Wat doen jullie kinderen van 9 10 of 11?
woensdag 1 februari 2023 om 09:37
Hoi allemaal, naar aanleiding van het topic over kinderen van vier en spelen, heb ik ook een vraag.
Kind hier is 9 en zit in groep 7. Zijn vrienden zijn dus allemaal iets ouder dan hij. ( Hij heeft ook leeftijdsgenoten die vrienden zijn maar dat zijn kinderen van vrienden en die ziet hij niet zo vaak als zijn school vrienden. Daarmee doet hij vooral vaak druk
)
Maar goed, de vraag. Mijn kind van 9 speelt niet echt meer... Hij heeft bergen Kapla, Playmobil en Lego ( vooral Lego). Maar het wordt allemaal niet meer aangeraakt. Wegdoen mag ook niet...
Wat mij opvalt is dat het echte spelen er een beetje af is... In groep zes zaten ze hier nog weleens met zijn allen op de grond te bouwen met Kapla en te spelen met de kleine plastic soldaatjes.
Nu willen ze vooral gamen, voor de tv hangen of op hun telefoon zitten klooien... Dit mag echter niet zo vaak en lang, want teveel scherm is niet goed voor je...
Spelen jullie kinderen van deze leeftijd nog met speelgoed? Zo ja, welk speelgoed? Is dit een normale leeftijd om het echte spelen een beetje achter je te laten?
Hier op zich wel ' activiteiten' zoals dingen maken, vogelhuisje, stop Motion filmpjes, tekenen, met de loop station, van die modelbouw pakketten in elkaar zetten ( veel klooien dus...) Ook gaan ze naar de film, de ijsbaan of het zwembad. ( De eerste twee doet onze zoon ook zonder volwassenen, zwembad moet er altijd nog een volwassene mee van hem)
Ook leest hij vrij veel maar wel altijd Donald Duck... Heel soms een echt boek...
Kind hier is 9 en zit in groep 7. Zijn vrienden zijn dus allemaal iets ouder dan hij. ( Hij heeft ook leeftijdsgenoten die vrienden zijn maar dat zijn kinderen van vrienden en die ziet hij niet zo vaak als zijn school vrienden. Daarmee doet hij vooral vaak druk

Maar goed, de vraag. Mijn kind van 9 speelt niet echt meer... Hij heeft bergen Kapla, Playmobil en Lego ( vooral Lego). Maar het wordt allemaal niet meer aangeraakt. Wegdoen mag ook niet...
Wat mij opvalt is dat het echte spelen er een beetje af is... In groep zes zaten ze hier nog weleens met zijn allen op de grond te bouwen met Kapla en te spelen met de kleine plastic soldaatjes.
Nu willen ze vooral gamen, voor de tv hangen of op hun telefoon zitten klooien... Dit mag echter niet zo vaak en lang, want teveel scherm is niet goed voor je...
Spelen jullie kinderen van deze leeftijd nog met speelgoed? Zo ja, welk speelgoed? Is dit een normale leeftijd om het echte spelen een beetje achter je te laten?
Hier op zich wel ' activiteiten' zoals dingen maken, vogelhuisje, stop Motion filmpjes, tekenen, met de loop station, van die modelbouw pakketten in elkaar zetten ( veel klooien dus...) Ook gaan ze naar de film, de ijsbaan of het zwembad. ( De eerste twee doet onze zoon ook zonder volwassenen, zwembad moet er altijd nog een volwassene mee van hem)
Ook leest hij vrij veel maar wel altijd Donald Duck... Heel soms een echt boek...
woensdag 1 februari 2023 om 12:47
Hier een dochter van bijna 11. Die zit vooral op haar iPad of telefoon en dat vind ik prima. Tijden veranderen nu eenmaal en ze speelt online games met vriendinnen. Hoor haar dan gezellig kletsen en ondertussen komen ze elkaar tegen in de game. Ze kijkt veel YouTube, ook leerzame dingen. Daarnaast speelt ze bij droog weer ook nog steeds vaak buiten. Ze heeft een hobby horse waarmee ze dan bezig is, of ze spelen jachtseizoen buiten. Trampoline is nog steeds populair ook en ze gaat tegenwoordig ook regelmatig discozwemmen. De schleich paardjes en Lego komt af en toe tevoorschijn. Knutselen is ze nooit fan van geweest. Ik maak me in ieder geval niet druk om schermtijd, want dat is nu eenmaal gewoon deze tijd denk ik ook. Ze moeten voor school ook op de computer werken.
woensdag 1 februari 2023 om 12:58
Moet ieder voor zich weten natuurlijk maar ik zou het niet fijn vinden als ze vooral zitten te gamen. Is toch veel leuker, vind ik, om gewoon met die vriendinnen fysiek af te spreken? Dat is hier op de basisschool nog heel normaal. Dat zal straks op het VO wel minder worden, maar mijn dochter van net 12 spreekt nu nog elke dag met een vriendin af. Heeft nog geen telefoon, maar dat is volgens mij een uitzondering op haar leeftijd. In haar klas heeft (bijna) niemand er een. Krijgt ze pas straks op het VO. Ze spelen vaak buiten, trampoline, ergens heen fietsen en wat lekkers mee, of ze zitten op haar kamer, maken soms vast wat huiswerk samen of doen een spelletje.Irregular_Choice schreef: ↑01-02-2023 12:47Hier een dochter van bijna 11. Die zit vooral op haar iPad of telefoon en dat vind ik prima. Tijden veranderen nu eenmaal en ze speelt online games met vriendinnen. Hoor haar dan gezellig kletsen en ondertussen komen ze elkaar tegen in de game. Ze kijkt veel YouTube, ook leerzame dingen. Daarnaast speelt ze bij droog weer ook nog steeds vaak buiten. Ze heeft een hobby horse waarmee ze dan bezig is, of ze spelen jachtseizoen buiten. Trampoline is nog steeds populair ook en ze gaat tegenwoordig ook regelmatig discozwemmen. De schleich paardjes en Lego komt af en toe tevoorschijn. Knutselen is ze nooit fan van geweest. Ik maak me in ieder geval niet druk om schermtijd, want dat is nu eenmaal gewoon deze tijd denk ik ook. Ze moeten voor school ook op de computer werken.
Hier krijgen ze 45min computertijd per dag. En voor ze naar bed gaan kijken ze nog even tv, vaak ook zo'n 45min.
woensdag 1 februari 2023 om 13:22
Ze spreekt hier ook gewoon regelmatig af met vriendinnen hoorTulpje22 schreef: ↑01-02-2023 12:58Moet ieder voor zich weten natuurlijk maar ik zou het niet fijn vinden als ze vooral zitten te gamen. Is toch veel leuker, vind ik, om gewoon met die vriendinnen fysiek af te spreken? Dat is hier op de basisschool nog heel normaal. Dat zal straks op het VO wel minder worden, maar mijn dochter van net 12 spreekt nu nog elke dag met een vriendin af. Heeft nog geen telefoon, maar dat is volgens mij een uitzondering op haar leeftijd. In haar klas heeft (bijna) niemand er een. Krijgt ze pas straks op het VO. Ze spelen vaak buiten, trampoline, ergens heen fietsen en wat lekkers mee, of ze zitten op haar kamer, maken soms vast wat huiswerk samen of doen een spelletje.
Hier krijgen ze 45min computertijd per dag. En voor ze naar bed gaan kijken ze nog even tv, vaak ook zo'n 45min.

woensdag 1 februari 2023 om 13:50
Klinkt als mijn 10-jarige uit groep 7. Moet zeggen dat hij de jongste is en vooral kopieert van zijn puberbroer en oudere vriendjes.
Binnen doet hij niet veel meer dan gamen en tv kijken. Met mooi weer is hij buiten met vrienden. Als alternatief voor schermen verbouwt hij zijn kamer of vindt hij het leuk om iets te koken. Lego is al ruim een jaar niet meer aangeraakt, net als ander speelgoed.
Mijn oudste heeft nog wel lang met beyblades gespeeld , tot een jaar of 12. Soms is er een opleving van dat soort dingen, maar echt gespeeld met speelgoed wordt hier doorgaans niet meer.
Binnen doet hij niet veel meer dan gamen en tv kijken. Met mooi weer is hij buiten met vrienden. Als alternatief voor schermen verbouwt hij zijn kamer of vindt hij het leuk om iets te koken. Lego is al ruim een jaar niet meer aangeraakt, net als ander speelgoed.
Mijn oudste heeft nog wel lang met beyblades gespeeld , tot een jaar of 12. Soms is er een opleving van dat soort dingen, maar echt gespeeld met speelgoed wordt hier doorgaans niet meer.
woensdag 1 februari 2023 om 14:23
Ik zie eerlijk gezegd het verschil niet tussen een boek en de tablet.Tulpje22 schreef: ↑01-02-2023 12:58Moet ieder voor zich weten natuurlijk maar ik zou het niet fijn vinden als ze vooral zitten te gamen. Is toch veel leuker, vind ik, om gewoon met die vriendinnen fysiek af te spreken? Dat is hier op de basisschool nog heel normaal. Dat zal straks op het VO wel minder worden, maar mijn dochter van net 12 spreekt nu nog elke dag met een vriendin af. Heeft nog geen telefoon, maar dat is volgens mij een uitzondering op haar leeftijd. In haar klas heeft (bijna) niemand er een. Krijgt ze pas straks op het VO. Ze spelen vaak buiten, trampoline, ergens heen fietsen en wat lekkers mee, of ze zitten op haar kamer, maken soms vast wat huiswerk samen of doen een spelletje.
Hier mogen ze gerust op de tablet, ik heb er 3 in huis, dus dan kunnen ze gezellig Robloxen ofzo (en ik ga ook niet tegen zo'n moeder zeggen dat Marietje een uur op de tablet geweest is).
woensdag 1 februari 2023 om 15:15
Mijn zoon is bijna 9 jaar. Hij mag om 17 uur pas gamen. Als een vriendje om 17 uur wordt opgehaald, mag hij om 16.30 gamen met het vriendje.
Ik merk ook dat lego, kapla etc. niet meer echt de interesse heeft. Wat hij nog wel graag met vriendjes doet: vooral veel buiten voetballen, oude apparaten uit elkaar draaien, dingen onder de microscoop bekijken en samen boeken of duckies lezen. Hij zit nu, as we speak, al ruim driekwartier met zijn vriendje op de bank Donald Duck's te lezen. Moet wel zeggen dat niet ieder vriendje dat leuk vindt, maar de meesten wel.
Takken snijden met een zakmes vindt hij ook nog wel leuk. En hij wil leren figuurzagen.
Ik merk ook dat lego, kapla etc. niet meer echt de interesse heeft. Wat hij nog wel graag met vriendjes doet: vooral veel buiten voetballen, oude apparaten uit elkaar draaien, dingen onder de microscoop bekijken en samen boeken of duckies lezen. Hij zit nu, as we speak, al ruim driekwartier met zijn vriendje op de bank Donald Duck's te lezen. Moet wel zeggen dat niet ieder vriendje dat leuk vindt, maar de meesten wel.
Takken snijden met een zakmes vindt hij ook nog wel leuk. En hij wil leren figuurzagen.
woensdag 1 februari 2023 om 15:17
Dochter hier is bijna 10.
Naast de schermen kan ze ook lekker kleuren en knutselen, buiten spelen (skeeleren, fietsen, ballen, in de tuin rommelen) bordspellen doen, lezen (veel strips, maar dat is ook lezen). Daarnaast meerdere keren per week sporten en speelt ze muziekinstrument.
Soms met vrienden muziek luisteren en dansen. Vanalles dus eigenlijk.
Naast de schermen kan ze ook lekker kleuren en knutselen, buiten spelen (skeeleren, fietsen, ballen, in de tuin rommelen) bordspellen doen, lezen (veel strips, maar dat is ook lezen). Daarnaast meerdere keren per week sporten en speelt ze muziekinstrument.
Soms met vrienden muziek luisteren en dansen. Vanalles dus eigenlijk.
woensdag 1 februari 2023 om 15:26
Dochter is 10 en stadskind.
Hier wordt er met vriendinnen jachtseizoen gespeeld buiten.
Verder een hoop getut met elkaars haren en nagellak, dansjes leren, muziek luisteren en business plannen maken voor de vrijmarkt. Ik vind het ontzettend leuk dat die meiden samen dingen organiseren en plannen.
Stimuleer het meeste ook wel.
Maar alleen kan ze zichzelf slecht vermaken (altijd al zo geweest tov broertje). Donald Duck, mobiel, tekenen, muziek luisteren, meehelpen met koken. Daarmee houdt het wel een beetje op.
Soms gaat ze ineens haar kamer reorganiseren, opruimen etc.
Overigens doet ze graag spelletjes!
Hier wordt er met vriendinnen jachtseizoen gespeeld buiten.
Verder een hoop getut met elkaars haren en nagellak, dansjes leren, muziek luisteren en business plannen maken voor de vrijmarkt. Ik vind het ontzettend leuk dat die meiden samen dingen organiseren en plannen.
Stimuleer het meeste ook wel.
Maar alleen kan ze zichzelf slecht vermaken (altijd al zo geweest tov broertje). Donald Duck, mobiel, tekenen, muziek luisteren, meehelpen met koken. Daarmee houdt het wel een beetje op.
Soms gaat ze ineens haar kamer reorganiseren, opruimen etc.
Overigens doet ze graag spelletjes!
This is not kosher!
woensdag 1 februari 2023 om 15:28
Dat vind jij inderdaad. Misschien vind je kind dat nu ook nog. Maar voor sommige kinderen is dat anders.Tulpje22 schreef: ↑01-02-2023 12:58Moet ieder voor zich weten natuurlijk maar ik zou het niet fijn vinden als ze vooral zitten te gamen. Is toch veel leuker, vind ik, om gewoon met die vriendinnen fysiek af te spreken? Dat is hier op de basisschool nog heel normaal. Dat zal straks op het VO wel minder worden, maar mijn dochter van net 12 spreekt nu nog elke dag met een vriendin af. Heeft nog geen telefoon, maar dat is volgens mij een uitzondering op haar leeftijd. In haar klas heeft (bijna) niemand er een. Krijgt ze pas straks op het VO. Ze spelen vaak buiten, trampoline, ergens heen fietsen en wat lekkers mee, of ze zitten op haar kamer, maken soms vast wat huiswerk samen of doen een spelletje.
woensdag 1 februari 2023 om 15:33
Ik heb nooit begrepen wat er tegen een middagje lekker bankhangen (als dat is waar je zin in hebt) is en ook nooit begrepen waarom ze met goed weer per se naar buiten moeten. Ik ga zelf ook niet buiten zitten als ik daar geen zin in heb.Tulpje22 schreef: ↑01-02-2023 12:46Je kan ze moeilijk dwingen lekker te spelen als ze dat niet goed kunnen. Maar je kan ze wat mij betreft met goed weer best naar buiten sturen. Ik zou in ieder geval niet meegaan in hele middag gamen of met de telefoon spelen. Genoeg andere dingen te verzinnen. Hele middag bankhangen vind ik ook vreselijk. Dochter (12) heeft ook zo'n vriendin die alleen wil lezen en hangen. Dochter vindt dat ook saai. Die motiveer ik dan wel naar buiten te gaan of bijv een spel te spelen of de fiets te pakken en ergens heen te gaan.
Ik zat vroeger altijd lekker op de bank met een boek, mooi weer of niet. Zou nu volgens het oogfonds ook niet meer mogen qua ooggezondheid.

woensdag 1 februari 2023 om 16:03
Bankhangen is hier thuis niet het lezen van een boek op de bank (dat schaar ik onder lezen), maar niets doend en met een verveeld hoofd de halve bank bezet houden en de rest van het gezin irriteren en uitdagen (voet tegen iemand aan, anderen niet erbij laten op de bank, uitlokken door bepaalde dingen te zeggen). Bankhangen staat hier garant voor verveeld en vervelend bezig zijn. Dat mogen ze van mij dus elders doen. Wil je hangen, prima, maar dan graag boven of buiten.shala91 schreef: ↑01-02-2023 15:33Ik heb nooit begrepen wat er tegen een middagje lekker bankhangen (als dat is waar je zin in hebt) is en ook nooit begrepen waarom ze met goed weer per se naar buiten moeten. Ik ga zelf ook niet buiten zitten als ik daar geen zin in heb.
Ik zat vroeger altijd lekker op de bank met een boek, mooi weer of niet. Zou nu volgens het oogfonds ook niet meer mogen qua ooggezondheid.
Het oogfonds neem ik heel serieus, zeker omdat mijn kinderen ook al erfelijk belast zijn (bijziendheid in de familie). Vandaar de beperkte schermtijd en het fijn vinden als ze naar buiten gaan (wat ze helaas niet graag uit zichzelf doen, zeker niet zonder vriendjes). Met veel lezen of andere dingen dichtbij doen langer dan 20 minuten zonder enig wegkijken ervan bereik je hetzelfde, maar dat doen ze uit zichzelf al niet. Van een game kunnen en willen ze hun ogen niet afhouden, daardoor is het riskanter dan iets zoals lezen, puzzelen of tekenen. Het is niet voor niets zo dat de dramatische toename van bijziendheid hand in hand gaat met het steeds veelvuldiger schermgebruik en minder buiten spelen. https://www.oogzorgcentrumzwolle.nl/nie ... -nederland
woensdag 1 februari 2023 om 16:14
Het bezwaar is ook niet als ze af en toe een keer een middag op de bank hangen. Het bezwaar is meer als dat (bijna) elke dag zou zijn. Buitenlucht en beweging is gezond dus dat stimuleer ik wel. Bijvoorbeeld door vriendjes uit te nodigen waar ik van weet dat die ook graag buitenspelen of door kind mee te nemen naar het bos of in de zomer samen te gaan zwemmen of kajakken of zo.shala91 schreef: ↑01-02-2023 15:33Ik heb nooit begrepen wat er tegen een middagje lekker bankhangen (als dat is waar je zin in hebt) is en ook nooit begrepen waarom ze met goed weer per se naar buiten moeten. Ik ga zelf ook niet buiten zitten als ik daar geen zin in heb.
woensdag 1 februari 2023 om 16:22
Momenteel is lezen de belangrijkste oorzaak van bijziendheid. Maar de impact van smartphones en tablets op onze ogen wordt steeds groter.nicole123 schreef: ↑01-02-2023 16:03Bankhangen is hier thuis niet het lezen van een boek op de bank (dat schaar ik onder lezen), maar niets doend en met een verveeld hoofd de halve bank bezet houden en de rest van het gezin irriteren en uitdagen (voet tegen iemand aan, anderen niet erbij laten op de bank, uitlokken door bepaalde dingen te zeggen). Bankhangen staat hier garant voor verveeld en vervelend bezig zijn. Dat mogen ze van mij dus elders doen. Wil je hangen, prima, maar dan graag boven of buiten.
Het oogfonds neem ik heel serieus, zeker omdat mijn kinderen ook al erfelijk belast zijn (bijziendheid in de familie). Vandaar de beperkte schermtijd en het fijn vinden als ze naar buiten gaan (wat ze helaas niet graag uit zichzelf doen, zeker niet zonder vriendjes). Met veel lezen of andere dingen dichtbij doen langer dan 20 minuten zonder enig wegkijken ervan bereik je hetzelfde, maar dat doen ze uit zichzelf al niet. Van een game kunnen en willen ze hun ogen niet afhouden, daardoor is het riskanter dan iets zoals lezen, puzzelen of tekenen. Het is niet voor niets zo dat de dramatische toename van bijziendheid hand in hand gaat met het steeds veelvuldiger schermgebruik en minder buiten spelen. https://www.oogzorgcentrumzwolle.nl/nie ... -nederland
https://oogfonds.nl/nieuws/veel-lezen-b ... %20kijken.
En over dat bankhangen, degene die het niet wilde hebben, wilde het volgens mij in het geheel niet hebben. Irriteren en eikelen mogen ze hier ook niet. Maar zolang zij niet lastig zijn, ben ik dat ook niet.
woensdag 1 februari 2023 om 16:31
Hier wordt de overblijf begeleid door hetzelfde bedrijf die de bso doen. Eerst eten en daarna naar buiten zodat de tafeltjes schoongemaakt kunnen worden. Wij hebben geen auto, dus alles op de fiets. Buitenlucht zat.Saelle1 schreef: ↑01-02-2023 16:14Het bezwaar is ook niet als ze af en toe een keer een middag op de bank hangen. Het bezwaar is meer als dat (bijna) elke dag zou zijn. Buitenlucht en beweging is gezond dus dat stimuleer ik wel. Bijvoorbeeld door vriendjes uit te nodigen waar ik van weet dat die ook graag buitenspelen of door kind mee te nemen naar het bos of in de zomer samen te gaan zwemmen of kajakken of zo.
Echt buitenspelen gebeurt hier niet zoveel omdat daar niet echt plek voor is, en iedereen in een soort kramp schiet als je langs hun auto stept/maar naar de stoepkrijt durft te kijken

woensdag 1 februari 2023 om 16:52
Boek doen ze hier ook niet hoor. Het is niet dat het hier is: boek of tablet. Mn zoontje (9) is vanmiddag al de hele middag lekker buiten met zn vriendje. Net even op zn kamer met de lego gespeeld. Echt niet dat ze een boek gaan lezen. Maar ze mogen van mij ook geen hele middag/lange tijd op de tablet. Maar eigenlijk vragen ze er hier niet naar. Ze weten dat ze 45 min per dag mogen. Dus of hij doet dat vanavond na het eten of vanmiddag met een vriendje samen.
woensdag 1 februari 2023 om 16:57
Klopt, dit is dan ook mijn mening. Iedereen heeft hierin zn eigen regels. Mijn kinderen worden inderdaad nog redelijk 'braaf' gehouden wat gamen en telefoongebruik betreft. Kind van mn collega, 9 jaar, zit al volop op tiktok en insta enzo. Wij vinden dat niet nodig, telefoon vanaf brugklas vinden wij ook prima. Zolang je het niet hebt mis je het ook niet. En scheelt dat klasgenoten het ook niet hebben.
Onlangs ook een media-avond op de basisschool gehad. Sindsdien sta ik er nog wel meer achter niet teveel schermtijd te geven of te vroeg aan een telefoon te beginnen. Dus die 45min werkt hier nog prima, plus wat tv-tijd. Uiteraard zal dit meer worden naar mate ze ouder worden.
woensdag 1 februari 2023 om 18:17
Oh ja, dat snap ik, het ging vooral om binnen spelen.... Buiten spelen is hier: jachtseizoen ( met een stuk of tien kinderen uit de klas) skateboarden, rugby op het strand of gewoon naar het strand ( mag zelf, afgelopen zomer, ze mogen dan tot hun knieën in zee... Daar houden ze zich aan want ze durven niet dieper zonder volwassene) hutten bouwen is hier niet echt plek voor maar in het park is wel een bepaalde lage boom/struik waar ze vaak met zijn allen zitten te chillen...
Maar goed, hij en zijn ' vaste vriendje op de woensdag' lunchten vandaag hier, toen moesten ze nog even naar school om het huiswerk voor morgen op te halen ( honderd meter hooguit) toen heb ik ze op straat gezet met wat geld voor een ijsje, ijsje gehaald, wisselgeld terug gebracht en toen gingen ze naar het huis van vriend... Om vier uur weer hier, maar ze mochten nog niet gamen... Wat dan wel?? Zoon heeft uit pure armoe zijn huiswerk gedaan ( drie minuten werk) en ze hebben twee zendmasten gebouwd met Kapla en kleine plastic soldaatjes... Dat kostte ze een uur en toen mochten ze gamen ( altijd Minecraft waar ook alleen maar gebouwd wordt)
Dus toch weer een keer met de Kapla gespeeld

woensdag 1 februari 2023 om 19:37
Maar zou je het net zo aan banden leggen, als het een boek was? Is namelijk net zo slecht voor je ogen, en je doet er minder skills mee op.Tulpje22 schreef: ↑01-02-2023 16:52Boek doen ze hier ook niet hoor. Het is niet dat het hier is: boek of tablet. Mn zoontje (9) is vanmiddag al de hele middag lekker buiten met zn vriendje. Net even op zn kamer met de lego gespeeld. Echt niet dat ze een boek gaan lezen. Maar ze mogen van mij ook geen hele middag/lange tijd op de tablet. Maar eigenlijk vragen ze er hier niet naar. Ze weten dat ze 45 min per dag mogen. Dus of hij doet dat vanavond na het eten of vanmiddag met een vriendje samen.
Overigens zit mijn oudste dochter zonder regel nog ònder de richtlijn voor 8-10 jarigen (1 tot 1,5 uur).
En ik kwam dit tegen in mijn zoektocht

https://www.oudersvannu.nl/nieuws/kinde ... handeling/
woensdag 1 februari 2023 om 20:04
Bij een boek zou ik ook stimuleren om elke 20 minuten even in de verte te kijken en als ze dag in dag uit alleen maar in de boeken zouden zitten dan zou ik ook zeker buitenspelen (of het boek in de tuin lezen) en dingen waarbij meer in de verte gekeken moet worden stimuleren. Tot nog toe is dat niet nodig, want ze lezen nauwelijks en zeker niet langer dan 20 minuten aaneengesloten.
Ik vind het daarnaast ook niet exact hetzelfde: bij een boek kijk je al sneller vanzelf al even weg tussendoor. Bij een game kun je niet even wegkijken, want dan ben je af / dood / de bocht uit gevlogen. Gamen nodigt daardoor meer uit om aan een stuk door dichtbij naar hetzelfde punt te staren dan lezen.
Over die skills ben je wel heel stellig. Het hangt er maar net vanaf welke game je speelt, welk boek je leest en over welke skills je het hebt. In mijn ogen is bijv het Dagboek van Anne Frank lezen of Harry Potter in het Engels leerzamer dan eindeloos Mario Kart spelen.
woensdag 1 februari 2023 om 20:17
Oké, begrijpelijk, maar dat gaat dus over jouw specifieke situatie. Ik interpreteerde jouw 'Ik heb nooit begrepen wat er tegen een middagje lekker bankhangen en ook nooit begrepen waarom ze met goed weer per se naar buiten moeten' als een algemene stelling. Voor jouw kind is dat blijkbaar niet nodig als ze op andere momenten al heel veel buiten is, bij jullie huis buitenspelen een minder handige optie is en bankhangen in jouw ogen betekent rustig op de bank een boek lezen. Bij de meeste kinderen is er wel een auto thuis en kan er wel goed buitengespeeld worden bij het huis. Al herken ik zelf wel dat langs die auto steppen. Hier een paar buren die al naar buiten stormen als ze alleen maar een bal zien, bang dat die een keer tegen hun auto aan rolt.shala91 schreef: ↑01-02-2023 16:31Hier wordt de overblijf begeleid door hetzelfde bedrijf die de bso doen. Eerst eten en daarna naar buiten zodat de tafeltjes schoongemaakt kunnen worden. Wij hebben geen auto, dus alles op de fiets. Buitenlucht zat.
Echt buitenspelen gebeurt hier niet zoveel omdat daar niet echt plek voor is, en iedereen in een soort kramp schiet als je langs hun auto stept/maar naar de stoepkrijt durft te kijken
woensdag 1 februari 2023 om 20:25
Ik spreek uit eigen ervaring dat ik als kind uren kon lezen zonder op te kijken, helemaal in mijn eigen coconnetje, net als mijn broertje zich uren kon richten op zijn gameboy.nicole123 schreef: ↑01-02-2023 20:04Bij een boek zou ik ook stimuleren om elke 20 minuten even in de verte te kijken en als ze dag in dag uit alleen maar in de boeken zouden zitten dan zou ik ook zeker buitenspelen (of het boek in de tuin lezen) en dingen waarbij meer in de verte gekeken moet worden stimuleren. Tot nog toe is dat niet nodig, want ze lezen nauwelijks en zeker niet langer dan 20 minuten aaneengesloten.
Ik vind het daarnaast ook niet exact hetzelfde: bij een boek kijk je al sneller vanzelf al even weg tussendoor. Bij een game kun je niet even wegkijken, want dan ben je af / dood / de bocht uit gevlogen. Gamen nodigt daardoor meer uit om aan een stuk door dichtbij naar hetzelfde punt te staren dan lezen.
Over die skills ben je wel heel stellig. Het hangt er maar net vanaf welke game je speelt, welk boek je leest en over welke skills je het hebt. In mijn ogen is bijv het Dagboek van Anne Frank lezen of Harry Potter in het Engels leerzamer dan eindeloos Mario Kart spelen.
In een boek kijken moeten ze in ieder geval bij ons op school vele malen langer en vaker dan op een schermpje kijken.
Gamen is goed voor je hand oog coördinatie, je hersens worden er groter door en je geheugen verbeterd. Allemaal makkelijk vindbare feitjes.
En:
Nieuw onderzoek laat zien dat zo’n uurtje per dag zelfs aantoonbaar goed is voor jongeren. Pas als de speeltijd oploopt tot meer dan drie uur per dag, dan slaan die voordelen om in negatieve effecten.
https://www.mindscape.nl/blog/wat-zijn- ... -van-gamen
https://www.stichtingdeschroef.nl/voordelen-van-gamen/
Uit onderzoek van de UvA blijkt dat gamen je slimmer kan maken. Spelen is belangrijk voor de ontwikkeling van kinderen. Dat geldt ook voor digitaal spelen. Digitaal spelen geeft positieve effecten op het gebied van:
Oog-handcoördinatie
Doorzettingsvermogen
Reactievermogen
Werkgeheugen
Geduld
Probleemoplossend vermogen
Samenwerking
Engels
Ruimtelijk inzicht
Creativiteit
https://www.mediawijsheid.nl/gamen/
(En nee, ik probeer niets voor mezelf goed te praten. Mijn kinderen robloxxen een uurtje elke dag op de tablet en zijn het dan weer zat en er staat hier in huis verder geen pc of laptop, ik heb liever een boek)
woensdag 1 februari 2023 om 20:34

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in