Werk & Studie alle pijlers

Afstuderen, hoe effectief zijn jullie?

01-04-2009 14:29 606 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Momenteel ben ik aan het afstuderen en er zijn van die dagen dat ik echt bijna niets gedaan krijg! En op andere dagen ben ik ook niet constant productief...

Nu vraag ik me af, gewoon uit nieuwsgierigheid, hoeveel uur per dag jullie (voor degenen die bezig zijn met hun afstuderen natuurlijk) effectief bezig zijn!
Maryxz: daar heb je helemaal gelijk in, dat was eigenlijk de essentie van het conflict dat ik met mijn begeleider gehad heb. Hij vond dat ik nog veel te weinig gedaan had, terwijl ik het idee had dat ik bijna fulltime met die scriptie bezig was. Inderdaad: in mijn hoofd. Maar nu is er wel mooi een concrete scriptie uitgerold waarvan ik net de tweede versie gemaild heb

Morgen een dagje vrij, dan woensdagochtend feedback, en dan nog drie dagen voor de puntjes op de i... nog een paar daagjes en dan ben ik gewoon klaar!!
Maryxz, dankjewel, dat waren echt even de woorden die ik nodig had. Het geeft me weer wat moed. Alhoewel ik toch echt iets op papier moet krijgen omdat ik eigenlijk uiterlijk vrijdag weer een deel wil inleveren. Ik ben op de avonden aangewezen ivm mijn fulltime baan.

Goh, ik heb me in tijden even niet zo ellendig gevoeld, terwijl ik echt heel ver ben. De tissues staan naast me....

Goh Boomkat, jij gaat ook echt supergoed zeg! Ik ben jaloers op je hoor!
Zwaartekracht is niet verantwoordelijk voor het feit dat mensen op elkaar vallen (Albert Einstein)
Thank god ben ik al afgestudeerd.

Het heeft me bloed, zweet en tranen gekost, maar ik zou zeggen, denk aan het eindresultaat(afgestudeerd, diploma!), ook al lijkt het einde nog lang niet in zicht...

Succes!!
quote:lasagne schreef op 22 juni 2009 @ 22:29:

Maryxz, dankjewel, dat waren echt even de woorden die ik nodig had. Het geeft me weer wat moed. Alhoewel ik toch echt iets op papier moet krijgen omdat ik eigenlijk uiterlijk vrijdag weer een deel wil inleveren. Ik ben op de avonden aangewezen ivm mijn fulltime baan.

Goh, ik heb me in tijden even niet zo ellendig gevoeld, terwijl ik echt heel ver ben. De tissues staan naast me....

Goh Boomkat, jij gaat ook echt supergoed zeg! Ik ben jaloers op je hoor!

Ach lasagne, wat naar Het lijkt me ook superzwaar om het schrijven van een hele scriptie te combineren met een fulltime baan. Logisch dat je er af en toe doorheen zit. Vergeet niet af en toe ook wat ontspanning in te plannen, dat heb je ook nodig om weer fris verder te kunnen! En misschien kun je een dagje vrij nemen om eens flink aan je scriptie te kunnen trekken...? Dat je er speciaal vrij voor genomen hebt is misschien een goeie stok achter de deur om er hard mee aan de slag te gaan

Hoe dan ook: hou vol! Als het straks allemaal achter de rug is kun je supertrots op jezelf zijn!
Hallo dames,

zo te horen gaat het met jullie allemaal best wel goed! Het moet heerlijk zijn voor jullie om nu echt zo concreet naar een einde toe te werken.

Ik ga niet op iedereen persoonlijk reageren, maar ik heb wel af en aan wat meegelezen en ik leef met jullie mee!

Ik wil ook iedereen veel succes wensen met de laatste loodjes.

Mijn harde werk krijgt nog een staartje, maar 1 met een mooi strikje: mijn scriptie gaat voorgedragen worden voor een prijs! Wauw!!
Hee dames,

ik kan nu zeggen dat ik officieel geslaagd ben!!!! Vandaag de presentatie en eindgesprek gehad en deze ook ruim voldoende afgesloten!!! Ben zo blij!! Nu heb ik de bachelor Social Work in mijn zak!!! Joepie!!

@de dames die nog druk bezig zijn: Heel veel suc6!
Lieve mensen, hier de persoon formally known as Lampone

Ik heb mijn scriptie afgesloten met een 7! En mijn eindgesprek met een 8!

Nu morgen en overmorgen nog 2 herkansingen.. als ik die haal ben ik klaar!!

Gefeliciteerd Nietjuuh!

En voor de rest: nog veel succes!
When in doubt, add glitter.
Ik kan me hier ook komen melden.

Ook druk bezig met mijn scriptie, maar moet nog tot oktober :(

Helaas zakt de motivatie nog wel eens weg...

A.s. donderdag wel een voortgangs'toets' voor de examencommissie :(
Wat een gezelligheid hier!

Zojuist eerder thuisgekomen van mijn werk. Ik ben vanmiddag op mijn werk (helaas) in tranen uitgebarsten op mijn werk. Het klinkt misschien heel stom, maar mijn emmer zit gewoon een beetje vol nu. Ik heb hier eerder al verteld over dat mijn relatie uit is. Dat komt nu ook weer boven en valt me nu zwaar. Die jongen die me laatst wel leuk leek, is weer helemaal weg uit mijn gedachten. Ex is terug in mijn hoofd helaas.

Een collega waar ik enorm goed mee op kan schieten en wel een beetje weet over mijn privéleven met scriptie en mijn relatie die uit is, kwam mijn kamer in om eventjes te vragen hoe het met me ging. Nou, toen kwam er een waterval uit! Ik schaamde me dood. Ik heb daarna nog wel wat gewerkt, maar zij heeft me naar huis gestuurd.

Ik weet dondersgoed dat ik er mentaal helemaal doorheen zit. Het vervelende is dat ik echt nu dingen af moet maken om nog dit studiejaar af te kunnen studeren. Het mes snijdt aan twee kanten zeg maar. Ik heb me nu voorgenomen dat ik deze week 'dipweek' mag hebben. Is het dan nog niet over, dan neem ik contact op met mijn begeleider en moet ik stappen ondernemen.

Ik vind het erg fijn om jullie reacties te lezen. Dat doet me goed. Hopelijk ben ik er snel weer bovenop en kan ik weer verder.

@Yukari, wat goed dat je scriptie is goedgekeurd! Tuurlijk heb je dit verdiend! Je hebt het zelf gedaan, je hebt er hard voor gewerkt, dus echt verdiend!

@Ranewen, wat spannend dat je werk ook nog voorgedragen wordt voor een scriptieprijs! Echt de kroon op je werk! Ik ben benieuwd hoe dat afloopt, maar het geeft wel aan dat je een meesterwerk hebt geschreven!

@Nietjuh, jij ook gefeliciteerd! Je bachelor binnen! Hartstikke goed zeg!

@Lampone, ik moest even twee keer kijken naar je naam . Heel veel succes met je twee herkansingen. Van je scriptie ben jij in ieder geval af en met die twee tentamens komt het vast goed!

@Stella, welkom hier! Kom erbij en schrijf mee. Er zijn een aantal nu klaar, maar ook een aantal nog bezig (zoals ik). We motiveren en steunen elkaar en je kunt het topic ook gebruik om jezelf deadlines te geven als een soort stok achter de deur. Het is een fijne uitlaatklep, dus maak er gebruik van! Wie weet, helpt het je met de motivatie (zegt Lasagne, die op dit moment zelf in een enorme dip zit ). In ieder geval succes met je voortgangstoets!
Zwaartekracht is niet verantwoordelijk voor het feit dat mensen op elkaar vallen (Albert Einstein)
Gefeliciteerd Ranewen & Nietjuh & Lampone/Swhite (die hertentamens haal je ongetwijfeld)!!

En een heel dikke knuffel voor Lasagne... Even lief zijn voor jezelf meis, anders kom je ook niet verder!

Ik mag van mezelf 1 dag per week 'niksen' dus vandaag ben ik naar de tandarts geweest en een beetje gaan shoppen. Dat ik in de trein nog twee artikelen heb gelezen was dus een mooie bonus! Morgen ga ik met Belangrijke Mensen praten en daarna een interessant hoofdstuk (oke, niet overdrijven, een paragraaf, misschien twee) typen!
Zo ik had even wat tijd nodig om weer bij te lezen. Ik heb vorige week mijn scriptie ingeleverd en had dus wat tijd om andere dingen te doen. Het heeft nog wel veel stress gekost om het helemaal af te krijgen en op tijd in te leveren. Maar het was ook wel even lekker om me met mn werk bezig te houden.

Vandaag heb ik te horen gekregen dat ik volgende week woensdag mijn eindgesprek heb. Oh, en echt hoor ben nu al zenuwachtig!!!

Voor de rest, succes nog even allemaal!
Hoe gaat dat, zo'n eindgesprek? Volgens mij is afstuderen overal weer wat anders... Hier op de universiteit binnen onze faculteit moet ik mijn onderzoek presenteren en verdedigen, maar hiervoor op het HBO heb ik mijn eindproject gepresenteerd (aan docenten, begeleider en stage), mijn scriptie ingeleverd en een portfoliogesprek gehad met een docent, maar dat ging over veel meer dan alleen mijn eindwerk. Ben benieuwd hoe het afstudeertraject er bij jullie uitziet!

Vandaag wilde ik heel veel zinnigs in mijn scriptie schrijven, maar de vergadering duurde hartstikke lang (wel inspirerend, maar toch) en daarna ben ik een hele tijd bezig geweest met 'randzaken' die wel geregeld en uitgezocht moeten worden, maar die niet zo lekker productief voelen als een paragraaf af! Dus ondanks een lange dag echt hard werken voel ik me nog niet voldaan. Misschien zo nog even wat doen...
Voor mij is dit de grote dag waar ik al weken naartoe leef: de deadline! Nog een paar dingetjes aanpassen, en dan uitprinten en op naar de copyshop om te boel te laten inbinden! Volgende week vrijdag krijg ik van beide begeleiders feedback, daarna heb ik waarschijnlijk nog wel wat tijd om dingen aan te passen, en mijn tweede begeleider kennende, zal dat wel noodzakelijk zijn. Zij is nog strenger dan mijn eerste begeleider, die woensdag na ons gesprek letterlijk zei: 'Nou ja... poets het nog een beetje op en zo moeten we er dan maar even mee leven.' Ik kom hier waarschijnlijk dus nog wel even om de hoek kijken

Verder word ik danig afgeleid door een jong poesje dat hier sinds woensdag ronddartelt We wilden al tijden een huispoes en die hebben we nu... ze is zo lief dat ik gisteren de hele dag niet kon werken, dat lukte pas 's avonds op mijn oppasadres, waar geen schattige kittens zijn!

Super dat zoveel van jullie al klaar zijn, nog even en ik sluit me bij jullie aan!

Izzyz: moet je bij dat eindgesprek je scriptie ook verdedigen of krijg je alleen feedback en hoor je je cijfer? Lijkt me sowiezo iets om zenuwachtig voor te zijn, wat het ook is

Lasagne: zo'n dipweek lijkt me een goed plan. Je moet tenslotte ook een beetje lief voor jezelf kunnen zijn, anders schiet het op de lange termijn alleen maar minder op. En als het er op het moment even niet in zit komt het op een later moment vast weer helemaal goed!
Thnx voor alle felicitaties!! Ben nog steeds echt super blij met de resultaten!! Heb gisteren ook nog eens te horen gekregen dat ik toegelaten ben voor de pre-master op de Uni!!!

@Swithe/Lampone: jij ook gefeliciteerd met je resultaten! En hoe gingen de 2 herkansingen? En weet je al iets van je toelatingstoets?

@Lampone: balen dat het even niet helemaal lekker gaat. Maar ff tot rust komen en hopelijk kun je er dan nog even tegenaan!
Gefeliciteerd met je toelating nietjuuh! Welke opleiding ga je doen?

Hoe vaak hebben jullie contact met je begeleider(s)? Ik vind het een beetje lastig om in te schatten wanneer ik iets moet laten 'goedkeuren' of moet 'overleggen'.

In de periode waarin ik nog heel erg bezig was met het vormgeven van mijn onderzoek heb ik regelmatig contact gehad met mijn 1e begeleider. Dat ging dan over het aanpassen van een onderzoeksvraag ofzo. Nu ben ik bezig mijn scriptie en literatuuronderzoek vorm te geven. Moet ik deze opzet met hem bespreken? En sturen jullie tussenversies? Wanneer dan? Voor mn gevoel is het 'zinloos lastigvallen' maar aan de andere kant: als ik helemaal verkeerd denk heb ik straks een probleem. Wat is wijsheid?
Hoi meiden,

Mijn dipweek is officieel voorbij, ik moet weer aan de slag. Ik heb er ook weer zin in, dus misschien was het zo slecht nog niet om me er even een week bij neer te leggen.

Zojuist ben ik naar huis gegaan omdat ik toevallig voor mijn werk heel erg dicht bij huis moest zijn. Ik heb mijn manager vanochtend heel lief aangekeken en mocht de rest van de dag vrij nemen. Nu nog eventjes verlaat lunchen en dan wil ik om drie uur beginnen!

@boomkat: alles goed gegaan met de deadline?

@nietjuh: wat goed dat je bent toegelaten voor de premaster! Moet je nu helemaal verhuizen en zo? Dan heb je nog wel wat te doen deze zomer. :-)

@Maryxz: mijn afstuderen ziet er wat anders uit dan dat van jou, maar ik kan wel een beetje uitleggen hoe mijn contact met mijn begeleider verloopt. Bij bestaat het afstuderen uit een scriptie schrijven. Ik heb een heel theoretisch onderwerp, zodat ik geen 'veldonderzoek' hoef te doen. Ik spit voornamelijk in wetgeving, kamerstukken, jurisprudentie en literatuur.

Mijn scriptie bestaat uit een inleiding, vier hoofdstukken en een conclusie. Ik heb in eerste instantie contact gehad over mijn opzet. Vervolgens de inleiding geschreven, die opgestuurd en besproken met mijn begeleider. Toen ben ik begonnen met de hoofstukken. Als ik een hoofdstuk af heb, lever ik deze in en die krijg ik dan terug met commentaar. Vervolgens maken we een afspraak om het betreffende hoofdstuk te bespreken. Ik heb bij één hoofdstuk gehad dat ik echt niet meer wist hoe ik verder moest. Toen heb ik gewoon ingeleverd wat ik had en hebben we dat besproken. Daar kreeg ik genoeg commentaar op, zodat ik weer verder kon.

Ik probeer dus steeds hoofdstukken in te leveren die nog niet perfect zijn, maar die qua inhoud wel af zijn. Als ik dreig vast te lopen, dan lever ik in wat ik tot dan toe heb. Met het commentaar wat ik vervolgens krijg, ga ik aan de slag om het hoofdstuk perfect te maken. Op deze manier kan ik toch een beetje tempo erin houden.
@Maryxz: ik ga Ortopedagogiek doen in 2 jaar! Ben echt super benieuwd of mij dat ook gaat lukken in die tijd ;) Over het contact met je begeleider. Wij maakten concepthoofdstuk, deze sturen wij op en het commentaar bespraken we dan! En als we vastliepen dan hadden we tussentijds mailcontact. Hopelijk heb je er wat aan! En het is zeker niet zinloos lastigvallen want je wil gewoon weten of je op de goede weg bent!

@Lasagne: super fijn dat je eerder weg mocht op je werk. En al aardig op weg vandaag? Fijn dat je er weer zin in hebt, dat is een goed teken toch? Wat betreft de studie: ik ga niet verhuizen, trein gewoon elke keer op en neer. Eindhoven - Utrecht is wel te doen vind ik. En ik hoef er niet elke dag naartoe dus dat valt mee.
Dat klinkt idd als goed te doen Nietjuh. Dat scheelt je weer verhuizen.

Ik moest even op gang komen vandaag, maar dat is ook wel logisch na zo'n week dippen. Nu ben ik lekker bezig. Heb al veel gedaan en ik ben van plan nog wel eventjes door te gaan. Ik zit nog niet eens aan de cola en red bull, dus zelfs dat is positief nu!

Herkent iemand het dat je wel de goede inhoud hebt geschreven, maar dat de tekst nog niet goed loopt? Ik vind het zo moeilijk om het echt een mooi verhaal te maken. Ik zit nu maar hardop mezelf mijn scriptie te vertellen, zodat ik een mooi goedlopend verhaal creëer. Toch blijf ik het moeilijk vinden.
Lasagna, ten eerste wat fijn dat je weer goed bezig bent! En ik herken het helemaal! De afzonderlijke zinnen en paragrafen lopen wel, maar het sluit totaal niet op elkaar aan. Dat wordt dus keihard herschrijven... Ach, ik ben ook eigenlijk nog maar net begonnen, moet eens wat minder hoge eisen aan mezelf stellen (wel als einddoel, maar tussendoor hoeft het echt niet meteen perfect).
Ik heb onverwachts maandag al feedback gehad via de mail, daar was ik erg blij mee. Ik kan nu dus al de laatste dingetjes gaan aanpassen, de hoeveelheid valt gelukkig mee. De warmte helpt alleen niet echt mee, ik ben echt totaal niet effectief vandaag, ik heb er zoo geen zin in. Misschien moet ik er maar nacht- of vroege-ochtendwerk van maken...

@ Lasagna: fijn dat je weer lekker bezig bent! Er een goedlopend verhaal van maken vind ik zelf ook lastig. Wat ik probeer is om in een paragraaf alvast naar de volgende paragraaf te verwijzen, en in die volgende paragraaf dan weer ergens terug te verwijzen naar dingen die ik eerder geschreven heb. Overal links tussen blijven leggen, zodat het geen 'eilandjes' blijven zeg maar. Maar het blijft lastig ja...

@ Maryxz: ik vond het in het begin ook heel lastig om het contact met mijn begeleider te 'doseren', was iedere keer bang dat ik hem lastigviel. Zijn stijl van schrijven is ook nogal kortaf, dus ieder mailtje van hem kwam ook over alsof hij geïrriteerd was. Ik liet dus eigenlijk vrij weinig van me horen en dat is uiteindelijk nogal geëscaleerd omdat hij opeens vond dat ik nog veel te weinig had laten zien en ik daar een enorme preek over kreeg terwijl ik juist dacht dat ik goed op weg was. Na dat moment hebben we iedere keer afspraken gemaakt over wat hij van me wilde zien en wanneer, en dat spraken we een paar dagen daarna dan mondeling door. Dat heeft heel goed gewerkt. Gewoon afspraken maken met je begeleider dus, dan kan hij/zij het nakijkwerk en het bespreken daarvan zelf ook plannen.
Ha dames! Jullie hebben helemaal gelijk, gewoon even goed overleggen met die begeleider. We hebben vandaag een prima, uitgebreid gesprek gehad. Tot op heden had ik het gevoel dat hij me een dom en vermoeiend studentje vond, maar vandaag verliep het allemaal soepel. Ook omdat ik een stuk beter voor ogen had wat ik wilde en waarom en hoe. Ik heb nu echt heel concreet en op papier wat ik ga doen, en daar ging hij helemaal mee akkoord. Alleen voor mijn theoretisch kader gaan we een andere invalshoek pakken, die het een stuk logischer structureert. Wordt wel een hoop omgooien, maar dat is het waard!

Jee, ik ben weer helemaal gemotiveerd
Maryxz, wat fijn voor je! Zie je wel dat je beter maar gewoon de dingen kunt bespreken? Dat lucht echt op en vaak kun je dan weer goed verder.

Ik ga nu nog even een uurtje hard aan de slag. Heb zojuist uit mijn werk eventjes met een collega een uurtje op het terras gezeten. Vond dat ik dat wel had verdiend. Nu nog even aan de slag.
Lekker van je terras genoten? En niet zoveel wijntjes gehad dat er nu niks meer van je scriptie komt ;)?

Ik heb als bijbaantje een studentassistentschap, maar daarvoor moet ik nu ook veel data verwerken. Ook al achter de computer. Daar word ik toch wel een beetje simpel van. En enorm druk... Sinds ik afstudeer sport ik nog vaker alleen maar om mijn energie een beetje te verdelen. Hebben jullie daar ook zo'n last van? (ik weet wel van mezelf dat ik nogal snel druk ben, maar van de hele dag computerwerk wordt het honderd keer erger!)
Whoohoo gisteravond kon ik niet slapen en ben ik mijn bed uitgegaan om nog even anderhalf uur te werken aan het uitwerken van mijn probleemstelling en deelvragen, onderzoeksmethode, analyseplan en tijdsplanning. Echt productief en heel fijn! Wel jammer dat ik vervolgens vanmorgen knettergaar was en niet kon opstaan ;)

Zojuist heb ik -afstudeergerelateerd- een laptop besteld. Het lijkt me zo fijn om op meerdere plekken te kunnen werken, zeker ook als ik straks weer naar het buitenland moet. Probleem is alleen dat ik van zulke aankopen nogal hyperactief word en nu dus niet meer kan focussen, hihi. Ik ga maar even sporten en dan ben ik daarna hopelijk weer helemaal zen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven