Zelf navelstreng doorknippen

woensdag 24 juni 2009 om 12:25
Ik bedacht me eigenlijk dat het mij dit keer wel bijzonder leek om zelf de navelstreng door te knippen. Vorige keer heeft mijn man het gedaan en nu zou ik dat zelf wel willen eigenlijk. Lijkt me bijzonder dat ik ons kleine mannetje dan ook echt fysiek los van mij maak. Mijn man vond het een hartstikke goed idee.
Als ik het hier en daar laat vallen krijg ik er wisselende reacties op trouwens. Alsof ik mijn man wat ontzeg, hij heeft al zo'n kleine rol tijdens de bevalling en dan pak ik juist dit van hem af, bla bla bla... zelfs mijn verloskundige! Gelukkig zijn er ook positieve reacties. Vooral van eerder bevallen vriendinnen die zeggen 'ja, nu je het zegt had ik dat eigenlijk ook wel willen doen, maar het wordt zo normaal gevonden dat dit de taak is van de man dat ik er niet eens aan gedacht hebt het zelf te doen of te vragen'.
Nou maakt het me niet uit wat anderen ervan vinden, wij gaan het - in ieder geval mits het medisch natuurlijk allemaal kan er geen noodgrepen moeten worden uitgevoerd - gewoon zo doen.
Ben wel benieuwd hoe andere zwangeren en bevallenen hier tegenaan kijken. Hebben jullie dit weleens overwogen of overwegen jullie dit? Wat gaan jullie doen / hebben gedaan?
Als ik het hier en daar laat vallen krijg ik er wisselende reacties op trouwens. Alsof ik mijn man wat ontzeg, hij heeft al zo'n kleine rol tijdens de bevalling en dan pak ik juist dit van hem af, bla bla bla... zelfs mijn verloskundige! Gelukkig zijn er ook positieve reacties. Vooral van eerder bevallen vriendinnen die zeggen 'ja, nu je het zegt had ik dat eigenlijk ook wel willen doen, maar het wordt zo normaal gevonden dat dit de taak is van de man dat ik er niet eens aan gedacht hebt het zelf te doen of te vragen'.
Nou maakt het me niet uit wat anderen ervan vinden, wij gaan het - in ieder geval mits het medisch natuurlijk allemaal kan er geen noodgrepen moeten worden uitgevoerd - gewoon zo doen.
Ben wel benieuwd hoe andere zwangeren en bevallenen hier tegenaan kijken. Hebben jullie dit weleens overwogen of overwegen jullie dit? Wat gaan jullie doen / hebben gedaan?
woensdag 24 juni 2009 om 12:30
Het is bij mij nog nooit opgekomen, maar ik denk dat mijn man er geen punt van zou maken als ik het zou willen. Verder zou ik het niet met allerlei andere mensen gaan bespreken, hun mening lijkt me niet relevant, ik zou het hooguit melden aan de verloskundige zodat ze er rekening mee kunnen houden.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
woensdag 24 juni 2009 om 12:31
Dus? dan knip je m toch zelf door. Als je man het ook prima vindt geen probleem. Anders houd je samen de schaar vast. vengoed geen probleem.
Maakt het wat uit wat anderen vinden van de anderhalve seconde die in de hectiek van een bevalling plaats vindt? Lijkt me niet echt een issue....
Mij maakt in ieder geval geen moer. Denk dat Mipsman hem wel door wil knippen, geen idee. Nog niet over gehad. Ik denk dat ik tegen die tijd blij ben dat ik klaar ben met die hele bevalling en ik eindelijk kan beginnen aan dat koude biertje en de biefstuk waar ik me verdorie al 6,5 maand op verheug!
Maakt het wat uit wat anderen vinden van de anderhalve seconde die in de hectiek van een bevalling plaats vindt? Lijkt me niet echt een issue....
Mij maakt in ieder geval geen moer. Denk dat Mipsman hem wel door wil knippen, geen idee. Nog niet over gehad. Ik denk dat ik tegen die tijd blij ben dat ik klaar ben met die hele bevalling en ik eindelijk kan beginnen aan dat koude biertje en de biefstuk waar ik me verdorie al 6,5 maand op verheug!
anoniem_6092 wijzigde dit bericht op 24-06-2009 12:34
Reden: aanvulling
Reden: aanvulling
% gewijzigd
woensdag 24 juni 2009 om 12:32

woensdag 24 juni 2009 om 12:49
Ik trek me er ook niets van aan hoor, laat me er niet van weerhouden om het zo te doen (mits mogelijk en het geen medisch circus is). En wie weet heb ik na uren noeste arbeid geen kracht en zin meer om die 'tuinslang' door te knippen, maar dat zien we dan wel.
Was alleen benieuwd of andere vrouwen dit ook overwegen of ooit overwogen hebben, omdat het vaak niet als een keuze wordt gesteld maar bijna als een vast gegeven dat de vader dit doet.
Was alleen benieuwd of andere vrouwen dit ook overwegen of ooit overwogen hebben, omdat het vaak niet als een keuze wordt gesteld maar bijna als een vast gegeven dat de vader dit doet.
woensdag 24 juni 2009 om 12:51
Mooi idee hoor.
Ik heb het zelf nooit gedaan maar achteraf had ik dat misschien ook wel een keer willen doen,ook om dezelfde symboliek als jij noemt.
Maar ach,zo was het ook prima.
Waar bemoeit je verlos zich mee trouwens?
Als jij en je man dat zo afspreken dan gebeurt het zo,punt.
Is slechts een mededeling toch?
En je pakt niets van je man af want hij vind het zelf ook een goed idee.
Ik heb het zelf nooit gedaan maar achteraf had ik dat misschien ook wel een keer willen doen,ook om dezelfde symboliek als jij noemt.
Maar ach,zo was het ook prima.
Waar bemoeit je verlos zich mee trouwens?
Als jij en je man dat zo afspreken dan gebeurt het zo,punt.
Is slechts een mededeling toch?
En je pakt niets van je man af want hij vind het zelf ook een goed idee.

woensdag 24 juni 2009 om 12:52
woensdag 24 juni 2009 om 12:54

woensdag 24 juni 2009 om 13:01
Ik vind het wel mooi, maar geef zelf liever de eer aan mijn man, die heeft 2 keer mogen knippen. De tweede keer was thuis en toen heb ik wel de kans genomen om eerst de navelstreng uit te laten kloppen. In het ziekenhuis bij de eerste keer ging alles veel hectischer en sneller.
Onzin van die reacties trouwens, mijn man had een heel belangrijke rol tijdens mijn bevallingen, ik had hem erg nodig. Het doorknippen zie ik daar helemaal los van.
Succes met bevallen.
Onzin van die reacties trouwens, mijn man had een heel belangrijke rol tijdens mijn bevallingen, ik had hem erg nodig. Het doorknippen zie ik daar helemaal los van.
Succes met bevallen.

woensdag 24 juni 2009 om 13:40
Ik heb het zelf gedaan omdat ik het zo iets persoonlijks vond/vind dat ik het niet door een arts wou laten doen. Aangezien manlief beslist niet tegen bloed en ander gesmeer kan, ging hij het dus zeker niet doen. Ik heb bij beide kinderen zelf de streng doorgeknipt en ga het bij onze derde hopelijk ook doen. Bij ons werd er helemaal niet raar gereageerd, ze waren wel wat gewend in het ziekenhuis.