Dochter (18) heeft moslim vriendje en wil misschien bekeren

30-11-2023 09:00 217 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Onze dochter woont nog thuis, is aan studie begonnen, alles gaat eigenlijk goed. Gisteren heeft ze verteld dat ze al een jaar (wij wisten van niets) contact heeft met een Turkse jongen die moslim is. Ze is bezig de Koran te lezen want hij heeft haar gezegd dat als ze dat doet, ze vanzelf gaat geloven. Zijn moeder mag niet van hun relatie weten. Zijn broer heeft ook een Nederlands meisje die zich nu gaat bekeren. Als onze dochter dat ook doet, dan zullen ze kunnen trouwen in de toekomst. Wij zijn helemaal flabbercasted.. we zijn overtuigd atheïst en hebben haar vrijdenkend en feministisch opgevoed. Dat zij een geloof wil gaan ontdekken of er meer over wil weten snappen we, maar dit komt zo uit de lucht vallen, we zijn bang dat ze erg beïnvloedbaar is. We wensen haar een fijne studententijd en focus op haar studie en straks op kamers gaan. Nu heeft ze een relatie met een laag opgeleide jongen die ideeën heeft waardoor een gelijkwaardige open relatie niet mogelijk is, naar ons idee.
Ik heb haar gezegd dat ze volwassen is en dus haar eigen keuzes moet maken maar dat we ons erg zorgen maken. Ik heb er niet van geslapen. Graag lees ik adviezen hoe met haar om te gaan van mensen die zich iets van onze angst kunnen voorstellen. Wat zouden jullie doen?
Als zij van hem de Koran moet lezen dan zou ik maar oppassen. Heeft ze geen eigen, vrije wil (meer)? Natuurlijk prima als ze er zelf voor kiest, maar in mijn beleving is de indoctrinatie al begonnen.
Het is jammer dat met betrekking tot de verschillende geloven, voornamelijk de fundamentalistische kant in het nieuws komt.
Al die horden gematigde gelovigen halen het nieuws niet waardoor veel mensen denken dat ze niet bestaan. Denken geloof = fundamentalistisch/ extremistisch.
Het past ook wel bij de huidige tijd van polariseren en het denken in extremen. Geloof heeft inderdaad een zwarte en een witte kant en vooral heel veel grijstinten.
Het lijkt me goed om je daar bewust van te zijn.
On the bright side: tis wel een keurige heterorelatie, das ook wat waard.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Solomio schreef:
30-11-2023 16:09

En wat denk je van het suikerfeest? Hartstikke gezellig.
Merys schreef:
30-11-2023 13:50
Sowieso, de moslims die ik ken vind ik progressief en zeker niet beperkt in hun doen en laten.
Omdat de conservatieve er waarschijnlijk ook geen trek in hebben contact met jou te leggen....
Solomio schreef:
30-11-2023 16:09

Als ik dan mocht kiezen, had ik liever een lieve vriendin voor mijn dochter, dan een jongen die haar zijn wil oplegt eigenlijk.
Ik zou het eerlijk gezegd lastig vinden als mijn dochter met dit verhaal thuiskomt, ongeacht welke religie / spiritualiteit haar vriend/vriendin zou aanhangen.
Als iemand mijn dochter zou zeggen: lees de bijbel maar, dan ga je het vanzelf wel geloven. En tot je bekeerd bent tot het Christendom zullen wij in het geheim afspreken. En pas als je bekeerd bent, kunnen we trouwen.
Iemand die op die manier welk geloof dan ook belijdt, vind ik dwingend overkomen en dus niet okay.
Ik denk eigenlijk niet dat het vanzelf over gaat als je hem de hemel in prijst. Maar vaker negatief over hun relatie praten lijkt me ook niet te helpen, want dan stoot je haar af. Alleen ergens iets van zeggen, als er iets gebeurt dat echt niet mag gebeuren. Anders krijg je de hele tijd ruzie. Als zij kiest voor een bepaalde traditionele levensstijl, waar jullie niets mee hebben, dan is dat haar keuze. En dingen als homohaat, positie van de vrouw in het huwelijk en dergelijke, daar kun je over in discussie blijven gaan, maar ook een keer duidelijk zeggen wat je er van vindt en het onderwerp dan verder vermijden.
Jell_O schreef:
30-11-2023 16:17
Omdat de conservatieve er waarschijnlijk ook geen trek in hebben contact met jou te leggen....
Maar dat hebben conservatieve christenen ook niet hoor.
Dit hele topic drijft op aannames.
Incl TO.

Nodig die knul uit, kijk wat voor vlees je in de kuip hebt en kijk dan verder.
Boogschutter10 schreef:
30-11-2023 12:49
Eng is de Islam niet nee, maar gaat niet samen met feminisme.
Wat een opmerking, bijna eng.
De SGP in NL. geeft aan vrouwen geen ruimte in hun bestuur en kerken. Betekent dat dan in jouw optiek dat alle vrouwen / mannen die lid zijn van een christelijke geloofsgemeenschap, het Leger des Heils, een kaarsje branden voor Maria ook zo zwaar op de hand zijn, een hoedje dragen?

Ik ken hele krachtige vrouwen, moslima's, in Nederland, Syrië, Libanon, die zich inzetten voor een een beter bestaan van anderen, jong en oud. In gesprek gaan met instanties, initiatief nemen, actief als journalist, in de buurt of op de universiteit.
Is maar net wat je feminisme noemt, ik heb geen abbo meer op Opzij :P
Alles sal reg kom
@Philip,
Communisme is niet atheisme.
Een roos is een bloem, maar niet alle bloemen zijn rozen. Dus je opmerking dat uit naam van Atheisme vreselijke dingen gedaan zijn, klopt niet. Er zijn wel vreselijke dingen gedaan door communisten die Atheist waren.
Maar zodra iemand met zijn geloof gaat swaffelen, gaat bij mij de knop om. Dus bijv die types die bij een abortuskliniek staan...
schorpioen48 schreef:
30-11-2023 17:00
@Philip,
Communisme is niet atheisme.
Een roos is een bloem, maar niet alle bloemen zijn rozen. Dus je opmerking dat uit naam van Atheisme vreselijke dingen gedaan zijn, klopt niet. Er zijn wel vreselijke dingen gedaan door communisten die Atheist waren.
Maar zodra iemand met zijn geloof gaat swaffelen, gaat bij mij de knop om. Dus bijv die types die bij een abortuskliniek staan...
Je kent de Russische geschiedenis niet. Stalin heeft naast het bekende economische vijfjarenplan ook een 'atheïstisch vijfjarenplan' opgesteld. Uit naam van het atheïsme zijn toen tienduizenden mensen vermoord (officieel: afronding van de liquidatie van de reactionaire geestelijkheid) met als doel om het idee 'god' uit te roeien.

En militant atheïsme is precies hetzelfde als militante islam.
Geertje Wilders.

Sorry TO, ik vond de naam zo grappig bij dit topic.
Lach je niet uit.
Merys schreef:
30-11-2023 16:33
Incl TO.

Halal waarschijnlijk. Sorry. :P
Ik vind het bijzonder dat je het belangrijk vindt dat je dochter een open relatie zou moeten hebben, dat is toch helemaal haar zaak?!
Merys schreef:
30-11-2023 16:33
Incl TO.

Nee, zeker niet uitnodigen. Als je dochter niet bij hem thuis komt, hem zeker niet uitnodigen. En als hij daar niet heel snel verandering inbrengt, weet je z'n intenties.
slekire schreef:
30-11-2023 19:30
Ik vind het bijzonder dat je het belangrijk vindt dat je dochter een open relatie zou moeten hebben, dat is toch helemaal haar zaak?!
Zo letterlijk bedoelt TO dat volgens mij niet hoor. ;)
Poeszie schreef:
30-11-2023 09:48
Het zou mij niet zoveel uit maken waar mijn dochters mee thuis komen, tenzij, zoals in dit geval, er voorwaarden aan mijn dochters zouden worden gesteld voor de relatie. Het feit dat ze zou moeten bekeren om dit te laten slagen, zou ik ook veel moeite mee hebben.

Als ze uit zichzelf zou willen bekeren, vind ik het nog een ander verhaal (zou ik als overtuigd atheïst ook wel om moeten slikken eerlijk gezegd)

Ik zou in ieder geval niet gaan lopen trekken en duwen aan je dochter, dat werkt alleen maar averechts
Nou dit, want draai het eens om dat jouw dochter tegen hem zegt " ik kan je alleen aan mijn ouders voorstellen als je je geloof afwerpt. Ook kunnen we anders niet trouwen "

Mag jij raden wie de verkering uit zal maken.

9 van de 10 keer zijn het de meisjes die zich aan de jongens moeten aanpassen, want " anders wordt je niet geaccepteerd. Over discriminatie gesproken.

To krijgt nu al allerlei verwijten.

Ik vind je zorgen zeer terecht, laten we nu niet doen alsof het maar een appeltje eitje is.

Wanneer een vrouw hier verteld dat haar man haar tot iets dwingt is het Viva forum te klein.

Maar hier wordt een jonge meid geduwd in een geloof " want anders " en het is allemaal geen probleem, moet je open mee omgaan.

To succes, hou wel je dochter dichtbij.

Mijn toen 17 jarige dochter had ook een vriendje waar ze thuis niet komen mocht, waar haar naam niet genoemd mocht worden.
Heb de knul hier uitgenodigd en ben het gesprek aangegaan, waarom mijn dochter zo " belangrijk " voor hem was, als zijn ouders er niks van mochten weten.
Wat zijn bedoeling was met mijn dochter, en of er voor haar met hem in dit geval wel een toekomst was.
Immers mijn dochter zou nooit moslim worden.
Hij keek me aan, en ik vroeg hem eerlijk te zijn of hij bereidt was met zijn ouders in gesprek te gaan en te zeggen dat hij verliefd was op een Nederlands meisje.
Hij ging dat NIET doen. Oké dan weten we voldoende

Hij ging naar mijn dochter, gaf aan mij maar eng te vinden, en wilde liever niet meer komen.
Binnen een paar weken zag ze in dat het niet zo een succes was. En dat ze nooit voorgesteld zou gaan worden, en zijn ouders een moslim meisje wilde.

Ik zeg niet dat dergelijke relaties niet kunnen, maar wanneer er een alles moet van een ander om in een relatie te kunnen, dan gaat er iets goed mis.

En daar waar hier vaak " rode vlaggen " wordt geroepen zijn de meeste nu van " geef het een kans " uhuh
People sometimes ask, why do you always choose the hardest road. Who says there was an easier way?
Ladylola2022 schreef:
30-11-2023 20:00
Nou dit, want draai het eens om dat jouw dochter tegen hem zegt " ik kan je alleen aan mijn ouders voorstellen als je je geloof afwerpt. Ook kunnen we anders niet trouwen "

Mag jij raden wie de verkering uit zal maken.

9 van de 10 keer zijn het de meisjes die zich aan de jongens moeten aanpassen, want " anders wordt je niet geaccepteerd. Over discriminatie gesproken.

To krijgt nu al allerlei verwijten.

Ik vind je zorgen zeer terecht, laten we nu niet doen alsof het maar een appeltje eitje is.

Wanneer een vrouw hier verteld dat haar man haar tot iets dwingt is het Viva forum te klein.

Maar hier wordt een jonge meid geduwd in een geloof " want anders " en het is allemaal geen probleem, moet je open mee omgaan.

To succes, hou wel je dochter dichtbij.

Mijn toen 17 jarige dochter had ook een vriendje waar ze thuis niet komen mocht, waar haar naam niet genoemd mocht worden.
Heb de knul hier uitgenodigd en ben het gesprek aangegaan, waarom mijn dochter zo " belangrijk " voor hem was, als zijn ouders er niks van mochten weten.
Wat zijn bedoeling was met mijn dochter, en of er voor haar met hem in dit geval wel een toekomst was.
Immers mijn dochter zou nooit moslim worden.
Hij keek me aan, en ik vroeg hem eerlijk te zijn of hij bereidt was met zijn ouders in gesprek te gaan en te zeggen dat hij verliefd was op een Nederlands meisje.
Hij ging dat NIET doen. Oké dan weten we voldoende

Hij ging naar mijn dochter, gaf aan mij maar eng te vinden, en wilde liever niet meer komen.
Binnen een paar weken zag ze in dat het niet zo een succes was. En dat ze nooit voorgesteld zou gaan worden, en zijn ouders een moslim meisje wilde.

Ik zeg niet dat dergelijke relaties niet kunnen, maar wanneer er een alles moet van een ander om in een relatie te kunnen, dan gaat er iets goed mis.

En daar waar hier vaak " rode vlaggen " wordt geroepen zijn de meeste nu van " geef het een kans " uhuh
Ik heb het misschien gemist, maar wat moet dochter dan precies? En waarvoor?
Marchuba schreef:
30-11-2023 20:08
Ik heb het misschien gemist, maar wat moet dochter dan precies? En waarvoor?
Serieus? Heb je de OP gelezen?
Ik ga dat niet herhalen hoor.
People sometimes ask, why do you always choose the hardest road. Who says there was an easier way?
Blckcffee schreef:
30-11-2023 11:45
Wijze woorden uit het verleden.

https://www.dbnl.org/tekst/carm002magt0 ... 1_0079.php

Maar zo'n meisje groeit op, he, en dan komen de jongens. Goed, de natuur moet zijn loop hebben, dat kan ik billijken. Maar ik weet nog precies, ze was veertien en toen komt ze thuis met een knul van achttien. Ik zag 't zó - een gluiperd van het zuiverste water. Harry - ik droom nog wel eens van hem als ik wat zwaar getafeld heb. Maar wat doe je, in de moderne opvoedkunde? Je zegt niet: “Zeg, uit me ogen met dat stuk verdriet.” Nee, je haalt de kwal in of hij Sinterklaas is. Die Harry! Hij was er voortdurend. En meeëten. Hij moest ook telkens meeëten. En dan was hij zo gedienstig, weet je wel. Zo glijerig. Hij reikte je alles an - de sju en het zout en de aardappels. Bah. Ik dacht, als dát me schoonzoon worden moet, dan verhang ik me op een mooie, stille zondag in 't Bosplan. Maar ja, ze was veertien toen, dus je had nog wel een zékere invloed. “Hoe vind je Harry, pa?” vroeg ze. En ik link. Ik begon 'm enorm te prijzen, man, ik prees hem regelrecht het graf in. Dat hij zo beleefd was. En dat hij je alles zo mooi aanreikte. Op die manier zaagde ik indirect de poten onder zijn stoel uit, want zo'n meisje heeft dat niet graag, dat pa zo enthousiast is. In een maand had ik 'm plat. Dag Harry.’
Ah Sonneveld ❤️
Geertje schreef:
30-11-2023 09:39
Ik lees dat we hem het best eerst kunnen ontmoeten, zeker, helemaal mee eens. Ik twijfel er niet over dat het een hele lieve leuke jongen is. Waarom ze het ons niet heeft verteld weet ik niet. Alles lijkt op losse schroeven te staan. We dachten het goed te doen als ouders, maar twijfelen nu aan alles. Misschien maken we het veel te groot. Waarom hebben we het er zo moeilijk mee? Omdat ze altijd een hele leuke vrijgevochten eigenwijze meid was en nu praat ze heel bedeesd over de islam. Verliefdheid maakt haar daar extra gevoelig voor. Natuurlijk zien we al een toekomstbeeld met hoofddoek etc.
Jullie maken het (terecht) groot omdat jullie dochter niet voldoende is zoals ze nu is voor deze jongen en zijn familie. En dat steekt.
Jullie dochter haar waarde moet even gerepareerd worden door te bekeren en wellicht dat ze dan in de toekomst kunnen trouwen.

Het echte probleem is niet de jongen maar jullie dochter. Waarom staat ze het toe dat ze een jaar verstopt wordt als een dirty little secret? Wat haalt zij uit deze “relatie” dat ze haar identiteit hier voor veranderd en waarom hebben jullie al een jaar niks door gehad?
-dubbel-
Goede post @Ladylola.
Ik geloof er echt geen bal van dat iedereen die vindt dat TO zich zorgen maakt om niets, dat ook nog zou vinden als het om haar eigen dochter ging.

Helemaal shit zoiets, TO. Je kunt niet zo veel doen, maar ik zou het ook met lede ogen aanzien.
LaFolie schreef:
30-11-2023 13:09
Nou, dit lijkt me echt een drama. Ik zou de ogen uit mijn kop janken als mijn (hypothetische!) 18-jarige met een gelovige kinkel met ongelijkwaardige ideeën aan kwam zetten. Christen of moslim, één pot nat. Conservatief en een fijn vrij leven als vrouw gaan niet samen.

Geen idee hoe je hiermee om kan gaan TO, succes.
Je klinkt anders zelf behoorlijk conservatief. Vrijheid blijheid, zolang het maar precies in jouw straatje past.
Nooit gehoord van verschillende stromingen binnen christendom en islam? Denk je echt zo zwart-wit?

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven