Ik voel me geclaimd
donderdag 9 februari 2023 om 18:14
Ik weet niet meer wat ik met mijn moeder aanmoet. Het is nooit goed, genoeg of goed genoeg, wat ik ook doe. Met als gevolg dat ik nog maar weinig voor haar doe, en als ik iets doe is het met tegenzin. Het gaat maar door, je moet even zus, je moet even zo, ik wil hierheen, ik wil daarheen. Urenlange telefoongesprekken waarin zij praat en ik luister en ze vertelt alles dubbel. En o wee als je haar tegenspreekt of eens waagt nee te zeggen, dan is het huis te klein. Ik ben er gewoon zo moe van.
zondag 19 februari 2023 om 18:51
Even inhaken op wat je eerder schreef. Het kan zijn dat zij ruzie met je maakt en vervolgens overlijdt, ze is oud, dus die kans aanwezig. In plaats van je hier zorgen over maken zou ik me hier mentaal op voorbereiden, op die mogelijkheid. Bedenk je dat zij ruzie maakt met jóu. Als het aan jou lag dan hadden jullie gewoon contact, met gezonde grenzen. Zij maakt hier ruzie over, dat is niet aan jou te wijten en daar heb je geen invloed op. Er is natuurlijk ook een reden dat er geen contact meer is met familie.
Natuurlijk zou je het liever anders zien, maar ze is zo en gaat absoluut niet meer veranderen.
Tenslotte: ze heeft voor jou gezorgd, maar toen was ze daar ook wettelijk toe verplicht en jij daar zelf niet toe in staat. Zij is een volwassen vrouw, die ook buiten jou om om hulp kan vragen. Jij bent niet verantwoordelijk voor haar geluk.
Natuurlijk zou je het liever anders zien, maar ze is zo en gaat absoluut niet meer veranderen.
Tenslotte: ze heeft voor jou gezorgd, maar toen was ze daar ook wettelijk toe verplicht en jij daar zelf niet toe in staat. Zij is een volwassen vrouw, die ook buiten jou om om hulp kan vragen. Jij bent niet verantwoordelijk voor haar geluk.
donderdag 23 februari 2023 om 14:22
zondag 26 februari 2023 om 16:29
Ik ben er zo klaar mee! Ik heb Corona maar een heel klein beetje medeleven zit er niet in. Corona bestaat niet, het is maar een naampje wat ze er aan gegeven hebben en je hoeft helemaal niet binnen te blijven. Dat dat nog maar een advies is, is niet zo. Ik moet eens wat vaker thuisblijven en niet naar concerten gaan (heb het waarschijnlijk daar opgelopen). Nou bedankt ma, voor het medeleven, ik zal voortaan braaf thuisblijven, wachten tot ik mag opdraven voor een klusje, 24/7 at your service!
zondag 26 februari 2023 om 16:40
Maar waarom kwel je jezelf met deze gevoelens. Je weet toch dat dit de reactie van je moeder zal zijn? Je zoekt het zelf op telkens.MissionTen schreef: ↑26-02-2023 16:29Ik ben er zo klaar mee! Ik heb Corona maar een heel klein beetje medeleven zit er niet in. Corona bestaat niet, het is maar een naampje wat ze er aan gegeven hebben en je hoeft helemaal niet binnen te blijven. Dat dat nog maar een advies is, is niet zo. Ik moet eens wat vaker thuisblijven en niet naar concerten gaan (heb het waarschijnlijk daar opgelopen). Nou bedankt ma, voor het medeleven, ik zal voortaan braaf thuisblijven, wachten tot ik mag opdraven voor een klusje, 24/7 at your service!
zondag 26 februari 2023 om 17:18
Je verwacht iets van haar dat ze je nooit zal gaan geven. Hou er dan mee op. Voegt ze iets leuk toe aan je leven? Je moeder zal nooit veranderen. Het enige wat je kunt veranderen is hoe jij ermee omgaat. En soms is het beter geen contact te hebben. Lekker rustig.MissionTen schreef: ↑26-02-2023 16:29Ik ben er zo klaar mee! Ik heb Corona maar een heel klein beetje medeleven zit er niet in. Corona bestaat niet, het is maar een naampje wat ze er aan gegeven hebben en je hoeft helemaal niet binnen te blijven. Dat dat nog maar een advies is, is niet zo. Ik moet eens wat vaker thuisblijven en niet naar concerten gaan (heb het waarschijnlijk daar opgelopen). Nou bedankt ma, voor het medeleven, ik zal voortaan braaf thuisblijven, wachten tot ik mag opdraven voor een klusje, 24/7 at your service!
maandag 27 februari 2023 om 00:30
Ik herken het ook. Helaas. Ik ben al heel lang volwassen en ben me de laatste jaren pas gaan realiseren hoe moeilijk het geweest is om vanaf jongs af aan geclaimd te worden door een ouder / ouders.
Ik probeer ook te doen wat hierboven al vaak als tip gegeven wordt, meer afstand nemen en mijn eigen reactie te veranderen. Iets anders gaat niet helpen.
De druppel was laatst het zetje wat ik nodig had: mijn moeder kwam me tijdens een kopje koffie even vertellen dat ze er wel uit was. Namelijk dat ze wel doorhad dat ze niks hoeft te verwachten van mij of mijn vader als ze hulpbehoevend zal worden. Daarom wilde ze mij ‘gerust stellen’ door te vertellen dat ze al een zelfmoordplan heeft klaarliggen. Helemaal uitgedacht. Dan hoeft ze ons niet tot last te zijn. Ze dronk haar koffie op en ging weer.
Ik probeer ook te doen wat hierboven al vaak als tip gegeven wordt, meer afstand nemen en mijn eigen reactie te veranderen. Iets anders gaat niet helpen.
De druppel was laatst het zetje wat ik nodig had: mijn moeder kwam me tijdens een kopje koffie even vertellen dat ze er wel uit was. Namelijk dat ze wel doorhad dat ze niks hoeft te verwachten van mij of mijn vader als ze hulpbehoevend zal worden. Daarom wilde ze mij ‘gerust stellen’ door te vertellen dat ze al een zelfmoordplan heeft klaarliggen. Helemaal uitgedacht. Dan hoeft ze ons niet tot last te zijn. Ze dronk haar koffie op en ging weer.
maandag 27 februari 2023 om 00:37
Jezus, wat afschuwelijk en manipulatief. En inderdaad, je gaat haar niet veranderen, je kunt alleen je eigen reacties op haar gedrag aanpassen. Ik hoop dat dat een beetje lukt, maar het inzicht alleen al is aan goede eerste stap. Mag ik vragen hoe je dan op zo'n actie van haar reageert? Puur uit nieuwsgierigheid?Dollycat schreef: ↑27-02-2023 00:30Ik herken het ook. Helaas. Ik ben al heel lang volwassen en ben me de laatste jaren pas gaan realiseren hoe moeilijk het geweest is om vanaf jongs af aan geclaimd te worden door een ouder / ouders.
maandag 27 februari 2023 om 00:48
Ja ik was echt met stomheid geslagen en heb zoiets gezegd als ‘natuurlijk doe je zoiets niet’ en ‘jezus’. Ik zei ook nog dat er altijd hulp zal zijn, al dan niet van buitenaf. Zij zegt dan dat ze dat nooit zal accepteren (zoiets als thuiszorg bv) en wel zal doen wat nodig is (er zelf een einde aan maken) en dan zwijgt ze er voorgoed over.Mia schreef: ↑27-02-2023 00:37Jezus, wat afschuwelijk en manipulatief. En inderdaad, je gaat haar niet veranderen, je kunt alleen je eigen reacties op haar gedrag aanpassen. Ik hoop dat dat een beetje lukt, maar het inzicht alleen al is aan goede eerste stap. Mag ik vragen hoe je dan op zo'n actie van haar reageert? Puur uit nieuwsgierigheid?
Het is helaas nog maar een fractie van alle dingen die ik heb meegemaakt vanaf jongs af aan.
maandag 27 februari 2023 om 07:15
Mijn psycholoog zou zeggen "Fijn je krijgt weer een oefemoment."MissionTen schreef: ↑26-02-2023 16:29Ik ben er zo klaar mee! Ik heb Corona maar een heel klein beetje medeleven zit er niet in. Corona bestaat niet, het is maar een naampje wat ze er aan gegeven hebben en je hoeft helemaal niet binnen te blijven. Dat dat nog maar een advies is, is niet zo. Ik moet eens wat vaker thuisblijven en niet naar concerten gaan (heb het waarschijnlijk daar opgelopen). Nou bedankt ma, voor het medeleven, ik zal voortaan braaf thuisblijven, wachten tot ik mag opdraven voor een klusje, 24/7 at your service!
Ofwel , weer een moment om te kijken hoe jij jezelf hiertoe wilt verhouden.
maandag 27 februari 2023 om 10:37
Vandaag weer een oefenmoment. Ik zou haar ergens mee helpen maar vanwege Corona gaat dat niet, ik test nog positief en heb nog klachten. Ze ziet de bui al hangen en was al not amused dus ik zie als een berg op tegen haar reactie als ze doorheeft dat ik het echt niet ga doen. Waarschijnlijk krijg ik te horen dat ik de Corona fake of dat ik het expres heb opgelopen.
maandag 27 februari 2023 om 10:41
Maar kan je dan helemaal niets met alle tips en harten onder de riem die je hier gekregen hebt? Je praat nog precies hetzelfde over je moeder en je problemen met haar als op blz 1.MissionTen schreef: ↑27-02-2023 10:37Vandaag weer een oefenmoment. Ik zou haar ergens mee helpen maar vanwege Corona gaat dat niet, ik test nog positief en heb nog klachten. Ze ziet de bui al hangen en was al not amused dus ik zie als een berg op tegen haar reactie als ze doorheeft dat ik het echt niet ga doen. Waarschijnlijk krijg ik te horen dat ik de Corona fake of dat ik het expres heb opgelopen.
maandag 27 februari 2023 om 10:46
Mijn psycholoog zou iets in dezelfde strekking zeggen, namelijk: "Oh wat goed, je hebt een kutcadeau gekregen!"
(En dan lekker met nadruk he, een KUTcadeau)
philó wijzigde dit bericht op 27-02-2023 10:51
7.20% gewijzigd
maandag 27 februari 2023 om 10:51
Het komt op hetzelfde neer natuurlijk. In beide gevallen gewoon heel erg om zoiets tegen iemand te zeggen.MissionTen schreef: ↑27-02-2023 10:33@Dollycat, alsof ik m’n moeder lees. Die roept ook regelmatig dat ze niks aan me heeft en dat ze wilde dat ze dood was. Iets minder heftig dan de uitspraken van jouw moeder, maar het komt ook wel aan.
Omdat ik ben opgegroeid met zulke opmerkingen en situaties, zag ik dit het grootste deel van mijn leven als normaal. Ik heb er ook altijd over gezwegen tegenover buitenstaanders, ik zag dat als verraad tegenover mijn ouders. Er werd ook altijd gezegd door mijn ouders dat je ‘de vuile was’ nooit met buitenstaanders deelt omdat je daar altijd op zal worden afgerekend. Mensen vonden mij altijd heel erg gesloten.
Ik ben dat gaan veranderen. Ik heb een aantal mensen de laatste jaren in vertrouwen genomen en vertel ze dan over de dingen die gebeuren. Het heeft mij geholpen om in te zien hoe schadelijk en bizar dit gedrag is van mijn moeder. Vervolgens heb je het dan eens samen over wat zij zouden doen in jouw situatie. Je leert op een andere manier kijken naar je eigen reacties.
Ik heb na deze laatste opmerking dus iets gedaan wat ik normaal nooit had gedaan: ik deed helemaal niks.
Normaal had ik in de verzorgende, reddende modus gesprongen en was bezorgd extra aandacht gaan geven. Ik moest immers voorkomen dat ze haar dreigementen waar zou maken.
Niet dus. Dat zou jij ook kunnen doen. Gewoon niet reageren. Je herhaalt jezelf gewoon, desnoods 1000x. ‘Ik ben ziek, ik ben nu niet in staat om iets te doen.’
Daarna gewoon loslaten en negeren. Wat doet het ertoe of het corona is? Eigenlijk niks. Je hoeft jezelf niet uit te leggen. Ik ben ziek, punt.
maandag 27 februari 2023 om 10:53
Dit is zo'n langdurig proces joh, no way dat je daar in een paar weken vanaf bent of het direct van je af kunt zetten als je er inzicht in krijgt. Het is het klassieke verschil tussen weten en voelen. TO weet nu hoe haar moeder in elkaar zit en hoe hun dynamiek werkt. Van binnen echter, zal ze zich nog steeds dat kwetsbare meisje voelen, zeker als je je lichamelijk ziek voelt en dus ook echt kwetsbaarder bent.
maandag 27 februari 2023 om 11:02
Ja dit dus helemaal. Iets waar je je hele leven hebt ingezeten, verander je niet zomaar even na een aantal tips op een forum. Het kan wel het begin zijn van iets. Volgens mij is dat het ook al, omdat TO het nu al had over ‘een oefenmoment’. Het heeft heel veel tijd nodig om er anders mee om te leren gaan.Philó schreef: ↑27-02-2023 10:53Dit is zo'n langdurig proces joh, no way dat je daar in een paar weken vanaf bent of het direct van je af kunt zetten als je er inzicht in krijgt. Het is het klassieke verschil tussen weten en voelen. TO weet nu hoe haar moeder in elkaar zit en hoe hun dynamiek werkt. Van binnen echter, zal ze zich nog steeds dat kwetsbare meisje voelen, zeker als je je lichamelijk ziek voelt en dus ook echt kwetsbaarder bent.
maandag 27 februari 2023 om 11:07
Ik zie nog geen start van een begin om er anders mee om te gaan. Ik weet ook wel (been there done, that, got the t-shirt) dat het een moeilijk proces is.
Maar ik bedoelde eigenlijk om op een wat aardige manier tegen TO te zeggen: kom nu eens uit die slachtofferrol en pak het aan!
Is dat moeilijk? Ja! Ga je nog een heleboel keer toch weer dezelfde fout maken? Ja! Maar hou op met in de slachtofferrol telkens hetzelfde en hetzelfde doen en iets anders verwachten.
Maar ik bedoelde eigenlijk om op een wat aardige manier tegen TO te zeggen: kom nu eens uit die slachtofferrol en pak het aan!
Is dat moeilijk? Ja! Ga je nog een heleboel keer toch weer dezelfde fout maken? Ja! Maar hou op met in de slachtofferrol telkens hetzelfde en hetzelfde doen en iets anders verwachten.
maandag 27 februari 2023 om 11:18
maandag 27 februari 2023 om 12:14
Ah okay ik snap wat je bedoelt. Ik vat het anders op: TO begint inzicht te krijgen maar baalt toch echt weer even ontzettend van hoe haar moeder is. Een stukje rouw hoort ook bij dat proces en ik zie haar uiting hier m.b.t. haar moeder en Covid meer als onderdeel daarvan. Maar dat is inderdaad vol mijn interpretatie.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in