Gesprekken in groepsverband
donderdag 19 januari 2023 om 12:31
In mijn privé leven heb ik fijne gesprekken met vrienden en familie. Maar op werk vind ik dit lastig. Voornamelijk in grote groepen, zoals met uitjes of tijdens de lunch. Ik heb het gevoel dat anderen zich makkelijk in gesprekken mengen, en dat er om mij heen dan gesprekken op gang komen.
Ik vroeg me af of anderen dit herkennen en misschien een manier hebben gevonden om hiermee om te gaan. Ben benieuwd!
Ik vroeg me af of anderen dit herkennen en misschien een manier hebben gevonden om hiermee om te gaan. Ben benieuwd!
donderdag 19 januari 2023 om 13:26

donderdag 19 januari 2023 om 16:58
Ja, zeer herkenbaar. Mijn probleem is dat ik al hele scenario's in mijn hoofd bedenk waarin ik als een kluns of vreemdeling tussem al die mensen zit.
Of dat ik geen zin heb om gezellig te doen.
Ben er al eens op aangesproken. 'Hey, waarom kom je niet mee is hartstikke gezellig'. Uh nee ik vind het alle behalve gezellig.
Of dat ik geen zin heb om gezellig te doen.
Ben er al eens op aangesproken. 'Hey, waarom kom je niet mee is hartstikke gezellig'. Uh nee ik vind het alle behalve gezellig.
donderdag 19 januari 2023 om 18:20
Heel normaal hoor, de helft van de mensen heeft hier last van al zal een deel zich gedwongen voelen om toch 'gezellig' mee te kletsen met de groep. Ik doe dat niet en zoek de kleine groepjes op binnen het gezelschap voor een één op één of maximaal één op twee gesprek.
Probeer het niet als een probleem te zien. Tenzij er echt geen woord uit je mond komt zal niemand jou als een probleemgeval zien. Waarschijnlijk in tegendeel!
https://www.ted.com/talks/susan_cain_th ... introverts
Probeer het niet als een probleem te zien. Tenzij er echt geen woord uit je mond komt zal niemand jou als een probleemgeval zien. Waarschijnlijk in tegendeel!
https://www.ted.com/talks/susan_cain_th ... introverts
vrijdag 20 januari 2023 om 13:53
Ik ben best sociaal (vind ik zelf), maar hou ook niet zo van dit soort gesprekken in groepen (vooral met collega's of mensen die je niet zo snel ziet). Het gaat dan vaak over oppervlakkige dingen, waar ik dan gewoon niet zo veel uit haal. De vraag is of je zulke gesprekken leuk vindt en zo niet, waarom je het een probleem vindt om niet mee te praten.
vrijdag 20 januari 2023 om 15:58
Ik heb dat juist andersom, dus dan weten we bij deze dat het heel normaal is om al die verschillen te hebben. Werkgerelateerd kom ik makkelijker 'tot bloei' als ik aansluiting heb met een groepje, want dan voelt het alsof het gesprek niet alleen van mijn input afhankelijk is. Ik hoef dan alleen maar iets te roepen op het moment dat ik denk dat ik iets zinnigs zeg. In 1 op 1 gesprekken voel ik me juist minder zeker, want dan heb ik niemand om me achter te verschuilen.
Ik probeer me te beseffen dat we allemaal waarschijnlijk onze ongemakkelijke en onzekere situaties hebben en dat we allemaal ook gewoon maar wat doen.
Ik probeer me te beseffen dat we allemaal waarschijnlijk onze ongemakkelijke en onzekere situaties hebben en dat we allemaal ook gewoon maar wat doen.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in