Mijn partner heeft het zwaar
woensdag 9 november 2022 om 15:31
Wij zijn al ruim 10 jaar samen en hebben 2 kinderen. We hebben het goed samen en hebben recent een nieuw huis gekocht. Mijn man heeft altijd al wat last gehad van de winter blues, als de dagen korter worden wordt hij wat down. In eerdere jaren liet ik deze buien een beetje lopen, maar draaide hij wel gewoon mee in het huishouden en dan ging het langzaam aan voorbij. Dit jaar in alle drukte met het huis lijkt het erger dan normaal. Hij komt tot weinig (terwijl er wel veel moet gebeuren) en is nu al een paar keer in huilen uit gebarsten.
Ik merk dat ik het lastig vindt om hem steeds maar de ruimte te geven. Elke suggestie die ik doe/ aanmerking die ik heb is duidelijk teveel, maar ik ben denk ik niet zo goed in mezelf wegcijferen en zeker met alle drukte. Ik heb hem eigenlijk gewoon nodig. Hoe doen andere mensen dat? Ontzie je je partner dan volledig? Hoe voel je je daar zelf bij? Werkt het om je partner zo min mogelijk verantwoordelijkheden te geven of verzandt hij/zij dan nog verder?
Ik merk dat ik het lastig vindt om hem steeds maar de ruimte te geven. Elke suggestie die ik doe/ aanmerking die ik heb is duidelijk teveel, maar ik ben denk ik niet zo goed in mezelf wegcijferen en zeker met alle drukte. Ik heb hem eigenlijk gewoon nodig. Hoe doen andere mensen dat? Ontzie je je partner dan volledig? Hoe voel je je daar zelf bij? Werkt het om je partner zo min mogelijk verantwoordelijkheden te geven of verzandt hij/zij dan nog verder?
Het leven is niet eerlijk
woensdag 9 november 2022 om 15:58
Of je gooit er een omdenkje op.
Toen ik nog samen was met mijn depressieve partner probeerde ik hem constant tot bewegen te krijgen. Niet alleen met woorden, ook door alles zelf in de 6e versnelling te doen. Ik constateerde dat pas bij mezelf toen hij een week weg was. Ik kon weer een versnelling lager want ik hoefde niet voor 2. En omdat hij er toch niet was en ik toch alles alleen moest doen was het duidelijk hoe de zaken stonden en dat het op mijn nek kwam.
Na de scheiding was dit gevoel nog vele malen groter, hij is weg dus ik doe alles alleen. En dat voelde ontzettend rustig. Ik denk dat het een heel goed idee is om te onderkennen dat je op hem tijdelijk niet kunt rekenen. Dat voelt oneerlijk natuurlijk want dan komt alles op jou aan maar het is ook heel duidelijk. Ja, alles komt op jou aan en áls hij je al eens iets uit handen kan nemen dan is dat bonus.
En wellicht kunnen anderen je helpen.
Het is maar een gedachtenscheet van mij hoor.
Natuurlijk is het heel naar om het gevoel te hebben overal alleen voor te staan, het klopt natuurlijk ook niet! IK ga er dan ook vanuit dat als je man beter had gekund, hij dat wel gedaan zou hebben. Wellicht geeft het jullie beiden een soort rust als je niet meer op hem rekent.
Toen ik nog samen was met mijn depressieve partner probeerde ik hem constant tot bewegen te krijgen. Niet alleen met woorden, ook door alles zelf in de 6e versnelling te doen. Ik constateerde dat pas bij mezelf toen hij een week weg was. Ik kon weer een versnelling lager want ik hoefde niet voor 2. En omdat hij er toch niet was en ik toch alles alleen moest doen was het duidelijk hoe de zaken stonden en dat het op mijn nek kwam.
Na de scheiding was dit gevoel nog vele malen groter, hij is weg dus ik doe alles alleen. En dat voelde ontzettend rustig. Ik denk dat het een heel goed idee is om te onderkennen dat je op hem tijdelijk niet kunt rekenen. Dat voelt oneerlijk natuurlijk want dan komt alles op jou aan maar het is ook heel duidelijk. Ja, alles komt op jou aan en áls hij je al eens iets uit handen kan nemen dan is dat bonus.
En wellicht kunnen anderen je helpen.
Het is maar een gedachtenscheet van mij hoor.
Natuurlijk is het heel naar om het gevoel te hebben overal alleen voor te staan, het klopt natuurlijk ook niet! IK ga er dan ook vanuit dat als je man beter had gekund, hij dat wel gedaan zou hebben. Wellicht geeft het jullie beiden een soort rust als je niet meer op hem rekent.
woensdag 9 november 2022 om 16:00
Op zich goed geregeld maar ik vraag me wel af, zag hij dit ook helemaal zitten op moment van besluit?Roelanje schreef: ↑09-11-2022 15:55Tja het huis speelt al langer en we hebben geregeld dat wat er aan het huis moet gebeuren gebeurt ipv werken. Hij zou dus met 32 of 40h in de week aan activiteiten gewoon klaar kunnen zijn. Het zijn geen avonden en weekenden die hier verwacht worden, dan kunnen we gewoon op de bank zitten of naar de sport van de kinderen.
En is er toen ook rekening gehouden met zijn winter-gemoed?
woensdag 9 november 2022 om 16:01
Ik zou er toch voor waken om dit jouw probleem te maken. En dat zeg ik als partner van een langdurig depressieve man.
Kijk, het is prima om in oplossingen te gaan denken en hem te vragen om voor de daglichtlamp te gaan zitten. Maar als hij geen hulp wil gaan zoeken en dus geen eigenaarschap neemt van dit probleem, dan is er iets fundamenteel scheef. En ik denk dat jij dat haarfijn aanvoelt en daarvan in de weerstand gaat.
Kijk, het is prima om in oplossingen te gaan denken en hem te vragen om voor de daglichtlamp te gaan zitten. Maar als hij geen hulp wil gaan zoeken en dus geen eigenaarschap neemt van dit probleem, dan is er iets fundamenteel scheef. En ik denk dat jij dat haarfijn aanvoelt en daarvan in de weerstand gaat.
woensdag 9 november 2022 om 16:03
Ik denk inderdaad ook dat het hier in zit.Courage schreef: ↑09-11-2022 16:01Ik zou er toch voor waken om dit jouw probleem te maken. En dat zeg ik als partner van een langdurig depressieve man.
Ik vind het eerlijk gezegd niet zo reëel om maar gewoon er vanuit te gaan dat je er alleen voorstaat. Als je er echt alleen voorstaat is het in mijn ogen ook anders, dan ben je alleen met je kinderen en zorg je voor jezelf en je kinderen. Nu zorg je in feite ook voor hem. Ik kan me ook gewoon voorstellen dat het enorm frustreert dat hij er wel is maar totaal niet meedraait, TO is ook gewoon maar eens mens en kan dat niet even uitzetten. En het is niet dat hij normaal voor spek en bonen meedraait en zij zijn inbreng makkelijk kan missen.
Dus als hij echt niks kan doen zou ik op zoek gaan naar hulp van buitenaf en daarnaast de lat ook voor TO lager leggen zodat zij niet degene is die overal voor opdraait. Dus mits je het je kan veroorloven: iemand voor het huishouden (extra dagen, als je dat al had). Iemand die bepaalde klussen aanpakt die je eigenlijk zelf zou doen. Boodschappen laten bezorgen. Eten kiezen waar minder aan hoeft te gebeuren. Dat kost geld, dat zou ik wel incalculeren, maar ik zou dat denk ik verkiezen boven maandenlang álles alleen moeten doen.
Dus als hij echt niks kan doen zou ik op zoek gaan naar hulp van buitenaf en daarnaast de lat ook voor TO lager leggen zodat zij niet degene is die overal voor opdraait. Dus mits je het je kan veroorloven: iemand voor het huishouden (extra dagen, als je dat al had). Iemand die bepaalde klussen aanpakt die je eigenlijk zelf zou doen. Boodschappen laten bezorgen. Eten kiezen waar minder aan hoeft te gebeuren. Dat kost geld, dat zou ik wel incalculeren, maar ik zou dat denk ik verkiezen boven maandenlang álles alleen moeten doen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
SweetFirefly schreef: ↑09-11-2022 15:43Mij staat bij dat hij er een half uurtje echt voor zat. Dus niet lamp aan in een kamer en je ding doen, maar er echt letterlijk voor zitten. Je lichaam maakt dan stofjes aan die je door de korte donkere dagen nu niet zo veel aanmaakt. Bij mijn man werkte het in elk geval.
Dit jaar voor het eerst maar ik vind het nu al een mirakel!
Nooit meer zonder lamp!
Half uurtje voor de lamp, ik ontbijt en lees wat nieuws, maar je kunt natuurlijk ook net als Doreia werken, en daarna is het voor mij alsof je echt wakker bent, frisser en net wat meer energie hebt.
woensdag 9 november 2022 om 16:05
Tja in mijn beleving wel, meer dan afgaan op wat hij toen zei kan ik ook niet. En er is toen geen rekening gehouden met de winter, want in totaal zijn we wel een jaar bezig met alles en in een normaal jaar besteden we er eigenlijk weinig aandacht aan. Op een paar aanvaringen, stukjes verdriet en iemand die zich wat meer voortsleept na gaat het elk jaar toch wel weer redelijk geruisloos voorbij. Zo hebben we denk ik beide over dit jaar ook gedacht, zo van het zal in de winter wel wat minder vlot gaan en wat zwaarder vallen, maar dat doet het normale leven ook en dat draait normaal ook door. Onze standaard kop in het zand strategie hebben we gewoon doorgetrokken zeg maar.
woensdag 9 november 2022 om 16:11
Dit is dus waarom ik er normaal weinig aandacht aan besteed. Anders wordt het mijn probleem en gaat hij helemaal in zijn verdriet hangen vrees ik. En ik ben ook gewoon moeder Theresa niet. Ik kan dat niet allemaal op mij nemen zonder hem dan kwalijk te nemen. Dus neem ik het niet op mij en komen we normaal de winter redelijk door. Ik weet ook niet of het nu erger is dan normaal of dat hij er nu gewoon meer tijd voor heeft (want meer tijd om zelf in te vullen) gecombineerd met tuurlijk wat meer stress.Courage schreef: ↑09-11-2022 16:01Ik zou er toch voor waken om dit jouw probleem te maken. En dat zeg ik als partner van een langdurig depressieve man.
woensdag 9 november 2022 om 16:12
Ik zeg ook niet dat ze alles voor hem op moet vangen. Zeker niet. En ik vind ook dat hij actie moet ondernemen, of een schop onder zijn kont moet krijgen om naar de dokter te gaan.Susan schreef: ↑09-11-2022 15:58Hij was er toch zelf ook bij toen ze dat besloten?
Ik bedoel, ik ben het er helemaal mee eens dat de timing niet handig is, maar soms heb je het niet voor het kiezen en het lijkt me ook wel erg beklemmend om nooit te kunnen verhuizen omdat je altijd om die winterdip heen moet werken.
Sowieso is het niet iets wat TO in haar eentje heeft beslist.
Ik kan me van haar goed voorstellen dat zij dit niet allemaal voor hem op kan vangen.
Zeker als hij niet bereid is hier iets aan te doen.
En ze hebben het samen besloten, maar ze weten beiden ook samen dat dit ieder jaar weer terugkomt. Dus hij is niet de enige 'schuldige' dat het nu niet loopt. Dit hadden ze beiden aan kunnen zien komen.
woensdag 9 november 2022 om 16:14
Oprecht heb ik dit niet aan zien komen. Ook met de kennis van nu ben ik er verbaasd over. Misschien een gebrek aan inzicht, maar ik had niet gedacht dat het zo spaak zou lopen. Anders hadden we ook wel een andere keuze gemaakt.toffifee schreef: ↑09-11-2022 16:12Ik zeg ook niet dat ze alles voor hem op moet vangen. Zeker niet. En ik vind ook dat hij actie moet ondernemen, of een schop onder zijn kont moet krijgen om naar de dokter te gaan.
En ze hebben het samen besloten, maar ze weten beiden ook samen dat dit ieder jaar weer terugkomt. Dus hij is niet de enige 'schuldige' dat het nu niet loopt. Dit hadden ze beiden aan kunnen zien komen.
woensdag 9 november 2022 om 16:14
Of......Roelanje schreef: ↑09-11-2022 16:11Dit is dus waarom ik er normaal weinig aandacht aan besteed. Anders wordt het mijn probleem en gaat hij helemaal in zijn verdriet hangen vrees ik. En ik ben ook gewoon moeder Theresa niet. Ik kan dat niet allemaal op mij nemen zonder hem dan kwalijk te nemen. Dus neem ik het niet op mij en komen we normaal de winter redelijk door. Ik weet ook niet of het nu erger is dan normaal of dat hij er nu gewoon meer tijd voor heeft (want meer tijd om zelf in te vullen) gecombineerd met tuurlijk wat meer stress.
Verwacht jij van hem, omdat jullie dat zo hebben geregeld, dat hij nu gewoon door moet blijven zetten om het in jullie huis er het mooiste huis van te maken.
Hoe lang is hij nu op zijn woonplek wat direct ook de werkplek is? Zonder ontsnapping aan de hoeveelheid werk en de klussen die er te doen zijn? Hij kan aan het einde van de dag niet 'de deur van zijn werk achter zich dicht trekken' want hij wóónt op zijn werk.
woensdag 9 november 2022 om 16:18
Ik moet eerlijk zeggen dat ik wel een beetje verbaasd ben over je laatste toelichtingen. Jullie doen dus beiden al jaren voornamelijk alsof het er niet is op een ruzie of verdrietige bui na? Gaat dit met alles zo als er een probleem is?
woensdag 9 november 2022 om 16:18
Praktisch kan die deur wel dicht dat, want hij klust in een deel waar we niet wonen en ook niet door heen hoeven of komen. Maar gevoelsmatig is dat misschien voor hem wel heel belastend. Dat zou zeker kunnen.Doreia* schreef: ↑09-11-2022 16:14Of......
Verwacht jij van hem, omdat jullie dat zo hebben geregeld, dat hij nu gewoon door moet blijven zetten om het in jullie huis er het mooiste huis van te maken.
Hoe lang is hij nu op zijn woonplek wat direct ook de werkplek is? Zonder ontsnapping aan de hoeveelheid werk en de klussen die er te doen zijn? Hij kan aan het einde van de dag niet 'de deur van zijn werk achter zich dicht trekken' want hij wóónt op zijn werk.
woensdag 9 november 2022 om 16:20
Hij weigert er iets aan te doen en dan zijn voor mijn gevoel de opties beperkt. Over andere problemen is hij wel meedenkend en dan praten we het dus uit of gaan op zoek naar oplossingen. Maar dit, ik heb hier geen grip op en hij wil niet.
woensdag 9 november 2022 om 16:24
Prima als je niks wil, maar dan ga je gewoon meedraaien in het gezin. Als er tenminste geen sprake is van een echte (als in gediagnosticeerde) depressie, dan is het wat lastiger en zou ik toch echt aandringen op externe hulp.
anoniem_6914fe5b4168d wijzigde dit bericht op 09-11-2022 16:33
4.99% gewijzigd
woensdag 9 november 2022 om 16:24
Maar dan mag je inderdaad tegen hem zeggen dat je dan ook geen rekening meer met zijn probleem houd.
Iemand met een lekke fietsband die weigert om hem te plakken, daar fiets ik ook bij vooruit. Succes ermee en ik hoor wel wanneer je weer een normale fietsband hebt.
Iemand die niet kan eten omdat zijn kies zeer doet, daar ga ik niet om alles pureren omdat hij weigert naar de tandarts te gaan om het op te lossen.
Morgenochtend zeg je hem: 'ik wil graag dat jij nu iets aan het probleem van ons gezin gaat doen. En dat probleem is dat jij en je buien een zware stempel drukken op het gezin. En ik denk dat het nu tijd is om daar iets aan te gaan doen.
Door eerst uit te sluiten of zoiets simpels als achter een daglichtlamp te zitten voor lichttherapie of het slikken van vitamines het gordijn van somberheid kunnen doen oplichten. En daarom hebben wij het van je nodig dat je gaat bellen met de huisarts voor een afspraak.'
woensdag 9 november 2022 om 16:25
Ik ben 12 jaar samen geweest met iemand die zwaar depressief is, ik had altijd de hoop dat het beter zou worden, maar het werd niet beter.
Ik deed alles om hem zich beter te laten voelen: ik betaalde het grootste deel van alles (hij werkte niet) en hij moest alleen het huishouden en de boodschappen doen. Het is wel voorgekomen dat ik na mijn werk nog naar de supermarkt moest. Het huishouden deed hij nauwelijks. De boodschappen deed hij uiteindelijk wel. Ik liep op mijn tenen.
Conclusie: hem ontzien helpt niet (in mijn geval in ieder geval niet). Hem pushen helpt ook niet, dan komt hij nog meer onder druk te staan.
Ik raad aan om hem over te halen om naar de huisarts te gaan. Of samen naar de huisarts te gaan.
Ik deed alles om hem zich beter te laten voelen: ik betaalde het grootste deel van alles (hij werkte niet) en hij moest alleen het huishouden en de boodschappen doen. Het is wel voorgekomen dat ik na mijn werk nog naar de supermarkt moest. Het huishouden deed hij nauwelijks. De boodschappen deed hij uiteindelijk wel. Ik liep op mijn tenen.
Conclusie: hem ontzien helpt niet (in mijn geval in ieder geval niet). Hem pushen helpt ook niet, dan komt hij nog meer onder druk te staan.
Ik raad aan om hem over te halen om naar de huisarts te gaan. Of samen naar de huisarts te gaan.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
woensdag 9 november 2022 om 16:26
Kan ook zijn dat je er altijd een beetje omheen werkt, wat meer naar binnen keert waardoor het niet zo heel groot is en je denkt hij is/ik ben niet zo'n wintermens.
Het valt pas op als de omstandigheden veranderen en het werkdeel van zijn leven, nu dus de verbouwing, ook voor Roelanje meer zichtbaar zijn
woensdag 9 november 2022 om 16:28
woensdag 9 november 2022 om 16:29
Degene met wie ik samen was weigerde ook om er iets aan te doen, ik heb uiteindelijk na 9 jaar gezegd dat hij naar de huisarts MOEST, anders zou ik het uitmaken. Toen is hij gegaan, maar uiteindelijk is het bij ons dus alsnog niet goedgekomen. Het is gewoon een hele moeilijke situatie. Maar niet naar de huisarts gaan helpt ook niet, dus hopelijk kun je toch tot hem doordringen dat er iets moet gebeuren.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
woensdag 9 november 2022 om 16:30
Je zegt dat hij niet is van het hulp zoeken. Nou los jij natuurlijk momenteel en voorgaande jaren alles wat hij niet kon wel zo'n beetje voor hem op. Dat lukt je nu niet (meer).Roelanje schreef: ↑09-11-2022 16:11Dit is dus waarom ik er normaal weinig aandacht aan besteed. Anders wordt het mijn probleem en gaat hij helemaal in zijn verdriet hangen vrees ik. En ik ben ook gewoon moeder Theresa niet. Ik kan dat niet allemaal op mij nemen zonder hem dan kwalijk te nemen. Dus neem ik het niet op mij en komen we normaal de winter redelijk door. Ik weet ook niet of het nu erger is dan normaal of dat hij er nu gewoon meer tijd voor heeft (want meer tijd om zelf in te vullen) gecombineerd met tuurlijk wat meer stress.
Ik denk dat een gesprek met hem, waarin je aangeeft dat jouw grenzen ook niet eeuwig rekbaar zijn en dus (bijna) bereikt. Dat het voor jullie samen van belang is, dat hij hulp zoekt, omdat jij dit niet (langer) gaat trekken. Ook voor jou is de periode extra druk met verhuizing, natuurlijk.
Dus mijn advies zou zijn: jouw grenzen aangeven en bewaken. Heel hard bewaken.
Verhuizen staat in de top 5 van stressvolle momenten in het leven. Dus dat jullie het er moeilijk mee hebben is op zich niet raar.
Later is nu
woensdag 9 november 2022 om 16:31
Ik vind uit je laatste berichten eigenlijk wel een flink gebrek aan communicatie en compassie blijken, van beide kanten.
Denk dat je best even hard mag en moet zijn. Niet in de zin van "stel je niet aan, je gevoelens bestaan niet" maar in de zin van "er is iets aan de hand, wij trekken dit allebei niet, je moet nu hulp gaan zoeken omwille van jezelf en ons gezin". Zijn gevoel erkennen, troost bieden waar nodig, maar er moet wel wat gebeuren.
Vind het apart dat jullie gewoon al jarenlang jullie koppen in het zand steken, is toch geen doen zo.
Denk dat je best even hard mag en moet zijn. Niet in de zin van "stel je niet aan, je gevoelens bestaan niet" maar in de zin van "er is iets aan de hand, wij trekken dit allebei niet, je moet nu hulp gaan zoeken omwille van jezelf en ons gezin". Zijn gevoel erkennen, troost bieden waar nodig, maar er moet wel wat gebeuren.
Vind het apart dat jullie gewoon al jarenlang jullie koppen in het zand steken, is toch geen doen zo.
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
woensdag 9 november 2022 om 16:32
Ik ken het alleen als 'daglichtlamp'. Dus niet de wake up lamp, geen zonnebanklamp en ook niet de genoemde lamp voor fotografie. Bij ons zag het er uit als een monitor die je rechtop kon zetten. Maar het gaat vooral om het soort licht en de hoeveelheid licht. Dat ziet er uit als gewoon licht maar is het niet. Het is ook niet superfel maar vooral heel helder (ik weet niet goed hoe te omschrijven, sorry.)
Heb hier een linkje van Bol als dat mag om je een idee te geven. Moet wel zeggen dat de onze veel duurder was, wij hebben destijds op aanraden van de arts besteld bij een soort van zorgwinkel. Maar het werkte echt heel goed.
https://www.bol.com/nl/nl/p/beurer-tl30 ... ontent=txl
Laat in de herfst blaadjes in de tuin gewoon liggen of veeg ze op een hoop: goed voor insecten, vogels, eekhoorns en egels.
woensdag 9 november 2022 om 16:34
Waarom wil hij niet?
schaamte? is hij het type mens, dat vindt, dat je psychische problemen zelf op moet lossen?
Of ziet hij het probleem niet zo?
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in