Zo lang mogelijk geen verwarming aandoen challenge
zaterdag 25 september 2021 om 16:59
Gezien de superhoge energieprijzen hebben dochter en ik besloten om zo lang mogelijk niet de verwarming aan te doen. Met deze heerlijke nazomer geen enkel probleem
Wij: 2 personen, tussenwoning, normaal verbruik gas zo’n 1000 m3 per jaar. Best veel, dus we zouden moeten kunnen besparen.
We zijn voorbereid: dikke sokken en sloffen aangeschaft en allebei al een lekker zacht dekentje voor op de bank. Twee dikke knuffelkatten om ons een beetje op te warmen

Wie doet er mee?
Update: NOVEMBER challenge
Wij hebben in oktober 55% van ons verbruik van vorig jaar gehaald en gaan dit voor november ook proberen. Met een beetje ruimte, want november is koud
Doel: max 70m3 gas verbruiken. (is 60% tov vorig jaar)
Update: november doel niet gehaald, 85m3 geworden. Wel flink bespaard
Voor december max 75% verbruiken.
Voor ons betekent dat 122 m3
Ik ben benieuwd!
December is uitgekomen op 100m3
Januari 101m3
In deze vier maanden met de verwarming aan hebben dochter en ik al 200m3 minder verbruikt!
Voor februari gaan we voor max 90m3 (dat is 60% van verbruik vorig jaar)
Wie doet er mee??
Update MEI 2022
Nu was het natuurlijk géén koude winter. Maar we hebben enorm veel bespaard, puur door bewust om te gaan met alle energieverbruik. Minder snel de verwarming aan (en daar een beetje een sport van maken), verwarming minder hoog, korter en iets minder vaak douchen. Qua koken heb ik er niet op gelet, dat maakt bij ons niet zo veel verschil.
De 'schokkende' cijfers:
Waar we normaal op zo'n 1000 kuub per jaar zitten, hebben we nu pas 510 m3 verbruikt. Ons contract loopt van oktober tot oktober, de komende maanden is het verbruik uiteraard niet veel meer. (Vorig jaar bij elkaar 100 m3 van mei tm september) Dat zou inhouden dat we dit jaar uitkomen op zo'n 600 m3! En dat terwijl ik 'gewoon' vanuit huis werk. (En met een koudere winter zal het verbruik echt wel een stuk hoger liggen, maar het voelt enorm goed om zoveel bespaard te kunnen hebben. En een nieuwe 'standaard' te hebben)

Wij: 2 personen, tussenwoning, normaal verbruik gas zo’n 1000 m3 per jaar. Best veel, dus we zouden moeten kunnen besparen.
We zijn voorbereid: dikke sokken en sloffen aangeschaft en allebei al een lekker zacht dekentje voor op de bank. Twee dikke knuffelkatten om ons een beetje op te warmen

Wie doet er mee?

Update: NOVEMBER challenge
Wij hebben in oktober 55% van ons verbruik van vorig jaar gehaald en gaan dit voor november ook proberen. Met een beetje ruimte, want november is koud

Doel: max 70m3 gas verbruiken. (is 60% tov vorig jaar)
Update: november doel niet gehaald, 85m3 geworden. Wel flink bespaard

Voor december max 75% verbruiken.
Voor ons betekent dat 122 m3
Ik ben benieuwd!
December is uitgekomen op 100m3
Januari 101m3
In deze vier maanden met de verwarming aan hebben dochter en ik al 200m3 minder verbruikt!
Voor februari gaan we voor max 90m3 (dat is 60% van verbruik vorig jaar)
Wie doet er mee??

Update MEI 2022
Nu was het natuurlijk géén koude winter. Maar we hebben enorm veel bespaard, puur door bewust om te gaan met alle energieverbruik. Minder snel de verwarming aan (en daar een beetje een sport van maken), verwarming minder hoog, korter en iets minder vaak douchen. Qua koken heb ik er niet op gelet, dat maakt bij ons niet zo veel verschil.
De 'schokkende' cijfers:
Waar we normaal op zo'n 1000 kuub per jaar zitten, hebben we nu pas 510 m3 verbruikt. Ons contract loopt van oktober tot oktober, de komende maanden is het verbruik uiteraard niet veel meer. (Vorig jaar bij elkaar 100 m3 van mei tm september) Dat zou inhouden dat we dit jaar uitkomen op zo'n 600 m3! En dat terwijl ik 'gewoon' vanuit huis werk. (En met een koudere winter zal het verbruik echt wel een stuk hoger liggen, maar het voelt enorm goed om zoveel bespaard te kunnen hebben. En een nieuwe 'standaard' te hebben)
friezin71 wijzigde dit bericht op 03-05-2022 08:46
60.94% gewijzigd
woensdag 5 oktober 2022 om 20:22
Jij hebt zo'n dynamische energie contract?Irish_Wasser_Woman schreef: ↑05-10-2022 20:04Vannacht en morgen zijn er weer gratis stroom uren bij anwb
Je krijgt zelfs geld terug één bepaald uur(ja, 0,01 per kwh per uur hoor
)
Kan ik morgen de was onder de warme airco zetten, lekker snel droog![]()
Hoe bevalt dat nou en hou je echt rekening ermee om de wasmachine enzo op een bepaalde tijd aan te zetten?
Alleen Electra of ook gas?
Blijf in jezelf geloven !
woensdag 5 oktober 2022 om 20:25
Dat klinkt interessant! Maar er zitten vast ook dure uren bij. Dan ga je natuurlijk niet de vriezer uitzetten.Irish_Wasser_Woman schreef: ↑05-10-2022 20:04Vannacht en morgen zijn er weer gratis stroom uren bij anwb
Je krijgt zelfs geld terug één bepaald uur(ja, 0,01 per kwh per uur hoor
)
Kan ik morgen de was onder de warme airco zetten, lekker snel droog![]()
Wat vraagt ANWB-energie zoal tijdens de piek-uren?
woensdag 5 oktober 2022 om 20:39
De prijzen kan je volgens mij ook vinden via deze linkBeertje321 schreef: ↑05-10-2022 20:25Dat klinkt interessant! Maar er zitten vast ook dure uren bij. Dan ga je natuurlijk niet de vriezer uitzetten.
Wat vraagt ANWB-energie zoal tijdens de piek-uren?
https://www.dynamische-energieprijzen.nl/
Blijf in jezelf geloven !
woensdag 5 oktober 2022 om 20:56
Gas en stroom idd.
Nou, ik ben echt heel dom, dat in de gaten houden van de prijzen doe ik pas sinds een week of zo

Ik heb me serieus nooit gerealiseerd dat ik dat op voorhand kon inzien.... Maar goed, sinds een week letten we er idd wel op, haha. Maar idd, je hebt eigenlijk alleen invloed op de apparaten die je zelf kan bedienen, zoals de (vaat) wasmachine/droger en je elektrische fiets opladen, dat soort dingen. (nu hebben wij sowieso geen vaatwasser of droger, maar even als voorbeeld)
Augustus was wel de top qua prijzen, volgens mij 70 cent voor stroom (incl alle btw/belasting enz) en gas heb ik maar niet eens naar gekeken (maar gelukkig sowieso geen cv aan natuurlijk).
https://energie.anwb.nl/actuele-tarieven
Hier kun je, als 't goed is, zien wat 't heeft gekost en gaat kosten
zondag 9 oktober 2022 om 22:03
In een artikel in Volkskrant Magazine las ik net over een voorzetraam wat je zelf kan maken, om tegen een raam van enkelvoudig glas te zetten. Het zou beter isoleren.
Ik moest meteen aan dit topic denken.
Misschien kan iemand zijn voordeel er mee doen.
https://www.tno.nl/nl/newsroom/insights ... latie-doe/
Ik moest meteen aan dit topic denken.
Misschien kan iemand zijn voordeel er mee doen.
https://www.tno.nl/nl/newsroom/insights ... latie-doe/
Loop met je gezicht in de zon, dan valt de schaduw achter je.

maandag 10 oktober 2022 om 15:05
maandag 10 oktober 2022 om 15:38
maandag 10 oktober 2022 om 15:41
maandag 10 oktober 2022 om 16:09
maandag 10 oktober 2022 om 18:09
maandag 10 oktober 2022 om 18:15
klopt als je moe bent heb je het altijd koud. Ik heb vandaag kou zitten lijden op het werk en nu heb ik ook een dekentje op mijn voeten bij 21 graden..