Zo lang mogelijk geen verwarming aandoen challenge
zaterdag 25 september 2021 om 16:59
Gezien de superhoge energieprijzen hebben dochter en ik besloten om zo lang mogelijk niet de verwarming aan te doen. Met deze heerlijke nazomer geen enkel probleem
Wij: 2 personen, tussenwoning, normaal verbruik gas zo’n 1000 m3 per jaar. Best veel, dus we zouden moeten kunnen besparen.
We zijn voorbereid: dikke sokken en sloffen aangeschaft en allebei al een lekker zacht dekentje voor op de bank. Twee dikke knuffelkatten om ons een beetje op te warmen

Wie doet er mee?
Update: NOVEMBER challenge
Wij hebben in oktober 55% van ons verbruik van vorig jaar gehaald en gaan dit voor november ook proberen. Met een beetje ruimte, want november is koud
Doel: max 70m3 gas verbruiken. (is 60% tov vorig jaar)
Update: november doel niet gehaald, 85m3 geworden. Wel flink bespaard
Voor december max 75% verbruiken.
Voor ons betekent dat 122 m3
Ik ben benieuwd!
December is uitgekomen op 100m3
Januari 101m3
In deze vier maanden met de verwarming aan hebben dochter en ik al 200m3 minder verbruikt!
Voor februari gaan we voor max 90m3 (dat is 60% van verbruik vorig jaar)
Wie doet er mee??
Update MEI 2022
Nu was het natuurlijk géén koude winter. Maar we hebben enorm veel bespaard, puur door bewust om te gaan met alle energieverbruik. Minder snel de verwarming aan (en daar een beetje een sport van maken), verwarming minder hoog, korter en iets minder vaak douchen. Qua koken heb ik er niet op gelet, dat maakt bij ons niet zo veel verschil.
De 'schokkende' cijfers:
Waar we normaal op zo'n 1000 kuub per jaar zitten, hebben we nu pas 510 m3 verbruikt. Ons contract loopt van oktober tot oktober, de komende maanden is het verbruik uiteraard niet veel meer. (Vorig jaar bij elkaar 100 m3 van mei tm september) Dat zou inhouden dat we dit jaar uitkomen op zo'n 600 m3! En dat terwijl ik 'gewoon' vanuit huis werk. (En met een koudere winter zal het verbruik echt wel een stuk hoger liggen, maar het voelt enorm goed om zoveel bespaard te kunnen hebben. En een nieuwe 'standaard' te hebben)

Wij: 2 personen, tussenwoning, normaal verbruik gas zo’n 1000 m3 per jaar. Best veel, dus we zouden moeten kunnen besparen.
We zijn voorbereid: dikke sokken en sloffen aangeschaft en allebei al een lekker zacht dekentje voor op de bank. Twee dikke knuffelkatten om ons een beetje op te warmen

Wie doet er mee?

Update: NOVEMBER challenge
Wij hebben in oktober 55% van ons verbruik van vorig jaar gehaald en gaan dit voor november ook proberen. Met een beetje ruimte, want november is koud

Doel: max 70m3 gas verbruiken. (is 60% tov vorig jaar)
Update: november doel niet gehaald, 85m3 geworden. Wel flink bespaard

Voor december max 75% verbruiken.
Voor ons betekent dat 122 m3
Ik ben benieuwd!
December is uitgekomen op 100m3
Januari 101m3
In deze vier maanden met de verwarming aan hebben dochter en ik al 200m3 minder verbruikt!
Voor februari gaan we voor max 90m3 (dat is 60% van verbruik vorig jaar)
Wie doet er mee??

Update MEI 2022
Nu was het natuurlijk géén koude winter. Maar we hebben enorm veel bespaard, puur door bewust om te gaan met alle energieverbruik. Minder snel de verwarming aan (en daar een beetje een sport van maken), verwarming minder hoog, korter en iets minder vaak douchen. Qua koken heb ik er niet op gelet, dat maakt bij ons niet zo veel verschil.
De 'schokkende' cijfers:
Waar we normaal op zo'n 1000 kuub per jaar zitten, hebben we nu pas 510 m3 verbruikt. Ons contract loopt van oktober tot oktober, de komende maanden is het verbruik uiteraard niet veel meer. (Vorig jaar bij elkaar 100 m3 van mei tm september) Dat zou inhouden dat we dit jaar uitkomen op zo'n 600 m3! En dat terwijl ik 'gewoon' vanuit huis werk. (En met een koudere winter zal het verbruik echt wel een stuk hoger liggen, maar het voelt enorm goed om zoveel bespaard te kunnen hebben. En een nieuwe 'standaard' te hebben)
friezin71 wijzigde dit bericht op 03-05-2022 08:46
60.94% gewijzigd
dinsdag 4 oktober 2022 om 15:52
Ik heb een Philips Hue Bridge en 12 Hue lampen (Hue lampen gaan NIET uit, ze gaan op standby dus verbruiken altijd een pietsie beetje). Geen Ziggo router maar wel een andere router en vroeger had ik wel een Ziggo router. Dat kan het echt niet zijn. Ik was 2 wassen per week én gebruik de droger elke week. Heb je overal led lampen?GeweldigWeer schreef: ↑04-10-2022 14:36Ik heb geen Ziggo box, wel een Ziggo-router en Philips Hue Bridge, zou dat het mss kunnen zijn?. Draai maar 1 wasje gemiddeld per week en vaatwasser draait ook hooguit 1-2 per week (dalstroom). Wasmachine en vaatwasser zijn 5 jaar oud, droger heb ik weggegeven, want gebruikte ik minimaal en kan wel zonder.
Ik heb trouwens even uitgerekend hoeveel m3 ik dit hele jaar gestookt heb. Ik zit op 325 m3 dit jaar. Dat is volgens mij heel netjes. En ik maar denken dat ik een onzuinig wezen ben, haha.
Hier is het nog steeds 19.5.
ugli wijzigde dit bericht op 04-10-2022 15:59
13.27% gewijzigd
dinsdag 4 oktober 2022 om 15:54
Ik heb sinds vandaag de verwarming aan. Ik werk vanuit huis en het was vanochtend 18 graden. Dat is mij net iets te koud op het moment dat ik aan het typen ben, dus besloten om tijdens mijn werktijden mijn verwarming weer aan te zetten naar 19 graden. Inmiddels is het door de alweer 21 graden dus volgens mij heeft mijn verwarming maar twee uurtjes echt aan gestaan.
dinsdag 4 oktober 2022 om 16:04
Ja, overal ook Philips Hue lampen waarvan er standaard maar 4 constant branden ‘s avonds. Ook in toilet Philips Hue, overal eigenlijk ook al branden deze niet constant (10 in totaal). Dat kan het dus ook niet zijn. Heb ook wel een Quooker kraan, maar gebruik deze enkel bij het koken. Moet ik eerlijk zeggen dat ik niet had verwacht dat de elektra-prijzen ook zo giga zouden stijgen hoor, heb alleen veel rekening gehouden met zo min mogelijk gas gaan gebruiken tijdens mijn verhuizing en verbouwingen. Wellicht kan ik over een ruim jaar mijn elektraverbruik compenseren met zo min mogelijk gasverbruik? Ga nl verwarmen met mijn nieuwe airco.Ugli schreef: ↑04-10-2022 15:52Ik heb een Philips Hue Bridge en 12 Hue lampen (Hue lampen gaan NIET uit, ze gaan op standby dus verbruiken altijd een pietsie beetje). Geen Ziggo router maar wel een andere router en vroeger had ik wel een Ziggo router. Dat kan het echt niet zijn. Ik was 2 wassen per week én gebruik de droger elke week. Heb je overal led lampen?
Live Life to the fullest
dinsdag 4 oktober 2022 om 16:06
Ik heb s'avonds 10 lampen constant aan, 2 lampen 50% van de tijd in de avond (dus 12 totaal in de avond). Het kan heel goed de quooker zijn, die gebruikt constant energie om zijn boiler warm te houden. Zet die voor de grap een dagje uit en kijk dan in je app naar je verbruik.GeweldigWeer schreef: ↑04-10-2022 16:04Ja, overal ook Philips Hue lampen waarvan er standaard maar 4 constant branden ‘s avonds. Ook in toilet Philips Hue, overal eigenlijk ook al branden deze niet constant (10 in totaal). Dat kan het dus ook niet zijn. Heb ook wel een Quooker kraan, maar gebruik deze enkel bij het koken. Moet ik eerlijk zeggen dat ik niet had verwacht dat de elektra-prijzen ook zo giga zouden stijgen hoor, heb alleen veel rekening gehouden met zo min mogelijk gas gaan gebruiken tijdens mijn verhuizing en verbouwingen. Wellicht kan ik over een ruim jaar mijn elektraverbruik compenseren met zo min mogelijk gasverbruik? Ga nl verwarmen met mijn nieuwe airco.
Je gaat al over de electra grens als je pech hebt, ik zou juist zorgen dat je onder de electra grens blijft en dan dus stoken op gas als je te dichtbij komt in plaats van met je airco.
dinsdag 4 oktober 2022 om 16:09
Wij redden het echt niet met 1200 m3 gas in een jaar en dan zijn we toch echt vrij zuinig. Zeker nu.....
Maar we hebben een vrij ruime woonkamer van 90m2 met glazen deuren naar buiten dus het is een grote ruimte. We hebben wel gloednieuwe vloerverwarming met een energiezuinige ketel en vloerisolatie. Maar warmte lijkt hier toch snel te vervliegen.
In de zomermaanden verbruiken we zo'n 18 tot 20 m3 gas per maand.
Maar de overige maanden redden we echt niet met 100 m3 per maand hoor....
Zelfs niet als ik de thermostaat de hele dag op 18 graden zet
Maar het is bij ons in huis 's morgens nu ook al 15 graden....we hebben wel spouwmuurisolatie ook. Ik weet ook niet waarom het zó afkoelt en slecht warm wordt. Het huis is wel vrijstaand en op het noorden....dus weinig zon in de woonkamer
Maar we hebben een vrij ruime woonkamer van 90m2 met glazen deuren naar buiten dus het is een grote ruimte. We hebben wel gloednieuwe vloerverwarming met een energiezuinige ketel en vloerisolatie. Maar warmte lijkt hier toch snel te vervliegen.
Maar het is bij ons in huis 's morgens nu ook al 15 graden....we hebben wel spouwmuurisolatie ook. Ik weet ook niet waarom het zó afkoelt en slecht warm wordt. Het huis is wel vrijstaand en op het noorden....dus weinig zon in de woonkamer
shanti_vivanti wijzigde dit bericht op 04-10-2022 16:11
17.89% gewijzigd
dinsdag 4 oktober 2022 om 16:11
Het wordt 1500m3 gas toch?Shanti_Vivanti schreef: ↑04-10-2022 16:09Wij redden het echt niet met 1200 m3 gas in een jaar en dan zijn we toch echt vrij zuinig. Zeker nu.....
dinsdag 4 oktober 2022 om 16:13
oh ? Ik las net toch dat het op 1200 bleef?
Prijsplafond
Dit komt naast de vaste energietarieven die vanaf 1 januari gaan gelden. Dan gaat een prijsplafond gelden op energie voor alle huishoudens. Voor gas wordt het maximale tarief 1,45 euro per kuub tot een verbruik van 1200 kuub. Voor elektriciteit wordt het maximale tarief verlaagd tot 0,40 euro per KWh en het maximale verbruik verhoogd tot 2900 kWh.
Prijsplafond
Dit komt naast de vaste energietarieven die vanaf 1 januari gaan gelden. Dan gaat een prijsplafond gelden op energie voor alle huishoudens. Voor gas wordt het maximale tarief 1,45 euro per kuub tot een verbruik van 1200 kuub. Voor elektriciteit wordt het maximale tarief verlaagd tot 0,40 euro per KWh en het maximale verbruik verhoogd tot 2900 kWh.
dinsdag 4 oktober 2022 om 16:16
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/politie ... korting-op
dit komt er nog bij maar het blijft 1200m3 ja, daar onder betaal je dus gewoon het plafond en daarboven het normale tarief.
dit komt er nog bij maar het blijft 1200m3 ja, daar onder betaal je dus gewoon het plafond en daarboven het normale tarief.
dinsdag 4 oktober 2022 om 16:20
Wij redden het ook niet met 1200 m3. Vrijstaand huis met inderdaad ook een grote woonkamer.
Onze periode loopt van augustus tot augustus en we hadden de laatste periode wel 400 m3 minder gebruikt dan een jaar eerder. Maar het is natuurlijk wel een hele zachte winter geweest.
Als ik naar de maanden vanaf april kijk is het verbruik, 80, 20, 12, 12, 11 en 23 m3; in totaal voor dat half jaar 158 m3 gas. Dan heb je voor de overige maanden een gemiddeld budget van 173 m3 per maand. Afgelopen periode zaten wij daar in november t/m februari boven, maar in oktober en maart onder.
Ik houd het (al jaren) goed bij en dat blijf ik doen. Kunt dan ook echt wel verschil zien tussen hele koude maanden en wat mildere maanden. Wat dat betreft heb je het ook niet helemaal zelf in de hand.
En wat boven het plafond uitkomt is dan niet anders.
Onze periode loopt van augustus tot augustus en we hadden de laatste periode wel 400 m3 minder gebruikt dan een jaar eerder. Maar het is natuurlijk wel een hele zachte winter geweest.
Als ik naar de maanden vanaf april kijk is het verbruik, 80, 20, 12, 12, 11 en 23 m3; in totaal voor dat half jaar 158 m3 gas. Dan heb je voor de overige maanden een gemiddeld budget van 173 m3 per maand. Afgelopen periode zaten wij daar in november t/m februari boven, maar in oktober en maart onder.
Ik houd het (al jaren) goed bij en dat blijf ik doen. Kunt dan ook echt wel verschil zien tussen hele koude maanden en wat mildere maanden. Wat dat betreft heb je het ook niet helemaal zelf in de hand.
En wat boven het plafond uitkomt is dan niet anders.
dinsdag 4 oktober 2022 om 16:21
En in november en december krijgt iedereen € 190 per maand korting op de nota.RP7 schreef: ↑04-10-2022 16:16https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/politie ... korting-op
dinsdag 4 oktober 2022 om 16:40
Een totaal energieverbruik van 511 kWh per jaar. Dagelijks gebruikt het Quooker reservoir slechts 10 watt om 3 of 7 liter water (afhankelijk van het type reservoir) op een temperatuur van 110 °C te houden.Ugli schreef: ↑04-10-2022 16:06Ik heb s'avonds 10 lampen constant aan, 2 lampen 50% van de tijd in de avond (dus 12 totaal in de avond). Het kan heel goed de quooker zijn, die gebruikt constant energie om zijn boiler warm te houden. Zet die voor de grap een dagje uit en kijk dan in je app naar je verbruik.
Je gaat al over de electra grens als je pech hebt, ik zou juist zorgen dat je onder de electra grens blijft en dan dus stoken op gas als je te dichtbij komt in plaats van met je airco.
Dan kan het toch niet de Quooker zijn lijkt mij?
Hmm denk je goed te doen om zo min mogelijk gas te gaan gebruiken, krijg je dit?! Ik ga mijn CV zelfs helemaal niet gebruiken, want in slaapkamer nog nooit CV aangehad, slaap zelfs met raam open. Bij verbouwing badkamer bewust gekozen CV te verwijderen en er een elektrische designradiator voor in de plaats te installeren. Verwarmen met (ook nieuw) geplaatste warmtepomp airco en dacht zo goed op weg te zijn, maar blijkt toch minder kostenbesparend dan gedacht

Live Life to the fullest

dinsdag 4 oktober 2022 om 16:46
Shanti_Vivanti schreef: ↑04-10-2022 16:09Wij redden het echt niet met 1200 m3 gas in een jaar en dan zijn we toch echt vrij zuinig. Zeker nu.....
Dan heb je daar je antwoord toch? Grote vrijstaande huizen zijn nu eenmaal lastiger te verwarmen. 90m2 is bij mij de oppervlakte van mijn hele huis (hoekhuis met 3 slaapkamers). Het is natuurlijk ook een keuze om groot en vrijstaand te gaan wonen, dan weet je toch van te voren dat je een hoge energierekening kan verwachten?
dinsdag 4 oktober 2022 om 17:04
Dit is vandaag wel allemaal heel erg goed nieuws, 190 euro korting per maand in november en december en prijsplafond wat iets lager is dat ze in eerste instantie berichtte. Ik bedacht me net dat er nog bijna 50 euro van mijn rekening af gaat omdat ik vorig jaar onder de 500m3 gas gebleven ben, daardoor lagere netbeheerkosten. Ik sta al sinds maart in de negatieve maandbedragen in de app dus durf nu al te zeggen dat het in juni goed gaat komen met mijn rekening, want ga nog steeds niet in mijn bikini met de verwarming aan zitten.
Ondertussen is het hier weer 21,5e graad en de hele ochtend de pui open gehad dus lekker gelucht.
Ondertussen is het hier weer 21,5e graad en de hele ochtend de pui open gehad dus lekker gelucht.
dinsdag 4 oktober 2022 om 17:42
+1Stientje schreef: ↑04-10-2022 16:46Dan heb je daar je antwoord toch? Grote vrijstaande huizen zijn nu eenmaal lastiger te verwarmen. 90m2 is bij mij de oppervlakte van mijn hele huis (hoekhuis met 3 slaapkamers). Het is natuurlijk ook een keuze om groot en vrijstaand te gaan wonen, dan weet je toch van te voren dat je een hoge energierekening kan verwachten?
Mijn 16 m2 huiskamer met onder-, boven- en zij buren is natuurlijk veel makkelijker warm te krijgen (ware het niet dat de kozijnen zo lek als een mandje zijn)
Er stond deze week in de krant dat de emotie kwa huis kopen ook 180 graden is gedraaid. Voorheen werd een jaren 30huis gezien als romantisch maar nu als energieverslindend.
dinsdag 4 oktober 2022 om 17:54
Ik heb nooit gesnapt van die jaren 30 hypegranny71 schreef: ↑04-10-2022 17:42+1
Mijn 16 m2 huiskamer met onder-, boven- en zij buren is natuurlijk veel makkelijker warm te krijgen (ware het niet dat de kozijnen zo lek als een mandje zijn)
Er stond deze week in de krant dat de emotie kwa huis kopen ook 180 graden is gedraaid. Voorheen werd een jaren 30huis gezien als romantisch maar nu als energieverslindend.
Voor iedereen een groene tuin
dinsdag 4 oktober 2022 om 17:57
Ik zou boven het plafond verwarmen met de airco tot het ongeveer vriest. Hoe kouder hoe minder efficiënt de airco verwarmt.Ugli schreef: ↑04-10-2022 16:06Ik heb s'avonds 10 lampen constant aan, 2 lampen 50% van de tijd in de avond (dus 12 totaal in de avond). Het kan heel goed de quooker zijn, die gebruikt constant energie om zijn boiler warm te houden. Zet die voor de grap een dagje uit en kijk dan in je app naar je verbruik.
Meestal ligt daar het omslagpunt waarbij gas goedkoper is rond het vriespunt.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
dinsdag 4 oktober 2022 om 18:00
Combinatie van locatie, charme en betere bouwkwaliteit dan tot jaren 90. Indeling wordt ook vaak gewaardeerd. Overigens zijn jaren 30 huizen vrij eenvoudig na te isoleren, vaak makkelijker dan in de jaren erna. (Mits je niet teveel hecht aan je glas in lood

dinsdag 4 oktober 2022 om 18:03
Ook als stroom 80 cent -1,20 is en gas 1,45? Ik geloof er niks van.
dinsdag 4 oktober 2022 om 18:05
Ik ook niet. Hoe nieuwer hoe beter voor mij.
Ik heb een site gevonden waarop ik prijsdalingen van huizen op Funda in de gaten kan houden. De meeste huizen die momenteel in prijs dalen zijn de slechte energielabel woningen. Zelfs in grote steden zie ik een aantal huizen die in prijs omlaag zijn gegaan sinds ze op Funda zijn neergezet.
dinsdag 4 oktober 2022 om 19:12
Ik was er even ervan uitgaand dat je voor zowel gas als elektra boven het plafond zat.
Als de prijsverhouding 80 cent per kWh en 1,45 per m3 is, heb je een cop nodig van 5,5. Dat halen de nieuwste en zuinigste airco's gemiddeld over het stookseizoen heen. Zeg ca 5 graden buitentemperatuur dan voor het omslagpunt. Heb je niet een heel zuinige kun je 10 graden buiten aanhouden.
Mooiste is als je een tabel van cop bij buitentemperatuur kunt vinden van het type wat je hebt, dan kun je het omslagpunt met je eigen tarieven berekenen.
dinsdag 4 oktober 2022 om 19:18
Welke site is ditUgli schreef: ↑04-10-2022 18:05Ik ook niet. Hoe nieuwer hoe beter voor mij.
Ik heb een site gevonden waarop ik prijsdalingen van huizen op Funda in de gaten kan houden. De meeste huizen die momenteel in prijs dalen zijn de slechte energielabel woningen. Zelfs in grote steden zie ik een aantal huizen die in prijs omlaag zijn gegaan sinds ze op Funda zijn neergezet.

Idd, ik hou ook alleen maar van nieuwe woningen, mede omdat ik niet van kou en tocht houd.
Voor iedereen een groene tuin
dinsdag 4 oktober 2022 om 19:19
Wij redden het ook niet met 1200m3 gas in een vrijstaande woning. Nouja, niet meer sinds we kinderen hebben en dus meer thuis zijn dan toen er nog door ons beide fulltime gewerkt werd.
Afgelopen jaar zaten we op 1500m3, maar we hebben sinds het voorjaar een nieuwe CV ketel en sinds 2 weken radiatorfolie en we hebben de radiators alleen nog in de woonkamer open staan. Aan de andere kant ben ik sinds een paar maanden overdag weer meer thuis, dus ben heel benieuwd hoe zich dat gaat verhouden.
Afgelopen jaar zaten we op 1500m3, maar we hebben sinds het voorjaar een nieuwe CV ketel en sinds 2 weken radiatorfolie en we hebben de radiators alleen nog in de woonkamer open staan. Aan de andere kant ben ik sinds een paar maanden overdag weer meer thuis, dus ben heel benieuwd hoe zich dat gaat verhouden.
dinsdag 4 oktober 2022 om 19:28
Stientje schreef: ↑04-10-2022 16:46Dan heb je daar je antwoord toch? Grote vrijstaande huizen zijn nu eenmaal lastiger te verwarmen. 90m2 is bij mij de oppervlakte van mijn hele huis (hoekhuis met 3 slaapkamers). Het is natuurlijk ook een keuze om groot en vrijstaand te gaan wonen, dan weet je toch van te voren dat je een hoge energierekening kan verwachten?
Ja, dat dus.
Je beschrijft een enorm groot oppervlak, mét ook nog grote ramen - dan weet je het wel...
Ik zie soms ook hele mooie huizen met een huiskamer met vide. Prachtig vind ik dat. Maar tenzij ik een goede warmtepomp, zonnepanelen etc. heb, zou ik het nooit kopen. Je stookt tegen de klippen op...
dinsdag 4 oktober 2022 om 19:45
Noem dat maar "vrij ruim"!Shanti_Vivanti schreef: ↑04-10-2022 16:09