Familielid die steelt
zondag 20 november 2022 om 09:34
Ik heb een familielid die met enige regelmaat geld, sieraden of andere waardevolle spullen steelt van familie.
Ik heb geen idee of hij dat ook bij vrienden doet of in winkels etc. Naar mijn weten niet.
Hij heeft ook geen verslavingen voor zover mij bekend.
Het stelen begon vrij vroeg in zijn tienerjaren. Nu is hij 22 en hij is er nog niet mee gestopt.
We hebben hem diverse malen geconfronteerd in de loop van de jaren. Het stopt dan een poosje en dan begint het weer opnieuw. Je kunt hem nergens mee vertrouwen.
Zijn hele karakter is eigenlijk dat van een profiteur. Wil altijd dat een ander spullen voor hem koopt, wil gratis bij oma eten iedere dag, zijn moeder moet voor zijn vakanties betalen enz.
Omdat hij studeert probeert iedereen een beetje bij te springen maar daar maakt hij heel veel misbruik van door steeds om meer te vragen en self niets te doen.
De familie begint hem door te krijgen maar het is lastig om er helemaal afstand van te nemen omdat het toch familie is en we houden allemaal van hem.
Heeft iemand ervaring mee zo’n persoon binnen de familie? Kan diegene veranderen naarmate ze ouder worden ?
Ik heb geen idee of hij dat ook bij vrienden doet of in winkels etc. Naar mijn weten niet.
Hij heeft ook geen verslavingen voor zover mij bekend.
Het stelen begon vrij vroeg in zijn tienerjaren. Nu is hij 22 en hij is er nog niet mee gestopt.
We hebben hem diverse malen geconfronteerd in de loop van de jaren. Het stopt dan een poosje en dan begint het weer opnieuw. Je kunt hem nergens mee vertrouwen.
Zijn hele karakter is eigenlijk dat van een profiteur. Wil altijd dat een ander spullen voor hem koopt, wil gratis bij oma eten iedere dag, zijn moeder moet voor zijn vakanties betalen enz.
Omdat hij studeert probeert iedereen een beetje bij te springen maar daar maakt hij heel veel misbruik van door steeds om meer te vragen en self niets te doen.
De familie begint hem door te krijgen maar het is lastig om er helemaal afstand van te nemen omdat het toch familie is en we houden allemaal van hem.
Heeft iemand ervaring mee zo’n persoon binnen de familie? Kan diegene veranderen naarmate ze ouder worden ?
zondag 20 november 2022 om 12:57
Hij heeft een tweeling van net een jaar.Loosduinen schreef: ↑20-11-2022 12:55Hij heeft kinderen!?
Ik vind dit een totaal bizar verhaal. Als jij dat niet zo ziet, vraag ik me serieus af wat er mis is binnen jullie familie.
Ik vind het bizar dat hij steelt ja. Ik vind het niet perse bizar dat hij vader is.
zondag 20 november 2022 om 12:59
Het is toch ook bizar dat hij elke dag bij zijn oma gaat eten? Hij eet dus niet thuis met zijn gezin? Of neemt hij zijn gezin ook mee naar oma? In dat geval moet oma dus een gezin van vier onderhouden? Dat lijkt me ook raar.
susan wijzigde dit bericht op 20-11-2022 13:03
22.07% gewijzigd
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
zondag 20 november 2022 om 13:00
Nee, ik ook niet, 22 en vader zijn is een keuze die iedereen voor zichzelf moet maken. Maar dat je je dan zo gedraagt en dat een hele extended family dat faciliteert. Voor mij is dat heel heel raar.
zondag 20 november 2022 om 13:02
Hij studeert sinds kort in het buitenland maar is enkele maanden van het jaar “thuis”.
In die maanden eet hij bij oma inderdaad. Het gaat om de middagmaaltijd. Zijn vriendin is dan zelf aan het werk en zijn dochters op de opvang.
zondag 20 november 2022 om 13:59
22, studerend, 2 kleine kinderen die blijkbaar al oud genoeg zijn om te weten dat iets sneu is, maar ondertussen wel enkele maanden per jaar in het buitenland wonend en elke dag bij oma eten? jaja....
Laat hem lekker zijn eigen puinzooi opruimen. Met een pamperende moeder, oma én vriendin (vul ik maar even in als meneer een paar maanden per jaar in het buitenland zit te studeren, terwijl je zelf kinderen hebt) schat ik zo in dat deze meneer denkt dat hij heel wat is. De beste manier om hem volwassen te laten worden is door hem op zijn muil te laten gaan en het leven zelf te ervaren. Stop dus met hem ontzien en geef die tip ook aan zijn moeder.
Laat hem lekker zijn eigen puinzooi opruimen. Met een pamperende moeder, oma én vriendin (vul ik maar even in als meneer een paar maanden per jaar in het buitenland zit te studeren, terwijl je zelf kinderen hebt) schat ik zo in dat deze meneer denkt dat hij heel wat is. De beste manier om hem volwassen te laten worden is door hem op zijn muil te laten gaan en het leven zelf te ervaren. Stop dus met hem ontzien en geef die tip ook aan zijn moeder.
hoerabanaan wijzigde dit bericht op 20-11-2022 14:05
74.56% gewijzigd
zondag 20 november 2022 om 14:03
Nou dat kan ik toch niet slecht vinden hoor, dat een kleinzoon s middags bij zijn oma een boterham mee eet omdat ze anders allebei alleen zitten.
zondag 20 november 2022 om 14:08
In de OP staat dat hij er gratis eet. Misschien heeft oma heel weinig geld en geeft de kleinzoon nooit een bijdage?oneenietweer schreef: ↑20-11-2022 14:03Nou dat kan ik toch niet slecht vinden hoor, dat een kleinzoon s middags bij zijn oma een boterham mee eet omdat ze anders allebei alleen zitten.
zondag 20 november 2022 om 14:35
Goddess schreef: ↑20-11-2022 12:48Ik zie hem gelukkig niet zo vaak omdat ik in het buitenland woon.
Met bijspringen bedoel ik dat als er iets gedaan moet worden dat we allemaal een steentje bijdragen zoals we dat zouden doen bij ieder ander in de familie.
Laatst waren zijn tweeling dochters jarig bijvoorbeeld, iedereen heeft iets meegenomen qua gerecht of geholpen met de benodigdheden voor het verjaardagsfeest. Voor hem en zijn vriendin zou het heel kostbaar en veel geregel zijn geweest om alles zelf te doen. En iedereen gunt die meiden een leuk verjaardagsfeest. Dat is 1 voorbeeld.
Als we met z’n alleen uitgaan om wat leuks te gaan doen dan ontzien we hem in de kosten net als de andere kleinkinderen. Hij is wel de oudste maar toch, om het ‘eerlijk’ te houden doen we het zo.
Het is overigens niet zo dat hij regelmatig geld toegestopt krijgt hoor, behalve van zijn eigen moeder. Het zit meer in het gebaar dat we daar waar mogelijk proberen te helpen zoals we dat doen bij de anderen. Dat is in onze familie nooit een issue geweest en niemand maakt er misbruik van behalve hij.
Hij word steeds minder betrokken bij familiegelegenheden. Hem helemaal verbannen is het andere extreme. Dan zou hij de enige zijn die nergens bij hoort en dat willen we z’n moeder besparen.
Zijn moeder is het compleet tegenovergestelde en doet heel veel voor iedereen als dat nodig is. Het zou voor haar heel sneu zijn als haar zoon buitengesloten zou worden en dat is ook de enige reden waarom hij nog getolereerd wordt.
Inmiddels weten we dat als hij in de buurt is dat je je waardevolle spullen moet opbergen.
Dus eigenlijk heb je alleen van “horen zeggen”.
Heb je oma wel eens gevraagd of ze het vervelend vindt dat hij een boterhammetje mee eet? Gezellig voor allebei, lijkt mij. Maar jij doet een aanname.
Wat is jouw relatie tot de jongen? Voor mij komt het over dat je enorm bezig bent met wat er hier in de familie gebeurt, terwijl je veraf zit en er dus amper deelgenoot in bent, behalve van horen zeggen…..maar ik kan ernaast zitten hoor
zondag 20 november 2022 om 15:00
Oma is mijn eigen moeder die ik elke dag spreek.Twizzly schreef: ↑20-11-2022 14:35Dus eigenlijk heb je alleen van “horen zeggen”.
Heb je oma wel eens gevraagd of ze het vervelend vindt dat hij een boterhammetje mee eet? Gezellig voor allebei, lijkt mij. Maar jij doet een aanname.
Wat is jouw relatie tot de jongen? Voor mij komt het over dat je enorm bezig bent met wat er hier in de familie gebeurt, terwijl je veraf zit en er dus amper deelgenoot in bent, behalve van horen zeggen…..maar ik kan ernaast zitten hoor
Het gaat niet om een boterham maar om een warme maaltijd.
Mijn moeder is niet eenzaam. Er is een heel groot familie en we gaan vaak bij elkaar op bezoek.
In principe vind mijn moeder het niet erg dat hij een bordje mee eet, het gaat meer om zijn gierigheid en karakter wat haar tegenstaat.
Hij eet daar elke dag warm en drinkt elke dag een blikje cola of flesje water maar als dat op is, is hij te beroerd om de koelkast weer bij te vullen. Dan neemt ie een eigen blikje mee bijvoorbeeld.
De maanden dat hij daar is, werkt hij zo goed als fulltime dus het is niet zo dat hij het niet zou kunnen betalen. Hij komt in zijn middagpauze bij mijn moeder/zijn oma eten.
Het zijn dus meer van dit soort dingetjes die gaan ergeren.
zondag 20 november 2022 om 15:09
Jullie hebben hem door maar blijven hem wel faciliteren. Geen enkele consequentie blijkbaar dus die blijft gewoon doen wat ie altijd al deed want het werkt. Gaan jullie dat volhouden tot het echt klapt om met knallende ruzie uit elkaar te gaan?
Wordt het niet eens tijd dan dat jullie hem met z'n allen vertellen dat jullie echt wel om hem geven maar dat dit afgelopen moet zijn op deze manier, dat jullie best bereid zijn hem te helpen maar dat daar wel wat tegenover staat?
Wordt het niet eens tijd dan dat jullie hem met z'n allen vertellen dat jullie echt wel om hem geven maar dat dit afgelopen moet zijn op deze manier, dat jullie best bereid zijn hem te helpen maar dat daar wel wat tegenover staat?
There is always something happening, and it's usually right now
zondag 20 november 2022 om 15:16
Goddess schreef: ↑20-11-2022 15:00Oma is mijn eigen moeder die ik elke dag spreek.
Het gaat niet om een boterham maar om een warme maaltijd.
Mijn moeder is niet eenzaam. Er is een heel groot familie en we gaan vaak bij elkaar op bezoek.
In principe vind mijn moeder het niet erg dat hij een bordje mee eet, het gaat meer om zijn gierigheid en karakter wat haar tegenstaat.
Hij eet daar elke dag warm en drinkt elke dag een blikje cola of flesje water maar als dat op is, is hij te beroerd om de koelkast weer bij te vullen. Dan neemt ie een eigen blikje mee bijvoorbeeld.
De maanden dat hij daar is, werkt hij zo goed als fulltime dus het is niet zo dat hij het niet zou kunnen betalen. Hij komt in zijn middagpauze bij mijn moeder/zijn oma eten.
Het zijn dus meer van dit soort dingetjes die gaan ergeren.
Dus je moeder klaagt over haar kleinzoon tegen jou in plaats van gewoon tegen hem te zeggen dat hij niet altijd maar kosteloos kan mee eten?
zondag 20 november 2022 om 15:33
Nee ze heeft hem al vaker aangesproken dat ie best wel wat bij mag dragen. Maar een bord eten als hij uit zijn werk komt zal ze haar eigen kleinkind niet ontzeggen.
zondag 20 november 2022 om 15:34
zondag 20 november 2022 om 16:16
Dat is dan lekker tegenstrijdig…geen wonder dat hij zich zo blijft gedragen. Het werkt heel goed blijkbaar.
zondag 20 november 2022 om 16:46
Oma-eigen denk ik.
Maar, nog maar een keer, als het iedereen nu toch wel heel erg opvalt, waarom spreken jullie hem dan niet eens aan. Echt aanspreken, niet dat halfslachtige waardoor hij er na een paar maanden zijn gemak houden vrolijk weer mee verder gaat? Hij komt er tot nu toe elke keer weer mee weg en niemand doet écht iets blijkbaar. Waarom is dat?
There is always something happening, and it's usually right now
zondag 20 november 2022 om 17:47
Eens. In de OP staat wat hij allemaal al jaren steelt. Verrassend is dan toch dat zijn familie hem dan zonder toezicht in ruimtes laten waar waardevolle spullen liggen, of de spullen niet beter verstoppen als hij langskomt…
zondag 20 november 2022 om 18:50
zondag 20 november 2022 om 19:00
Ook heel vreemd idd. Ik krijg het idee dat de vrouwen (vriendin, moeder, oma, tante) in zijn leven voor hem de kooltjes uit het vuur halen.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in