Ontdek je plaatsgenoot!
zondag 5 juli 2009 om 19:00
maandag 6 juli 2009 om 09:46
Vergeet nooit de opmerking van een amsterdamse vriend toen hij mijn moeder had ontmoet. Mijn moeder kan geen nederlands , alleen maar drents. (wanneer ze wel nederlands spreekt , ze probeert het echt hoor , klinkt het nergens naar.)
Die vriend vroeg aan mij : wat heeft je moeder toch met eieren en sullen ?
Eieren & sullen ???? Ja je moeder zegt steeds ei/ij gaat dat , ei/ij gaat zo , sullie gaan
Oooohhh daarmee bedoeld mijn moeder hij , zij en hen.
Die vriend vroeg aan mij : wat heeft je moeder toch met eieren en sullen ?
Eieren & sullen ???? Ja je moeder zegt steeds ei/ij gaat dat , ei/ij gaat zo , sullie gaan
Oooohhh daarmee bedoeld mijn moeder hij , zij en hen.
maandag 6 juli 2009 om 09:49
Ik heb 10jaar in Amsterdam gewoond (na 18 jaar drenthe), ras echte amsterdammers waren voor mij in het begin ook niet te verstaan. Zij mij ook niet met mijn drents. De jaren dat ik er woonde behoorlijk goed nederlands leren spreken.
Wanneer ik dan weer in Drenthe kwam , riepen vrienden dat ik verstadst was met mijn ABN.
Nu ik weer een 2 jaar in Drenthe woon , spreek ik weer vloeiend drents.
Nou ja de drents die in Hoogeveen e.o wordt gesproken. Wanneer je in de buurt van Emmen komt , spreken ze drents met een knauw erin uit het gronings.
Idem dito dat er weer een andere drentse taal is boven Assen.
Wanneer ik dan weer in Drenthe kwam , riepen vrienden dat ik verstadst was met mijn ABN.
Nu ik weer een 2 jaar in Drenthe woon , spreek ik weer vloeiend drents.
Nou ja de drents die in Hoogeveen e.o wordt gesproken. Wanneer je in de buurt van Emmen komt , spreken ze drents met een knauw erin uit het gronings.
Idem dito dat er weer een andere drentse taal is boven Assen.
maandag 6 juli 2009 om 09:55
quote:Kastanjetje schreef op 06 juli 2009 @ 00:49:
[...]
Hey Boerin,
Nog net een durrep verder. We hebben Oostermoer dit jaar, moet genoeg zeggen dan! Ben import overigens, geen native.
Grappig, iemand zo in de buurt. Waar woon je nu zelf (ongeveer)?
Hoogeveen
Heb nog niemand gezien hier die ook uit Hoogeveen en/of uit de buurt ervan komt.
Jouw plaats ken ik ook redelijk goed , vroeger elk jaar de 1km loop gelopen en won ik geregeld ;-)Lang geleden alwel zeg als ik er nu over nadenk 15 a 20 jaar geleden. Ook daar woont veel familie van mij.
[...]
Hey Boerin,
Nog net een durrep verder. We hebben Oostermoer dit jaar, moet genoeg zeggen dan! Ben import overigens, geen native.
Grappig, iemand zo in de buurt. Waar woon je nu zelf (ongeveer)?
Hoogeveen
Heb nog niemand gezien hier die ook uit Hoogeveen en/of uit de buurt ervan komt.
Jouw plaats ken ik ook redelijk goed , vroeger elk jaar de 1km loop gelopen en won ik geregeld ;-)Lang geleden alwel zeg als ik er nu over nadenk 15 a 20 jaar geleden. Ook daar woont veel familie van mij.
maandag 6 juli 2009 om 09:59
maandag 6 juli 2009 om 10:00
maandag 6 juli 2009 om 10:06
quote:elleinspe schreef op 06 juli 2009 @ 10:00:
[...]
Niedan?
Hhahahahhahaa!! Ik lig hier echt helemaal blauw van het lachen, tranen rollen over m'n wangen.
Ik zit te denken aan die ene oudbuurman van mijn ouders, die is gewoon echt niet te verstaan. Mijn vriend zie ik dan altijd zo vragend kijken van hmmm?? Wa zeg ie???
[...]
Niedan?
Hhahahahhahaa!! Ik lig hier echt helemaal blauw van het lachen, tranen rollen over m'n wangen.
Ik zit te denken aan die ene oudbuurman van mijn ouders, die is gewoon echt niet te verstaan. Mijn vriend zie ik dan altijd zo vragend kijken van hmmm?? Wa zeg ie???
Those dresses and skirts make you look so gloriously girlie, my darlings.