Zo lang mogelijk geen verwarming aandoen challenge

25-09-2021 16:59 5979 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gezien de superhoge energieprijzen hebben dochter en ik besloten om zo lang mogelijk niet de verwarming aan te doen. Met deze heerlijke nazomer geen enkel probleem ;-D

Wij: 2 personen, tussenwoning, normaal verbruik gas zo’n 1000 m3 per jaar. Best veel, dus we zouden moeten kunnen besparen.

We zijn voorbereid: dikke sokken en sloffen aangeschaft en allebei al een lekker zacht dekentje voor op de bank. Twee dikke knuffelkatten om ons een beetje op te warmen :cat: :cat:

Wie doet er mee? :yes:

Update: NOVEMBER challenge

Wij hebben in oktober 55% van ons verbruik van vorig jaar gehaald en gaan dit voor november ook proberen. Met een beetje ruimte, want november is koud :$
Doel: max 70m3 gas verbruiken. (is 60% tov vorig jaar)

Update: november doel niet gehaald, 85m3 geworden. Wel flink bespaard :cheer:

Voor december max 75% verbruiken.
Voor ons betekent dat 122 m3
Ik ben benieuwd!
December is uitgekomen op 100m3
Januari 101m3

In deze vier maanden met de verwarming aan hebben dochter en ik al 200m3 minder verbruikt!

Voor februari gaan we voor max 90m3 (dat is 60% van verbruik vorig jaar)

Wie doet er mee?? :cheer2:

Update MEI 2022

Nu was het natuurlijk géén koude winter. Maar we hebben enorm veel bespaard, puur door bewust om te gaan met alle energieverbruik. Minder snel de verwarming aan (en daar een beetje een sport van maken), verwarming minder hoog, korter en iets minder vaak douchen. Qua koken heb ik er niet op gelet, dat maakt bij ons niet zo veel verschil.

De 'schokkende' cijfers:

Waar we normaal op zo'n 1000 kuub per jaar zitten, hebben we nu pas 510 m3 verbruikt. Ons contract loopt van oktober tot oktober, de komende maanden is het verbruik uiteraard niet veel meer. (Vorig jaar bij elkaar 100 m3 van mei tm september) Dat zou inhouden dat we dit jaar uitkomen op zo'n 600 m3! En dat terwijl ik 'gewoon' vanuit huis werk. (En met een koudere winter zal het verbruik echt wel een stuk hoger liggen, maar het voelt enorm goed om zoveel bespaard te kunnen hebben. En een nieuwe 'standaard' te hebben)
friezin71 wijzigde dit bericht op 03-05-2022 08:46
60.94% gewijzigd
Vannacht en morgen zijn er weer gratis stroom uren bij anwb :-D
Je krijgt zelfs geld terug één bepaald uur :rofl: (ja, 0,01 per kwh per uur hoor :yes:)
Kan ik morgen de was onder de warme airco zetten, lekker snel droog :-D
Irish_Wasser_Woman schreef:
05-10-2022 20:04
Je krijgt zelfs geld terug één bepaald uur :rofl: (ja, 0,01 per kwh per uur hoor :yes:)
Jij hebt zo'n dynamische energie contract?

Hoe bevalt dat nou en hou je echt rekening ermee om de wasmachine enzo op een bepaalde tijd aan te zetten?

Alleen Electra of ook gas?
Blijf in jezelf geloven !
Irish_Wasser_Woman schreef:
05-10-2022 20:04
Dat klinkt interessant! Maar er zitten vast ook dure uren bij. Dan ga je natuurlijk niet de vriezer uitzetten.
Wat vraagt ANWB-energie zoal tijdens de piek-uren?
Beertje321 schreef:
05-10-2022 20:25
Dat klinkt interessant! Maar er zitten vast ook dure uren bij. Dan ga je natuurlijk niet de vriezer uitzetten.
Wat vraagt ANWB-energie zoal tijdens de piek-uren?
De prijzen kan je volgens mij ook vinden via deze link

https://www.dynamische-energieprijzen.nl/
Blijf in jezelf geloven !
05-2019 schreef:
05-10-2022 20:22
Jij hebt zo'n dynamische energie contract?

Hoe bevalt dat nou en hou je echt rekening ermee om de wasmachine enzo op een bepaalde tijd aan te zetten?

Alleen Electra of ook gas?
Gas en stroom idd.
Nou, ik ben echt heel dom, dat in de gaten houden van de prijzen doe ik pas sinds een week of zo :-? :facepalm:
Ik heb me serieus nooit gerealiseerd dat ik dat op voorhand kon inzien.... Maar goed, sinds een week letten we er idd wel op, haha. Maar idd, je hebt eigenlijk alleen invloed op de apparaten die je zelf kan bedienen, zoals de (vaat) wasmachine/droger en je elektrische fiets opladen, dat soort dingen. (nu hebben wij sowieso geen vaatwasser of droger, maar even als voorbeeld)

Augustus was wel de top qua prijzen, volgens mij 70 cent voor stroom (incl alle btw/belasting enz) en gas heb ik maar niet eens naar gekeken (maar gelukkig sowieso geen cv aan natuurlijk).

https://energie.anwb.nl/actuele-tarieven

Hier kun je, als 't goed is, zien wat 't heeft gekost en gaat kosten ☺️
Ik betaal nu 81 cent dus dat is een koopje. Maar het had in jouw geval ook net zo goed 1 euro-1,20 kunnen worden en dan hang je wel.
ugli wijzigde dit bericht op 06-10-2022 14:50
0.76% gewijzigd
Ugli schreef:
06-10-2022 11:52
Ik betaal nu 81 cent dus dat is een koopje. Maar het hat in jouw geval ook net zo goed 1 euro-1,20 kunnen worden en dan hang je wel.
Yep, dat bewijst augustus wel (met 3,50 euro voor gas per kuub.....)
In een artikel in Volkskrant Magazine las ik net over een voorzetraam wat je zelf kan maken, om tegen een raam van enkelvoudig glas te zetten. Het zou beter isoleren.
Ik moest meteen aan dit topic denken.
Misschien kan iemand zijn voordeel er mee doen.
https://www.tno.nl/nl/newsroom/insights ... latie-doe/
Loop met je gezicht in de zon, dan valt de schaduw achter je.
Nog steeds niet aan geweest hier. :cheer2:
Hier ook niet. Vannochtend 18.5 graden, toen heb ik een kruik gepakt en daar zit ik nu nog steeds mee. Inmiddels is het 19 graden. Ook een wandeling wezen maken tussendoor.
22.5 graad beneden, komt ook door gisteren, toen was het 23,5 graad in de avond nog.
16 graden in mijn woonkamer. Ik vind het nu toch wel koud worden. Bij mijn moeder in huis nog steeds 21,5.
Lady_Day schreef:
10-10-2022 15:00
16 graden in mijn woonkamer. Ik vind het nu toch wel koud worden. Bij mijn moeder in huis nog steeds 21,5.
Bij mijn ouders is het ook 21-22 graden, maar ik vind het daar net zo warm/koud als bij mij. Ik kruip daar ook onder een deken en heb huissokken mee.
Bij mij zit het nog op 20-21 nu. Vandaag weinig zon op de ramen jammer genoeg. Maar dit hou ik nog wel ff vol zonder verwarming. Nog 4 weken tot dezelfde datum als vorig naar, dus nu wil ik het halen ook.
Ugli schreef:
10-10-2022 15:05
Bij mijn ouders is het ook 21-22 graden, maar ik vind het daar net zo warm/koud als bij mij. Ik kruip daar ook onder een deken en heb huissokken mee.
Oh, meen je. Ik ging vanochtend even langs en zweette me helemaal gek. Ik was gekleed op 16 graden.
Vandaag 15 graden…. Ik verzamel steeds meer dekentjes en warme sloffen.
Wat ik me alleen wel afvraag is of ook niet alles veel te vochtig blijft bij deze temperaturen. Wasgoed droogt slecht binnen (en buiten kan alleen als ik thuis ben en op kan letten of het niet gaat regenen)
Lady_Day schreef:
10-10-2022 15:38
Oh, meen je. Ik ging vanochtend even langs en zweette me helemaal gek. Ik was gekleed op 16 graden.
Nou ja ik denk dus dat 1 van de twee thermostaten liegt, of de waarheid ligt in het midden. :P
Ligt ook aan mijn eigen toestand hoor. Zaterdag was het 20 graden, met een deken en pantoffels had ik het nog steeds koud. Had de nacht ervoor ook slecht geslapen en was moe. Nu is het 18 graden en heb ik het helemaal niet koud.
Ik zeg maar zo, ik zeg maar..
Hier is het 16 graden, ik zet m een uurtje aan….
Hier is het ruim 21 graden, gisteravond 22,5... Ik heb wel kaarsen aangehad.
Het is hier 19 graden, nog geen verwarming aan.
16.4 op moment
Zitkamer 20,5, geen verwarming, de zon heeft er vanmiddag opgestaan. Scheelt hoor, die grote ramen op het zuidwesten. Maar toch zit ik wel in een dikke hoodie en heb ik dikke sokken aan met wollen pantoffels.
Hier ligt de thermostaat nog in de la en ik heb geen andere thermometer dus geen idee hoeveel graden het in huis is. Maar zo goed te doen dat ik het balkonraam open heb gehad van zodra de zon even scheen en dat staat nog steeds open.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras.
VGM1980 schreef:
10-10-2022 16:09
Ligt ook aan mijn eigen toestand hoor. Zaterdag was het 20 graden, met een deken en pantoffels had ik het nog steeds koud. Had de nacht ervoor ook slecht geslapen en was moe. Nu is het 18 graden en heb ik het helemaal niet koud.
klopt als je moe bent heb je het altijd koud. Ik heb vandaag kou zitten lijden op het werk en nu heb ik ook een dekentje op mijn voeten bij 21 graden..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven