Mogelijke burn-out en negatieve collega's
zondag 18 juni 2023 om 13:32
Beste iedereen,
Mijn naam is Amara, ik ben 23 jaar oud en ik studeer momenteel social work.
Vorig jaar zijn er veel heftige gebeurtenissen geweest die voor mij een enorm impact hebben gehad voor de rest van mijn leven. i.v.m. herkenning durf ik deze hier niet te plaatsen. Maar ik heb het gevoel dat het er nu allemaal uit komt omdat ik het nooit heb kunnen verwerken. Ik bleef maar doorgaan met school en stage uit angst om achter te lopen. Nu lijkt het toch zijn tol te eisen.
Het begon een maand geleden. Ik kreeg een longontsteking en kon daardoor geen stage lopen. Ik ben twee weken ziek geweest en daarna wilde ik gewoon weer proberen om stage te lopen. Elke keer moest ik eerder weg van stage omdat het gewoon niet ging. Ik ga er met enorme tegenzin naartoe, slecht slapen de nachten ervoor, verhoogde hartslag, onrustig, emotioneel en veel angst en paniekaanvallen. Ik baal er zo erg van dat ik het geen uur volhoud en elke keer naar huis moet omdat ik bijna flauwval. Ik blijf het proberen en elke keer stel ik mijzelf teleur.
Mijn collega’s snappen het niet, je bent jong, doe ff rustig aan en je staat veel uren ingepland in de vakantie die moet je wel kunnen werken want we hebben je nodig! Is ze nu alweer ziek? Gaat het nou weer niet goed? Ben je nou nog steeds niet beter? Zulke opmerkingen helpen mij natuurlijk totaal niet.
Afgelopen dinsdag barste ik in tranen uit. Ik viel bijna flauw, begon enorm te trillen en moest weer naar huis. “gaat het nou wéér niet?” “we zijn er wel een beetje klaar mee nu hoor!”.
Ik heb nog 3 weken te gaan, van maandag t\m donderdag. Dan heb ik 1 week vakantie en dan zou ik daar 6 weken gaan werken tot school weer begint. Maar ik trek dit niet, ik ga dit echt niet volhouden. Het contract was al getekend, dus hier kom ik ook niet onderuit. Morgen moet ik weer naar stage, maar vandaag zit ik al heel de dag met hartkloppingen, zweten, trillen, misselijk, buikpijn en extreme vermoeidheid. Het is pure stress en ik zie er zó tegenop. De angst om weer naar huis te gaan omdat het niet gaat, de angst dat collega’s zo rot doen en de angst om echt een keer flauw te vallen word me veel te veel. Ik slaap ook enorm slecht. Het is niet alleen als ik naar school\stage moet. Het is hele dagen door. Mijn familie en vrienden zeggen dat ik anders ben dan normaal. Ze vinden mij stil, snel geïrriteerd en afwezig. Ik heb dit totaal niet door, maar ik voel me zo rot.
Het liefst wil ik morgen naar de huisarts en hulp vragen. Ik ben echt opgebrand en ik ben bang dat als ik niet snel genoeg hulp zoek ik hier in blijf hangen. Maar ik durf mij niet weer ziek te melden morgen uit angst wat collega’s wel niet van mij denken. Ik zie mij mijn stage hier niet afronden en dat vakantiewerk al helemaal niet op deze manier. Ik kan het gewoon niet.
De ene kant zegt doe het gewoon even dan ben je er vanaf maar dan heb je nog geen rust gehad. De andere kant schreeuwt dat ik mij ziek moet melden, het gesprek aan moet gaan met mijn mentor dat ik dit niet meer trek en proberen onder het vakantiewerk uit te komen.
Heeft iemand hier ervaring mee? Of tips hoe ik dit het beste aan kan pakken? Zou dit inderdaad een burn-out kunnen zijn? Is het verstandig om door te gaan?
Mijn naam is Amara, ik ben 23 jaar oud en ik studeer momenteel social work.
Vorig jaar zijn er veel heftige gebeurtenissen geweest die voor mij een enorm impact hebben gehad voor de rest van mijn leven. i.v.m. herkenning durf ik deze hier niet te plaatsen. Maar ik heb het gevoel dat het er nu allemaal uit komt omdat ik het nooit heb kunnen verwerken. Ik bleef maar doorgaan met school en stage uit angst om achter te lopen. Nu lijkt het toch zijn tol te eisen.
Het begon een maand geleden. Ik kreeg een longontsteking en kon daardoor geen stage lopen. Ik ben twee weken ziek geweest en daarna wilde ik gewoon weer proberen om stage te lopen. Elke keer moest ik eerder weg van stage omdat het gewoon niet ging. Ik ga er met enorme tegenzin naartoe, slecht slapen de nachten ervoor, verhoogde hartslag, onrustig, emotioneel en veel angst en paniekaanvallen. Ik baal er zo erg van dat ik het geen uur volhoud en elke keer naar huis moet omdat ik bijna flauwval. Ik blijf het proberen en elke keer stel ik mijzelf teleur.
Mijn collega’s snappen het niet, je bent jong, doe ff rustig aan en je staat veel uren ingepland in de vakantie die moet je wel kunnen werken want we hebben je nodig! Is ze nu alweer ziek? Gaat het nou weer niet goed? Ben je nou nog steeds niet beter? Zulke opmerkingen helpen mij natuurlijk totaal niet.
Afgelopen dinsdag barste ik in tranen uit. Ik viel bijna flauw, begon enorm te trillen en moest weer naar huis. “gaat het nou wéér niet?” “we zijn er wel een beetje klaar mee nu hoor!”.
Ik heb nog 3 weken te gaan, van maandag t\m donderdag. Dan heb ik 1 week vakantie en dan zou ik daar 6 weken gaan werken tot school weer begint. Maar ik trek dit niet, ik ga dit echt niet volhouden. Het contract was al getekend, dus hier kom ik ook niet onderuit. Morgen moet ik weer naar stage, maar vandaag zit ik al heel de dag met hartkloppingen, zweten, trillen, misselijk, buikpijn en extreme vermoeidheid. Het is pure stress en ik zie er zó tegenop. De angst om weer naar huis te gaan omdat het niet gaat, de angst dat collega’s zo rot doen en de angst om echt een keer flauw te vallen word me veel te veel. Ik slaap ook enorm slecht. Het is niet alleen als ik naar school\stage moet. Het is hele dagen door. Mijn familie en vrienden zeggen dat ik anders ben dan normaal. Ze vinden mij stil, snel geïrriteerd en afwezig. Ik heb dit totaal niet door, maar ik voel me zo rot.
Het liefst wil ik morgen naar de huisarts en hulp vragen. Ik ben echt opgebrand en ik ben bang dat als ik niet snel genoeg hulp zoek ik hier in blijf hangen. Maar ik durf mij niet weer ziek te melden morgen uit angst wat collega’s wel niet van mij denken. Ik zie mij mijn stage hier niet afronden en dat vakantiewerk al helemaal niet op deze manier. Ik kan het gewoon niet.
De ene kant zegt doe het gewoon even dan ben je er vanaf maar dan heb je nog geen rust gehad. De andere kant schreeuwt dat ik mij ziek moet melden, het gesprek aan moet gaan met mijn mentor dat ik dit niet meer trek en proberen onder het vakantiewerk uit te komen.
Heeft iemand hier ervaring mee? Of tips hoe ik dit het beste aan kan pakken? Zou dit inderdaad een burn-out kunnen zijn? Is het verstandig om door te gaan?

zondag 18 juni 2023 om 21:13
Weet je wat ik echt raar vind, dat een bedrijf waar je als sociaal werker stage loopt zo ongevoelig met een medewerker omgaat. Als je nou in een commerciële snelle sector zit kan ik het me nog enigszins voorstellen, maar in deze sector wordt iedereen juist geacht heel menselijk en invoelend te reageren, naar je cliënten maar ook collega’s (ik heb een blauwe maandag social work gestudeerd ook en stage gelopen en ik werd er bijna niet goed van hoeveel begrip er was voor iedereen en hoeveel er altijd over gevoelens gesproken moest worden).
Ga zeker je gevoel achterna en meld je ziek en ga morgen naar de huisarts voor het nog erger wordt. Een heel duidelijk teken dat je nu al buikpijn hebt en zit te trillen bij de gedachte om naar je stage te gaan en ik denk inderdaad dat het inderdaad een combinatie is van alles wat er is gebeurd + stagestress.
Veel sterkte!
Ga zeker je gevoel achterna en meld je ziek en ga morgen naar de huisarts voor het nog erger wordt. Een heel duidelijk teken dat je nu al buikpijn hebt en zit te trillen bij de gedachte om naar je stage te gaan en ik denk inderdaad dat het inderdaad een combinatie is van alles wat er is gebeurd + stagestress.
Veel sterkte!

zondag 18 juni 2023 om 21:29

maandag 19 juni 2023 om 07:56
In principe niet. Maar je hebt het al een paar keer geprobeerd, dus dan zou ik mailen dat jij je ziek meldt en al een aantal keer hebt proberen te bellen maar dat er niet werd opgenomen (hun probleem). Vermeldt daarbij ook waarom en wat je gaat doen om
weer beter te worden. Dat hoeft geen heel plan te zijn, maar je zou kunnen zeggen ik neem contact op met de huisarts en ik hou jullie op de hoogte wat daar uitkomt.
Edit: je hoeft niet alles op tafel te gooien wat je eventueel dwars zit. Je kan gerust aangeven dat je eerst even op krachten wilt komen en dat gesprek later wilt voeren. Zolang jij maar aan je herstel werkt, horen zij je de ruimte te geven.
maandag 19 juni 2023 om 08:02
Dit.Sprinkelmoes schreef: ↑19-06-2023 07:55Even wat anders.
Ik zou het gewoon op herstel longontsteking gooien en (nog) niet op mogelijke burnout.
Je lichaam wil nu niet. Klaar.
Voel je niet verplicht je verder te blijven uitleggen of verantwoorden.
Je bent ziek en moet herstellen. Punt.
maandag 19 juni 2023 om 08:13
Ik hoop dat ziek melden gelukt is?
Afmelden via mail vindt men over het algemeen niet acceptabel.

maandag 19 juni 2023 om 08:18
maandag 19 juni 2023 om 08:20
Ja hoor, dat is geen probleem. Inmiddels gelukt?
Goed dat je jezelf hebt afgemeld.
Maak je ook nog een afspraak met de huisarts?
En dan je studiebegeleider?
Die volgorde ook...
Doe rustig aan!
Only dead fish go with the flow
maandag 19 juni 2023 om 08:29
Nou, na mijn e-mail werd ik eigenlijk al vrij snel teruggebeld. Ze zeiden dat ze opnamen maar ik niks zei? Beetje raar aangezien ik die telefoon gewoon hoor overgaan. Ze waren niet blij, ze hadden op mij gerekend vandaag en nu kon een andere collega niet eerder weg omdat ik er niet ben. Ik wist niet goed wat ik moest zeggen dus na wat stiltes vroegen ze of ik het niet gewoon kon komen proberen. Ik heb hierop gezegd dat het niet gaat omdat ik straks ook naar de huisarts moet en een online gesprek heb met mijn mentor.
Ze vroeg naar mijn klachten en wat er speelt. Ik heb in het kort samengevat dat het een combinatie is van het herstel van mijn longontsteking, ontzettend slecht slapen etc. Toen vroeg ze of ik wel kon komen na mijn afspraken en dan gewoon aanwezig ben op de groep met cliënten maar niks doe. Op die manier kon collega wel eerder weg. Toen ik hierop antwoordde dat ik het onverantwoord vond en het gewoon niet gaat hing ze de hoorn erop. De tranen staan in mijn ogen, dit stagebedrijf is voor mij echt de trigger.
Ze vroeg naar mijn klachten en wat er speelt. Ik heb in het kort samengevat dat het een combinatie is van het herstel van mijn longontsteking, ontzettend slecht slapen etc. Toen vroeg ze of ik wel kon komen na mijn afspraken en dan gewoon aanwezig ben op de groep met cliënten maar niks doe. Op die manier kon collega wel eerder weg. Toen ik hierop antwoordde dat ik het onverantwoord vond en het gewoon niet gaat hing ze de hoorn erop. De tranen staan in mijn ogen, dit stagebedrijf is voor mij echt de trigger.

maandag 19 juni 2023 om 08:49
Als een van mijn naasten dit zou overkomen waren ze nog niet jarig geweest. Dit kan echt niet. Ik heb er geen woorden voor. Ik zou bij je mentor aangeven dat je op zoek gaat naar een nieuw stagebedrijf omdat ze niet respectvol met je omgaan.

maandag 19 juni 2023 om 08:52
Ze mogen allereerst al helemaal niet zo doordrammen over de aard van de ziekmelding. Jij hoeft hier namelijk helemaal niks over te zeggen.
En ten tweede: je bent stagiair. Dat zij de planning niet op orde hebben, is hun probleem.
Neem vandaag meteen mee in je gesprek met de mentor dat deze stage stopt. Kun je het hen ook laten weten. Dat gaat heel veel stress schelen. Kun je je energie beter besteden aan het zoeken naar een vervangende plek per september.
En ten tweede: je bent stagiair. Dat zij de planning niet op orde hebben, is hun probleem.
Neem vandaag meteen mee in je gesprek met de mentor dat deze stage stopt. Kun je het hen ook laten weten. Dat gaat heel veel stress schelen. Kun je je energie beter besteden aan het zoeken naar een vervangende plek per september.

maandag 19 juni 2023 om 08:53
Nope, ook niet.Sprinkelmoes schreef: ↑19-06-2023 08:34
"Ik meld me ziek wegens mijn longontsteking en ik laat de prognose weten nadat ik mijn arts heb gesproken. Succes "
Geen details geven. Ze is stagiair notabene. Bij een 'gewone' werknemer is het ook geen verplichting de aard van je ziekmelding te bespreken met de werkgever. Alleen de bedrijfsarts moet inhoudelijk op de hoogte zijn.
In dit geval zou ik al helemaal de informatiestroom summier houden. Gaat ze geen bal aan.
maandag 19 juni 2023 om 09:00
Ja mijn moeder is echt woest. Ik ben meer stomverbaasd. Vanaf september heb ik al een nieuwe stage, ik moest hier nog 3 weken en daarna 6 weken in de vakantie werken. Ik zie het niet zitten om heel mijn vakantie op mijn tenen te lopen daar, helemaal na hun gedrag vanmorgen. Ik ga daar nog achteraan of het ontbonden kan worden, want dit is helemaal niet bevorderlijk voor mijn herstel. Als ik denk aan werken daar in de vakantie op dit moment kan ik wel janken.
maandag 19 juni 2023 om 09:01
Is het als stagiaire mogelijk dat je naar de bedrijfsarts moet?Vanillana schreef: ↑19-06-2023 08:53Nope, ook niet.
Geen details geven. Ze is stagiair notabene. Bij een 'gewone' werknemer is het ook geen verplichting de aard van je ziekmelding te bespreken met de werkgever. Alleen de bedrijfsarts moet inhoudelijk op de hoogte zijn.
In dit geval zou ik al helemaal de informatiestroom summier houden. Gaat ze geen bal aan.

maandag 19 juni 2023 om 09:01
Lees het contract eens door. Staat er een proeftijd in? Dan kun je gewoon opzeggen.Amara schreef: ↑19-06-2023 09:00Ja mijn moeder is echt woest. Ik ben meer stomverbaasd. Vanaf september heb ik al een nieuwe stage, ik moest hier nog 3 weken en daarna 6 weken in de vakantie werken. Ik zie het niet zitten om heel mijn vakantie op mijn tenen te lopen daar, helemaal na hun gedrag vanmorgen. Ik ga daar nog achteraan of het ontbonden kan worden, want dit is helemaal niet bevorderlijk voor mijn herstel. Als ik denk aan werken daar in de vakantie op dit moment kan ik wel janken.

maandag 19 juni 2023 om 09:02
wie heeft jou te woord gestaan, je leiding of de collega die zonodig vroeg naar huis wil? Volkomen belachelijk, die reactie. Goed dat je je ziek gemeld hebt. Als ik jou was zou ik nooit meer naar dit bedrijf terug gaan en ergens anders stage gaan lopen. Nadat je volledig bent hersteld. Heel veel sterkte TO, het gaat echt goed komen. En er bestaan echt ook leuke organisaties met leuke collega’s.Amara schreef: ↑19-06-2023 08:29Nou, na mijn e-mail werd ik eigenlijk al vrij snel teruggebeld. Ze zeiden dat ze opnamen maar ik niks zei? Beetje raar aangezien ik die telefoon gewoon hoor overgaan. Ze waren niet blij, ze hadden op mij gerekend vandaag en nu kon een andere collega niet eerder weg omdat ik er niet ben. Ik wist niet goed wat ik moest zeggen dus na wat stiltes vroegen ze of ik het niet gewoon kon komen proberen. Ik heb hierop gezegd dat het niet gaat omdat ik straks ook naar de huisarts moet en een online gesprek heb met mijn mentor.
maandag 19 juni 2023 om 09:06
Mijn stagebegeleider stond mij te woord.Maria1905 schreef: ↑19-06-2023 09:02wie heeft jou te woord gestaan, je leiding of de collega die zonodig vroeg naar huis wil? Volkomen belachelijk, die reactie. Goed dat je je ziek gemeld hebt. Als ik jou was zou ik nooit meer naar dit bedrijf terug gaan en ergens anders stage gaan lopen. Nadat je volledig bent hersteld. Heel veel sterkte TO, het gaat echt goed komen. En er bestaan echt ook leuke organisaties met leuke collega’s.

maandag 19 juni 2023 om 09:07
Amara schreef: ↑19-06-2023 08:29Nou, na mijn e-mail werd ik eigenlijk al vrij snel teruggebeld. Ze zeiden dat ze opnamen maar ik niks zei? Beetje raar aangezien ik die telefoon gewoon hoor overgaan. Ze waren niet blij, ze hadden op mij gerekend vandaag en nu kon een andere collega niet eerder weg omdat ik er niet ben. Ik wist niet goed wat ik moest zeggen dus na wat stiltes vroegen ze of ik het niet gewoon kon komen proberen. Ik heb hierop gezegd dat het niet gaat omdat ik straks ook naar de huisarts moet en een online gesprek heb met mijn mentor.
Geen goed woord over voor deze stageplek. Helaas komt het erg vaak voor in de zorg, dat er met stagiaires niet volgens de regels wordt omgesprongen. Ze niet boventallig zijn, teveel verantwoordelijkheid opgedrongen krijgen, ze overvraagd of zelfs uitgebuit worden. Bel of mail ook je mentor vandaag en vertel/schrijf wat je hier ook hebt gedaan. Trek aan de bel!
Dit doen te weinig stagiaires, uit angst een onvoldoende te krijgen, te zakken voor hun stage, met de nek aangekeken te worden etc. Best wel een angst cultuur die ik al meer dan 25 jaar 'helaas' ook op mijn werkplek zie.
anoniem_6666bc6591591 wijzigde dit bericht op 19-06-2023 09:08
0.00% gewijzigd
maandag 19 juni 2023 om 09:07
Ik heb al mijn opdrachten met een goed afgerond, ook mijn praktijkexamens. Het enige waar school nu over zou kunnen vallen zijn mijn uren omdat ik nu wat uren te kort kom.

maandag 19 juni 2023 om 09:08
Tuurlijk kan dat ontbonden worden. Je kan nooit verplicht worden om ergens te werken. Er is sprake van een verstoorde relatie waarbij je emotioneel en daarmee fysiek last hebt om daar te werken. Daar heb je ongetwijfeld niet voor getekend. Dan kan het dus niet en houdt het op.Amara schreef: ↑19-06-2023 09:00Ja mijn moeder is echt woest. Ik ben meer stomverbaasd. Vanaf september heb ik al een nieuwe stage, ik moest hier nog 3 weken en daarna 6 weken in de vakantie werken. Ik zie het niet zitten om heel mijn vakantie op mijn tenen te lopen daar, helemaal na hun gedrag vanmorgen. Ik ga daar nog achteraan of het ontbonden kan worden, want dit is helemaal niet bevorderlijk voor mijn herstel. Als ik denk aan werken daar in de vakantie op dit moment kan ik wel janken.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in