Werk & Studie alle pijlers

Hogeschool of universiteit?

27-05-2023 09:08 58 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Goedemorgen

Mijn dochter is alweer op weg naar haar 5e schooljaar middelbare school (vwo/aso in België)
Hoewel ze nog tijd heeft is ze al wat aan het nadenken over wat ze daarna kan gaan doen. Middelbare school gaat haar vrij gemakkelijk af, ze hoeft er niet veel tijd in te steken en heeft genoeg tijd voor haar bijbaantje en hobby's.

Ze geeft aan dat ze geen universiteit wilt doen, omdat het beeld dat ze ervan heeft is dat van studenten die alleen maar met hun neus in de boeken zitten. Met haar huidige school zitten ze één keer per week (wegens lokalen tekort) in de universiteit. Ze vindt het een dooie saaie boel, iedereen zit ergens boven zijn boeken, de sfeer heel onpersoonlijk en véél te serieus :-)
Naast haar middelbare school zit ook een hogeschool. Ze vertelt dat de sfeer daar heel levendig is, studenten lijken met meer plezier de school in en uit te lopen, het "leeft" enorm.
Ook is ze bang (omdat ze nu dus maar weinig hoeft te studeren-het meeste snapt ze al tijdens de les- dat ze het vele blokken op een uni niet aan gaat kunnen, weinig vrije tijd zal hebben voor een sociaal leven, na een paar jaar eruit vliegt en dat ze dan alsnog opnieuw zal móeten beginnen.

Ik heb zelf een hbo opleiding afgerond in Nederland en eigenlijk had ik na 4 jaar iets van: wat heb ik hier nou in hemelsnaam écht geleerd? Ik had achteraf gezien liever meer de diepte in willen gaan.
Ik denk dat dochter geen hbo profiel heeft en dat ze tijdens haar studie op haar honger zal blijven zitten. Ze is een denker en minder een doener.

Ik heb geen ervaring met studeren op de universiteit. Wel zie ik dat hbo'ers en universitairen na het afstuderen vaak in dezelfde banen terecht komen.
Bij mijn laatste werkgever was dit ook het geval, maar ook van vrienden hoor ik dat collega's met hbo/uni regelmatig dezelfde functie uitoefenen.

Oja dochter wil later iets voor zichzelf beginnen en denkt daarom dat juist een hbo opleiding haar de nodige praktijkervaring zal geven.

Wie kan wat meer vertellen over het verschil tussen hbo/uni?
hanaa wijzigde dit bericht op 27-05-2023 09:32
3.74% gewijzigd
Hanaa schreef:
27-05-2023 09:29
Ik denk ook dat ze het te makkelijk en weinig verdiepend gaat vinden.
Haar idee is: eerst Hbo (in Belgie duurt het 3 jaar), daarna evt universiteit, maar dan zit er nog een schakeljaar tussen. Dus dan duurt het uiteindelijk zo'n 6 jaar.

Ik denk dat ze bang is om te falen op de universiteit omdat ze nu heel weinig blokt. Ze is het niet gewend om uren boven de boeken te hangen en zegt regelmatig dat ze ook geen idee heeft hoe ze ooit een heel dik boek uit haar hoofd zou moeten kennen.
Nu pikt ze alles tijdens de lessen op, herhaalt het nog even snel thuis en klaar
Daar komt ze dan zelf wel achter. Ze is bijna (?) volwassen, laat haar haar eigen keuzes maken.
Laat haar eens kijken op een Nederlandse universiteit. Totaal anders dan in Belgie. In Belgie moet je meer blokken omdat examens meer gericht zijn op het reproduceren van de stof. In Nederland is de toetsing meer gericht op toepassing van de kennis. Als zij zo'n denker is ipv een blokker, spreekt haar dat vast meer aan.
Marianneke schreef:
27-05-2023 11:23
Laat haar eens kijken op een Nederlandse universiteit. Totaal anders dan in Belgie. In Belgie moet je meer blokken omdat examens meer gericht zijn op het reproduceren van de stof. In Nederland is de toetsing meer gericht op toepassing van de kennis. Als zij zo'n denker is ipv een blokker, spreekt haar dat vast meer aan.
En dit inderdaad. Vanuit eerdere topics lijkt het BE onderwijs je dochter sowieso niet zo te liggen?
Ik herken het "blokken" totaal niet van een universiteit. Wij hadden het eerste jaar wel tentamens maar daarna toch vooral papers. Dus veel meer begrip en verdieping, leren analyseren, en uiteindelijk zelf onderzoek doen. Bij 'blokken' denk ik aan topografie. Maar misschien dat het bij bijv. rechten wel meer zo werkt, hele wetboeken uit je hoofd leren en zp.
Je vraagt je wel eens af: 'Waar hebben wij het aan verdiend?
Als je dochter meer een denker is dan een doener, ligt de universiteit voor de hand. Ik heb zelf een universitaire studie gedaan, en als ik dat vergelijk met de HBO-studie die mijn dochter nu doet, is het grootste verschil de manier waarop HBO-studenten samenwerken: veel opdrachten worden in groepjes gedaan, er wordt onderling overlegd en de taken voor een opdracht worden verdeeld. Op zich is dat natuurlijk wel leuk, want op de universiteit ben je op jezelf aangewezen. Er wordt - in mijn tijd, tenminste - nooit met anderen samengewerkt, je worstelt je in je eentje door de boeken heen en doet vervolgens tentamen.

Aan de universiteit zijn lang niet alle colleges verplicht; wij hadden alleen bij werkgroepen aanwezigheidsplicht. Volgens mij zijn op het HBO alle colleges verplicht, dus erg vrij ben je als student niet. Ik vond de vrijheid juist heel fijn, maar ik studeerde in een tijd dat er minder druk lag op afstuderen - ik kon destijds nog een jaar iets anders gaan doen (werken bij een tijdschrift, dat was toen een gouden kans die ik niet wilde laten liggen) en vervolgens heb ik als extraneus mijn scriptie geschreven (als extraneus mag je geen colleges meer volgen, maar je mag wel de tentamens doen en/of een scriptie schrijven).
Als ze een vakopleiding wil volgen in een sector waar altijd vraag naar is dan heb je ook een prima toekomst. En meer plezier in je leven.
Dan moet het maar zoals het kan
Murgatroyd schreef:
27-05-2023 11:41
Ik herken het "blokken" totaal niet van een universiteit. Wij hadden het eerste jaar wel tentamens maar daarna toch vooral papers. Dus veel meer begrip en verdieping, leren analyseren, en uiteindelijk zelf onderzoek doen. Bij 'blokken' denk ik aan topografie. Maar misschien dat het bij bijv. rechten wel meer zo werkt, hele wetboeken uit je hoofd leren en zp.
Ligt inderdaad aan de studie. Mijn eerste jaar (ik studeerde een taal) was heel veel blokken en dikke boeken uit je hoofd leren. Daarna werd het pas leuk. Ik denk dat studies als medicijnen en rechten echte stamp-studies zijn, en ook blijven.
Laat haar kijken bij opleidingen die ze mogelijk wil volgen. Zowel op uni als hogeschool. Dan krijgt ze de beste indruk.

Ik heb een kind wat in NL middelbare school heeft gedaan en nu op de uni in België zit. Echt geen boeken type en tot nu toe gaat het goed. Druk studentenleven door de week daar en in het weekend thuis. Studenten gaan over het algemeen meer naar huis als hier in NL.
Zit je dochter nog op die uniformschool? Of haal ik nu wat door elkaar? En wil ze in Nederland of België haar vervolgopleiding gaan doen. De ene studie is de andere niet, heeft ze al een studierichting bedacht? Zoek daar de bijpassende studies bij op HBO en universiteit in zowel Nederland als België. En laat het aan haar om te kiezen, zij moet het gaan doen.
Even snel tussendoor, ik reageer straks verder
Dochter is van school gewisseld, zit niet meer op een uniformschool, maar op een school met een vrijere sfeer en omgang
(Misschien dat ze wat bezorgd is om op de uni weer in zo'n strenge sfeer terecht te komen, bedenk ik me nu. Dat kan haar indruk zijn, iedere week dat ze daar in dat universiteitsgebouw les hebben)
Mijn kind ervaart de uni niet als streng. De Nederlandse middelbare school was vrij en mijn kind is ook vrij in de omgang.

Het is voor je dochter goed om naar verschillende richtingen te kijken. En verschillende universiteiten, daar zou wel een verschil ik kunnen zitten.
Hanaa schreef:
27-05-2023 14:23
Even snel tussendoor, ik reageer straks verder
Dochter is van school gewisseld, zit niet meer op een uniformschool, maar op een school met een vrijere sfeer en omgang
(Misschien dat ze wat bezorgd is om op de uni weer in zo'n strenge sfeer terecht te komen, bedenk ik me nu. Dat kan haar indruk zijn, iedere week dat ze daar in dat universiteitsgebouw les hebben)
Maar dan bedoel je een Belgische universiteit, neem ik aan. In Nederland krijg je het niet veel vrijer en zelfstandiger dan op de universiteit. Hoewel er wel verschillen zijn: studenten die meer structuur en houvast nodig hebben, zijn (in Amsterdam) beter af op de VU dan op de UvA.
samarinde schreef:
27-05-2023 12:23
Ligt inderdaad aan de studie. Mijn eerste jaar (ik studeerde een taal) was heel veel blokken en dikke boeken uit je hoofd leren. Daarna werd het pas leuk. Ik denk dat studies als medicijnen en rechten echte stamp-studies zijn, en ook blijven.
Ik heb ook een taal gestudeerd, en ik kan me oprecht niet herinneren dat ik ooit ene boek uit mijn hoofd geleerd heb. Zelfs rijtjes met woordjes, zoals iedereen altijd denkt, heb ik nooit hoeven leren. Op de een of andere manier ging het organischer.
Ik heb daarnaast ook nog bionische wetenschappen gedaan, waarvan destijds het eerste jaar voor 80% samen met geneeskunde was. Ook dat heb ik nooit als stampen ervaren. Je moet natuurlijk wel dingen leren, maar dat is ook het hele punt van een opleiding. Maar dingen uit je hoofd leren om het uit je hoofd leren, nee. In beide gevallen niet eigenlijk.
nausicaa schreef:
27-05-2023 15:33
Ik heb ook een taal gestudeerd, en ik kan me oprecht niet herinneren dat ik ooit ene boek uit mijn hoofd geleerd heb. Zelfs rijtjes met woordjes, zoals iedereen altijd denkt, heb ik nooit hoeven leren. Op de een of andere manier ging het organischer.
Ik heb daarnaast ook nog bionische wetenschappen gedaan, waarvan destijds het eerste jaar voor 80% samen met geneeskunde was. Ook dat heb ik nooit als stampen ervaren. Je moet natuurlijk wel dingen leren, maar dat is ook het hele punt van een opleiding. Maar dingen uit je hoofd leren om het uit je hoofd leren, nee. In beide gevallen niet eigenlijk.
O, grappig! Wij hadden in het eerste jaar zeker 3 grote woord-tentamens waarvoor je telkens hele dikke boeken met woorden moest leren. Ik herinner me nog dat ik de eerste keer dacht: doe ik even, en ik begon een paar dagen van tevoren. Ik kon al die woorden niet een lezen in die tijd, laat staan leren :proud: Daarna begon ik vier weken van tevoren en stampte 50 pagina’s per dag; volgende dag alles herhalen plus 50 nieuwe pagina’s etc. Dat waren duizenden woorden en uitdrukkingen - later, tijdens vertaal-tentamens, kwam dat goed van pas. (Inmiddels ben ik het meeste weer vergeten…) Ik studeerde een Latijnse taal, misschien maakt dat nog verschil?
Ik had op het HBO door de onnozele projecten en reflectieverslagen (verspreid over het hele blok met élke week een deadline) juist minder tijd om leuke dingen te doen, terwijl je op de uni veel meer individuele opdrachten of toetsen hebt die pas in een van de laatste weken vielen. Hierdoor had ik veel meer vrijheid en vrije tijd. Dus ja drukker op de uni hoeft niet per se voor iedereen op te gaan.
Ik vond hbo veel meer gedoe dan de universiteit. Veel groepswerk, eindeloos reflectie verslagen maken... Het was niet moeilijk maar het was vooral veel
De universiteit vond ik veel leuker, meer de diepte in, minder tijd besteden aan allerlei randopdrachten maar gewoon inhoudelijk bezig zijn, flexibeler qua tijdindeling, minder schools...
Niet perse veel moeilijker maar wel veel inhoudelijker.
Ik heb ook een flut-hbo gedaan na het vwo. Zonde van mijn tijd en daarna nog wo gedaan. Had dat hele hbo nooit moeten doen. Maar dat was het pad dat ik heb gevolgd en heb daar ook van geleerd. Laat dochter gewoon kiezen wat ze denkt dat bij haar past.
Fouten maken en het allemaal nog niet weten hoort er allemaal bij. Laat je dochter de opties zien, moedig haar aan bij verschillende hbos en unis te kijken. En dan is het aan haar. En wie weet kiest ze in 1x goed, of wie weet past ze later nog aan. Prima toch?
nitflex schreef:
01-06-2023 22:50
Ik heb ook een flut-hbo gedaan na het vwo. Zonde van mijn tijd en daarna nog wo gedaan. Had dat hele hbo nooit moeten doen. Maar dat was het pad dat ik heb gevolgd en heb daar ook van geleerd. Laat dochter gewoon kiezen wat ze denkt dat bij haar past.
Zo heb ik het hbo ook ervaren. Werd gek van de groepsopdrachten waarbij de helft nog probeerde mee te liften.
Toen ik na 4 jaar mijn diploma kreeg schaamde ik me diep van binnen. Ik had inhoudelijk geen reet geleerd.
Ik denk dat dochter hier echt niet in past. Ze houdt niet zo van groepsopdrachten en zoekt het liefst zoveel mogelijk zelf uit, in haar eentje, om vervolgens haar verworven kennis te delen in een opdracht of toets.
Hanaa schreef:
01-06-2023 23:32
Zo heb ik het hbo ook ervaren. Werd gek van de groepsopdrachten waarbij de helft nog probeerde mee te liften.
Toen ik na 4 jaar mijn diploma kreeg schaamde ik me diep van binnen. Ik had inhoudelijk geen reet geleerd.
Ik denk dat dochter hier echt niet in past. Ze houdt niet zo van groepsopdrachten en zoekt het liefst zoveel mogelijk zelf uit, in haar eentje, om vervolgens haar verworven kennis te delen in een opdracht of toets.
Toch denk ik dat je haar hierin vrij moet laten en niet teveel moet projecteren.
De vraag moet eerder zijn wat voor jobs wil je later kunnen doen en wat heb je nodig om dat te bereiken? Niet op welke hogeschool/univ de sfeer nu beter is. Die studie duurt maar even, de job is voor de rest van je leven. En als de univ tegenvalt, kan je altijd na een jaar nog veranderen. Jaren blijven en dan alsnog veranderen zou ik niet aanraden, maar dat zie je dan wel aan de resultaten na het eerste jaar.
hvm schreef:
27-05-2023 09:35
Het schijnt dat universitaire studies in België anders opgezet zijn dan in Nederland. Van de week nog gehoord van mijn Belgische werkgroepdocent. In België kennen ze geen werkgroepen (tenminste bij de rechtenstudie niet). Men krijgt dan 3 uur lang hoorcollege en (waarin wel dieper op de stof wordt ingegaan dan in Nederland) daarna moet je zelf maar uit je boek gaan leren tot aan het tentamen. Hier krijg je een hoorcollege van 1,5 a 2 uur. En daarna nog een werkcollege waar je met de stof uit het hoorcollege aan de gang gaat.
Is wel een groot verschil in aanpak, en misschien ook van belang voor de studiekeuze.
Nee hoor in België heb je op de universiteit voor een groot vak bvb. 2 uren hoorcollege per week en dan nog 1 uur oefeningen en 1 uur practicum. Of 2 uren oefeningen. Uren van 75 minuten trouwens. En meestal ook nog veel projecten die je individueel of in kleine groepjes thuis moet maken en waarvoor je dan een aantal weken tijd krijgt. Rechten zal misschien anders zijn omdat dat nu eenmaal een heel theoretische richting is.
nausicaa schreef:
27-05-2023 15:33
Dat is in België wel anders. Je hebt per semester een zestal vakken. En één vak is typisch zo 'n 200 pagina 's te studeren als het een zwaar wetenschappelijk vak is. Als het meer gewoon "tekst" is zoals rechten of psychologie, dan zijn cursussen van 600 à 800 pagina 's niet abnormaal. En ja, die leerstof moet je gewoon kunnen reproduceren. Definities en stellingen en bewijzen die je moet kunnen opschrijven. Als je geluk hebt, heb je heel af en toe een prof die een "open boek examen" geeft, wat zijn de studenten dan blij!
2x per jaar heb je dus 6 zulke examens verspreid over een drietal weken. Daar gaat meestal nog een lesvrije week aan vooraf om alvast te beginnen studeren.
Rosanna1985 schreef:
02-06-2023 01:11
Nee hoor in België heb je op de universiteit voor een groot vak bvb. 2 uren hoorcollege per week en dan nog 1 uur oefeningen en 1 uur practicum. Of 2 uren oefeningen. Uren van 75 minuten trouwens. En meestal ook nog veel projecten die je individueel of in kleine groepjes thuis moet maken en waarvoor je dan een aantal weken tijd krijgt. Rechten zal misschien anders zijn omdat dat nu eenmaal een heel theoretische richting is.
Goed dat je dit erbij zet. Ik denk namelijk niet dat mijn Belgische rechtendocent het zomaar verzint. Ik heb er ook bijgeschreven dat het voor de rechtenstudie zo werkt.
Ik heb zelf een universitaire opleiding gedaan (na gymnasium) en ik heb spijt dat ik niet voor een hbo-opleiding heb gekozen, ik denk dat het voor mij prettiger was geweest om gewoon concreet opgeleid te worden voor een beroep. Toen ik klaar was met de universiteit had ik geen idee wat ik moest en wat ik zocht. Het hielp ook niet dat het in een tijd was dat er toch al heel weinig banen waren.

Ik doe nu alsnog in deeltijd een hbo-opleiding, maar ik vind studeren nu veel lastiger in te plannen dan vroeger. Toen was de studie het belangrijkste, nu moet ik het eigenlijk om alles heen plannen en dat lukt lang niet altijd.

Overigens zat ik op de universiteit echt niet altijd met mijn neus in de boeken. Ik had heel veel vrije tijd, kon er veel naast doen, heb ook altijd baantjes gehad (behalve aan het eind toen ik ging afstuderen). Ik heb het er wel naar mijn zin gehad, maar ik denk dat ik zelf gewoon meer had gehad aan een wat concretere opleiding. Maar misschien was een andere universitaire opleiding ook gewoon al een betere optie voor mij geweest. Ik zou achteraf nooit meer kiezen wat ik nu gedaan heb.

Het zal gewoon heel erg per persoon verschillen. Ik zou vooral veel open dagen bezoeken en dagjes meelopen als het kan. En goed bedenken wat ze zou willen worden en wat de weg daarheen is.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven