orthodontist: ja of nee?

07-07-2009 19:15 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Toen ik vandaag uit mijn werk kwam, stond er een berichtje op de voicemail van een mij volkomen onbekende orthodontist. Tot mijn grote verbazing werd ons verzocht om voor onze oudste dochter een afspraak te maken. Blijkbaar heeft onze tandarts zonder ons medeweten onze dochter op de wachtlijst bij de orthodontist laten plaatsen en nu wordt ze daar dus verwacht.

Mijn dochter is net 9 jaar geworden en heeft een prachtig regelmatig gebit. Alle tanden staan keurig recht naast elkaar. Bij het laatste bezoek aan de tandarts heeft deze ons erop gewezen dat de tanden wel iets schuin naar voren staan. In mijn ogen is dat geen ramp, want je moet heel goed kijken om dat te zien.

Ik vraag me dan ook af of het bezoeken van de orthodontist echt noodzaak is of puur cosmetisch. Vroeger had je in de schoolklas misschien 1 beugelbekkie zitten, die dan ook echt een heel scheef gebit had, terwijl nu hele schoolklassen met complete buitenboordbeugels rondlopen.

Ik krijg een beetje het gevoel dat het bezoeken van de orthodontist me opgedrongen wordt en dat onze dochter een probleem aangepraat wordt. Wie heeft hier ervaring mee en kan me hier wat meer over vertellen?
Heeft ze ook geen over- of onderbeet?

Wel raar dat de tandarts niet heeft overlegd met jullie. Hem/haar even bellen misschien?
Ik ken het begrip "overbeet" wel, maar weet niet wat dat precies is.
Stel je vraag anders eens op het tandarts forum, daar weten ze vast meer.

tandarts forum
Heb net even op google bij "overbeet" gekeken en even dochters tanden gecheckt. Lijkt inderdaad toch op een overbeet. Wat is de reden dat zoiets gecorrigeerd moet worden? Je kunt dit namelijk alleen maar zien als ze haar kiezen op elkaar zet en van onder naar haar gebit kijkt. Met kauwen heeft ze verder geen problemen.
quote:duet schreef op 07 juli 2009 @ 19:30:

Heb net even op google bij "overbeet" gekeken en even dochters tanden gecheckt. Lijkt inderdaad toch op een overbeet. Wat is de reden dat zoiets gecorrigeerd moet worden? Je kunt dit namelijk alleen maar zien als ze haar kiezen op elkaar zet en van onder naar haar gebit kijkt. Met kauwen heeft ze verder geen problemen.

Ik had vroeger een overbeet van 12 mm, maar ik had geen raar uiterlijk, helemaal niet zelfs, ook nergens last van. Maar als je er niets aan doet, dan kan het wel veel erger worden met een erg vooruitstekend gebit als gevolg, en een terugwijkende kin. Bovendien kan het zijn dat de tanden van de onderkaak in het verhemelte gaan snijden, da's niet fijn.

Ik heb zelf een grote plastic roze beugel (dubbeldekker) gehad die ik alleen buiten school hoefde te dragen, geen slotjes of buitenboordtoestanden. Ik was 12 toen en mijn tanden hebben er een maand of 9 over gedaan om weer een beetje boven op elkaar te komen. Mijn boventanden wel een klein beetje over mijn ondertanden, maar er zit geen ruimte meer tussen (ben nu 32).

Daarmee wil ik trouwens je dochter niet aan de beugel praten hoor, maar een overbeet hoeft niet helemaal zo onschuldig te zijn als het nu misschien lijkt. Vraag anders eens aan de tandarts morgen.
Helemaal eens met Vlinder! Ik kreeg net zo'n mooie dubbeldekker als haar, op mijn 11e. Ik was de eerste in mijn klas oh gruwel

Heb die beugel gehad, daarna nog jaren een slotjesbeugel voor boven en onderkaak, daarna nog een losse beugel voor boven, en ik heb nog steeds een draadje achter mijn ondertanden. Ben nu 28 en helaas heb ik nog steeds een overbeet. Tis wel wat minder dan op mijn 11e maar helemaal corrigeren gaat niet.

Wat ik wél raar vind is dat je tandarts idd niets met jullie heeft overlegd.
Het is inderdaad wel heel vreemd dat het zonder jouw medeweten is gegaan. Je hebt recht om er zelf een uit te zoeken.

Maar als ze een overbeet heeft is het wel zinvol om te beugelen om de reden die al genoemd is.

Mijn dochter heeft nu slotjes boven en onder, en buitenbeugel voor de nacht komt morgen. Ze heeft ook een overbeet, daar is de buitenbeugel volgens mij voor.

Is ze al klaar met wisselen? Anders komt er nog geen beugel hoor. Mijn dochter is nu 11, en dat is erg jong zei de orthodontist. En inderdaad zitten er altijd flinke pubers in de wachtkamer.

Maar ik zou eerst even kontakt opnemen met je tandarts, want deze wijze vind ik vreemd.
1x was genoeg.....
Ik was 11 toen ik een beugel kreeg, dat is inmiddels 18 jaar geleden. Achteraf gezien was dat waarschijnlijk te vroeg, want daarna is een en ander nog een beetje scheef gaan staan (gelukkig vooral de onderkant). Dus mij lijkt 12/13 een betere leeftijd. En zeker dus niet 9 jaar (maar ja, wie ben ik? Wat raar trouwens dat je tandarts het zonder jouw medeweten heeft doorgegeven, dan sta je nu ook raar te kijken. Hij heeft er dus eerder ook niets over gezegd tegen jou, dat er wel iets aan die overbeet gedaan moest worden?

Bij de sportschool waar ik zat was een man met een overbeet, maar dat zag je eigenlijk niet. Op een gegeven moment moest hij geopereerd worden aan zijn kaak (kaak breken...) om het weer goed te krijgen. Dus dan lijkt de orthodontist me een betere optie, dan over 30 jaar zo'n operatie.
quote:Vl43inder schreef op 07 juli 2009 @ 20:04:

[...]

Ik had vroeger een overbeet van 12 mm, maar ik had geen raar uiterlijk, helemaal niet zelfs, ook nergens last van. Maar als je er niets aan doet, dan kan het wel veel erger worden met een erg vooruitstekend gebit als gevolg, en een terugwijkende kin. Bovendien kan het zijn dat de tanden van de onderkaak in het verhemelte gaan snijden, da's niet fijn.

Ik heb zelf een grote plastic roze beugel (dubbeldekker) gehad die ik alleen buiten school hoefde te dragen, geen slotjes of buitenboordtoestanden. Ik was 12 toen en mijn tanden hebben er een maand of 9 over gedaan om weer een beetje boven op elkaar te komen. Mijn boventanden wel een klein beetje over mijn ondertanden, maar er zit geen ruimte meer tussen (ben nu 32).

Daarmee wil ik trouwens je dochter niet aan de beugel praten hoor, maar een overbeet hoeft niet helemaal zo onschuldig te zijn als het nu misschien lijkt. Vraag anders eens aan de tandarts morgen.

Mijn zoon is 8 (en een van de jongste patienten van de ortho) en heeft ook een blokbeugel om zijn (extreme, 16 mm!) overbite te corrigeren. Hij bijt inderdaad met zijn ondertanden in het bovengehemelte en krijgt ook spraakproblemen hierdoor: hij kan zijn lippen niet op elkaar krijgen en bepaalde medeklinkers dus niet meer goed uitspreken. Dit gaat (soms best snel) van kwaad tot erger, dus het KAN inderdada heel goed zijn er iets aan te doen. Mijn zoon heeft naast beugel ook logopedie ivm stand van zijn tong en lippen, dat zou elkaar moeten versterken.

Waarschijnlijk kost het hem een klein jaar dit tot normale proporties te corrigeren, daarna zal hij de beugel snachts regelmatig moeten blijven dragen. Ook hij hoeft hem niet in naar school overigens.

Zelf vindt hij de beugel eigenlijk helemaal niet vervelend trouwens.

Ben het met de rest eens dat het wel enigszins vreemd is dat dit niet met jullie is overlegd.
Bedankt voor jullie reacties! Hier heb ik in ieder geval wat aan. Het is mij nu wel duidelijk dat er aan een overbeet iets gedaan moet worden. Ik denk dat mijn negatieve gevoel vooral komt omdat er inderdaad ineens iemand belt of ik met mijn dochter wil komen opdraven en ik nergens van weet (en haar gebit gewoon mooi/goed vind). We moeten deze maand toch voor controle naar de tandarts dus dan zal ik het in ieder geval nog uitgebreid met hem bespreken. Vooral ook haar nog jonge leeftijd. Ze heeft tot nu toe alleen haar snijtanden gewisseld, nog niet haar hoektanden en kiezen. Daarna neem ik dan wel contact op met de orthodontist.
Ik bedoel natuurlijk niet dat ik nu ga wachten tot ze gewisseld heeft, maar na het bezoek aan de tandarts, neem ik contact op met de orthodontist.........
Mijn kinderen zijn behoorlijk laat met wisselen en de orthodontist begint geen behandeling voordat ze uitgewisseld zijn.

Ik had ook een overbeet, maar mijn vader vond dat dat gewoon bij mij hoorde en vond een beugel onzin. Gevolg: al op mijn twintigste chronische hoofdpijn en krakende kaakgewrichten. Mijn kaakkopjes bleken al aan het slijten te zijn. Toen heb ik alsnog een beugel gekregen en een kaakoperatie gehad.

Dus ik zou er zeker mee naar de orthodontist gaan.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Vind het ook vreemd dat de tandarts niet met je heeft overlegd, mijn tandarts doet dat wel.

Ik zou gewoon je tandarts ff bellen voor duidelijkheid en vragen waarom hij het niet eerst heeft overlegd.

Maar hou er wel rekening mee dat er een behoorlijke wachtlijst kan zijn (tenminste hier wel), bij mijn nu 13-jarige zoon duurde het minstens een jaar voor hij op controle kon komen en alleen maar om te kijken of het echt nodig was of niet.
Ik vind het ten eerste vreemd dat je eigen tandarts hier niet over heeft gepraat.

Maar ik zou er nu wel iets aan doen. Ze is nu nog jong en dan duurt het waarschijnlijk niet zo lang. Ik had ook op mn 8ste een beugel, maar was er wel voor de middelbare school vanaf. En dat is toch wel fijn (al had ik wel meer dan een overbeet hoor).

Succes, maar ik zou zeker bellen naar je eigen tandarts!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven