Werk & Studie alle pijlers

Wanneer ben je een team?

15-01-2023 17:38 45 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij zijn een team: overeenkomsten zijn de functienaam, maken gebruik van zelfde applicaties en verder geeft iedereen invulling aan zijn eigen functie. We weten globaal wat de ander doet maar meer ook niet.

Ben je dan een team of niet? Ik heb in meer teams gewerkt en daar hadden we allemaal hetzelfde doel en deden we hetzelfde werk.

In mijn ogen zijn we u geen team. Het zijn allemaal leuke mensen en kunnen we het goed met elkaar vinden maar niet meer dan dat. Ons doel is hetzelfde maar we voeren het niet hetzelfde uit.

Wat maakt een team een team....
Stormke81 schreef:
15-01-2023 19:00
Van los zand naar zelfstandig werkend team.
Jullie werken nu allemaal solo in een "team" en kunnen elkaar niet vervangen. Wat gaat er dan veranderen als je een zelfstandig werkend team bent? Want dat zijn jullie toch al?
wolkie schreef:
15-01-2023 19:07
Jullie werken nu allemaal solo in een "team" en kunnen elkaar niet vervangen. Wat gaat er dan veranderen als je een zelfstandig werkend team bent? Want dat zijn jullie toch al?
We zijn ook heel zelfstandig maar ze willen dat we ons een team voelen. Dat woord team is blijkbaar iets magisch bij ons.
Stormke81 schreef:
15-01-2023 18:59
Nee...dat is onze opdracht. Maar ik vind dat moeilijk omdat ik het woord team niet passend vind. Maar goed...misschien is dat wel het probleem.

Begeleiding is er niet echt.

Maar er moet toch een aanleiding zijn? Zijn er problemen? Hoe zouden jullie willen werken? Wat zijn de verwachtingen van werkgever? Zijn er gesprekken geweest? Wat is daaruit gekomen?
Stormke81 schreef:
15-01-2023 18:59
Nee...dat is onze opdracht. Maar ik vind dat moeilijk omdat ik het woord team niet passend vind. Maar goed...misschien is dat wel het probleem.

Begeleiding is er niet echt.
Klinkt alsof je je hakken in dat losse zand aan het zetten bent, dus dan ben je al lekker op weg toch?

Maar zonder dollen, in mijn ervaring kunnen teams op vele manieren aan gezamenlijke doelen werken, en daarvoor hoef je niet eens aan hetzelfde te werken. Bij matrix organisaties voelen mensen zich ook vaak op twee plekken thuis.
amby schreef:
15-01-2023 19:19
Klinkt alsof je je hakken in dat losse zand aan het zetten bent, dus dan ben je al lekker op weg toch
Ik ben niet de enige he....binnen ons team van 10 zijn er 6 met hetzelfde gevoel. De overigen gaan dit jaar of volgend jaar met pensioen en die hebben de houding. Lekker laten praten, we gaan toch weg.
Ons (sub-) team bestaat uit 12 mensen die allemaal zelfstandig hetzelfde doen op verschillende functieniveaus (en complexiteit). Een van ons verdeelt het werk en moet het werk van de andere 11 op kwaliteit controleren, maar hij staat formeel niet boven ons. Ik ervaar wel echt een teamgevoel, we helpen elkaar en wisselen kennis uit.
Tja, wat ieder een team noemt zal verschillend zijn. Ik vind dat je van een team kan spreken als o.a. klanten jou of een van je collega's je weten te vinden en uiteindelijk de juiste vraag bij juiste persoon terecht komt. Dan maakt het niet eens uit of je collega werkzaamheden x doet en jij y.
Stokbroodje schreef:
15-01-2023 19:33
Tja, wat ieder een team noemt zal verschillend zijn. Ik vind dat je van een team kan spreken als o.a. klanten jou of een van je collega's je weten te vinden en uiteindelijk de juiste vraag bij juiste persoon terecht komt. Dan maakt het niet eens uit of je collega werkzaamheden x doet en jij y.
Als je het zo bekijkt is het wel een mooie. Nu ik jullie zo lees denk ik dat ik uit de weerstand moet
Waarom heb je zoveel weerstand dan? Is dat puur gebaseerd op het feit dat het niet aan jouw plaatje van een team voldoet? Mag je je teamleden niet? Zijn jullie weggerukt uit andere teams?
Stormke81 schreef:
15-01-2023 19:12
We zijn ook heel zelfstandig maar ze willen dat we ons een team voelen. Dat woord team is blijkbaar iets magisch bij ons.
Nou dan noemen jullie je vanaf nu een team en zeggen jullie het zo te voelen. Opgelost!
Voor mij is een team een groep mensen die of gezamenlijk aan hetzelfde doel werken vanuit verschillende vaardigheden (bv. bij voetbal) of juist een groep mensen die dezelfde functie hebben (bv. callcentermedewerkers).

Maar ik zou gewoon in gesprek gaan met degene die verwacht dat jullie meer zelfsturend worden (Teamleider? Directeur?) en het gesprek aangaan over wat er nu precies de verwachting is en gebaseerd op wat.
Ik ben wel onderdeel van een team, maar als ik eerlijk ben interesseer ik me niet echt veel in waar anderen allemaal precies mee bezig zijn (maar dat is mijn karakter, ik heb dat met alles). Ik houd al helemaal niet van overleg, dus ik let dan ook niet echt op ofzo. Maar maakt niet uit, ik voel het wel als team. Ik weet waarvoor ik bij wie terecht kan en zij weten dat van mij.

Van buiten ons team ziet men ons blijkbaar ook als team, want ik krijg regelmatig verzoeken voor dingen die niet bij mij liggen, omdat men de nuances van werkzaamheden binnen ons team niet goed kent. Voor de buitenstaander doen we allemaal ongeveer hetzelfde. Maakt niet uit, dan leg ik het bij de juiste mensen neer.
anoniem_64099e414652c wijzigde dit bericht op 15-01-2023 20:44
3.71% gewijzigd
Stormke81 schreef:
15-01-2023 19:12
Als ze dat woord "team" zo belangrijk vinden zou ik zo stilaan ook een team-building gaan eisen.

Liefst een heel dure :-).
Eerst één of andere activiteit en dan gaan eten in de Librije bijvoorbeeld.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Wissewis schreef:
15-01-2023 20:41
Als ze dat woord "team" zo belangrijk vinden zou ik zo stilaan ook een team-building gaan eisen.

Liefst een heel dure :-).
Eerst één of andere activiteit en dan gaan eten in de Librije bijvoorbeeld.
Oh, verschrikkelijk... team building. Dat eten in de Librije lijkt me dan nog wel een hele beleving.

Mijn teamleden zitten allemaal in het buitenland. Met sommigen werk ik al jaren (af en toe of regelmatig) samen maar we hebben elkaar nog nooit in levende lijve ontmoet.
Ik wil gewoon lekker werken, niet teveel zeuren over teams en geen problemen creëren die er niet zijn. Ik denk gewoon praktisch. Je doet je werk, zoekt hulp als het nodig is en help als het nodig is. Het hele visie gebeuren over teamontwikkeling ed past niet zo bij mij.
Maar zoals gezegd sta ik hier niet alleen in maar als ik het zo lees zijn er meerdere soorten teams.
Stormke81 schreef:
15-01-2023 21:41
Ik wil gewoon lekker werken, niet teveel zeuren over teams en geen problemen creëren die er niet zijn. Ik denk gewoon praktisch. Je doet je werk, zoekt hulp als het nodig is en help als het nodig is. Het hele visie gebeuren over teamontwikkeling ed past niet zo bij mij.
Maar zoals gezegd sta ik hier niet alleen in maar als ik het zo lees zijn er meerdere soorten teams.
Bedenk op welke manier jullie elkaar kunnen helpen/versterken/inspireren. Bijvoorbeeld:
- klankbord bij complexe opdrachten
- tweede lezer bij oplevering van producten
- maandelijkse kennissessies over jullie vakgebied
- gezamenlijk naar seminars
- uitwisselen van vakliteratuur
- af en toe gezamenlijk lunchen
- eenzelfde werkwijze voor onderdelen van jullie werk waar dat handig voor is
- een gezamenlijk profilering van jullie ‘team’ (of vakdiscipline) in de organisatie. Weet men jullie te vinden? En weet men wat ze van jullie mogen verwachten?

Waarschijnlijk doen jullie heel veel van bovenstaande al automatisch en zo niet is het goed om daar eens en keer het gesprek over te hebben en te kijken aan welke 2/3 punten jullie die jaar willen werken.

Lijkt me een hele praktische aanpak. Ik denk dat je het nu groter en ingewikkelder maakt dan nodig.
Dubbel gepost
Ik hoorde de definitie 'een team is een groep mensen met een gezamelijk doel' en ik heb nog geen betere gehoord.

Het is absoluut niet 'een aantal mensen met dezelfde functiebeschrijving'.

Als je moeite hebt om je gezamelijke doel te omschrijven ben je misschien geen team. En dat kun je tegen het management ook zeggen. Wij zijn geen team, jullie kunnen ons niet aanspreken als team - we zijn een groep individuen waarbij het voor jullie handig is om ze gezamelijk aan te spreken.
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.
Stormke81 schreef:
15-01-2023 21:41

Maar dit is wel onderdeel van een team en teamontwikkeling. Hoe weet je bij wie je terecht kan? Hoe weet je dat iemand hulp nodig heeft? Hoe weet je of iemand wel hulp vraagt? Kunnen jullie elkaar vaker of op een andere manier helpen? Kennen jullie elkaars talenten? Je zegt dat teamontwikkeling niet bij je past, maar waarschijnlijk doe je het al ;-D
Ik zit in een vakteam, dezelfde discipline maar iedereen werkt vrij zelfstandig en we praten elkaar bij over ontwikkelingen.

Daarnaast in een team waarbij iedereen een andere functie heeft maar we allemaal hetzelfde doel dienen. En al die disciplines samen bewerkstelligen dat en ieder vliegt in vanuit zijn/haar expertise
Schuin spaan en Zee gras planten potjes

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven