Werk & Studie alle pijlers

Vraag over bijdrage PV en cadeau zwangere collega

26-01-2023 14:43 37 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
2 Onderwerpen die totaal niets met elkaar te maken hebben, maar om er nou 2 topics voor op te starten leek mij nou ook weer niet nodig.

1e vraag is, wat betalen jullie per maand aan eigen bijdrage aan de Personeelsvereniging. Wij betalen al 100 jaar € 5,- per maand en werkgever verdubbelt, maar het zet niet echt zoden aan de dijk. Vandaar dat ik mij afvroeg of we niet eens wat meer moeten gaan bijdragen en wat een beetje een normaal bedrag wordt gevonden?

Andere vraag is: geven jullie vanuit het bedrijf een collega die aankondigt zwanger te zijn (of vader te worden) al een cadeau? Ik kreeg die vraag vandaag, en mijn eerste ingeving was om te zeggen: nee. (wij geven iets bij verlof en na de geboorte) Maar die nee komt ook voort omdat ik er persoonlijk geen voorstander van ben. Hou ook niet van babyshowers, (deovolente enzo) Maar dacht, als ik toch een topic open, gooi ik deze er ook even in. Hoe is dat bij jullie geregeld?
1) Wij hebben geen PV, werkgever betaalt alles (attenties pasen/sinterklaas, zomergeschenk, kerstpakket, kerstdiner + overnachting, attentie moeder-/vaderdag, jubilea etc.) Met de mate waarin het bij ons gebeurt heb ik nog nooit ergens mee gemaakt.

2) Bij ons wordt er een cadeau geregeld zodra de baby geboren is/er getrakteerd wordt voor de geboorte van de baby. Niet bij aankondiging al.
Personeelsvereniging: 0

Collega: vanuit het bedrijf alleen bij geboorte, namens afdeling verschilt per collega.
Hoe bedoel je, het zet geen zoden aan de dijk?
Wij betalen 2,50. En daar wordt een cadeau bij verhuizing, geboorte en trouwen van gegeven. Geen cadeau bij zwangerschap.
0 en alleen bij geboorte dacht ik.
Pelle schreef:
26-01-2023 14:47
Hoe bedoel je, het zet geen zoden aan de dijk?
Wij betalen 2,50. En daar wordt een cadeau bij verhuizing, geboorte en trouwen van gegeven. Geen cadeau bij zwangerschap.
Om een leuk feestje van te geven, met eten erbij.
Meauve01 schreef:
26-01-2023 14:46
1) Wij hebben geen PV, werkgever betaalt alles (attenties pasen/sinterklaas, zomergeschenk, kerstpakket, kerstdiner + overnachting, attentie moeder-/vaderdag, jubilea etc.) Met de mate waarin het bij ons gebeurt heb ik nog nooit ergens mee gemaakt.

2) Bij ons wordt er een cadeau geregeld zodra de baby geboren is/er getrakteerd wordt voor de geboorte van de baby. Niet bij aankondiging al.
Dus collega’s geven elkaar onderling niks? Of wordt er met de pet rondgegaan?

Wij krijgen de dingen die je bij punt 1 noemt (behalve vader/Moederdag) ook van werkgever.

Maar bij geboorte krijgt medewerker en een cadeau van werkgever en een cadeau namens de collega’s (uit personeelspot).
Star⁴ schreef:
26-01-2023 14:46
Personeelsvereniging: 0

Collega: vanuit het bedrijf alleen bij geboorte, namens afdeling verschilt per collega.
Ik heb ook tegen collega die het aan mij vroeg voorgesteld om dit gewoon met het team op te pakken. Wij pakken vanuit het bedrijf wel uit met verlof en geboorte, maar hij keek mij aan alsof ik een grote knieperd was :-D
Baudolino schreef:
26-01-2023 14:51
Om een leuk feestje van te geven, met eten erbij.
Bij ons hoeven er feestjes van gegeven te worden.
Pelle schreef:
26-01-2023 14:53
Bij ons hoeven er feestjes van gegeven te worden.
Bij ons is het meer een personeelspot bedenk ik me net. Geen pv.
Baudolino schreef:
26-01-2023 14:53
Ik heb ook tegen collega die het aan mij vroeg voorgesteld om dit gewoon met het team op te pakken. Wij pakken vanuit het bedrijf wel uit met verlof en geboorte, maar hij keek mij aan alsof ik een grote knieperd was :-D
Ja echt hoor, koop een rompertje en een paar sokjes namens het team ofzo. Ik vind vooraf namens bedrijf onzin.
Wij hebben een personeelspot waar we 3,50 per maand voor betalen. Daarnaast regels over bedrag kado voor verjaardag, trouwen, geboorte, afscheid en jubileum uit deze pot.

Verder doen we soms nog iets kleins met een paar mensen voor collega’s waar je echt een band mee hebt (bijvoorbeeld bij aankondiging zwangerschap of bij een nieuw huis) maar niet georganiseerd met de afdeling.
Pelle schreef:
26-01-2023 14:52
Dus collega’s geven elkaar onderling niks? Of wordt er met de pet rondgegaan?

Wij krijgen de dingen die je bij punt 1 noemt (behalve vader/Moederdag) ook van werkgever.

Maar bij geboorte krijgt medewerker en een cadeau van werkgever en een cadeau namens de collega’s (uit personeelspot).
Nee, eigenlijk alle momenten krijgen we al iets van werkgever. Een jarige krijgt een cadeaubon, dus dan kopen we niet onderling nog iets erbij. Het zijn namelijk echt al hele fikse cadeaus.

Toevoeging: we zijn maar met z'n negenen, dat scheelt misschien ook. We hebben geen aparte afdelingen etc. maar werken gewoon met z'n allen in één ruimte.
Geen personeelspot. Er wordt niet echt aan verjaardagen gedaan. Andere dingen doet de werkgever ook redelijk ruimhartig.
Wie op kraamvisite gaat die neemt zelf iets mee. En ik heb echt nog nooit meegemaakt dat iemand een cadeau kreeg van het werk, alleen bij bekendmaking van een zwangerschap.
Hier geen PV, werkgever betaald veel; we krijgen een hele leuke podiumcadeaukaart voor onze verjaardag, een superfijn kerstpakket, geregeld wat extra's ( zomergeschenk, paas-en sinterklaasattenties, 3 leuke bedrijfsuitjes en een familyday met alles erop en eraan) en wanneer een baby wordt geboren , wordt een cadeau geregeld door de werkgever. Bij aanvang zwangerschapsverlof is er een mand met kleinigheden, waar iedereen 1 of 2 euro voor inlegt.
chantilly21_2 wijzigde dit bericht op 26-01-2023 17:02
7.82% gewijzigd
Wij betalen maar 2 euro. Dit bedrag is bedoeld voor cadeautjes. De bedragen per gelegenheid staan vast.
Wij doen vanuit de personeelspot een cadeau bij zwangerschap en bevalling.
Bij verlof maken we altijd een mand waarin alle collega's een kaartje of klein cadeautje doen vanuit zichzelf.
Personeelsfeesten worden door het bedrijf betaald. Hiervoor krijgt de pv budget.
Wil je met je eigen team een etentje organiseren dan betaalt het bedrijf max 2x per jaar de drankjes, de kosten van het eten zijn voor jezelf.
Cadeau bij aankondiging zwangerschap? Enorme flauwekul en ook een erg slecht idee.
Niet alle zwangerschappen lopen helemaal goed af.

Wacht nou lekker tot de geboorte, dat is een hele grote dag, een aankondiging van iets is niks.
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.
een paar euro per maand, zou ik op moeten zoeken
en daar betalen ze een feestje/uitje van en een borrel aan eind van het jaar

de rest betaalt het bedrijf kadootjes (voor alles werkelijk) groot feest, etentjes, teambuilding etcetc

en als een team naast het kado vanuit HR iets voor een baby wil kopen, dan kan dat
Wij hebben geen personeelsvereniging en ik vind ook: cadeau bij geboorte (huwelijk, werkjubileum, diploma) etc, niet bij de aankondiging.
PV: 5,- per maand waar met name een over-the-top kerstfeest van wordt gegeven op een bijzondere locatie, vaak midden in een stad. Waar iets van 40% van het personeel heen gaat, want mensen wonen het en der in NL (denk aan soort vertegenwoordigers) en reis- en parkeerkosten worden niet vergoed; Dat kan dan nog best oplopen. Ook is het vaak een themafeest en wordt er verwacht dat je ‘passende kleding’ draagt.

Aan een groot deel dus niet besteed. Er is wel eens gevraagd om het ene jaar een feest te doen en het andere jaar een bon/kerstpakket (want krijgen we niet), maar dat werd niet gedaan.

Cadeaus: als iemand zwanger is/vader wordt, krijgt die felicitaties, meer niet. Voor de bevalling komt uit het bedrijf een (standaard) cadeau, en wordt er een ‘zie maar wat je wil bijdragen’ tikkie naar de directe collega’s gestuurd, iemand die dat leuk vindt koopt dan een cadeau.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
1) heb nog nooit ergens gewerkt waar ik iets bij een personeelsvereniging in moest leggen voor dat soort dingen.

2) geen idee wat er vanuit de organisatie wordt gegeven. Op eigen initiatief wisselt het budget flink. Iedereen doet maar wat.
Wij hebben een lief en leed pot met het team. Daar worden kaartjes en bloemen enzo bij trouwen en overlijden enzo uit betaald. Feesten oid worden door werkgever bekostigd.

Met zwangerschapsaankoniging doen we geen kado. Met geboorte vanuit werkgever een kafo. En met collega’s doen we een kraammand als de vrouw met verlof gaat (en sinds kort doen we dit ook voor de man maar dan als kind is geboren, gelijkheid enzo). Dat is op eigen kosten (klein kado per medewerker).
Bij geboorte vanuit het bedrijf, als iemand met verlof gaat kopen we een mand en kan/mag iedereen die zin heeft daar wat in doen.
2.50 per maand, en iets bij aankondiging baby vind ik dikke onzin.

Ik ging zeker niet meer dan 5.00 betalen, dus ik zou dat niet zomaar doorvoeren, TO. Peil dan eerst wat de mensen willen.
Heb heus weleens sokjes of een boekje gegeven bij iemand die aankondigt zwanger te zijn. Maar dat is iets persoonlijks bij iemand die waar je wat closer mee omgaat. Niet iets vanuit werk.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven