Perfecte vriend, een storend minpunt

04-07-2009 11:27 101 berichten
Hey allemaal!

Zoals de titel al zegt, ik ben helemaal blij met mijn vriend, maar hij heeft één ding waar ik me ongelofelijk aan stoor: hij is zo ongelofelijk lui en onambitieus.

Als ik hier iets over zeg, zegt hij; dat wist je al toen je iets met me begon, zo ben ik nu eenmaal en dat heb je altijd geweten.

Dat klopt inderdaad, maar toen we iets kregen waren we nog jong en onbezonnen, zoals dat heet.

Nu zijn we een paar jaar verder, en denk ik toch wat serieuzer na over de toekomst. Zo willen we allebei dolgraag reizen. Ik heb hier geld genoeg voor, hij niet. En hij werkt er ook niet voor. 'Komt allemaal wel', zegt hij dan. Hij heeft zelfs nog een grote schuld bij me staan van onze vorige grote reis. Daar doet hij ook niets aan, komt ook wel..

En zo heeft hij ook geen geld om bijv eens een weekendje te weg te gaan, terwijl we dat allebei graag zouden willen. Kortom: hij wíl wel vanalles, maar hij dóet er niets voor.

Als ik trouwens niet op zijn uitgaven zou letten, zat hij in no time weer in de schulden (wat ik toendertijd voor hem heb opgelost)

De aanleiding dat ik me op dit moment zo zit te ergeren: We hadden afgesproken vandaag naar de stad te gaan, om 13:00. Het is nu 11 uur geweest en ik had hem eigenlijk al wakker moeten maken, hij heeft namelijk minstens 2 uur nodig om wakker te worden en zich klaar te maken. Komt niet bij hem op om zn wekker te zetten, ik 'moet' er maar aan denken. (En nee dat MOET niet, maar als ik het niet doe heb ik daar, in dit geval, ook mezelf mee)

Zo gaat dat ook als hij 's morgens naar college moet. Als ik hem 's morgens niet wakker maak, dan verslaapt hij zich. En ja, het is een kleine moeite, maar hij is verdomme toch volwassen en kan hier toch wel zelf verantwoordelijk zijn?

Eigenlijk is het zo, dat als ik hem niet wakker maak, hij rustig tot 14:00 uur slaapt, en dan rond 16:00u klaar is om aan de dag te beginnen.

Als ik dit alles zo nalees, komt het allemaal nogal zeurderig over, maar ik begin me toch steeds meer aan hem te storen. Soms overweeg ik zelfs bij hem weg te gaan, omdat ik het idee heb dat er toch niks van hem terrecht komt (wat ik dan weer heel erg vind om te denken) Hij hoeft niet persé keihard te werken en ongelofelijk goed te verdienen, maar het zou fijn zijn als hij iig íets van zn leven zou maken.

Maar zoals ik het nu voor me zie, ben ik straks degene die voor het (grootste deel) voor het inkomen zorgt en voor het huishouden, terwijl hij minimale bijdrage levert en verder niets anders doet dan slapen, gamen en biertjes drinken.

Zo, dat moest ik even kwijt. Dan ga ik hem nu maar eens wakker maken...

Aanvulling: De titel is nogal ongelukkig gekozen, ik wou een korte titel die de lading een beetje dekte. Had beter 'Dol op vriend maar....' ofzoiets kunnen zijn.

Zo, nu hoeven jullie niet meer te vallen over dat woordje 'perfect', ik weet zelf ook wel dat hij dat niet is
Correctie: Hij teert niet op mijn zak.

Nou ja.. Hij betaalt zijn deel van de vaste lasten en als hij geld over heeft krijg ik dat om zn schuld bij mij af te lossen..
quote:Loreyi schreef op 04 juli 2009 @ 12:01:

Correctie: Hij teert niet op mijn zak.

Nou ja.. Hij betaalt zijn deel van de vaste lasten en als hij geld over heeft krijg ik dat ozn schuld bij mij af te lossen..Maar hij heeft geen geld om leuke dingen samen te doen. Wat heb je dan aan 'n relatie als je partner jou niet kan bijbenen en geen geld heeft om op reis te gaan? En dan ligt ie ook nog tot de middag in z'n nest te meuren? Snap niet dat je met zo'n lui stuk ellende onder 1 dak wilt wonen.
Alle reacties Link kopieren
Aan de ene kant weet hij zichzelf niet te redden en heb jij er geen zin meer in om hem te bemoederen, aan de andere kant ben je dus wel afhankelijk van zijn bijdrage, want zonder hem kun je de huur niet betalen. Dat lijkt me een bijzonder vervelende situatie, want je staat toch een beetje met je rug tegen de muur. Je kunt het niet echt op zijn beloop laten, want als hij zijn studie verkloot en straks helemaal geen inkomen meer heeft, zit jij daar ook mee en moet je voor alles opdraaien.

Ik zou op zoek gaan naar woonruimte die jij alleen zou kunnen betalen. Als hij dan bij jou komt wonen, hoort hij natuurlijk wel gewoon mee te betalen, maar dan ben jij er niet zo afhankelijk van.

Verder zou ik hem ook meer in zijn sop gaar laten koken en maar wat meer leuke dingen met vriendinnen gaan doen. Het is wel zo dat je hem niet kunt opdringen om reizen te maken en hem dan min of meer te dwingen daar geld voor jou voor te lenen, dat vind ik krom. Jij wil iets, hij niet, hij heeft er geen geld voor en dat reken je hem aan, vervolgens moet hij daarvoor een schuld bij jou aangaan. Als hij niet wil reizen, laat hem dan. Ik vind reizen ook niet zoveel met ambities te maken hebben, dat is in mijn ogen gewoon een hobby.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
@Loreyi: Ik begrijp eigenlijk niet zo goed wat je nou wil met dit topic. Je vertelt je problemen wbt je vriend; je krijgt alleen maar reacties waarin die problemen beaamt worden en vervolgens ga je je vriend verdedigen en zeggen dat het allemaal wel meevalt.

Wat had je dan willen horen?
The time is now
Loreyi, blijkbaar houd je zielsveel van hem en heb je dit topic in een vlaag van woede en irritatie geopend. Vanuit de OP komt jouw vriend op mij over als een gigantische loser met wie ik mijn leven niet zou willen delen. Het heeft niet zo veel zin om nu nog al zijn positieve punten te benoemen want mijn beeld van hem is niet meer bij te stellen.

Naar aanleiding van je topic heb ik eens proberen te bedenken wat mij niet bevalt aan Smolman en ik kom werkelijk niet verder dan dat ik soms een beetje moe van hem word als hij op zijn flauwe-grapjes stoel zit. Maar dan moet ik nog steeds heel erg om hem lachen. Irritaties over grote dingen zoals jij nu omschrijft hadden mijn ex en ik wel over elkaar. Lees goed: ex. Met een reden dus, namelijk dat we niet hetzelfde willen uit het leven. Als ik de OP lees hebben jullie totaal andere ambities. Wat wil hij gaan doen als hij afgestudeerd is?
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Wordt hij zo lui van het blowen of heeft dat er niets mee te maken?
quote:Loreyi schreef op 04 juli 2009 @ 11:27:

...

Zo gaat dat ook als hij 's morgens naar college moet. Als ik hem 's morgens niet wakker maak, dan verslaapt hij zich. En ja, het is een kleine moeite, maar hij is verdomme toch volwassen en kan hier toch wel zelf verantwoordelijk zijn?.

Je vergist je: je vriend is absoluut niet volwassen. Wel meerderjarig maar dat is iets heel anders.

En jij moet inderdaad ophouden de rol van zijn moeder te spelen.
Polygamie = intensieve vrouwhouderij
o ja, mijn ex betaalde zijn eigen rekeningen ook. Maar als ik iets leuks wilde doen met hem kon IK betalen. Ook ik heb een complete vakantie betaald, zogenaamd voorgeschoten en dan zou hij het ook terug betalen. En dan krijg je af en toe 50 euro en dan een hele maand niets etc. (en dan wél geld hebben als zn vrienden met em wilden stappen)
@Susan: ik dring hem niets op, hij wil zelf ook reizen.

@Banba: ik verdedig mijn vriend niet. Hij blijft ontzettend lui. Ik probeer alleen duidelijk te maken dat ik op het moment dat ik dit topic opende, ik erg kwaad was, en dat het niet alleen maar negatief is. Ik probeer het een beetje in de context te plaatsen. Maar ik blijf erbij dat hij wel eens wat meer zijn verantwoordelijkheden mag nemen.

@Wuiles: waar heb ik gezegd dat hij blowt?
Hij is niet lui en onambitieus, hij is onverantwoordelijk. En verantwoordelijkheid zal hij nooit leren, als jij alles voor hem opvangt.

Samenwonen met iemand die het vertikt verantwoordelijkheid te nemen voor zijn eigen leven? Mijn ding zou het niet zijn.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Je zal al die vrouwen de kost moeten geven die hun vriend 'op een klein minpuntje na' perfect vinden. Verbaas ik me al jaren over. Tis maar wat je minpuntje vindt.

Een minpuntje vind ik als ie altijd zijn haar net ff te lang of te kort heeft, of als ie niet zo lekker kookt als jij zou willen.

Maar dit is geen 'puntje', dit is een karaktertrek die invloed heeft op alles in zijn (en jouw) leven. Houden van is zelden onvoorwaardelijk, je houdt van iemand omdat ie bepaalde eigenschappen bezit die jij aantrekkelijk vindt. En dat spreekt totaal niet uit jouw post.

Ik sluit me aan bij de andere reacties: hij is nog een kind. Mss wordt ie ooit volwassen, maar niet als jij voor z'n moeder blijft spelen.

Je hele verhaal doet mij denken aan mijn zoon van 10. En ja, daar maak ik me zorgen om, hoop dat ik hem voordat ie volwassen is toch nog een beetje kan opvoeden.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Damn, ik hoop dat mijn zoons op pakweg hun 14e zelfstandiger zijn dan jouw vriend nu!

Loreyi, ik zou hem meedelen wat je allemaal niet meer gaat doen vanaf nu (wakkermaken, financien in de gaten houden etc) en dat dan ook echt niet meer doen. Beter dat je nu conflicten daarover krijgt, of doorhebt hoe ongezellig het is om alleen op vakantie te gaan enzo, dan dat je later, als je helemaal aan elkaar vastgebakken zit die conclusie moet trekken.

Dit soort onzelfstandigheid is een dealbreaker, hoe leuk hij verder ook is. Vroeger verwend thuis, misschien?
Pfff Wat ontzettend vermoeiend zeg!

Ik vind dat je helemaal niet zeurt om niets.

Zou me er persoonlijk ook behoorlijk aan storen.

Klink alsof je vriend een goeie schop onder zn kont nodig heeft.

Weet niet hoe oud jullie zijn maar zo wil je toch niet doorgaan?

Dan kan je niks opbouwen voor de toekomst..

Succes!
Ik ben het eens met veel van bovenstaande reacties dat jij hem ook minder moet helpen. Hij kan ook zelf een wekker zetten inderdaad. Maar ik zou het wel flauw vinden om hem nu niet wakker te maken: hij is zich van geen kwaad bewust en gaat er gewoon vanuit dat jij hem wakker maakt (zoals je altijd doet, dus hij kan niet weten dat jij dat eigenlijk niet wil). K zou m dus nu wel gewoon wakker maken en daarna duidelijk maken dat dit de laatste keer is en dat ie voortaan zelf maar een wekker zet.
@MissMara, hij is absoluut niet verwend thuis, juist niet. Hij kán wel voor zichzelf zorgen, hij is er alleen te lui voor (en ja dat komt wss omdat ik het hem daarin lekker makkelijk maak)

Dames, bedankt voor jullie reacties tot nu toe. Ik snap jullie felle reacties, zo zou ik ook reageren als ik zo'n OP zou lezen.

Helaas is de werkelijkheid iets complexer.

Ik ga nu lekker shoppen en bij thuiskomst eens een Goed Gesprek met vriendlief hebben!
het lijkt me dat zolang jij je als " zijn moeder" (m.a.w. de verantwoordleijke) gedraagt, hij niet verandert. Waarom? Jij lost toch alles op (o.a. zijn schulden). Ophouden met alles voor hem op te lossen! Laat hij het zelf maar oplossen...ik zou knettergek worden van zo'n lui type, die steeds zegt: Komt wel...
quote:Loreyi schreef op 04 juli 2009 @ 11:27:

...

De aanleiding dat ik me op dit moment zo zit te ergeren: We hadden afgesproken vandaag naar de stad te gaan, om 13:00. Het is nu 11 uur geweest en ik had hem eigenlijk al wakker moeten maken, hij heeft namelijk minstens 2 uur nodig om wakker te worden en zich klaar te maken. Komt niet bij hem op om zn wekker te zetten, ik 'moet' er maar aan denken. (En nee dat MOET niet, maar als ik het niet doe heb ik daar, in dit geval, ook mezelf mee)

Zo gaat dat ook als hij 's morgens naar college moet. Als ik hem 's morgens niet wakker maak, dan verslaapt hij zich. En ja, het is een kleine moeite, maar hij is verdomme toch volwassen en kan hier toch wel zelf verantwoordelijk zijn?

Eigenlijk is het zo, dat als ik hem niet wakker maak, hij rustig tot 14:00 uur slaapt, en dan rond 16:00u klaar is om aan de dag te beginnen.

...

Zo, dat moest ik even kwijt. Dan ga ik hem nu maar eens wakker maken...

Niet doen. Daar moet je sowieso direkt mee ophouden. Ga gewoon alleen naar de stad of spreek met vriendinnen af.

Als hij wakker wordt merkt hij vanzelf dat je weg bent.

En als hij naar college moet mist hij dat vanzelf als je hem niet komt wekken. Het is zijn verantwoordelijkhied, niet de jouwe.

Door jouw gedrag versterk je zijn gedrag en verandert er nooit iets.

Waarom zou hij veranderen ? Hij heeft geen probleem hoor.

Niet zolang jij alles opvangt wat hij niet doet.
Polygamie = intensieve vrouwhouderij
hey Loreyi, heb je hem nu wel of niet wakker gemaakt? Want nu is het nog niet de tijd dat jullie weg zouden gaan, toch?

Ik ben het wel eens met doortjepoortje. Misschien kun je er beter mee starten als je het hem heel duidelijk hebt gemaakt.
quote:Loreyi schreef op 04 juli 2009 @ 12:10:

@Wuiles: waar heb ik gezegd dat hij blowt?Dat heb je nergens gezegd. Maar jouw reactie is geen antwoord op mijn vraag. Altijd te laat komen, niet op kunnen staan, voortdurend te weinig geld hebben, afspraken niet nakomen, niet kunnen plannen... Tja, dan denk ik aan héél veel blowen. Gek he?
quote:Loreyi schreef op 04 juli 2009 @ 11:51:

Verder hebben we het ontzettend leuk en gezellig samen, is hij er altijd voor me

Vanaf 4 uur 's middags dan.

Hoe kom je erbij deze vriend perfect te noemen? Probeer je jezelf voor de gek te houden, wíl je gewoon dat deze relatie 'het' is en deze man de ware? Volgens mij zie je hem door een heel roze bril. Er zijn mannen die lief en attent zijn en die hun eigen geld verdienen en ook nog elke dag op een normaal tijdstip opstaan. Uit zichzelf! Ze bestaan! Wat heeft jouw vriend voor bijzonders dat daar tegenop weegt?

Hoeveel en hoe vaak drinkt hij eigenlijk?
Ga in therapie!
quote:Loreyi schreef op 04 juli 2009 @ 11:43:

Oei, ik schrik een beetje van de reacties! Hij is echt geen loser hoor. Hoewel ik hem wel 'moet' wakker maken voor de colleges, doet hij verder wel echt zijn best om zn studie te halen.

Begrijp wel dat op het moment dat ik dit topic openende, ik me ongelofelijk zat te ergeren en dus alle slechte voorbeelden van de afgelopen jaren noemde. Ik kan ook een hele hoop goede voorbeelden noemen

Ik heb wel besloten hem komend schooljaar iig niet meer wakker te maken. Met geldzaken ligt dat anders. Ik kan de huur niet in mn eentje betalen dus ik heb ook mezelf ermee als hij niet kan betalen. Misschien moeten we weer apart gaan wonen..

@HanZie, nee dat wil ik zelf niet, ik heb nooit kinderen gewild

Dat hij zijn best doet om zijn studie te halen is doodnormaal hoor. Niet iets om de vlag voor uit te hangen.

Verder wat anderen ook schreven: je bent zijn moeder geworden. Heb je daar zin in?

Dat apart wonen klinkt zo gek nog niet, zoek je een huisgenote om de huur mee te delen. En hij leert zelfstandig te zijn en zijn eigen boontjes te doppen plus dat jij van de last verlost bent.
Nog even snel:

@Gavia: Ja ik heb m wakker gemaakt, maar ik ga alleen naar de stad. Wil even lekker alleen zijn.

@Wuiles: Nee, hij blowt niet.

@Dubiootje: Perfect is idd niet het goede woord, ik moest even een korte titel hebben die toch de lading trekt. Beter was geweest: Dol op mijn leuke vriend maar..

Twee biertjes op een avond drinkt hij, soms drie. Het is niet zo dat hij NU buitensporig veel drinkt en games speelt, maar als ik me zo aan hem erger zie ik dat als doembeeld voor me.

Ik ga nu echt naar de stad maar kom daarna nog wel even lezen/reageren ;)
Grappig eigenlijk dat mensen het vaak over hun perfekte vriend hebben (die bestaan trouwens niet) en dan vervolgens dingen gaan opnoemen die hen storen!
Ok, je verdedigt hem nu. Das op zich alleen maar positief.

Maar die kanten die jij noemt, zijn wel degelijk heel erg negatief, en voor mij zouden die erg doorslaggevend zijn in een relatie. Ik zou er niks voor voelen om mn luie vriend iedere dag te moeten bemoederen, wakker maken, zorgen dat hij geen schulden maakt, zorgen dat hij werk zoekt, naar zn college's gaat. Etc etc. Wordt je daar niet enorm moe van????
Ha, herkenbaar zo'n gevalletje luiheid c.q. onverantwoordelijk willen zijn. Ooit eens gaan samenwonen tijdens een heerlijke relatie. Na 6 weken was ik het al zat. Paar keer een gesprek over aangegaan, maar zelden zo'n onbegrijpend gezicht gezien. Zelfs na de mededeling dat ik hier niet aan mee ging werken en hij weer naar zijn eigen huis kon vertrekken (godzijdank afgedwongen dat hij nog 3 maanden zijn huurhuis aan zou houden) was hij nog te lui om zijn spullen te pakken. Heb ik lekker zelf gedaan, voor de deur gezet en bij thuiskomst zijn sleutels van mijn huis af laten geven.

Dat is ook gelijk mijn advies dus.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven