Hij is 19 ik ben 29

21-10-2022 14:49 524 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
We klikken goed, hij is serieus, maar wel een best groot leeftijdsverschil.
Ik val niet per se alleen maar op jonger, maar ik heb eens eerder een relatie gehad met een jonger iemand(8 jaar jonger) en dit werkte uiteindelijk om andere redenen niet(of was het dan toch het leeftijdsverschil)?
Wat vinden jullie? Kan het werken of zal het toch altijd niet werken na een tijdje? Iemand met ervaringen?

* We hebben nog geen sex gehad, we doen het heel rustig aan

Kan dit werken?

Totaal aantal stemmen: 352

Ja (16%)
Nee (53%)
Misschien (30%)
Lila-Linda schreef:
26-10-2022 18:13
Ik ging niet op de man toch? Met de opmerking over jonge vaders??
Chien's reactie aan jou (die in een latere quote nog wel staat) is gewist vanwege op de man.
Star⁴ schreef:
26-10-2022 18:14
Chien's reactie aan jou (die in een latere quote nog wel staat) is gewist vanwege op de man.
Het suggereren dat ik slechte ouder zou zijn? Dat waren toch wel
Kutopmerkingen hoor. En overbodig. Ouders aanpakken op hun kinderen is niet aardig. Dat is een achilleshiel
Ik ga hier ook niet lopen verkondigen, dat mensen die niet zien dat jongens van 19 niet volwassen zijn vast niet goed met hun kinderen omgaan.
Lila-Linda schreef:
26-10-2022 18:18
Kutopmerkingen hoor. En overbodig. Ouders aanpakken op hun kinderen is niet aardig. Dat is een achilleshiel
Ik ga hier ook niet lopen verkondigen, dat mensen die niet zien dat jongens van 19 niet volwassen zijn vast niet goed met hun kinderen omgaan.
Vind ik niet. 'Ken' haar ook niet zo. Niet feller of kuttiger dan andere posts hier.
Lila-Linda schreef:
26-10-2022 18:18
Oh ik zie nu dat ik gewist ben. Ik wist niet dat je op de man kon zijn als je het over een niet-bestaande--niet-volwassen zoon hebt.

Als het zo bij je binnen is gekomen dan mijn excuus daarvoor. Dat was niet mijn bedoeling en dat was ook niet wat ik schreef.

Verder ben jij al 2 dagen hier rigide standpunten aan het verkondigen en aan het draaien als mensen je aanspreken op dat iets niet per se zwart/wit is, dat ben ik van jou niet gewend.

En dat jij iemand van 19 niet volwassen vindt, dat mag. Maar juridisch en wettelijk is dat wel zo in Nederland.

Een jong brein is inderdaad nog meer in ontwikkeling dan een wat ouder brein. Ervaringen opdoen helpen dat lerend vermogen. En natuurlijk is een ouder belangrijk om daar eventueel subtiel te kunnen bijsturen en/of begeleiden. Je zoon van 19 niet-volwassen en/of niet handelingsbekwaam noemen is dan meestal niet heel erg constructief.

En bij ‘je zoon’ bedoel ik niet ‘jouw zoon’ maar in zijn algemeen.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Chienandalou schreef:
26-10-2022 18:44

En dat jij iemand van 19 niet volwassen vindt, dat mag. Maar juridisch en wettelijk is dat wel zo in Nederland.

Dat is maar gedeeltelijk waar. Tot je kind 21 is ben je wettelijk verantwoordelijk voor hem of haar te zorgen.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... oudsplicht
sprankelend schreef:
26-10-2022 18:53
Dat is maar gedeeltelijk waar. Tot je kind 21 is ben je wettelijk verantwoordelijk voor hem of haar te zorgen.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... oudsplicht
Er bestaat een onderhoudsplicht tot 21 jaar van je kinderen inderdaad. Net zoals dat ook geldt voor je partner als je getrouwd bent.

Verder heeft een 18-jarige dezelfde rechten en plichten als iemand van 25 of 45. In het strafrecht kan er soms nog rekening worden gehouden met een jong-volwassene, maar dat is niet vaststaand.

https://www.kinderombudsman.nl/leeftijdsladder

Je mag trouwen, een huis kopen, een kind adopteren, een zetel innemen als je verkozen bent, etc.

Of dat altijd verstandig is? Misschien niet, maar dat zal per individu verschillen. Als ouder kun je advies geven, niet verbieden.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Lila-Linda schreef:
26-10-2022 17:11
Maar dan open je geen topic
Ik begrijp heel goed dat TO een topic opent. Ik heb toen ook vaak gedacht 'kon ik hier maar met iemand over praten want wat ik voor hem voel is zo sterk en dit is geen evidente situatie'. Ik heb in het begin meerdere keren afstand genomen denkende dat het door minder contact wel 'dood zou bloeden'. Niet dus. Wij hebben de eerste zes maanden niemand verteld over de beginnende relatie. We hebben samen onderzocht wat dit was en pas toen bleek dat we echt samen wilden zijn, hebben we onze omgeving op de hoogte gebracht. Toen hadden we al een basis en waren samen al sterk genoeg om de storm te doorstaan. Die storm kwam trouwens niet uit de hoek waar we hem verwachtten: Zijn omgeving. Het was mijn omgeving (Behalve mijn moeder, die zag ons voor het eerst samen en begreep het meteen) die hel en verdoemenis voor ons voorspelde en hem waarschuwde dat ik zijn hart ging breken omdat hij enkel het speeltje tussen relaties voor mij zou zijn. Heel fijn. NOT. Maar gelukkig wist hij toen al beter.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras.
Ik weet het niet hoor... vaak is de omgeving degene die er van alles van vindt, die het nodig vindt om te veroordelen omdat het "niet normaal" is. Ik heb het allemaal voorbij zien en horen komen en nog soms maar heb het ter kennisgeving aangenomen en mijn eigen plan getrokken. Het is lastig iemand raad te geven in zijn gevoelens zeker wanneer deze zo sterk zijn vanuit beide kanten. En als het niet werkt dan werkt het niet, net zoals heel veel relaties van bijna gelijke leeftijd niet werken. Maar om nu net te doen alsof iemand van 19 niet in staat is een volwaardige relatie aan te gaan met een ouder iemand vind ik gewoon onzin. Dan doe je die 19 jarige echt tekort.
Star⁴ schreef:
26-10-2022 16:59
Niemand maakt zich ongerust als zijn oma in het verzorgingstehuis haar medicijnen krijgt toegediend door een 19-jarige.
Als een negentienjarige ongetraind en onopgeleid (wat wil zeggen, zonder een studie) mijn oma medicijnen zou voorschrijven, zou ik me ernstig zorgen maken. Die 19 jarige heeft dus hopelijk op een school of in een werksituatie in etappes beetje bij beetje meer ervaring opgedaan. Die ga je niet ongetraind het leger insturen of ongetraind voor een klas vol kinderen zetten. En hopelijk zijn er zelfs meerdere ervaren collega's als back up die de jongere kunnen helpen als deze vastloopt, het niet weet, de ervaring mist. Ervaring kún je opbouwen door iemand in het diepe te gooien. Maar beter doe je dat geleidelijk.

De kans dat een ouder iemand gebruik of zelfs misbruik kan maken van de onervarenheid van die leeftijd vind ik erg reëel aanwezig.

Ik neem een negentienjarige niet kwalijk dat deze verliefd wordt op een ouder iemand. Het is meer dat ik me afvraag wat er met een ouder iemand gaande is als die tien jaar ouder is en op deze leeftijd valt. De jongere die kijkt omhoog en ziet de verschillen in leeftijd niet zo (gebrek aan ervaring). De leeftijdgenoten rond de dertig en ouderen kijken omlaag en (over) zien die verschillen wel. En dan weet je dus ook dat je als tien+ ouder op die leeftijd nogal een grote voorsprong hebt en zou je dus ZELF (niet de negentienjarige) afhoudend moeten zijn. Vanuit jouw volwassen perspectief.

Naar boven en naar beneden kijken bedoel ik trouwens niet als beter of slechter, maar vanuit > ik moet daar nog naartoe en ik kom daar vandaan <
Het perspectief verschil is groot.
rosanna08 schreef:
26-10-2022 17:24
ook maar geen kinderen krijgen voor je 20e dan?
In culturen waar dat de norm is, zie je vaak dat grootouders veel van de zorg op zich nemen. Eigenlijk krijgt de jongere generatie de kinderen voor de oudere generatie en zo schuift het steeds door.

En als antwoord op je vraag: nee, lijkt me niet zo handig in Nederland. Een heel groot deel van de relaties van de tienermoeders red het niet, het zijn bijna altijd de moeders die de kinderen hebben en in armoede leven vanwege gebrek aan arbeidsperspectief. In de statistieken zie je meer problemen op deze leeftijd dan in andere leeftijdsgroepen. Waarmee jonge ouders niet automatisch ongeschikt zijn, maar het is wel een zorgen groep. Het is een beetje naief om dat niet te willen weten. In andere landen waar de maatschappij anders is ingericht, bijv. met het voorbeeld van grootouders, liggen die zaken weer anders. Maar ik ga uit van Nederland.
Hoerabanaan schreef:
26-10-2022 22:47
Als een negentienjarige ongetraind en onopgeleid (wat wil zeggen, zonder een studie) mijn oma medicijnen zou voorschrijven, zou ik me ernstig zorgen maken. Die 19 jarige heeft dus hopelijk op een school of in een werksituatie in etappes beetje bij beetje meer ervaring opgedaan. Die ga je niet ongetraind het leger insturen of ongetraind voor een klas vol kinderen zetten. En hopelijk zijn er zelfs meerdere ervaren collega's als back up die de jongere kunnen helpen als deze vastloopt, het niet weet, de ervaring mist. Ervaring kún je opbouwen door iemand in het diepe te gooien. Maar beter doe je dat geleidelijk.

De kans dat een ouder iemand gebruik of zelfs misbruik kan maken van de onervarenheid van die leeftijd vind ik erg reëel aanwezig.

Ik neem een negentienjarige niet kwalijk dat deze verliefd wordt op een ouder iemand. Het is meer dat ik me afvraag wat er met een ouder iemand gaande is als die tien jaar ouder is en op deze leeftijd valt. De jongere die kijkt omhoog en ziet de verschillen in leeftijd niet zo (gebrek aan ervaring). De leeftijdgenoten rond de dertig en ouderen kijken omlaag en (over) zien die verschillen wel. En dan weet je dus ook dat je als tien+ ouder op die leeftijd nogal een grote voorsprong hebt en zou je dus ZELF (niet de negentienjarige) afhoudend moeten zijn. Vanuit jouw volwassen perspectief.

Naar boven en naar beneden kijken bedoel ik trouwens niet als beter of slechter, maar vanuit > ik moet daar nog naartoe en ik kom daar vandaan <
Daar heb ik het allemaal niet over. Het gaat om de wat mij betreft nogal simpele conclusie die wordt getrokken; 19 is nog kind/net kind, niet volwassen en hersenen die nog niet klaar zijn, kunnen niet overzien wat de gevolgen zijn, etc. etc.

Als ze de gevolgen nog helemaal niet kunnen overzien, dan ook niet met opleiding aan het bed van mijn oma, want jee, kan wel een keertje toch per ongeluk die medicijnen aan de verkeerde cliënt? Je kan de gevolgen toch niet overzien namelijk.
Hoerabanaan schreef:
26-10-2022 22:47

Die 29 jarige wordt gewoon verliefd op iemand, niet per definitie op iemand die 10 jaar jonger is.

En ja, ik vind je woordkeus naar boven en naar beneden heel typerend en fout gekozen.
Mevrouw75 schreef:
27-10-2022 07:25
Die 29 jarige wordt gewoon verliefd op iemand, niet per definitie op iemand die 10 jaar jonger is.

En ja, ik vind je woordkeus naar boven en naar beneden heel typerend en fout gekozen.

Daarnaast ook nog eens wat is nou het feitelijke probleem? Gaat die jongen een trauma oplopen wanneer de relatie toch niet blijkt te werken? Kom op zeg... 2 volwassen mensen die elkaar leuk vinden en verliefd zijn... nou nou wat een drama. Als het werkt werkt het en anders niet dan stoppen ze... het is echt niet zo moeilijk allemaal.
Ik zit even naar de poll te kijken. 53% geeft het 0 kans van slagen. Ondanks dat ik enkelen tel in de discussie bij wie het wel is geslaagd. Zo sterk zijn de vooroordelen dus.
Star⁴ schreef:
27-10-2022 07:23

Als ze de gevolgen nog helemaal niet kunnen overzien, dan ook niet met opleiding aan het bed van mijn oma, want jee, kan wel een keertje toch per ongeluk die medicijnen aan de verkeerde cliënt? Je kan de gevolgen toch niet overzien namelijk.

Dit argument begint de discussie ook een beetje in het absurde te trekken (niet specifiek deze quote, het geheel).
Dat iemand van 19 een opleiding kan hebben afgerond die hem of haar aan het bed van patiënten brengt en daar medicijnen mag toedienen is namelijk geen reëel vergelijk.
De vraag zou in dat geval zijn of de impact van die verantwoordelijkheid en het eventueel vervelend verloop daarvan (door bijvoorbeeld een fout of door een natuurlijk overlijden) hetzelfde zou zijn op een 19 jarige die nog heel weinig ervaring met dat soort situaties heeft, of een 29 jarige die al vaker met dat bijltje heeft gehakt.
sprankelend schreef:
27-10-2022 12:49
Dit argument begint de discussie ook een beetje in het absurde te trekken (niet specifiek deze quote, het geheel).
Dat iemand van 19 een opleiding kan hebben afgerond die hem of haar aan het bed van patiënten brengt en daar medicijnen mag toedienen is namelijk geen reëel vergelijk.
De vraag zou in dat geval zijn of de impact van die verantwoordelijkheid en het eventueel vervelend verloop daarvan (door bijvoorbeeld een fout of door een natuurlijk overlijden) hetzelfde zou zijn op een 19 jarige die nog heel weinig ervaring met dat soort situaties heeft, of een 29 jarige die al vaker met dat bijltje heeft gehakt.
Klopt, een al dan niet serieuze relatie met een ouder iemand heeft veel minder impact inderdaad dan wanneer mijn oma verkeerde medicatie krijgt of wanneer er op de kinderopvang iets met mijn baby gebeurt. Bedankt voor het onderschrijven van mijn punt.
Star⁴ schreef:
27-10-2022 12:53
Klopt, een al dan niet serieuze relatie met een ouder iemand heeft veel minder impact inderdaad dan wanneer mijn oma verkeerde medicatie krijgt of wanneer er op de kinderopvang iets met mijn baby gebeurt. Bedankt voor het onderschrijven van mijn punt.

Het is gewoon knap om mijn post zo te lezen.
Prettige wedstrijd verder, maar als dit je manier is om discussies te "winnen" dan hoop ik dat dat je veel lol brengt in het leven.
sprankelend schreef:
27-10-2022 12:59
Het is gewoon knap om mijn post zo te lezen.
Prettige wedstrijd verder, maar als dit je manier is om discussies te "winnen" dan hoop ik dat dat je veel lol brengt in het leven.
Winnen? Mens waar heb je het over? Word gewoon een beetje simpel van de beperkte blik en het semi psychologisch gewauwel van sommigen in dit topic. Ik hoef niet te winnen hoor.
Star⁴ schreef:
27-10-2022 13:00
Winnen? Mens waar heb je het over? Word gewoon een beetje simpel van de beperkte blik en het semi psychologisch gewauwel van sommigen in dit topic. Ik hoef niet te winnen hoor.
Ik schrijf het gewoon nog een keertje..

wat is nou het feitelijke probleem? Gaat die jongen een trauma oplopen wanneer de relatie toch niet blijkt te werken? Kom op zeg... 2 volwassen mensen die elkaar leuk vinden en verliefd zijn... nou nou wat een drama. Als het werkt werkt het en anders niet dan stoppen ze... het is echt niet zo moeilijk allemaal.
MrsMorrison schreef:
27-10-2022 13:08

wat is nou het feitelijke probleem? Gaat die jongen een trauma oplopen wanneer de relatie toch niet blijkt te werken? Kom op zeg... 2 volwassen mensen die elkaar leuk vinden en verliefd zijn... nou nou wat een drama. Als het werkt werkt het en anders niet dan stoppen ze... het is echt niet zo moeilijk allemaal.
Ja dit dus.
Chienandalou schreef:
26-10-2022 19:11
Er bestaat een onderhoudsplicht tot 21 jaar van je kinderen inderdaad. Net zoals dat ook geldt voor je partner als je getrouwd bent.

Verder heeft een 18-jarige dezelfde rechten en plichten als iemand van 25 of 45. In het strafrecht kan er soms nog rekening worden gehouden met een jong-volwassene, maar dat is niet vaststaand.

https://www.kinderombudsman.nl/leeftijdsladder

Je mag trouwen, een huis kopen, een kind adopteren, een zetel innemen als je verkozen bent, etc.

Of dat altijd verstandig is? Misschien niet, maar dat zal per individu verschillen. Als ouder kun je advies geven, niet verbieden.
Je hebt echt niet dezelfde rechten en plichten. Ga met 19 jaar maar eens een bijstand aanvragen. Je bent zo gelijk als alle andere volwassenen dat je dan eerst een paar maanden naar huis gestuurd word. Dat ze tot je 27 onderscheid maken in wat voor jobcoach je krijgt. Je minimumloon ligt ook nog lager. en zo zullen er vast meer dingen zijn waarbij dat zo is.
Frambloos schreef:
27-10-2022 13:20
Je hebt echt niet dezelfde rechten en plichten. Ga met 19 jaar maar eens een bijstand aanvragen. Je bent zo gelijk als alle andere volwassenen dat je dan eerst een paar maanden naar huis gestuurd word. Dat ze tot je 27 onderscheid maken in wat voor jobcoach je krijgt. Je minimumloon ligt ook nog lager. en zo zullen er vast meer dingen zijn waarbij dat zo is.
Dan is 25 dus ook ‘te jong’.
Frambloos schreef:
27-10-2022 13:20

Maar daar gaat heel de discussie niet over. Echt er wordt hier van alles bijgehaald wat niet ter zake doet. Wat is nu het feitelijke probleem? Daar ben ik nu eens echt benieuwd naar...
MrsMorrison schreef:
27-10-2022 13:08

Met het risico om belachelijk gemaakt te worden.

Mijn persoonlijke probleem ermee is, dat we in een land leven waar we het goed hebben met zijn alle. De meeste mensen hoeven gelukkig niet jong heel wijs en volwassen te worden. En kunnen genieten, op welke manier dan ook. Door een mooie studie te doen waar je veel profijt van hebt, een reis te maken. Of wat dan ook. Je hoeft niet als 19 jarige met de verantwoordelijkheden te lopen zoals bijvoorbeeld een 30 jarige of een 40 jarige dat doet.

Nu kan een relatie met een ouder iemand prima goed gaan. Maar IK zou een jonger iemand zijn jeugdige zorgeloosheid niet willen ontnemen. Dat is een tijd die je nooit meer terug kijkt. Ik zou dat niet gedaan willen hebben als de oudere van de 2. Dat mag toch ook?
Frambloos schreef:
27-10-2022 13:26
Met het risico om belachelijk gemaakt te worden.

Mijn persoonlijke probleem ermee is, dat we in een land leven waar we het goed hebben met zijn alle. De meeste mensen hoeven gelukkig niet jong heel wijs en volwassen te worden. En kunnen genieten, op welke manier dan ook. Door een mooie studie te doen waar je veel profijt van hebt, een reis te maken. Of wat dan ook. Je hoeft niet als 19 jarige met de verantwoordelijkheden te lopen zoals bijvoorbeeld een 30 jarige of een 40 jarige dat doet.

Nu kan een relatie met een ouder iemand prima goed gaan. Maar IK zou een jonger iemand zijn jeugdige zorgeloosheid niet willen ontnemen. Dat is een tijd die je nooit meer terug kijkt. Ik zou dat niet gedaan willen hebben als de oudere van de 2. Dat mag toch ook?
Genoeg eind twintigers die ook allemaal niet zo serieus zijn hoor. Die ook reizen, festivals aflopen, een (vervolg-)studie doen, stappen; kortom, genieten.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven