zo'n dansje. Ik wist dat niet en als ik dat had geweten dan had ik me niet opgegeven...
Maar goed, jullie vinden dat ik het wel gewoon kan maken om aan te geven dat ik wel help te organiseren, maar dat ik geen dirndl jurkje ga dragen en ook niet op het podium ga dansen, ook al doen de andere 5 dames dat wel?

Ja natuurlijk

Er zit toch geen pistool tegen je hoofd?
Sjaaneke schreef:
Hoezo is het een oktoberfest als er niemand verder verkleed gaat dan?
Sjaaneke schreef:
25-09-2022 21:53
Ook niet doen als je niet wil
Sjaaneke schreef:
25-09-2022 21:53
Mag ook. Tiroler hoedjes zijn vaak wel te vinden.
Of course your opinion matters. Just not to me.
dolfje schreef:
25-09-2022 21:55
Hoezo is het een oktoberfest als er niemand verder verkleed gaat dan?
Omdat t in oktober georganiseerd wordt 😂

Nee, in dit geval lijkt t me niet zo'n ramp als je niet verkleed wil en dat dansje kan ik al helemaal begrijpen dat je dat niet wil. Maar dit klinkt inderdaad niet als een oktoberfeest zoals ik ze ken
student201 wijzigde dit bericht op 25-09-2022 22:38
0.26% gewijzigd
Zwetser
Weet je zeker dat je niet bij wijze van ontgroening een beetje in de zeik genomen wordt? Wel een raar Oktoberfest hoor, als er maar zes mensen verkleed gaan en die zes moeten op het podium een dansje doen.
Juist omdat het behoorlijk prijzig is kan ik me indenken dat leerlingen echt niet allemaal in zo'n echte thema-outfit komen en dat het gewoon meer de sfeer en aankleding van de aula is dan een echt Oktoberfest. En ook niet alle docenten.

En ik heb nog nooit een schoolfeest (dat is het toch?) meegemaakt waar leraren als act een dansje gingen doen, dus kan me ook voorstellen dat je daar niet aan mee gaat doen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Het is voor speciaal onderwijs, dat die leerlingen een jaarlijks feestje hebben waar ze met hun ouders en broers/zussen naartoe kunnen. Er komt tiroler muziek en hapjes en drinken en dat maakt dat het een oktober fest is. Veel collega's moeten die dag gewoon werken en het is meteen na t werk, tot een uurtje of 19.00 uur. De leerlingen zijn in de leeftijd van 5 tot 18 jaar en hebben allen een verstandelijke (en lichamelijke) beperking.
Dus iedereen in dirndl jurkjes is totaal niet nodig!
Maar ik merk dat ik t lastig vind mijn eigen grens hierin aan te geven omdat ik net nieuw ben op die school en de anderen heel enthousiast zijn...
Op basis van je laatste post stel ik mijn mening bij naar: doe het gewoon joh.
Ik vind dat je het echt helemaal zelf moet beslissen. Ik vind namelijk dat die collega's ook wel zouden moeten begrijpen dat als je er nog relatief zo kort werkt, je je daar misschien nog wat ongemakkelijk bij voelt en nog even overslaat.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Rosanna1985 schreef:
Ze is geen gast, ze is organisator!

Ik vind het heel vreemd dat je aanbiedt het feest mee te organiseren maar niet wilt verkleden (oké, dansen zou ook niet persé mijn hobby zijn, maar als de rest het doet doe ik mee). Ik vind het net zoiets als een baantje regelen bij AH maar weigeren zo’n blauw blouseje aan te doen. Bij Oktoberfest hoort die kleding er nou eenmaal bij! Ga de volgende keer voor het opwarmen van de worstenbroodjes voor de kerstviering zou ik zeggen! (Ach nee, straks willen ze dat je een kerstmuts opzet bij het rondbrengen!)
Sjaaneke schreef:
25-09-2022 22:34
Het is voor speciaal onderwijs, dat die leerlingen een jaarlijks feestje hebben waar ze met hun ouders en broers/zussen naartoe kunnen. Er komt tiroler muziek en hapjes en drinken en dat maakt dat het een oktober fest is. Veel collega's moeten die dag gewoon werken en het is meteen na t werk, tot een uurtje of 19.00 uur. De leerlingen zijn in de leeftijd van 5 tot 18 jaar en hebben allen een verstandelijke (en lichamelijke) beperking.
Dus iedereen in dirndl jurkjes is totaal niet nodig!
Maar ik merk dat ik t lastig vind mijn eigen grens hierin aan te geven omdat ik net nieuw ben op die school en de anderen heel enthousiast zijn...
Joh, juist voor deze doelgroep is het extra belangrijk dat jullie de sfeer erin brengen! Maak er iets leuks van voor ze!
Wat is jouw taak op school? Ik kan me haast niet voorstellen dat jij een van de leerkrachten bent, je klinkt eerder als iemand van de administratie of zo.
moizer schreef:
25-09-2022 22:47
Joh, juist voor deze doelgroep is het extra belangrijk dat jullie de sfeer erin brengen! Maak er iets leuks van voor ze!
Wat is jouw taak op school? Ik kan me haast niet voorstellen dat jij een van de leerkrachten bent, je klinkt eerder als iemand van de administratie of zo.
Waar basser je dat dan weer op? 😲🙈
Omdat leerkrachten zich wel verkleden en dansjes doen en administratieve medewerkers niet? 😅
Sjaaneke schreef:

Ja dat vind ik. Het is toch fijn dat je tijd en moeite steekt in de organisatie? Dat jij dan een grens trekt bij dat jurkje en het dansje zou ik dus prima vinden. Je zou nog wel kunnen kijken of je op een andere manier iets kunt toevoegen aan het creëren van sfeer ipv alleen 'nee' te zeggen op hun idee.
Ik zou gewoon verkleden, al is het maar een hoedje, en de grens trekken bij het optreden als dat een brug te ver is voor jou. Dat de organisatie zichtbaar is op zo’n feest op een school is nu eenmaal zo. Je bent naast organisator ook een beetje de kartrekker van het thema.

Ik werk al decennia op scholen en verkleed en treed gewoon op als ik in de organisatie zit. Enige grens die ik trek: geen playboy-bunny outfit op een paasfeest. Verder trek ik gewoon die dirndljurk/ugly x-mas trui/paarse trui op LHBTI+dag/carnavalsoutfit/klimaatneutrale sh*t op wereld klimaat dag/roze op Dag van de vrouw/galajurk op het galabal/vul maar in, aan.
Student201 schreef:
25-09-2022 21:58
Omdat t in oktober georganiseerd wordt 😂

Nee, in dit geval lijkt t me niet zo'n ramp als je niet verkleed wil en dat dansje kan ik al helemaal begrijpen dat je dat niet wil. Maar dit klinkt inderdaad niet als een oktoberfeest zoals ik ze ken
En zelfs dan sla je de plank mis, want Oktoberfest is altijd al in september 🤣

Maar goed, ik zou het dansje afslaan en gewoon eerlijk aangeven waarom. Maar ik zou wel verkleed gaan als dat normaal is bij de organisatie en als je toch makkelijk zo’n outfit kan lenen. Al vind ik een Oktoberfest waarbij verder niemand verkleed is ook wel wat apart ;)

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven