Hét (r)emigreren Topic

18-03-2009 16:57 4718 berichten
Woon je in het buitenland, wil je naar het buitenland of kom je juist terug naar NL?

Nieuwe schrijvers altijd welkom!

Waar zitten we allemaal?

Ainne --> Ierland

Alejandra --> Bolivia

Anais --> Turkije

Biebeltje --> Nederland (voormalig Londen)

Bloempje --> Egypte

Caramella --> Net terug uit de UK

Chicha --> Spanje

Chili-girl --> Chili *heeft inlogproblemen*

Choc_11 --> Frankrijk

Discovery --> Nederland

Guiri --> Spanje

Hope --> Duitsland, maar gaat terug naar NL

Ine --> Oostenrijk

JJ80 --> Terug in NL na latijns-Amerikaans dansavontuur

Kodak --> US

Lapin --> Zwitserland

Liubi --> Duitsland

Marloussie --> Noorwegen *zwanger*

Moonglade --> Nederland

Nymeria --> UK

Orbit --> Nederland (terug uit Australië)

Raccoon --> US

Razzmatazz --> Frankrijk

Rubis --> Frankrijk

Saby --> Italië

Sanne --> Australië

Sarah2ndLife --> Australië

SFO --> US

Snjokorn --> IJsland

Spinnetje --> Zuid-Afrika

Speculaasje --> Israel

Surf --> Nederland (voormalig Frankrijk en Portugal)

Undertaker --> gaat (terug) naar Australië

Vibeke --> Dubai * vers jongensbabietje geboren! *

Visotsky --> Ierland *zwanger*

Ik zal proberen de namen bij te houden, als er iemand mist, laat maar weten.

Link naar het oude topic.
Alle reacties Link kopieren
Alvast heel veel succes Sarah! Ben benieuwd hoe het jullie daar gaat bevallen.
Spannend Sarah! Succes met de reis en tot snel...
Ik heb zo waa waa waa waanzinnig gedroomd
Goede reis, Sarah!!

Zo, Specu is er ook weer. Ben druk met werk, sporten en ontspannen Als het goed is, krijg ik deze of volgende week de definitieve tand op de implantaat- en dan ben ik voorlopig van de tandartsenbezoeken af. Ik ga weer werken, straks gezellig met vriendin lunchen & stad in!
Sarah, goed reis! Ben benieuwd naar je eerste berichten van down under.

Sarah....good luck!!!!!! We kijken vol spanning uit naar je eerste berichtje vanuit Oz! Hééééél veel plezier...!

Sarah, ik wens jullie een hele goeie en veilige reis en natuurlijk het allerbeste voor jou en je gezin in Australie!

Sarah, hele goeie reis. Eindelijk is het zo ver. En nu maar hopen dat je snel internet hebt, dan kan je ons weer updaten.

En ik ben weer weg, sorry. Drukdrukdruk
quote:spinnetje schreef op 29 juni 2009 @ 11:15:

Hebben jullie allemaal in het buitenland jullie Nederlandse nationaliteit nog? Ik kan een Afrikaanse nationaliteit krijgen als ik getrouwd ben, maar die stomme Nederlandse overheid staat maar 1 nationaliteit toe.

Baal er goed van want daardoor zijn mijn carrière mogelijkheden maar beperkt. Maar ik durf mijn Nederlandse nationalitieit ook niet op te geven...

Er zijn hierop een aantal uitzondering of je je NL nationalitieit moet opgeven of behouden. Als mijn man de Australische wilt hebben ( is idd handig met baan enzo) dan hoeft hij zijn NL nationalitieit niet op te geven. Om die zelfde reden heb ik ook de NL nationalitieit,..dus,.... ik zou deze link even bekijken,..

http://www.minbuza.nl/nl/ ... rx_nederlander_wordx.html
quote:spinnetje schreef op 29 juni 2009 @ 11:15:

Hebben jullie allemaal in het buitenland jullie Nederlandse nationaliteit nog? Ik kan een Afrikaanse nationaliteit krijgen als ik getrouwd ben, maar die stomme Nederlandse overheid staat maar 1 nationaliteit toe.

Baal er goed van want daardoor zijn mijn carrière mogelijkheden maar beperkt. Maar ik durf mijn Nederlandse nationalitieit ook niet op te geven...

Er zijn hierop een aantal uitzondering of je je NL nationalitieit moet opgeven of behouden. Als mijn man de Australische wilt hebben ( is idd handig met baan enzo) dan hoeft hij zijn NL nationalitieit niet op te geven. Om die zelfde reden heb ik ook de NL nationalitieit,..dus,.... ik zou deze link even bekijken,..

Dankjewel Undertaker, ik ga even kijken!

Pfff, heb net een heel lastig gesprek gehad over een baan die ik aangeboden heb gekregen.
Ik lees net dit op je link:

c) als u een andere nationaliteit wilt krijgen, verliest u het Nederlanderschap niet als u gehuwd bent met iemand van die andere nationaliteit.

Let op: hierop komen uitzonderingen voor. Zo geldt deze uitzonderingsregel (i.v.m. een nationaliteitsverdrag ter voorkoming van dubbele nationaliteit (*) niet voor Nederlanders die de nationaliteit van België (**), Denemarken, Luxemburg (***), Noorwegen en Oostenrijk verkrijgen. Informeer altijd vooraf bij de Nederlandse ambassade of het consulaat of u uw Nederlanderschap wel of niet verliest.

Spinnemans heeft een Belgische en Afrikaanse nationaliteit.. Maar afgaande op dat we in ZA wonen en hij ook die nationaliteit heeft, zou het dus wel kunnen geloof ik. *Juicht al voorzichtig*
Sarah goeie reis en laat ons snel weten hoe het is down under!!
Sarah, hele goede reis en succes!!!
quote:TheUndertaker schreef op 29 juni 2009 @ 13:25:

[...]

Woehoe!!! Dat wil zeggen dat ik ook een 2e nationaliteit aan kan gaan meten! Gauw kijken aan welke voorwaarden ik dan moet voldoen om de LBse nationaliteit te krijgen. (wel zo makkelijk als er kindjes gaan komen en het scheelt ook heel veel tijd en moeite aan de grens met Syrie als we daar willen gaan shoppen). Verder heb je natuurlijk geen klap aan de LBse nationaliteit op reisgebied (maar we willen er wel ooit gaan wonen als alles meezit...)

Alleen even uitzoeken hoe het zit als manlief de NLse nationaliteit zou krijgen. Weet wel dat je vanuit LB in ieder geval niet zomaar je LBse nationaliteit kwijt raakt als je er een nieuwe bij neemt.

Ik ga zo naar de tandarts. Kijken of hij mijn prodentsmile weer compleet kan maken.
Na een hele week meelezen en niet posten ben ik er weer. Ik had totaal geen inspiratie om hier wat te schrijven laat staan dat ik een zin op mijn blog kon schrijven.

@Sarah een hele goede reis en hoop snel wat van je te horen.

@Undertaker ook vanuit California zeg ik welkom.

@Anais ben benieuwd hoe jouw het vergaat nu je een fraai pandje op het oog heb voor de Kaviaar Bar.

@Spinnetje dankje voor de link, krijg weer een beetje hoop. Ik kreeg paar weken terug van een immigratie officer de vraag en toen zei ik te veel haken en ogen.

Wil namelijk niet mijn NL schap opzeggen;

a. Ik ben trots op mijn roots

b. Heb ruim 22 jaar voor de AOW betaald en is zonder dat ik het geld weggooi. (ten minste als het dan nog bestaat)

Grootste voordeel om Amerikaan te worden zijn toch wel de overheidsbanen. Denk dan toch maar eens om eens met de consul en/of ambassade te praten. Moet overigens nog wel 2 jaar wachten voordat ik het examen mag doen.
Ha SFO, de link was van Undertaker. En we zijn er nu al met 3 mensen blij om. Oleee!

Wat voor een examen zou je moeten doen SFO?

Ik moet alleen 2 jaar getrouwd zijn, dat is het haha. Dat moet ik wel vol kunnen houden denk ik zo haha...
quote:spinnetje schreef op 29 juni 2009 @ 15:44:

Ha SFO, de link was van Undertaker. En we zijn er nu al met 3 mensen blij om. Oleee!

Oeps volgens mij was ik nog niet helemaal wakker.

Je mag hier na 5 jaar verblijf in het land (ten minste als je Resident bent) een inburgerings examen doen.

Naturalization

Naturalization is the process by which U.S. citizenship is conferred upon a foreign citizen or national after he or she fulfills the requirements established by Congress in the Immigration and Nationality Act (INA). The general requirements for administrative naturalization include:

*

a period of continuous residence and physical presence in the United States;

*

residence in a particular USCIS District prior to filing;

*

an ability to read, write, and speak English;

*

a knowledge and understanding of U.S. history and government;

*

good moral character;

*

attachment to the principles of the U.S. Constitution; and,

*

favorable disposition toward the United States.

Ik stop er mee, de hond zit al een tijdje geduldig te wachten en mag alvast een rondje lopen. Een fijne dag, avond en/of nacht allemaal.
Ah okay.. Hier kennen ze dat allemaal niet. Het is gewoon of 5 jaar er wonen of 2 jaar als je gehuwd bent met iemand van het land. Lekker makkelijk
@Anais Wow, geweldig dat jij zowel MJ als Sting in real life hebt mogen aanschouwen! Sting is een van mijn favorieten! En nogmaals wow als ik de foto's van de locatie van je bar/restaurant bekijk! Lijkt me echt perfect! Ik kan me voorstellen dat je hier verliefd op bent geworden! Ik hoop voor je dat alles doorgaat.

Wat MJ betreft, ook al ben ik 'pas' 29, toch voel ook ik, zoals iemand al schreef, dat de 'soundtrack van m'n jeugd overleden is'. Pas de laatste dagen, nu ik alle tributes en biografieen of tv zie, merk ik pas goed dat ik al z'n nummers uit m'n hoofd kende... Ik vind het alleen erg jammer dat de wereld er nu, pas na zijn dood, achterkomt wat een wereldartiest hij was en niet alleen een tragisch figuur. En dat hij dus nooit zal weten wat de wereld van 'm vindt...

@Undertaker welkom! Ik wilde je ook complimenteren met je Nederlands! Ik dacht, net als jij, dat 't logisch is dat iemand de taal van zijn omgeving goed leert spreken, maar daar ben ik toch op teruggekomen. Ik spreek goed italiaans en krijg vaak complimenten omdat ze niet precies begrijpen uit welke regio van Italie ik kom (ha,ha, raar accent!), maar dat is vooral te danken aan mijn interesse in de taal (ik zoek ieder woord dat ik niet ken direct op in 't woordenboek en vraag naar de betekenis van bepaalde termen), het feit dat m'n vriend niets anders spreekt (ik moet wel, 24/7) en het feit dat ik in een italiaans bedrijf werk. Maar ik merk dat andere buitenlanders niet altijd zo goed italiaans spreken, ook al wonen ze misschien langer dan ik (nu 8 jaar) in Italie. Misschien omdat ze alleen geinteresseerd zijn in zich verstaanbaar maken, of omdat ze niet de hele dag italiaans spreken. Dus ook al dacht ik dat het goed leren van een taal uiteindelijk vanzelf gaat als je er woont, nu weet ik dat dit niet zo is. Dus nogmaals, complimenti!

@Snjokorn Ijsland lijkt me echt een mooi land! Hoe lang woon je er al? En hoe ben je er terechtgekomen? (sorry, ik ben altijd nieuwsgierig...) Ik moet ook m'n NLse paspoort inleveren als ik de ITse wil... behalve als ik met m'n vriend trouw. Dan mag ik wel een dubbele nationaliteit hebben (wat modern van Nederland, hè...)!

En toch zou ik m'n NLse paspoort nooit opgeven. Hier zijn er veel mensen die dat niet begrijpen, 't is toch maar een formaliteit?' zeggen ze dan. Maar zo voel ik 't niet. Ik ben en zal m'n hele leven een NLse blijven. Zonder NL-paspoort zou dat erg gek voelen. Een italiaanse wordt ik toch nooit (en wil ik ook niet worden), maar de nationaliteit zou gewoon erg praktisch zijn. Hè gek eigenlijk, met deze redenering ga ik wel voor de praktische kant, haha!

@Sarah Goede reis en succes!!
@spinnetje, ik val niet onder de uitzonderingen om m'n nederlandse nationaliteit te behouden. . . ik ben wel aan het denken om een ijslandse nationaliteit aan te vragen (vooral nu met dat gezeik over vingerafdrukken in je paspoort, moet ik voor naar Noorwegen of NL).

@sarah2ndlife; goede reis en veel succes.
Snjókorn falla, á allt og alla
Pfff... voor ieder jaar dat ik de tandarts heb weten te ontlopen een gaatje... Vandaag m'n tand gerepareerd en de boel schoon laten maken. Morgen die gaten laten opvullen. Schade: In totaal bijna 500 euro!!!

Toch maar snel een verzekering af gaan sluiten.
Goede reis Sarah! Wel een gek idee dat je de volgende keer dat we je hier tegenkomen uit Australie post...

Gisteravond heb ik geprobeerd mijn poes te vangen om naar de dierenarts te brengen, maar ze voelde het denk ik aan en heeft zich de hele avond verstopt. Nu is het me net wel gelukt om haar te pakken te krijgen en zit ik nu te wachten op een lift naar de dierenarts. Ze wordt helemaal wild in dat kattendraagding, echt zielig!

Nog een half dagje werken en dan vakantie!
Af en toe een huppeltje op de plaats is ook ok
quote:Bloempje13 schreef op 29 juni 2009 @ 17:33:

Gisteravond heb ik geprobeerd mijn poes te vangen om naar de dierenarts te brengen, maar ze voelde het denk ik aan en heeft zich de hele avond verstopt. Nu is het me net wel gelukt om haar te pakken te krijgen en zit ik nu te wachten op een lift naar de dierenarts. Ze wordt helemaal wild in dat kattendraagding, echt zielig! !Dat heb ik ook iedere keer dat we 1 van onze katten naar de dierenarts moeten brengen... Vooral de jongste (nu 1 jaar) wordt helemaal gek in z'n kooitje... Je weet dat het niet anders kan, maar je zou ze er zo weer uithalen...
@Saby; helemaal vergeten je welkom te heten (ik had vorige week visite en eigenlijk alleen tijd om mee te lezen). Ik ben in 1996 hier naar IJsland gegaan om een jaartje te werken. Dit was direct na m'n afstuderen en het was tijd voor lol en vrijheid. Afgezien van 6 maanden Australie ben ik hier niet meer weg gegaan. Ik heb geen vriend, ben ook niet getrouwd (anders had ik nu zéker een dubbele nationaliteit). Heb 2 katten en ook bij mij heeft de jongste een verschrikkelijke hekel aan het kattenreismandje (en aan autorijden). Gelukkig is ze zelden tot nooit ziek.

Wat betreft het opgeven van de NLse nationaliteit, ik blijf altijd nederlandse en kán ook gewoon geen ijslandse worden omdat mijn roots ergens anders liggen maar het gezever over het paspoort wordt nu wel zo vervelend dat ik aan het overwegen ben om ijslanderschap aan te vragen (als ik nou eens een lekker ding tegen kom en direct ga trouwen. . . ).

(disco; bedankt voor je kaartje).
Snjókorn falla, á allt og alla
quote:Saby schreef op 29 juni 2009 @ 17:07:

@Undertaker welkom! Ik wilde je ook complimenteren met je Nederlands! Ik dacht, net als jij, dat 't logisch is dat iemand de taal van zijn omgeving goed leert spreken, maar daar ben ik toch op teruggekomen. Ik spreek goed italiaans en krijg vaak complimenten omdat ze niet precies begrijpen uit welke regio van Italie ik kom (ha,ha, raar accent!), maar dat is vooral te danken aan mijn interesse in de taal (ik zoek ieder woord dat ik niet ken direct op in 't woordenboek en vraag naar de betekenis van bepaalde termen), het feit dat m'n vriend niets anders spreekt (ik moet wel, 24/7) en het feit dat ik in een italiaans bedrijf werk. Maar ik merk dat andere buitenlanders niet altijd zo goed italiaans spreken, ook al wonen ze misschien langer dan ik (nu 8 jaar) in Italie. Misschien omdat ze alleen geinteresseerd zijn in zich verstaanbaar maken, of omdat ze niet de hele dag italiaans spreken. Dus ook al dacht ik dat het goed leren van een taal uiteindelijk vanzelf gaat als je er woont, nu weet ik dat dit niet zo is. Dus nogmaals, complimenti!

@Snjokorn Ijsland lijkt me echt een mooi land! Hoe lang woon je er al? En hoe ben je er terechtgekomen? (sorry, ik ben altijd nieuwsgierig...) Ik moet ook m'n NLse paspoort inleveren als ik de ITse wil... behalve als ik met m'n vriend trouw. Dan mag ik wel een dubbele nationaliteit hebben (wat modern van Nederland, hè...)!

En toch zou ik m'n NLse paspoort nooit opgeven. Hier zijn er veel mensen die dat niet begrijpen, 't is toch maar een formaliteit?' zeggen ze dan. Maar zo voel ik 't niet. Ik ben en zal m'n hele leven een NLse blijven. Zonder NL-paspoort zou dat erg gek voelen. Een italiaanse wordt ik toch nooit (en wil ik ook niet worden), maar de nationaliteit zou gewoon erg praktisch zijn. Hè gek eigenlijk, met deze redenering ga ik wel voor de praktische kant, haha!

Dank je wel Saby,...voor het compliment. In mijn werkkring is goed Nederlands spreken een vereiste,...

Ik heb nu twee jaar de NL - nationaliteit en ik heb deze aangevraagd om prakitsche redenen: makkelijker reizen door europa (geen visum of "lastige vragen" aan de grens; hoef geen verblijfsvergunning aan te vragen (papierwinkel) en ik kon het doen zonder mijn AUS nationaliteit te verliezen. Ik blijf altijd een Aussie -right or wrong my country first-. Dat zijn inderdaad mijn roots. Deze zelfde instelling leeft ook mijn man (mocht hij ooit de AUS-nationaliteit krijgen) Dat noem men trots, trots waar je vandaan komt...... Mijn man kan dus de australische nationaliteit krijgen maar een Aussie kan hij nooit worden, net zoals ik de Nederlandse nationaliteit heb,...maar ik kan nooit een Hollander worden,..... (if you know what I mean)

Ik hoop dat jullie die een twee nationaliteit gaan aanvragen wel oplet dat je binnen 10 jaar je NL-pasport gaat vernieuwen, anders loop je de kans dat je de nl-nationaliteit kwijtraakt. (als ik het goed heb gelezen) Natuurlijk kan je deze weer terug vragen,...maar dat kost weer geld enzo.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven