Werk & Studie alle pijlers

Afstuderen, hoe effectief zijn jullie?

01-04-2009 14:29 606 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Momenteel ben ik aan het afstuderen en er zijn van die dagen dat ik echt bijna niets gedaan krijg! En op andere dagen ben ik ook niet constant productief...

Nu vraag ik me af, gewoon uit nieuwsgierigheid, hoeveel uur per dag jullie (voor degenen die bezig zijn met hun afstuderen natuurlijk) effectief bezig zijn!
Ik heb net het eindgesprek met mijn begeleider gehad. Mijn scriptie is goedgekeurd en ik heb maar liefst een 7!! Ik had zelf wel minder verwacht, vanwege de lastige start en het vele commentaar op met name mijn analysemethode. Maar de 2e lezer vond het wel een 7 waard dus die heb ik nu!

Ik ben zo blij dat het erop zit, dat ik het gewoon gered heb, ondanks die flinke impasse in het midden. Anderen zullen een 7 misschien niet zo hoog vinden, maar ik ben er echt supergelukkig mee!

Iedereen die nog moet: heel veel succes, hou vol, en ik kom hier nog weleens kijken om te zien hoe het jullie vergaat!
@Boomkat: gefeliciteerd!!!! Super zeg een 7, wees er maar trots op! En er nu lekker van genieten!!

@maryxz: leuk zeg een laptop gekocht, en is het al binnen??

Overmorgen is het dan zover! Dan krijg ik eindelijk mijn diploma!! Ben zo blij dat ik hem op zak heb dan. En nog eens toegelaten tot de Uni en een nieuw bijbaantje! Heerlijk!!
Maryxz, je bent echt goed bezig! Ik kan me voorstellen dat je afgeleid wordt door de laptop. Bevalt ie goed?

Boomkat, wat fijn om een zeven te krijgen! Ik zou daar ook echt heel erg blij mee zijn. Gefeliciteerd en geniet ervan!

Nietjuuh, alvast een fijne diploma-uitreiking toegewenst! Ik hooop dat die van mij ook snel komt...

Ik ben net thuis van mijn werk. Nu eventjes bijkomen, dan eten koken en daarna maar weer aan de slag. De laatste loodjes...
Zwaartekracht is niet verantwoordelijk voor het feit dat mensen op elkaar vallen (Albert Einstein)
Zojuist weer een hoofdstuk voor een hernieuwde controle naar mijn begeleider gemaild. Ik ben benieuwd wat hij er van zegt.

Ik moest het even kwijt. Zo'n fijn gevoel om dan op die verzendknop te drukken!

Helaas moet ik nog heel veel andere dingen herzien en krijg ik het steeds weer terug. Ook gaat mijn docent volgende week een maand op vakantie. Ik wil voor die tijd alles doorgesproken hebben, want als hij terugkomt, heb ik nog maar weinig tijd om het af te maken. Ik wil natuurlijk voor 1 september afstuderen! Oef ik krijg nu toch wel een beetje stress van die deadline 1 september. Zo vervelend! Ik heb al zoveel op papier, maar hij heeft er steeds weer iets nieuws op aan te merken. Nou ja, ik ga slapen. Morgen weer om half zes opstaan.
Zwaartekracht is niet verantwoordelijk voor het feit dat mensen op elkaar vallen (Albert Einstein)
Gefeliciteerd boomkat!! En fijne diplomauitreiking nietjuhh! Leuk als je nog eens komt laten weten hoe je premaster bevalt

Lasagna, jij werkt echt keihard zeg... De laatste loodjes, maar wel ontzettend zware volgens mij. Lastig dat je docent weggaat, precies wanneer jij hem eigenlijk heel hard nodig hebt. Hoop dat je voor zijn vertrek genoeg feedback hebt om het op tijd allemaal af te hebben.

Mn laptop komt pas volgende week of de week erop, besteld bij dell (een roze!!) dus dat duurt altijd eventjes. Intussen werk ik gewoon op mn computertje, gaat ook prima. Ben nu onderzoeksinstrumenten aan het ontwikkelen. Er moet flink vaart achter want begin augustus moet ik beginnen met de uitvoering en dus alles 'af' hebben (theoretisch kader komt toch wat later dan gepland af...)

Verder zit ik nog even met een ander 'probleem': ik heb een supermooie cijferlijst al zeg ik het zelf, met vooral negens en achten, twee zevens maar ook een zes. Ik heb twee extra keuzevakken gedaan en kan de 7 die ik er voor 1 daarvan heb misschien nog wel laten vervallen waardoor ik gemiddeld nog hoger uitkom.

Maar nu mijn issue:

1. ik weet niet wat exacte richtlijnen voor cum laude zijn bij onze faculteit, maar vind het zo 'streberig' om dat na te vragen. Alsof ik er al van uit ga dat ik voor mn scriptie zeker een 8 ga halen.

2. ik vermoed dat die 6 (verplicht vak) roet in het eten gooit, zou herkansen mogen? Kan ik dat nog aanvragen? Of telt een herkanst cijfer niet mee als je cum laude wilt afstuderen?
Zo, daar ben ik even twee keer achter elkaar. Ik had mijn onderzoeksvragen en -methodes en -analyses in een overzichtje gezet voor mn op-alle-slakken-zout-begeleider. Nu heeft hij een aantal op- en aanmerkingen, maar ook: "algemene opmerking: ziet er goed uit, is nu concreet geworden en kan een mooie scriptie worden!".

Joepie!!
Maryxz, dankjewel voor je positieve reactie! Ook jij bent erg goed bezig! Je cijfers klinken erg goed. Kun je de eisen niet op de website van jouw faculteit vinden? Het staat bij ons volgens mij in het examenreglement. Er staat me vaag iets bij dat je bij ons niet meer dan één 7 mag hebben. Ook mag je bij ons geen vakken hebben herkanst. Onder onze regels zou je dus niet meer cum laude kunnen afstuderen, maar misschien is het bij jullie anders?

Ik zou het gewoon bij de studentenbalie/studieadviseurs informeren. Niks van aantrekken toch?

Ik ben net thuisgekomen. Ben erg moe. Eigenlijk heb ik geen zin om nog wat te doen vanavond. Ik denk dan ook dat ik nu lekker eten ga koken en dan met mijn volgende onderdeel wat ik nog moet aanpassen, op de bank ga zitten. Dan kan ik daar de komende dagen mee bezig.
Het onderwijs- en examenreglement. Dat ik dat zelf niet had bedacht Ik moet gemiddeld een 8 of hoger hebben, een 8 of hoger voor mn scriptie en geen cijfer onder de 7. Er staat niks over herkansingen. Dat ga ik toch eens navragen dan. (Zeker ook omdat die 6 uit de periode waarin mn vader was overleden is, waardoor ik ook gewoon heel weinig aandacht aan die opdracht had besteed)

Lasagne, heb je gisteren lekker op de bank gewerkt? En staat er wel een fijne vakantie gepland om even goed bij te komen na je afstuderen? Je buffelt nu echt zo hard, ik vind dat je dat nu al hebt verdiend!! (<<er zit een reep chocola in, een badschuimpje en een cd met tingeltangelrelaxmuziek. Leuk he )

Vandaag in een vergadering is weer een heleboel omgegooid omdat een van de 'partnerbedrijven' ergens issues van ging maken. Arrrrg ik word er soms niet goed van! Het is dat dit onderzoek echt superduperinteressant is, en ook maatschappelijk heel relevant, maar ik krijg me er een partij jeuk van al dat gedoe eromheen af en toe!

(zo, stoom is eraf. Nu doe ik weer chill hoor)
Maryxz, heb je al in jullie examenreglement gekeken? Ik ben wel benieuwd of het nog kan! En ben je er nog uitgekomen met de partnerbedrijven? Ik kan me voorstellen dat je er gek van wordt als alles wordt omgegooid!

Dankjewel voor je cadeautje. Vooral de chocola ging er goed in!! :-)

De afgelopen dagen lag mijn internet eruit. Het had in ieder geval als voordeel dat internet me niet kon afleiden :-) , maar daardoor kon ik hier ook even niet schrijven.

Ik ga nu weer aan de slag. Vanavond wil ik weer iets af hebben. Het zou moeten kunnen in één middag, heb ik bedacht. Maar dan moet ik niet afleiding gaan zoeken. Hooguit even sporten om alles in mijn hoofd te ordenen. Ik ga aan de slag!
Wat fijn om even van je te horen. Ik was al bang dat alle afstudeerders toch zomaar op vakantie waren en ik de hele zomer in mn eentje zou achterblijven ;)

Ik heb het OER gecheckt, staat niks over herkansingen in, dus docent van dat vak gemaild: ik krijg een vervangende opdracht (was een thuistentamen/opdracht) en dat cijfer telt dan mee! Omdat hij straks op vakantie is en ik daarna op onderzoeksreis gaat dat pas in september gebeuren, dus ik kan me er zelfs nog ruim op voorbereiden.

Gister ben ik eindelijk weer eens op stap geweest, zojuist de kater eruit gesport en nu maar even voor mn bijbaantje aan het werk. Ik kan nu even niks doen (nou ja, weinig) door dat gehannes met dat bedrijf. Dinsdag afspraak met begeleider, donderdag daar en dan zien we wel weer verder...

Schiet jij al lekker op?
Aan de ene kant is het vervelend dat je nu even niks kunt doen, maar aan de andere kant geeft dat je ook even de tijd om op adem te komen en dingen te doen zoals lekker stappen, een kater hebben en lekker sporten. Spannend hoor, met je cijfer voor dat vak!

Ik zie op dit moment door de bomen het bos niet meer. Ik ben namelijk een hoofdstuk aan het aanpassen. Het bijgeschreven commentaar van mijn begeleider (voorzover ik zijn handschrift kan lezen) aan het verwerken. Er moet ook nog wat aan de structuur aangepast worden. Het is zo vervelend dat ik het elke keer terugkrijg, dan denk ik dat het klaar is, en dan heeft hij weer wat nieuws! De tekst is op zich wel goed, maar ik moet nog met de volgorde prutsen in een bepaalde paragraaf. Ik vind dat zo lastig! Er staan dan aanwijzingen bij, maar die brengen mij soms in de war. Ik ben het nu maar per paragraaf aan het bekijken om er toch nog maar wat overzicht in te krijgen. Het lijkt heel weinig, maar het kost me best veel tijd.
Aanpassen is ook hartstikke moeilijk! Dan heb je een paar mooie zinnen waar je zo tevreden over bent, en moet het anders! Grrr... Wel vermoeiend ook, dat het elke keer weer nog beter kan. Succes!
Het is me gister niet meer gelukt om het af te maken. Vanavond na het eten, en eeven uitgerust te hebben, ga ik weer bezig.

Wat ga ik een knalfeest geven als ik dit ooit achter de rug heb...
Wat niet lukt, lukt even niet he. Je werkt je drie slagen in de rondte, heb je gisteren de hele avond gefrustreerd boven je scriptie gehangen, of het geaccepteerd en ben je lekker met een kop thee gaan genieten op de bank (of iets anders leuks voor jezelf)? Dat knalfeest heb je wat mij betreft nu al verdiend!!
Nou om elf uur gisteravond bedacht ik me dat ik het niet meer voorelkaar zou krijgen en dat het verstandiger was om te gaan slapen. Toen ik dat besluit had genomen, heb ik me daar direct bij neergelegd. Vervolgens heb ik nog even in bed een tijdschrift doorgebladerd en toen gaan slapen. Ik heb dan ook wel zoiets dat gefrustreerd zijn geen zin heeft.

Maryxz, jij hebt morgen de afspraak met je begeleider. Weet je al een beetje welke kant het opgaat? Wat je kunt verwachten?
Ik stop ermee. Zojuist heb ik iets weggemaild. Daarna kwam ik erachter dat ik iets belangrijks ben vergeten aan te passen en nu voel ik me rot. Waarschijnlijk komt het heel dom over dat ik dat ben vergeten, want het is in de laatste bespreking wel aan de orde geweest. Ik denk dat het komt omdat ik 'op' ben. Ik kan niet meer. Ik krijg het bijna niet meer op papier terwijl de tijd dringt om het dit studiejaar nog af te krijgen. Op de een of andere manier bekruipt mij de angst dat ik het misschien niet red. Dat ik te dom ben of zo en dat ik zo'n stomme student ben die het gewoon niet kan: een scriptie schrijven. Pfffff. Ik ga proberen te slapen.
Lasagne! Kop op, komt echt goed. Nog even de schouders eronder en dan ben je voor je het doorhebt ineens klaar! Echt, dat moment komt!

Van mijn kant slecht nieuws: niet toegelaten tot de premaster..

Ik ben een hele tijd ziek geweest (inclusief 2x op de eerste hulp..) en heb daarbij een voorbereidende minor gevolgd die aangeeft dat ik het niveau aan kan. Nu wil mijn vriend een brief gaan schrijven (nou ja, ik stuur hem onder mijn naam uiteraard)..

Allemaal duimen dat er misschien toch nog een plekje is..
When in doubt, add glitter.
Ahh lasagne, het komt echt wel goed! Je kan het prima, maar niet als je hoofd helemaal moe is. Maar ja, ik kan wel makkelijk zeggen "doe even rustig aan", als jij die druk zo voelt (die er ook is) is dat natuurlijk een stuk moeilijker. Ik vind dat ook moeilijk...

Vanmorgen met mn begeleider gepraat, over de problemen die ontstaan als de 'partnerorganisatie' inderdaad doorzet met een bepaald punt. Ik was heel moeilijk aan het doen over hoe ik dan een bepaalde onderzoeksvraag moet onderzoeken, zegt hij ineens "ja zeg, als het niet kan dan kan het niet hoor, je doet al genoeg dus ga niet te veel moeite doen". Maar ik vind die vraag superrelevant dus ik wil toch een manier vinden, ga ik het donderdag bij die organisatie over hebben.

Swhite, wat klote zeg... ik hoop dat het allemaal nog gaat lukken!
Maryxz, tot wel fijn dat je begeleider zo reageert. Ik kan me voorstellen dat je wilt doorzetten om toch die onderzoeksvraag te onderzoeken, mar je weet nu in ieder geval dat je begeleider en geen groot probleem van maakt als het niet lukt. Dat geeft vast een beter gevoel. Ik hoop natuurlijk nog steeds voor je dat het alsnog lukt.

Swhite, wat naar allemaal zeg! Wie weet helpt die brief. Niet geschoten is altijd mis! Duimen....

Vanavond niks aan de scriptie gedaan. Even alles met rust laten. Ik heb er nu hoofdpijn van. Morgenavond maar even opnieuw naar alles kijken.
Hallo!!!!!

Hier nog iemand bezig met afstuderen! Ik kwam dit topic mee en zou graag mee willen schrijven want ik ben niet zo effectief en *het viva forum lezen lijkt altijd interesanter dan artikelen lezen*

Maar goed, lijkt me fijn om hier af en toe eventjes een beetje stoom af te blazen Ik zit verder wel gewoon op kantoor en probeer dagen te maken van 9-5 of van 10-6, dus wel gewoon 8uur proberen te werken, maar soms gaat het gewoon echt niet lekker. Dan zit ik een beetje voor me uit te staren, bedenken hoe ik het moet opschrijven, maar het gaat zo ontzettend langzaam!!!! Soms het is gewoon echt lastig... mijn voorstel is wel goedgekeurd!!!! (YES YES en daar was ik wel een onzeker over) alleen nu literatuurstudie *grrrrr* Heb wel een super interesant onderwerp maar ik krijg alleen maar meer vragen dan antwoorden!

Wel al een beetje geklaag, maar moest 't gewoon ff kwijt! Weet wel dat het er gewoon 'bijhoort'!

Jullie succes vandaag!

Welkom! Altijd fijn om frustraties te delen

Goed dat je voorstel is goedgekeurd, dan komt het vast allemaal in orde. Hoe ziet je planning eruit? Blijf je hier nog een tijdje rondhangen?

Ik zou vandaag bij het dwarsliggende partnerbedrijf langsgaan. Is weer verzet. Verdorie. Zo schiet het nooit op. En nog wel wat meer tegenslagen in het project, hier zit het even niet mee...
Hoi allemaal, ik zit te WOG-en dus dan kom ik hier ff kijken ;)

Lasagne, je bent echt niet dom! Je begeleider zal heus wel snappen dat je zo moe bent ervan.. En het gaat om de dingen die je wel hebt aangepast en hoe je dat hebt gedaan. Succes joh, het komt echt goed!

@ rest: heb niet alles gelezen (duurt te lang :P ) maar ik hoop dat alles goed gaat Swhite, hoop dat er wat geregeld kan worden, echt zuur dat de omstandigheden je zo tegenwerken!

Ik werk inmiddels fulltime op de uni, heb het super naar mijn zin en over twee weken hoor ik met wat geluk of er een promotieplek komt... Spannennnnd!
@mevrouwtjezonneschijn: welkom hier! Kom hier maar stoom afblazen hoor, dat doen we allemaal. Het is erg fijn om op dit topic je verhaal kwijt te kunnen bij andere forummers die in dezelfde situatie zitten. We helpen elkaar er wel doorheen! Ben je fulltime met je scriptie bezig? Of heb je nog een baan naast je scriptie? Wat is je (tijd)plan?

@ Maryxz: wat naar dat je afspraak is verzet! Ik kan me voorstellen dat je zonder die afspraak niet verder kunt. Weet je al wanneer je wel met de partnerbedrijven kunt spreken?

@Ranewen: wat leuk dat je even komt kijken! Het is erg rustig hier. Een goed teken blijkbaar voor de mensen die klaar zijn, maar helaas ben ik nog niet klaar. Ik krijg steeds feedback, terwijl mijn plan toch echt was om voor 1 september af te studeren.

Vanaf dit weekend wil ik weer knallen. Toch nog hard mijn best doen om de deadline te halen. Morgenavond even langs mijn ouders. Die zie ik ook bijna niet meer sinds ik zo fanatiek met de scriptie bezig ben. Ze gaan zaterdag op vakantie, dus heb ik beloofd om na mijn werk naar hun toe te gaan, daar te slapen en dan zaterdag weer hard te gaan beginnen.
Ik zit in een andere tijdzone Dus hier begint de dag net!!!!! (Terwijl de mensen in NL zich nog een keertje lekker omdraaien ofzo) Ondanks veel op 't forum rondhangen en een lange lunchpauze heb ik gister toch nog wel een effectieve dag gehad, heb bijna 4pagina's aan tekst ontwikkeld :D Moet het alleen nog wel mooi wetenschappelijk en in goed engels opschrijven... maar eerst maar goed uitzoeken nu voldoende info is voor dit stukje Vandaag alles nog eens goed doorlezen en dan dan wil ik dit stukje wel graag afhebben! Dat is mijn doel voor vandaag!

@lasagne: Mijn doel ik om eind november klaar te zijn met het onderzoek en eindrapportage. Daarna moet ik nog wel een artikel schrijven (voor het bedrijf) maar dat doe ik denk ik weer terug in NL. Dan kan ik er ook hulp bij krijgen vanuit de uni. Het is de bedoeling dat ik full-time er mee bezig ben en ik heb mijn eigen kantoorplekje. Het werkt wel motiverent dat ik veel andere mensen om me heen ook zie werken :D Jammer dat je nu steeds dingen moet verbeteren! Maar door feedback wordt het eindresultaat wel een stuk beter!

Voor mijn voorstel was het voor mijn directe begeleider ook nooit genoeg.. en moest ik het elke keer weer veranderen. Uiteindelijk is het wel een stuk beter geworden en de begeleiders vanuit de uni hebben het nu in een keer goedgekeurd :D

@Maryxz: Echt vervelend dat je opdrachtgevers zo slecht op een lijn zitten... Hoop voor je dat het snel beter wordt!

@Ranewen: Spannend dat je bijna een promotieplek hebt! Hoe gaat het btw in zijn werk als je die richting op wilt?

Succes!
Oh mzonneschijn (Ik kort het maar wat af ) wat gaaf, je zit blijkbaar aan de andere kant van de wereld je scriptie te schrijven. Is het een regio met mooi weer? Kun je er lekker buiten aan werken op een laptop? *Ben jaloers*

Je bent in de beginfase dus. Dat is ook erg lastig, want dan moet je de boel goed opzetten. Als dat goed is gebeurd, dan schrijf je het vrij vlot, is mijn ervaring. Heb je het stuk wat je wilde afmaken afgekregen?

Ik ben weer thuis. Lekker bij mijn ouders geweest, hun uitgezwaaid en weer teruggereden naar mijn huis. Nu nog even boodschappen doen en dan weer aan de slag. Ik heb besloten nog een heel deel bij een hoofdstuk te schrijven. Ik moet nog even bedenken of ik het als aparte paragraven ga doen of als een nieuw hoofdstuk. Ik heb namelijk te weinig pagina's, dus er moet nog wat bij. Mijn begeleider is op vakantie en dat duurt ook nog wel even, dus bedenk ik zelf wel iets. Er staat mij dus nog wel genoeg te doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven