Zo lang mogelijk geen verwarming aandoen challenge

25-09-2021 16:59 5979 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gezien de superhoge energieprijzen hebben dochter en ik besloten om zo lang mogelijk niet de verwarming aan te doen. Met deze heerlijke nazomer geen enkel probleem ;-D

Wij: 2 personen, tussenwoning, normaal verbruik gas zo’n 1000 m3 per jaar. Best veel, dus we zouden moeten kunnen besparen.

We zijn voorbereid: dikke sokken en sloffen aangeschaft en allebei al een lekker zacht dekentje voor op de bank. Twee dikke knuffelkatten om ons een beetje op te warmen :cat: :cat:

Wie doet er mee? :yes:

Update: NOVEMBER challenge

Wij hebben in oktober 55% van ons verbruik van vorig jaar gehaald en gaan dit voor november ook proberen. Met een beetje ruimte, want november is koud :$
Doel: max 70m3 gas verbruiken. (is 60% tov vorig jaar)

Update: november doel niet gehaald, 85m3 geworden. Wel flink bespaard :cheer:

Voor december max 75% verbruiken.
Voor ons betekent dat 122 m3
Ik ben benieuwd!
December is uitgekomen op 100m3
Januari 101m3

In deze vier maanden met de verwarming aan hebben dochter en ik al 200m3 minder verbruikt!

Voor februari gaan we voor max 90m3 (dat is 60% van verbruik vorig jaar)

Wie doet er mee?? :cheer2:

Update MEI 2022

Nu was het natuurlijk géén koude winter. Maar we hebben enorm veel bespaard, puur door bewust om te gaan met alle energieverbruik. Minder snel de verwarming aan (en daar een beetje een sport van maken), verwarming minder hoog, korter en iets minder vaak douchen. Qua koken heb ik er niet op gelet, dat maakt bij ons niet zo veel verschil.

De 'schokkende' cijfers:

Waar we normaal op zo'n 1000 kuub per jaar zitten, hebben we nu pas 510 m3 verbruikt. Ons contract loopt van oktober tot oktober, de komende maanden is het verbruik uiteraard niet veel meer. (Vorig jaar bij elkaar 100 m3 van mei tm september) Dat zou inhouden dat we dit jaar uitkomen op zo'n 600 m3! En dat terwijl ik 'gewoon' vanuit huis werk. (En met een koudere winter zal het verbruik echt wel een stuk hoger liggen, maar het voelt enorm goed om zoveel bespaard te kunnen hebben. En een nieuwe 'standaard' te hebben)
friezin71 wijzigde dit bericht op 03-05-2022 08:46
60.94% gewijzigd
Ik denk ook niet dat ik 1200 m3 red. En ik heb een tussenwoning van nog geen 100m2. Met dak en spouwisolatie en dubbel glas. Ik kook elektrisch, werk 4 dagen per week (en kind op opvang, dus niemand thuis en cv niet aan), ga niet elke dag onder de douche, douche al mijn hele leven niet langer dan 5 minuten. Dus nog meer besparen betekent in de kou zitten, en daar begin ik niet aan. Fatsoenlijke kleding, sloffen, prima. Maar als ik het in oktober al alleen normaal warm kan hebben met een deken, een sjaal en een kop thee in mijn handen, vind ik het echt te koud binnen.
Maar goed, ik kan het betalen, en dan is het altijd nog stukken beter om over 200-300 kuub veel te moeten betalen dan over 1500.

(De verhoging van elektra heb ik niks aan, zonnepanelen die meer opwekken dan ik verbruik, dus feitelijk betaal ik al geen stroom).
Ik had het nog niet eerder vergeleken met vorig jaar, maar net wel gedaan.
Vorig jaar aug 17 m3 gas en stroom 150 kwh (incl airco).
Dit jaar 10 m3 gas, en ook 150 kwh.
Juli vorig jaar ook 17 kuub en dit jaar 10. We waren (bijna) exact dezelfde tijd op vakantie, dus het verschil is het uitzetten van de ketel. Bizar. Heel blij dat we dat dit jaar gedaan hebben tijdens de vakantie! (nu staat die "comfort" stand überhaupt uit hoor. Scheelt best in prijs.)

Morgen tussen 13.00 en 15.00 gratis stroom bij ANWB :-D Ff twee wassen draaien en drogen onder de airco.
Zondag was het ook al maar 0,09 cent, dus toen ook mooi wat gewassen :cheer:
Irish_Wasser_Woman schreef:
04-10-2022 19:50
Ik had het nog niet eerder vergeleken met vorig jaar, maar net wel gedaan.
Vorig jaar aug 17 m3 gas en stroom 150 kwh (incl airco).
Dit jaar 10 m3 gas, en ook 150 kwh.
Juli vorig jaar ook 17 kuub en dit jaar 10. We waren (bijna) exact dezelfde tijd op vakantie, dus het verschil is het uitzetten van de ketel. Bizar. Heel blij dat we dat dit jaar gedaan hebben tijdens de vakantie! (nu staat die "comfort" stand überhaupt uit hoor. Scheelt best in prijs.)
Mijn moeder heeft een klein gaskacheltje in de aanbouw van haar huis. Die staat in de zomer alleen op waakvlam. Ze had nooit enig idee hoeveel dat ding verbruikte maar toen ze de app geinstalleerd had schrok ze zich het apezuur. Ze had altijd best een aardige rekening maar dacht dat het kwam omdat ze vrijstaand woonde en dat er veel gas verbruikt werd met douchen. Nu het huis leeg staat heeft ze pas door wat een energieslurper dat kacheltje is.
yasmijn schreef:
04-10-2022 17:48
Iedereen? Ook als je een vast contract hebt wat nog 4 jaar loopt?
Yes! Iedereen.
Ook een Pluviofiel
Lady_Day schreef:
04-10-2022 20:31
Mijn moeder heeft een klein gaskacheltje in de aanbouw van haar huis. Die staat in de zomer alleen op waakvlam. Ze had nooit enig idee hoeveel dat ding verbruikte maar toen ze de app geinstalleerd had schrok ze zich het apezuur. Ze had altijd best een aardige rekening maar dacht dat het kwam omdat ze vrijstaand woonde en dat er veel gas verbruikt werd met douchen. Nu het huis leeg staat heeft ze pas door wat een energieslurper dat kacheltje is.
Ik woonde ooit in een huisje met een gaskacheltje. Dat stond in de woonkamer (die ook maar 12m2 was hoor, haha), en was de enige warmtebron. Dat was dan weer heel goedkoop, maar stond idd in de zomer wel helemaal uit.
04-10-2022 19:50

Morgen tussen 13.00 en 15.00 gratis stroom bij ANWB :-D Ff twee wassen draaien en drogen onder de airco.
Zondag was het ook al maar 0,09 cent, dus toen ook mooi wat gewassen :cheer:
Ik wist niet dat die stroom leveren. Wel apart systeem dat je per uur een andere prijs betaald. Kan je dan ook in een app zien dat s middags de stroom vanwege de zon/harde wind eventjes goedkoop is?
smulrol schreef:
04-10-2022 21:04
Ik wist niet dat die stroom leveren. Wel apart systeem dat je per uur een andere prijs betaald. Kan je dan ook in een app zien dat s middags de stroom vanwege de zon/harde wind eventjes goedkoop is?
Ja, zeker! Het gaat 24 uur vooruit, zeg maar :) (gasprijs ook). Nadeel is natuurlijk dat, als de prijzen door het dak gaan, wij dat gelijk moeten betalen. Augustus was bizar duur, zeg maar, en dan stond de kachel niet eens aan (en waren we er maar 3 weken).
GeweldigWeer schreef:
04-10-2022 16:40
Een totaal energieverbruik van 511 kWh per jaar. Dagelijks gebruikt het Quooker reservoir slechts 10 watt om 3 of 7 liter water (afhankelijk van het type reservoir) op een temperatuur van 110 °C te houden.

Dan kan het toch niet de Quooker zijn lijkt mij?

Hmm denk je goed te doen om zo min mogelijk gas te gaan gebruiken, krijg je dit?! Ik ga mijn CV zelfs helemaal niet gebruiken, want in slaapkamer nog nooit CV aangehad, slaap zelfs met raam open. Bij verbouwing badkamer bewust gekozen CV te verwijderen en er een elektrische designradiator voor in de plaats te installeren. Verwarmen met (ook nieuw) geplaatste warmtepomp airco en dacht zo goed op weg te zijn, maar blijkt toch minder kostenbesparend dan gedacht :'(
551 kWh per jaar is dus 45 kWh per maand. Dat vind ik best wel veel.
Ugli schreef:
04-10-2022 21:43
Heel weinig!
Bruto verbruik hier 4300, na aftrek zonnepanelen : 900
GroenTuintje schreef:
04-10-2022 19:18
Welke site is dit :)?

Idd, ik hou ook alleen maar van nieuwe woningen, mede omdat ik niet van kou en tocht houd.
Huisverklikker.nl.
Inlognaam: Pub
Wachtwoord: Liek

Is gemaakt door iemand op Reddit.
Ugli schreef:
Vind ik ook, ikheb in september 84kwh verbruikt...... ben er wel van overtuigd dat er ook in een nwe keuken geen qooker komt.
Mika2022 schreef:
04-10-2022 21:44
Heel weinig!
Voor warm thee water? Ik vind dat veel. Een waterkoker verbruikt 2 kWh als je een flinke jongen hebt (de mijne is 1300 ofzo). Dat betekent met 2.5 minuten koken, 2x per dag 7 dagen per week een maand lang 4,5 kWh. Een quooker kost met een electra prijs van 45 cent dus 20 euro per maand, de waterkoker 2 euro per maand. Tel dat een jaar door en het is 240 euro tegen 24 euro.
Ugli schreef:
04-10-2022 21:53
Voor warm thee water? Ik vind dat veel. Een waterkoker verbruikt 2 kWh als je een flinke jongen hebt (de mijne is 1300 ofzo). Dat betekent met 2.5 minuten koken, 2x per dag 7 dagen per week een maand lang 4,5 kWh. Een quooker kost met een electra prijs van 45 cent dus 20 euro per maand, de waterkoker 2 euro per maand. Tel dat een jaar door en het is 240 euro tegen 24 euro.
Oh niks gezegd. Dacht dat dat om normaal verbruik ging
Jellybean schreef:
04-10-2022 14:45
Even een blonde vraag, maar zijn dit prijzen exclusief energiebelasting en ODE?

Even m'n eigen vraag beantwoorden: de tarieven zijn inclusief!

"Maar na kritiek uit onder meer de Tweede Kamer is besloten om de maximumtarieven te verlagen naar respectievelijk 0,40 euro en 1,45 euro, inclusief energiebelasting en btw." Linkje
Jellybean schreef:
04-10-2022 14:45
Even een blonde vraag, maar zijn dit prijzen exclusief energiebelasting en ODE?

Even m'n eigen vraag beantwoorden: de tarieven zijn inclusief!

"Maar na kritiek uit onder meer de Tweede Kamer is besloten om de maximumtarieven te verlagen naar respectievelijk 0,40 euro en 1,45 euro, inclusief energiebelasting en btw." Linkje
Ugli schreef:
Dat is ook best veel. Dat is hier 1/3 tot 1/4 van het totale jaarverbruik.
05-10-2022 09:16
Dat is ook best veel. Dat is hier 1/3 tot 1/4 van het totale jaarverbruik.
Het is ook veel. Je kan daar ook een jaar lang elke dag een niet zuinige droger 1 of 2x van aanzetten.
Ugli schreef:
Wat een verschil idd. Voor mij dus geen quooker
Voor iedereen een groene tuin
Ugli schreef:
04-10-2022 21:49
Huisverklikker.nl.
Inlognaam: Pub
Wachtwoord: Liek

Is gemaakt door iemand op Reddit.
Bedankt :)
Voor iedereen een groene tuin
GroenTuintje schreef:
05-10-2022 09:29
Wat een verschil idd. Voor mij dus geen quooker
Met de oude energieprijzen van 15 cent de kWh wordt het al een stuk minder peperduur. Dan betaal je 80 euro vs 8 euro. Nog steeds groot verschil maar die 80 euro is een stuk minder offensive, dat is maar 6 euro per maand.
_melon schreef:
05-10-2022 09:24
Het is ook veel. Je kan daar ook een jaar lang elke dag een niet zuinige droger 1 of 2x van aanzetten.
Even nuanceren.

Dit verbruik van de quooker is als je het ook als warmwaterkraan gebruikt, om af te wassen bijvoorbeeld. Alleen dan kom je een verbruik van 423 kWh voor het opwarmen van water bij 3 personen. Alle keukenboilers zijn intrinsiek duurder in gebruik dan water verwarmen uit gas (tenzij je waterleidingen 20 m lang zijn ofzo), onafhankelijk van welke je neemt. Als je vergelijkt met een warmtepomp loopt het verschil nog verder op. Aanvulling: afwassen met water uit een keukenboiler is vaak nog steeds goedkoper dan afwassen met de vaatwasser, dat is immers ook een elektrische verwarming van water maar dan met meer warmwater omdat een vaatwasser niet boent maar spoelt.

Als je het sec vergelijkt met een waterkoker is eigenlijk maar 1 ding extra: Het standbyverbruik = 10 watt = ca 90 kWh per jaar. Voor de rest is het verbruik bij tappen van kokend water niet hoger dan een waterkoker. Je zou zelfs kunnen stellen minder ivm betere isolatie van de quooker en beter op maat kokend water pakken.

Als je toch al voor een keukenboiler kiest is een A label kokend waterkraan een luxe die geen extra energie verspild.
kleinezon wijzigde dit bericht op 05-10-2022 09:41
10.15% gewijzigd
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Ugli schreef:
Zie mijn vorige post. Het verschil is minder: 10 watt standbykosten = 0,24 kWh/dag.
Het verschil is 0 als je ipv een quooker een keukenboiler installeert.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Kleinezon schreef:
05-10-2022 09:36

Als je toch al voor een keukenboiler kiest is een A label kokend waterkraan een luxe die geen extra energie verspild.
Ja dat klopt, daar heb je helemaal gelijk in. Ik zal dus ook nooit een keukenboiler kiezen vanwege het hoge stroomverbruik, een vriendin van mij had er 1 staan die 1900kWh per jaar nam. Bizar! Dat heeft ze snel laten veranderen.
Maar wij verbruiken eigenlijk helemaal geen warm water in de keuken, dus het is ook niet nodig.
_melon schreef:
05-10-2022 09:59
Ja dat klopt, daar heb je helemaal gelijk in. Ik zal dus ook nooit een keukenboiler kiezen vanwege het hoge stroomverbruik, een vriendin van mij had er 1 staan die 1900kWh per jaar nam. Bizar! Dat heeft ze snel laten veranderen.
Maar wij verbruiken eigenlijk helemaal geen warm water in de keuken, dus het is ook niet nodig.
Ik moest in mijn nieuwe keuken eigenlijk ook nog een boiler. Maar tot op heden, mis ik eigenlijk het warme water maar zelden. Ik heb een vaatwasser en af en toe een pan afwassen doe ik gewoon even boven. Voorlopig laat ik het zo.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven