Wat doen jullie kinderen van 9 10 of 11?

01-02-2023 09:37 77 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi allemaal, naar aanleiding van het topic over kinderen van vier en spelen, heb ik ook een vraag.
Kind hier is 9 en zit in groep 7. Zijn vrienden zijn dus allemaal iets ouder dan hij. ( Hij heeft ook leeftijdsgenoten die vrienden zijn maar dat zijn kinderen van vrienden en die ziet hij niet zo vaak als zijn school vrienden. Daarmee doet hij vooral vaak druk ;))
Maar goed, de vraag. Mijn kind van 9 speelt niet echt meer... Hij heeft bergen Kapla, Playmobil en Lego ( vooral Lego). Maar het wordt allemaal niet meer aangeraakt. Wegdoen mag ook niet...
Wat mij opvalt is dat het echte spelen er een beetje af is... In groep zes zaten ze hier nog weleens met zijn allen op de grond te bouwen met Kapla en te spelen met de kleine plastic soldaatjes.
Nu willen ze vooral gamen, voor de tv hangen of op hun telefoon zitten klooien... Dit mag echter niet zo vaak en lang, want teveel scherm is niet goed voor je...
Spelen jullie kinderen van deze leeftijd nog met speelgoed? Zo ja, welk speelgoed? Is dit een normale leeftijd om het echte spelen een beetje achter je te laten?

Hier op zich wel ' activiteiten' zoals dingen maken, vogelhuisje, stop Motion filmpjes, tekenen, met de loop station, van die modelbouw pakketten in elkaar zetten ( veel klooien dus...) Ook gaan ze naar de film, de ijsbaan of het zwembad. ( De eerste twee doet onze zoon ook zonder volwassenen, zwembad moet er altijd nog een volwassene mee van hem)
Ook leest hij vrij veel maar wel altijd Donald Duck... Heel soms een echt boek...
Ik beweer nergens dat gamen niet nuttig zou kunnen zijn, Shala, ik zeg alleen dat je stelling dat gamen nuttiger is dan lezen mij wat te stellig is. Het hangt er maar net vanaf wat je leest en wat voor game je speelt.

En misschien dingen een beetje los proberen te zien van je eigen situatie met een kind dat geen interesse heeft in meer dan een uur gamen en jij die urenlang zonder wegkijken een boek las. Ik zie hier echt niemand die stelt dat ze wil dat haar kind die nu maximaal een uur games speelt in plaats daarvan uren gaat lezen, dus ik snap niet zo goed waarom je dat tegenover elkaar zet. Waar het over gaat is wat een 9/10/11jarige aan spel of activiteiten zou kunnen doen als je liever niet wil dat hij/zij de hele middag naar een scherm tuurt.
Tulpje22 schreef:
01-02-2023 16:57
Klopt, dit is dan ook mijn mening. Iedereen heeft hierin zn eigen regels. Mijn kinderen worden inderdaad nog redelijk 'braaf' gehouden wat gamen en telefoongebruik betreft. Kind van mn collega, 9 jaar, zit al volop op tiktok en insta enzo. Wij vinden dat niet nodig, telefoon vanaf brugklas vinden wij ook prima. Zolang je het niet hebt mis je het ook niet. En scheelt dat klasgenoten het ook niet hebben.
Onlangs ook een media-avond op de basisschool gehad. Sindsdien sta ik er nog wel meer achter niet teveel schermtijd te geven of te vroeg aan een telefoon te beginnen. Dus die 45min werkt hier nog prima, plus wat tv-tijd. Uiteraard zal dit meer worden naar mate ze ouder worden.
Hier gaat ze van school uit alleen naar huis en is ook regelmatig een paar uur alleen thuis. Dus die telefoon vind ik wel belangrijk, ze moet even appen als ze naar huis gaat vanaf de bso en als ze thuis is.
Ik vind de vergelijking boek/gamen wel een beetje flauwekul. Gamen en social media hebben een veel meer verslavende werking dan een boek. Ja er zijn vast mensen die uren konden lezen als kind maar ik betwijfel of dat in dezelfde aantallen geldt voor kinderen van nu die gamen of TikTok kijken.
Ik vind dat je zoon al veel dingen alleen doet. Zoals alleen bios etc. Maar komt denk ik ook doordat hij met oudere kinderen in de klas zit.

Het spelen is er wel af bij hem lijkt zo. Maar voetballen dan? Dat blijft toch leuk? Mijn zoon is 7.5 jaar en verslaafd aan voetballen. In de buurt met z'n vrienden. Straks in de zomer gaat het weer helemaal los :P

Maar bij jouw zoon, tja ik zou wel wat op zijn schermtijd letten. Verder lijkt het me lastig als je het gevoel hebt dat hij zich niet echt vermaakt naast het spelen met telefoon en gamen.
Oh heb verder gelezen, binnen activiteiten dus. Lastig ..
La_Galette schreef:
01-02-2023 21:42
Ik vind de vergelijking boek/gamen wel een beetje flauwekul. Gamen en social media hebben een veel meer verslavende werking dan een boek. Ja er zijn vast mensen die uren konden lezen als kind maar ik betwijfel of dat in dezelfde aantallen geldt voor kinderen van nu die gamen of TikTok kijken.
Eens.

En mijn kind mag redelijk veel gamen, heb er niets tegen. Maar de vergelijking gaat echt niet op, games zijn ook bewust verslavend gemaakt en dat soort snelle hap apps ook. Zit een half bedrijf aan te werken hoe ze de gebruikers kunnen 'vasthouden'.
Jaja.
Bovendien is leesvaardigheid zeer belangrijk voor onderwijs success. Voor elk vak moet je goed kunnen lezen (zelfs voor rekenen.) Regelmatig lezen is wat dat betreft dus alleen maar aan te moedigen.

Ik zeg niet dat gamen verkeerd is. Ik speel zelf ook graag bepaalde spellen; maar te veel gamen kan wel problematisch zijn. Gamen is veel verslavender dan lezen.
Euhmmm

Voetballen.. gamen (fortnite, minecraft, nintendoswitch sport, mario)... dingen slopen bijvoorbeeld pennen of oude speelgoed auto's (hij heeft een eigen gereedschapskistje).. klooien met slijm of foamklei.. stokken zoeken en snijden tot een speer oid met z'n kinderzakmes samen met zn vader.. nerfen, stoeien, muziek luisteren.. en ladingen Donald Ducks worden verslonden hier..
Dreuzel84 schreef:
01-02-2023 21:45
Ik vind dat je zoon al veel dingen alleen doet. Zoals alleen bios etc. Maar komt denk ik ook doordat hij met oudere kinderen in de klas zit.

Het spelen is er wel af bij hem lijkt zo. Maar voetballen dan? Dat blijft toch leuk? Mijn zoon is 7.5 jaar en verslaafd aan voetballen. In de buurt met z'n vrienden. Straks in de zomer gaat het weer helemaal los :P

Maar bij jouw zoon, tja ik zou wel wat op zijn schermtijd letten. Verder lijkt het me lastig als je het gevoel hebt dat hij zich niet echt vermaakt naast het spelen met telefoon en gamen.
Ik ben niet helemaal duidelijk, ik bedoel met het echte spelen dat spelen met Lego met ' en toen was ik die en jij zei dat... En toen gingen we..." en met van die geluiden erbij die ze dan zelf maken... Zoals het geluid van een scheurende auto of een machinegeweer nadoen ;)

Nu wordt er gebouwd in het beste geval... ( Ook spelen, gamen in ook spelen, maar ik bedoel die oervorm van ( binnen) spelen....
Dreuzel84 schreef:
01-02-2023 21:45
Ja dat en omdat deze activiteiten allemaal in een cirkel van 50 meter om ons huis te vinden zijn ...

Voor voetballen is hij niet te porren, dat zijn meestal alleen de kinderen die op voetbal zitten ;)
Ceester schreef:
01-02-2023 23:47
Ik ben niet helemaal duidelijk, ik bedoel met het echte spelen dat spelen met Lego met ' en toen was ik die en jij zei dat... En toen gingen we..." en met van die geluiden erbij die ze dan zelf maken... Zoals het geluid van een scheurende auto of een machinegeweer nadoen ;)

Nu wordt er gebouwd in het beste geval... ( Ook spelen, gamen in ook spelen, maar ik bedoel die oervorm van ( binnen) spelen....
Tja, kind is 9-10-11, dat is heel normaal dat dat verdwijnt, zeker dan? Meestal al eerder ook.
Gewone ontwikkeling.

Snap denk ik niet zo goed wat nu de issue is?
Jaja.
LuciFee2023 schreef:
02-02-2023 08:18
Tja, kind is 9-10-11, dat is heel normaal dat dat verdwijnt, zeker dan? Meestal al eerder ook.
Gewone ontwikkeling.

Snap denk ik niet zo goed wat nu de issue is?
Er is geen issue...

Ik vroeg me af wat andere kinderen van die leeftijd doen en dan niet gamen... En wat de leeftijd is voor het verdwijnen van dat spelen wat ik beschrijf ;)

Maar je zegt al, normale ontwikkeling...
Ceester schreef:
02-02-2023 08:57
Er is geen issue...

Ik vroeg me af wat andere kinderen van die leeftijd doen en dan niet gamen... En wat de leeftijd is voor het verdwijnen van dat spelen wat ik beschrijf ;)

Maar je zegt al, normale ontwikkeling...
Het echte spelen met hele fantasie verhalen wordt hier ook minder. Dochter is 8. Ze speelt eigenlijk alleen nog met veel fantasie in haar eentje als ze naar bed is. Dan verzint ze met haar knuffels hele verhalen en de kat moet dan vaak ook meespelen van haar. Met vriendinnen is het meer knutselen wat ze nu doen en straks weer buitenspelen (speeltuinvereniging waar de halve klas dan ook is). Of met make-up of slijm kliederen of vieze drankjes maken.

Hier is de regel dat doordeweeks er geen scherm aangaat voor 17.00 uur. Maar dat is voor ons heel makkelijk aangezien ze 1 middag BSO heeft, 1 middag bij oma en twee middagen sportclub heeft.
Ceester schreef:
01-02-2023 23:47

Fantasiespel bedoel je dus. Ja, dat stopte bij mijn oudste ook zo rond zijn 9e verjaardag. Heel normaal. En bij mijn middelste is het er praktisch niet geweest. Ik zou me gelukkig prijzen met wat hij wel allemaal doet aan spelen (wat ik veel breder zie dan fantasiespel) en andere activiteiten.
Als er hier geplaymobild wordt (jongens van 9 en 10 jaar) is er de laatste tijd ook geen fantasiespel meer bij, het gaat alleen om het bouwen van een mooi kamp met een goede verzameling wapens, voertuigen en poppetjes.
Pozzebok schreef:
02-02-2023 11:47
Als er hier geplaymobild wordt (jongens van 9 en 10 jaar) is er de laatste tijd ook geen fantasiespel meer bij, het gaat alleen om het bouwen van een mooi kamp met een goede verzameling wapens, voertuigen en poppetjes.
Dat was bij mijn oudste in de laatste fase van het Playmobillen ook zo ja. Het echte fantasiespel met ridders en piraten enzo stopte tussen 8 en 9 jaar. Daarna heeft hij nog wel een tijdje Playmobil History willen hebben om vooral mooi neer te zetten. Zelfs volwassenen kunnen dat nog/weer leuk vinden. Ik zelf af en toe ook nog wel, terwijl ik meedoen met fantasiespel van mijn kinderen vreselijk vind.
nicole123 schreef:
02-02-2023 11:37
Fantasiespel bedoel je dus. Ja, dat stopte bij mijn oudste ook zo rond zijn 9e verjaardag. Heel normaal. En bij mijn middelste is het er praktisch niet geweest. Ik zou me gelukkig prijzen met wat hij wel allemaal doet aan spelen (wat ik veel breder zie dan fantasiespel) en andere activiteiten.
Oh ik ben ook blij met wat hij allemaal doet... Ik mis dat fantasiespel alleen een beetje ;) hij kon uit school komen, op de grond gaan liggen en spelen maar... Alleen of met vrienden, er zaten er hier weleens zes om de Kapla en figuurtjes ( Skylanders vond hij ook zo leuk)

Nu komen ze uit school, eten een tosti en gaan op hun telefoon frunniken;) Daar schop ik ze dan vanaf en dan doen ze iets anders tot het gamen ( om vijf uur mag dat, soms half vijf als vriend half zes weg moet)
Soms lezen, tekenen, poppetjes schilderen ( miniaturen) etc, maar dus geen fantasiespel meer...
Gamen is hier trouwens bijna altijd samen en dan Minecraft op de grote televisie. Of ze bellen in de groepsapp van de klas en dan in dezelfde wereld bouwen. Als hij alleen is, niemand bereikbaar en hij mag schermen, dan kijkt hij YouTube op de televisie) Het is echt nog wel spelen, maar anders dan eerst...
Wij doen soms ook wel samen een bordspelletje op zo'n grijze regenachtige middag. Of een potje beverbende of regenwormen.
Jaaaaa spelletjes! Ik speel regelmatig Andor of Robin Hood met zoon en zijn vrienden.
Ik mis dat fantasiespel alleen een beetje

Vind echt beetje raar topic, geen idee van normale ontwikkeling bij kinderen.

Groei een beetje met je kind mee, juist leuk dat ouder worden hoor.
Jaja.
Is toch gewoon leuk om van anderen te horen hoe dat bij hun thuis gaat?
En ja, soms kun je ineens een beetje melancholisch worden als je kind een nieuwe fase in gaat. Dat hoeft helemaal niet te betekenen dat je niet met je kind meegroeit.
Mijn zoon is 11 dus wel al iets ouder. Hij speelt wel maar denk ik anders dan dat jij het bedoelt.

Hij is gek op tennis en bij onze tennisvereniging mag hij altijd aan komen waaien met een willekeurig vriendje dus dat doet hij regelmatig met klasgenootjes die hij dan opbelt. Hij is verder verzot op pokemon, heeft een groepje kinderen in de stad om zich heen verzameld en spreekt met ze af om te gaan pokemonnen, vooral op bepaalde dagen dat er iets speciaals is. Met andere vriendjes speelt hij dan weer graag jachtseizoen, wat eigenlijk gewoon verstoppertje plus is.

Thuis houdt hij van schaken. Hij heeft een schaakcomputer waar hij tegen kan schaken op zijn niveau maar hij speelt ook vaak online met zijn vriendjes. Verder is hij om de een of andere gekke manier dol op jaren 80 muziek. Hij heeft meer playlists op spotify staan dan ik. Hij luistert graag muziek terwijl hij iets creatiefs doet. Ik vind dat hij heel mooi kan tekenen en schilderen. Hij vraagt ook altijd speciale stiften en verf enzo voor zijn verjaardag/kerst en hij heeft een tekenmap waar hij schetsen in maakt.

Hij heeft ook een nintendo en speelt graag minecraft. Of hij kijkt graag marvelfilms op zijn kamertje. Als hij zin heeft om naar buiten te gaan en niemand kan afspreken dan gaat ie een stuk skeeleren. En trucjes oefenen enzo.

Dus al met al speelt mijn zoon wel maar op een andere manier dan toen hij kleiner was.

Verder houdt hij er erg van om mij te helpen en zijn stiefvader te helpen. Hij kan best goed klussen voor zijn leeftijd en wij zijn altijd wel met een projectje bezig en dan helpt hij en als ik bijvoorbeeld iets bij ikea koop en hij ziet de doos staan dan is ie als een kind zo blij alsof ie de nieuwste lego doos heeft gekregen als hij het in elkaar mag zetten voor me.

Hij vindt het ook leuk om samen met mij te koken. Zijn vader is kok en kan heel goed koken en daar leert hij het dan weer van en dan laat hij aan mij zien wat hij heeft geleerd.

O en ik vergeet nog het enige echte speelgoed waar hij me speelt. Gravitracks. Dat is een soort supersonische knikkerbaan waar je allerlei verschillende knikkerbanen van kan maken. Inmiddels heeft hij daar veel sets van en kan echt gewoon uren in zijn eigen wereld met zijn oortjes met muziek op verdwijnen en knikkerbanen maken.
Pozzebok schreef:
02-02-2023 15:35
Is toch gewoon leuk om van anderen te horen hoe dat bij hun thuis gaat?
En ja, soms kun je ineens een beetje melancholisch worden als je kind een nieuwe fase in gaat. Dat hoeft helemaal niet te betekenen dat je niet met je kind meegroeit.
Dankje... Inderdaad, niet meteen van het ergste uitgaan. Ik stond hier toevallig naar de lang niet aangeraakte Kapla te kijken en opende een topic...

En inderdaad, man en kind komen binnenlopen en kind moet over een kwartiertje weer weg... Hij ploft alweer op de grond om verder te bouwen met de Kapla, luid ( en heel vals) zingend. ;)
Mijn kind is nooit een buitenkind geweest. Heel vaak binnen zoals een echte huismus betaamt :)

Met bijna 9 is het een beetje een afwisseling van scherm (Roblox), creatief bezig zijn (tekenen vindt ze erg leuk) en met haar jongere broertje spelen. Ik hoor haar ook regelmatig wanneer ze bezig is met een rollenspel tussen haar Schleich paarden en playmobil poppetjes.

Ze gaat alleen naar buiten wanneer er vriendinnetjes voor de deur staan en voor de rest is ze met geen stok buiten te krijgen. Ik heb het inmiddels opgegeven.
Deze week alweer vaker naar buiten want het zonnetje schijnt ook al is het koud ... Weer net als vroeger met de halve klas onder de struiken in het park hier verderop ( waar zoon met de fiets heen gaat) ze hebben voor maandag alweer plannen. Heel leuk vind ik ook dat er ook kinderen van buiten de vaste ' vriendengroep' aansluiten en lekker meespelen.
Ook alweer een paar keer met vriendjes aan de Kapla gezeten en in Minecraft veel bouwen... Wel weer gezellig zo 😀

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven