Helemaal iets anders gaan doen?

zondag 22 januari 2023 om 19:54
Soms droom ik ervan om heel ander werk te gaan doen. Ik ben redelijk jong begonnen met docent zijn en mag er rekening mee houden ongeveer 46 jaar les te geven. Dat benauwt me soms. Ik begrijp dat het gras niet groener is aan de overkant, maar ik vind het soms een zware baan en corona-achterstanden, concurrentie tussen scholen en onderwijsvernieuwingen maken het niet makkelijker.
Maar ik heb geen idee wat ik kan. Ik heb weleens gesolliciteerd bij gemeentes, maar ik word niet uitgenodigd omdat ik geen bestuurlijke ervaring heb (of een prutbrief geschreven heb, want ik schrijf natuurlijk al heel lang geen sollicitatiebrieven meer). Wie zit er te wachten op iemand van rond de 40? Omscholen zonder baanperspectief lijkt me ook ingewikkeld, ik wil de financiële verantwoordelijkheid niet alleen bij mijn partner leggen.
Vraag: wie van jullie is op "latere" leeftijd heel iets anders gaan doen? Is je dat goed bevallen? Heb je nog tips?
Maar ik heb geen idee wat ik kan. Ik heb weleens gesolliciteerd bij gemeentes, maar ik word niet uitgenodigd omdat ik geen bestuurlijke ervaring heb (of een prutbrief geschreven heb, want ik schrijf natuurlijk al heel lang geen sollicitatiebrieven meer). Wie zit er te wachten op iemand van rond de 40? Omscholen zonder baanperspectief lijkt me ook ingewikkeld, ik wil de financiële verantwoordelijkheid niet alleen bij mijn partner leggen.
Vraag: wie van jullie is op "latere" leeftijd heel iets anders gaan doen? Is je dat goed bevallen? Heb je nog tips?
dinsdag 24 januari 2023 om 15:32
Grappig, net als Surebaby dacht ik gelijk aan schrijven voor jou. Ik moet beroepsmatig vaak schrijvers beoordelen en aannemen dus ik denk er wel een beetje kijk op te hebben en ik vind jou met kop en schouders een van de betere, originelere en grappige schrijvers van dit forum.
Je woonomgeving is wat dat betreft alleen een enorm nadeel denk ik, maar misschien is dat een vooroordeel van mij.
Maar als ik jou was zou ik mezelf eens gaan oriënteren op redactie, content, tekstschrijven, webredactie, eventueel schrijven voor de overheid, dat soort dingen. Ik denk dat je daar zomaar eens talent voor zou kunnen hebben en je onderwijsachtergrond is daarin denk ik ook een pre.
Je woonomgeving is wat dat betreft alleen een enorm nadeel denk ik, maar misschien is dat een vooroordeel van mij.
Maar als ik jou was zou ik mezelf eens gaan oriënteren op redactie, content, tekstschrijven, webredactie, eventueel schrijven voor de overheid, dat soort dingen. Ik denk dat je daar zomaar eens talent voor zou kunnen hebben en je onderwijsachtergrond is daarin denk ik ook een pre.
Am Yisrael Chai!
dinsdag 24 januari 2023 om 16:35

woensdag 25 januari 2023 om 21:41
Bedankt voor de complimenten, maar daar was het me natuurlijk niet om te doen. Wel fijn, want ik ben tamelijk onzeker. Dat zal ook een van de redenen zijn waarom ik in deze baan blijf hangen (al is de omgang met kinderen nog steeds elke dag echt geweldig, het ligt niet aan kinderen). Ik moet er echt goed over nadenken. Pfff.
donderdag 26 januari 2023 om 09:18
Ik zit ook al 15 jaar bij hetzelfde bedrijf, en het speelt bij mij ook heel vaak door mijn hoofd, zal ik wat anders gaan doen? Lastig om een knoop hierover door te hakken hè? Wat mij tegenhoudt is de enorme vrijheid die ik in mijn baan heb. Ik werk voor een MKB bedrijf en doe HR en Office zaken en zit daarnaast ook in het MT. Ik kan alles volledig zelf bepalen, hoe laat ik begin, hoe laat ik stop, of
ik thuis werk of op kantoor, wanneer ik vrij wil, wanneer ik wat oppak. Volledige vrijheid en zelfstandigheid. Plus een prima loon. Maar ik word af en toe gestoord van de zinloosheid van de dingen waar ik mee bezig ben. Het oeverloze gelul, het uitweiden over zaken waar we al 12 keer over uitgeweid hebben, en het in kringetjes blijven rondraaien zonder dat er echt beslissingen worden genomen. Ik zag laatst een leuke vacature staan wat echt bij mij zou passen, maar dat waren veel minder uren dan ik nu werk plus ook heel veel minder salaris. Maar goed. een vriendin van mij die een beetje in hetzelfde schuitje zat heeft de knoop wel doorgehakt, na een dienstverband van 20 jaar! Ze heeft zelfs ontslag genomen zonder dat ze al wat anders had. Haar redenatie was: ik rol vanzelf wel ergens in, en ik wil alles wel aanpakken, maar ik moet nu weg hier anders komt het er niet meer van. Zij is al vrij snel ergens terecht gekomen waar ze weer energie krijgt van wat ze doet. Wel is ze er € 500 netto op achteruitgegaan en dat hakt er wel in geeft ze aan, maar is goed te doen.
Kortom, ik begrijp je dilemma!
ik thuis werk of op kantoor, wanneer ik vrij wil, wanneer ik wat oppak. Volledige vrijheid en zelfstandigheid. Plus een prima loon. Maar ik word af en toe gestoord van de zinloosheid van de dingen waar ik mee bezig ben. Het oeverloze gelul, het uitweiden over zaken waar we al 12 keer over uitgeweid hebben, en het in kringetjes blijven rondraaien zonder dat er echt beslissingen worden genomen. Ik zag laatst een leuke vacature staan wat echt bij mij zou passen, maar dat waren veel minder uren dan ik nu werk plus ook heel veel minder salaris. Maar goed. een vriendin van mij die een beetje in hetzelfde schuitje zat heeft de knoop wel doorgehakt, na een dienstverband van 20 jaar! Ze heeft zelfs ontslag genomen zonder dat ze al wat anders had. Haar redenatie was: ik rol vanzelf wel ergens in, en ik wil alles wel aanpakken, maar ik moet nu weg hier anders komt het er niet meer van. Zij is al vrij snel ergens terecht gekomen waar ze weer energie krijgt van wat ze doet. Wel is ze er € 500 netto op achteruitgegaan en dat hakt er wel in geeft ze aan, maar is goed te doen.
Kortom, ik begrijp je dilemma!

donderdag 26 januari 2023 om 10:14
zondag 29 januari 2023 om 08:47
Leuk! Hier zit ik ook over te denken. Niet meer de verantwoordelijkheid voor een groep wel fijn bezig zijn met kinderen.
Maar in mijn omgeving is men niet zo happig op de functie ondersteuner.
Ze willen je liever betalen als onderwijs assistente. En dat vind ik dan weer zonde van mijn kennis na ruim 20 jaar. Want dan krijg ik de helft betaalt en moet ik alsnog voor de klas.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in