Dochter (18) heeft moslim vriendje en wil misschien bekeren
donderdag 30 november 2023 om 09:00
Onze dochter woont nog thuis, is aan studie begonnen, alles gaat eigenlijk goed. Gisteren heeft ze verteld dat ze al een jaar (wij wisten van niets) contact heeft met een Turkse jongen die moslim is. Ze is bezig de Koran te lezen want hij heeft haar gezegd dat als ze dat doet, ze vanzelf gaat geloven. Zijn moeder mag niet van hun relatie weten. Zijn broer heeft ook een Nederlands meisje die zich nu gaat bekeren. Als onze dochter dat ook doet, dan zullen ze kunnen trouwen in de toekomst. Wij zijn helemaal flabbercasted.. we zijn overtuigd atheïst en hebben haar vrijdenkend en feministisch opgevoed. Dat zij een geloof wil gaan ontdekken of er meer over wil weten snappen we, maar dit komt zo uit de lucht vallen, we zijn bang dat ze erg beïnvloedbaar is. We wensen haar een fijne studententijd en focus op haar studie en straks op kamers gaan. Nu heeft ze een relatie met een laag opgeleide jongen die ideeën heeft waardoor een gelijkwaardige open relatie niet mogelijk is, naar ons idee.
Ik heb haar gezegd dat ze volwassen is en dus haar eigen keuzes moet maken maar dat we ons erg zorgen maken. Ik heb er niet van geslapen. Graag lees ik adviezen hoe met haar om te gaan van mensen die zich iets van onze angst kunnen voorstellen. Wat zouden jullie doen?
Ik heb haar gezegd dat ze volwassen is en dus haar eigen keuzes moet maken maar dat we ons erg zorgen maken. Ik heb er niet van geslapen. Graag lees ik adviezen hoe met haar om te gaan van mensen die zich iets van onze angst kunnen voorstellen. Wat zouden jullie doen?
vrijdag 1 december 2023 om 08:09
Dat stiekem bellen is natuurlijk omdat zijn ouders er nog niet achter mogen komen. Voorstellen aan ouders gebeurt pas als men 1000% zeker is van het door willen gaan met die persoon. Hoe hij de islam aan haar presenteert is niet zo diepgaand. De islam heeft diepere spirituele niveaus waardoor mensen die hoogopgeleid zijn en besluiten om zich te bekeren om andere redenen moslim worden, dan: "ik word moslims want mijn vriendje is moslim"Geertje schreef: ↑01-12-2023 07:05Ik heb nog niet alle berichten gelezen, dat ga ik straks zeker doen. Ik hoor veel dat we hem eerst maar eens moeten ontmoeten. Dat heb ik mijn dochter voorgesteld. Ze zei dat, nu hij weet dat wij tegen (strenge) religie zijn dat hij, als we dat zouden aansnijden, hij heel erg boos zal worden tegen ons. Ik heb haar verzekerd dat we het gezellig zullen houden, dus ben benieuwd.
Verder heb ik het gehad met haar over haar toekomstbeeld. Ze zegt dat ze het niet erg vindt dat hij tegen homo's is, dat ze geen kerst zal kunnen vieren meer (ze is een enorme kerstfanaat), etc ze denkt dat hij het goed vindt dat ze straks gaat werken en hij eventueel thuis met de kinderen (maar dat wist ze niet zeker want zijn moeder zit 'gewoon' thuis. Het is ons duidelijk dat ze helemaal verliefd is en dus in de ban van deze jongen. Ze hadden het er wel samen over gehad of hun relatie wel kans van slagen heeft als beide ouders er problemen mee hebben.
Natuurlijk, er zijn gematigde moslims, maar zijn geloof is heel sterk en zijn kinderen moeten absoluut moslim worden. Onze dochter zal niet mogen roken, drinken en dat vindt ze ook ok, zegt ze.
Sommigen zeiden dat ze zelf moet kiezen en dat is natuurlijk zo. Maar hoe 'uit zichzelf' is dit? Ze is een heel timide meisje en vindt heel veel goed. Zo mag zij hem bv niet bellen, ze moet wachten tot hij belt, anders kan zijn moeder erachter komen. Dat begrijpt ze zegt ze. Ik vindt t vreselijk dat ze zo meegaand is naar hem toe. Heb voorgesteld om tijdelijk even een pauze met hem in te lassen en zich, zo veel mogelijk los van hem in het geloof te verdiepen. Dat wil ze absoluut niet. Hij belt haar iedere avond en ze bellen tot diep in de nacht.
No way dat ik zou accepteren dat iemand alleen voor MIJ moslim zou worden zonder de islam te hebben bestudeerd en er met eigen overtuiging voor kiest.
Wat betreft je dochter: niet roken en drinken is toch niet perse slecht?
Waar ben je bang voor? Dat je dochter een hoofddoek zal dragen, of 5 keer per dag gaat bidden of aan de ramadan zal doen?
Er zijn zoveel moslims die zich aan deze zaken houden, verder gewoon meedraaien in deze maatschappij en een fijn leven hebben (met mede moslims en niet-moslims).
vrijdag 1 december 2023 om 08:11
Opvallend om op voorhand al aan te kondigen dat je de strijd aangaat als het over geloof gaat. Een ieder weldenkend mens, ook die van 18, kan op voorhand bedenken dat de schoonouders daar mogelijk wel (terecht kritische) vragen over stellen. Dat heeft nog niet plaatsgevonden, maar hij geeft NU al aan via je dochter dat hij boos wordt als hem een vraag wordt gesteld. Wat een parel…Geertje schreef: ↑01-12-2023 08:05Ik weet niet of we sprake is van 'uitgekozen', ze zijn verliefd geworden. Zijn broer heeft ook een Nederlands meisje die zich gaat bekeren. Daar hoopt hij denk ik ook op. Zijn religie is enorm belangrijk en hij wil daar geen kritiek op krijgen, dat is duidelijk.
Als je zegt 'opvallend' wat bedoel je daarmee? Hij verdedigt zijn religie en onze dochter zegt ook dat wij zijn religie moeten respecteren. Ik denk dat als je heel gelovig bent (welk geloof dan ook) je zal verzetten tegen kritiek en bood wordt als mensen het niet serieus nemen.
Ik zou met die houding meer moeite hebben dan het feit dat hij moslim is overigens. Zo van: ik ben moslim, ik heb een relatie met je dochter, maar je mag vooral geen vragen stellen anders maak ik ruzie met de ongelovige schoonouders en dat maak ik op voorhand al duidelijk.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
vrijdag 1 december 2023 om 08:25
Baggal schreef: ↑01-12-2023 07:51Als hij inderdaad zo’n serieus religieuze moslim is, vind ik het opvallend dat hij nou net jouw Nederlandse dochter heeft uitgekozen voor verkering en niet een wat meer voor de hand liggende moslima. Voorts vind ik met opvallend dat hij kennelijk op voorhand via haar duidelijk maakt dat het onderwerp religie tot tumult leidt. Je moet maar durven.
Omdat Nederlandse vrouwen over het algemeen makkelijker zijn met seks. En onder het mom van ‘als je bekeerd bent stel ik je voor aan mijn ouders’ kan dat flink gerekt worden. En op een gegeven moment gaat dat bekeren niet snel genoeg/niet goed genoeg en trouwt hij met een moslima-maagd.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
vrijdag 1 december 2023 om 08:27
Ik vermoed dat hij zelf ook rond de 18 jaar is, klopt dat TO?Baggal schreef: ↑01-12-2023 08:11Opvallend om op voorhand al aan te kondigen dat je de strijd aangaat als het over geloof gaat. Een ieder weldenkend mens, ook die van 18, kan op voorhand bedenken dat de schoonouders daar mogelijk wel (terecht kritische) vragen over stellen. Dat heeft nog niet plaatsgevonden, maar hij geeft NU al aan via je dochter dat hij boos wordt als hem een vraag wordt gesteld. Wat een parel…
Ik zou met die houding meer moeite hebben dan het feit dat hij moslim is overigens. Zo van: ik ben moslim, ik heb een relatie met je dochter, maar je mag vooral geen vragen stellen anders maak ik ruzie met de ongelovige schoonouders en dat maak ik op voorhand al duidelijk.
Wellicht dat hij ook een eenzijdig (verkeerd) beeld over zijn toekomstige schoonouders heeft gekregen via dochter?
vrijdag 1 december 2023 om 08:32
Niet altijd waar. In mijn omgeving zie ik steeds meer gemengde huwelijken.himalaya schreef: ↑01-12-2023 08:25Omdat Nederlandse vrouwen over het algemeen makkelijker zijn met seks. En onder het mom van ‘als je bekeerd bent stel ik je voor aan mijn ouders’ kan dat flink gerekt worden. En op een gegeven moment gaat dat bekeren niet snel genoeg/niet goed genoeg en trouwt hij met een moslima-maagd.
Tegenwoordig kijken moslimjongeren ook gewoon naar de klik die ze hebben met iemand. Daarna komt stap 2: invulling van religie met die partner.
Maar dat ze alléén uitsluitend voor een maagdelijke moslima kiezen, die tijd is voorbij. Het gesprek wordt wel degelijk gevoerd met een niet moslima die geen maagd meer is. Júist omdat de relatie serieus is
vrijdag 1 december 2023 om 08:33
Flauw. Er is wel een verschil tussen een gelovige en een pooier.pindakaasmetnootjes schreef: ↑30-11-2023 21:12Dus als haar vriend haar pooier wil worden dan accepteer je dat ook? Zonder verwijten?
Het klinkt prachtig allemaal maar iedereen heeft grenzen en onvoorwaardelijke liefde is een nobel streven en ouderliefde komt er behoorlijk in de buurt, maar is het toch ook niet.
Maak dingen die grensoverschrijdend zijn (dochter minderwaardigheid laten aanpraten) niet normaal uit angst om iets verkeerd te zeggen. Dan schaad je je kind zelf net zo goed.
If you can't be good, be colourful (Pete Conrad)

vrijdag 1 december 2023 om 08:42
elinas schreef: ↑01-12-2023 08:09Dat stiekem bellen is natuurlijk omdat zijn ouders er nog niet achter mogen komen. Voorstellen aan ouders gebeurt pas als men 1000% zeker is van het door willen gaan met die persoon. Hoe hij de islam aan haar presenteert is niet zo diepgaand. De islam heeft diepere spirituele niveaus waardoor mensen die hoogopgeleid zijn en besluiten om zich te bekeren om andere redenen moslim worden, dan: "ik word moslims want mijn vriendje is moslim"
No way dat ik zou accepteren dat iemand alleen voor MIJ moslim zou worden zonder de islam te hebben bestudeerd en er met eigen overtuiging voor kiest.
Wat betreft je dochter: niet roken en drinken is toch niet perse slecht?
Waar ben je bang voor? Dat je dochter een hoofddoek zal dragen, of 5 keer per dag gaat bidden of aan de ramadan zal doen?
Er zijn zoveel moslims die zich aan deze zaken houden, verder gewoon meedraaien in deze maatschappij en een fijn leven hebben (met mede moslims en niet-moslims).
Ik pik er dit even uit. Nee het is niet slecht wanneer ze daar zelf voor kiest. Wanneer haar partner het haar verbiedt wordt het wel een heel ander verhaal en daar zou ik als moeder zijnde zeker wel moeite mee hebben.
Ze is niet zijn eigendom en hij heeft haar niets te verbieden. Zo simpel is het. Maarja hoe ga je dit brengen naar je dochter? Lijkt me wel heel erg moeilijk. Misschien eerst maar eens gewoon kennis maken met hem en kijken hoe hij is? Je kunt je dochter er niet van weerhouden hem te zien dus dat moet je gewoon toestaan.
vrijdag 1 december 2023 om 08:43
Volgens mij zei dochter dat hij toch sowieso boos zal worden als er kritische vragen gesteld worden over het geloof? En dat boos worden is karakter, heeft niks met het geloof zelf te maken. Iemand die fanatiek geloofd kan ook besluiten dat je dan nooit elkaars standpunten gaat inzien en dat respecteren, maar op voorhand al waarschuwen wat haar ouders in hun eigen huis vooral niet ter sprake moeten brengen is toch al een grote rode wapperende vlag?Geertje schreef: ↑01-12-2023 08:05Ik weet niet of we sprake is van 'uitgekozen', ze zijn verliefd geworden. Zijn broer heeft ook een Nederlands meisje die zich gaat bekeren. Daar hoopt hij denk ik ook op. Zijn religie is enorm belangrijk en hij wil daar geen kritiek op krijgen, dat is duidelijk.
Als je zegt 'opvallend' wat bedoel je daarmee? Hij verdedigt zijn religie en onze dochter zegt ook dat wij zijn religie moeten respecteren. Ik denk dat als je heel gelovig bent (welk geloof dan ook) je zal verzetten tegen kritiek en boos wordt als mensen het niet serieus nemen.
Volgens mij zou ik het op de rigoreuze manier oppakken. Geen afspraakjes buiten de deur meer maar na college direct naar huis, verdiensten van een bijbaan kan ze doorstorten naar jullie onder de noemer kostgeld, geen Kerst meer voor haar, telefoon afpakken tot 23.00 uur want contact met anderen is niet meer nodig, geen sigaretten, alcohol of varkensvlees meer enz. Als ze hier voor kiest kan ze beter nu al ervaren hoe haar leven er in een notendop uit gaat zien na haar studie.
vrijdag 1 december 2023 om 08:44
Nope.
Ik heb ook een paar gemengde huwelijken in mijn omgeving (moslim en niet moslim en daar is geen sprake van een Sharia huwelijk of strikte eisen, integendeel).
Mijn katholieke oma trouwde in bijna 100 jaar geleden een joodse man. Heeft nog even geprobeerd Joods te worden (want was toch wel makkelijk en gewenst met het oog op eventuele kinderen). De rabbijn vond dag oma’s hart er niet in zat en ze bleef katholiek. Twee geloven op een kussen daar komt de duivel tussen zeiden haar ouders. De duivel hebben ze nooit gezien

A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
vrijdag 1 december 2023 om 08:48
elinas schreef: ↑01-12-2023 08:32Niet altijd waar. In mijn omgeving zie ik steeds meer gemengde huwelijken.
Tegenwoordig kijken moslimjongeren ook gewoon naar de klik die ze hebben met iemand. Daarna komt stap 2: invulling van religie met die partner.
Maar dat ze alléén uitsluitend voor een maagdelijke moslima kiezen, die tijd is voorbij. Het gesprek wordt wel degelijk gevoerd met een niet moslima die geen maagd meer is. Júist omdat de relatie serieus is
Ik heb ook gemengde huwelijken in mijn familie, die zijn gelukkig met elkaar en ook met elkaars familie. Maar niemand werd gedwongen om zich te bekeren of gechanteerd met ‘als je je bekeert kunnen we trouwen en tot die tijd moet onze relatie geheim blijven’
Interésse in elkaars geloof en manier van leven was er wel. En kerst én ramadan vieren kan ook prima.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
vrijdag 1 december 2023 om 09:14
Ik spreek nergens over dwang. Trouwens roken is niet verboden in de islam dus ik ga er hier van uit dat het meer om gezondheid zou kunnen gaan.MrsMorrison schreef: ↑01-12-2023 08:42Ik pik er dit even uit. Nee het is niet slecht wanneer ze daar zelf voor kiest. Wanneer haar partner het haar verbiedt wordt het wel een heel ander verhaal en daar zou ik als moeder zijnde zeker wel moeite mee hebben.
Ze is niet zijn eigendom en hij heeft haar niets te verbieden. Zo simpel is het. Maarja hoe ga je dit brengen naar je dochter? Lijkt me wel heel erg moeilijk. Misschien eerst maar eens gewoon kennis maken met hem en kijken hoe hij is? Je kunt je dochter er niet van weerhouden hem te zien dus dat moet je gewoon toestaan.
Uiteraard is dwang niet oké! Iemand dwingen om moslim te worden daar ben ik fel op tegen. Een moslim en niet moslima kunnen wel kijken waar ze elkaar in kunnen vinden. Als blijkt dat hun manier van leven te ver uit elkaar staat, ook in de toekomst, dan is uit elkaar gaan gewoon een optie.
Moet er niet aan denken dat ik iemand zou dwingen ergens in te geloven waar hij niet achter staat.
vrijdag 1 december 2023 om 09:15
Mooi is dat!Baggal schreef: ↑01-12-2023 08:44Nope.
Ik heb ook een paar gemengde huwelijken in mijn omgeving (moslim en niet moslim en daar is geen sprake van een Sharia huwelijk of strikte eisen, integendeel).
Mijn katholieke oma trouwde in bijna 100 jaar geleden een joodse man. Heeft nog even geprobeerd Joods te worden (want was toch wel makkelijk en gewenst met het oog op eventuele kinderen). De rabbijn vond dag oma’s hart er niet in zat en ze bleef katholiek. Twee geloven op een kussen daar komt de duivel tussen zeiden haar ouders. De duivel hebben ze nooit gezienwel de verschrikkingen van WOII, maar ze waren best ok met elkaar. Oma had een kosher huishouden, maar verder…
Als het hart er niet in zit vind ik bekeren onzin.
vrijdag 1 december 2023 om 09:24
Als mijn zoon thuis zou komen met een niet moslima is dat volledig zijn eigen keuze. Ik zou niet willen dat hij haar onder druk zet om te bekeren.himalaya schreef: ↑01-12-2023 08:48Ik heb ook gemengde huwelijken in mijn familie, die zijn gelukkig met elkaar en ook met elkaars familie. Maar niemand werd gedwongen om zich te bekeren of gechanteerd met ‘als je je bekeert kunnen we trouwen en tot die tijd moet onze relatie geheim blijven’
Interésse in elkaars geloof en manier van leven was er wel. En kerst én ramadan vieren kan ook prima.
Zijn vriendengroep bestaat voor 80% uit niet-moslims, waarvan er onlangs één (uit een atheïstisch gezin) zich heeft bekeerd tot de islam.
Diens zus had zich op 22 jarige leeftijd ook bekeerd en is intussen al jaren met een moslim getrouwd (inclusief hoofddoek) en ook kinderen samen. Geen idee of ze voor haar partner bekeerd was of niet, maar wat ik zo meekrijg is dat het een fijn gezin is. Twee werkende ouders, mooie reizen naar het buitenland, dagjes weg met vriendinnen, hobby's en sport voor de kids, gewoon de standaarddingen die niet-moslim gezinnen ook doen.
Het is niet dat een bekeerlinge dan opeens in een hok vast zit ofzo
vrijdag 1 december 2023 om 09:29
Wat ik echt verontrustend vind, is dat je zegt dat je dochter een gedwee meisje is en dat ze alles goedpraat of wegwuift. Ik snap heel goed dat je je als moeder daar zwaar zorgen over maakt. Toch, kun je haar bereiken? Ik denk dat ze nu niet voor rede vatbaar is. Het zou kunnen dat ze denkt, net als ik destijds: wij samen zullen wel laten zien dat het wél kan! Juist in het verborgene is het misschien extra aantrekkelijk. Erger nog: moest het van hem zo lang geheim blijven voor jou en haar vader?
Geen tips... veel sterkte. Ik hoop dat ze tot bezinning komt en weer helder gaat denken als de verliefdheid wat zakt.
Geen tips... veel sterkte. Ik hoop dat ze tot bezinning komt en weer helder gaat denken als de verliefdheid wat zakt.
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
vrijdag 1 december 2023 om 09:40
Ik lees opnieuw je eerste bericht.
Lieve Geertje, ook moslimmeisjes studeren tegenwoordig, gaan op kamers, doen minors, stages en werkervaringen op in het buitenland en hebben een fijne studententijd en daarna een mooie carrière. Ik denk echt dat je (moslim)bubbel veel te klein is.
Ik weet zeker dat die nieuwe vriend van je dochter ook niet had gematched met MIJN (moslim) dochter (even uitgaande van je verhaal). Het is de persoon, niet de religie...
Lieve Geertje, ook moslimmeisjes studeren tegenwoordig, gaan op kamers, doen minors, stages en werkervaringen op in het buitenland en hebben een fijne studententijd en daarna een mooie carrière. Ik denk echt dat je (moslim)bubbel veel te klein is.
Ik weet zeker dat die nieuwe vriend van je dochter ook niet had gematched met MIJN (moslim) dochter (even uitgaande van je verhaal). Het is de persoon, niet de religie...
vrijdag 1 december 2023 om 10:07
Geertje, heeft je dochter niet liever een vriend die haar accepteert zoals ze is? Die bij haar wil zijn om hoe zij is? Die haar respecteert als de persoon die ze nu is?
Want deze jongen laat in alles zien dat hij haar eigenlijk helemaal niet goed genoeg vindt. Geheim houden voor de ouders alsof hij zich voor haar schaamt. Haar willen veranderen en naar zijn hand zetten. Haar chanteren met uitspraken dat hij anders boos zal worden...
Dat zijn in mijn ogen niet de dingen die je doet als je echt om iemand geeft. Dan wil je juist bij elkaar zijn en ben je je trots op je vriend(in). Dan mag iedereen jullie samen zien. Dan wil je elkaar niet veranderen omdat je gek op elkaar bent, zoals je bent.
Dan accepteer je ook van elkaar dat je in andere dingen gelooft en probeer je elkaar niets op te leggen of over te halen. (Dan bespreek je uiteraard wel wat belangrijk voor je is etc. en probeer je daar samen een goeie weg in te vinden).
Vooral sneu dat die vriend haar dus eigenlijk gewoon niet goed vindt zoals ze is...
Daar wil je dan toch geen relatie mee?
Want deze jongen laat in alles zien dat hij haar eigenlijk helemaal niet goed genoeg vindt. Geheim houden voor de ouders alsof hij zich voor haar schaamt. Haar willen veranderen en naar zijn hand zetten. Haar chanteren met uitspraken dat hij anders boos zal worden...
Dat zijn in mijn ogen niet de dingen die je doet als je echt om iemand geeft. Dan wil je juist bij elkaar zijn en ben je je trots op je vriend(in). Dan mag iedereen jullie samen zien. Dan wil je elkaar niet veranderen omdat je gek op elkaar bent, zoals je bent.
Dan accepteer je ook van elkaar dat je in andere dingen gelooft en probeer je elkaar niets op te leggen of over te halen. (Dan bespreek je uiteraard wel wat belangrijk voor je is etc. en probeer je daar samen een goeie weg in te vinden).
Vooral sneu dat die vriend haar dus eigenlijk gewoon niet goed vindt zoals ze is...

vrijdag 1 december 2023 om 10:27
Biebeltje schreef: ↑01-12-2023 10:07Geertje, heeft je dochter niet liever een vriend die haar accepteert zoals ze is? Die bij haar wil zijn om hoe zij is? Die haar respecteert als de persoon die ze nu is?
Heeft niks met schaamte te maken. Het mag niet.
vrijdag 1 december 2023 om 10:54
Ik lees vooral dat ze geheel vrijwillig de Koran leest, en dat hij vooral hoop heeft dat ze daardoor gaat geloven. En dat hij het geloof in God belangrijk vindt alvorens te trouwen. Dan heeft ze nog steeds een keuze toch? Het zou fijn zijn als hij dat verteld had voordat er gevoelens gingen spelen, maar ze moet natuurlijk niks. Ze kan ook zeggen, je bent een leuke vent maar ik zoek iemand die dat niet zo belangrijk vindt. Het feit dat zij mogelijk haar normen en waarden aan de kant zet vind ik zorgelijker. Tenzij ze zich hier volledig in kan vinden. Dan is er helemaal niks aan de hand.Ladylola2022 schreef: ↑30-11-2023 20:23Serieus? Heb je de OP gelezen?
Ik ga dat niet herhalen hoor.
Iedereen heeft toch bepaalde waarden waar zijn/haar partner aan moet voldoen? Het drinken van alcohol bijvoorbeeld. Dan is het aan de ander keuze of hij dat wel of niet wil? Of wat je dan ook maar belangrijk vindt, politiek bijvoorbeeld? Geheel vrijwillig dus.
vrijdag 1 december 2023 om 11:02
Een meisje van 18 wil zich bekeren tot de islam.
Weet ze wel zeker wat dat inhoudt?
Waar is het haar om te doen?
Om haar vriend of om God?
Ik denk persoonlijk dat eerste.
Was ze eerder met God bezig of totaal niet?
Het punt is, als je 18 bent denk je dat je huidige leven je forever toekomst is, dat je de wijsheid in pacht hebt.
Maar dan kom je net kijken.
Persoonlijk denk ik niet dat je dochter zich echt gaat bekeren.
Dit is waarschijnlijk gewoon een van de vele fases.
Sterkte.
Weet ze wel zeker wat dat inhoudt?
Waar is het haar om te doen?
Om haar vriend of om God?
Ik denk persoonlijk dat eerste.
Was ze eerder met God bezig of totaal niet?
Het punt is, als je 18 bent denk je dat je huidige leven je forever toekomst is, dat je de wijsheid in pacht hebt.
Maar dan kom je net kijken.
Persoonlijk denk ik niet dat je dochter zich echt gaat bekeren.
Dit is waarschijnlijk gewoon een van de vele fases.
Sterkte.

vrijdag 1 december 2023 om 11:28
De sharia volgen is voor mij een rode vlag in het kwadraat.
Homo's niet accepteren ook.
Van mij mag iedereen geloven in en belijden wat hij of zij wil, maar ik heb grote moeite met intolerantie. Daar houdt mijn tolerantie op.
Daar zou ik dus grote moeite mee hebben. Je voedt je kind uiteindelijk op met waarden die voor jou belanbgrijk zijn (zoals respect voor seksuele geaardheid). Dan is het moeilijk te zien dat ze een andere kant uit zou gaan.
Dat hij nu al zegt boos te zullen worden als jullie kritische vragen zouden stellen is uiteraard ook een megarode vlag.
Ik kan alleen maar aanraden om ten allen tijde jullie kalmte te bewaren als dit zou gebeuren. Dan ziet dohcter hopelijk zelf wie redelijk is en wie niet.
Veel sterkte! En geduld! Want verliefheid bestrijd je niet zomaar. De schellen zullen zelf van haar ogen moeten vallen.
Heeft ze intussen een normaal studentenleven, gaat ze uit, heeft ze vrienden en vriendinnen en een positief gevoel over zichzelf? Professionele toekomstdromen ?
Van mij mag iedereen geloven in en belijden wat hij of zij wil, maar ik heb grote moeite met intolerantie. Daar houdt mijn tolerantie op.
Daar zou ik dus grote moeite mee hebben. Je voedt je kind uiteindelijk op met waarden die voor jou belanbgrijk zijn (zoals respect voor seksuele geaardheid). Dan is het moeilijk te zien dat ze een andere kant uit zou gaan.
Dat hij nu al zegt boos te zullen worden als jullie kritische vragen zouden stellen is uiteraard ook een megarode vlag.
Ik kan alleen maar aanraden om ten allen tijde jullie kalmte te bewaren als dit zou gebeuren. Dan ziet dohcter hopelijk zelf wie redelijk is en wie niet.
Veel sterkte! En geduld! Want verliefheid bestrijd je niet zomaar. De schellen zullen zelf van haar ogen moeten vallen.
Heeft ze intussen een normaal studentenleven, gaat ze uit, heeft ze vrienden en vriendinnen en een positief gevoel over zichzelf? Professionele toekomstdromen ?
vrijdag 1 december 2023 om 11:49
Sharia rode vlag? En waar denk je dat de meeste moslims in Nederland naar leven dan? Zoveel mogelijk volgens de sharia natuurlijk.Isolde schreef: ↑01-12-2023 11:28De sharia volgen is voor mij een rode vlag in het kwadraat.
Sharia omvat de regels mbt bidden, vasten, rechten, huwelijksregels, geboorte etc. De een interpreteert de sharia wat strikter dan de ander, maar een ieder die moslim is, binnen en buiten Europa, leeft volgens de sharia (en zijn of haar persoonlijke interpretatie daarvan)
vrijdag 1 december 2023 om 11:53
Vooroordelen tot en metIsolde schreef: ↑01-12-2023 11:28De sharia volgen is voor mij een rode vlag in het kwadraat.
Van mij mag iedereen geloven in en belijden wat hij of zij wil, maar ik heb grote moeite met intolerantie. Daar houdt mijn tolerantie op. Dus ben je ZÉLF ook intolerant naar vlg jou afwijkende visies en meningen van anderen
Dat hij nu al zegt boos te zullen worden als jullie kritische vragen zouden stellen is uiteraard ook een megarode vlag. Heeft niks met religie te maken,maar met de persoon zelf
Heeft ze intussen een normaal studentenleven, gaat ze uit, heeft ze vrienden en vriendinnen en een positief gevoel over zichzelf? Want moslims hebben dat niet?Professionele toekomstdromen ? Moslim meisjes hebben natuurlijk geen toekomstdromen...
elinas wijzigde dit bericht op 01-12-2023 12:23
0.47% gewijzigd
vrijdag 1 december 2023 om 11:58
Ik schrik echt van de vooroordelen hier. Geen idee in welke bubbel er wordt geleefd, maar ik ken vooral hoogopgeleide praktiserende moslima's met een heel rijk vol leven, mooie carrières, met en zonder hoofddoek, ondernemend, bekeerd, niet bekeerd, prima in hun vel etc
Ken anno 2023/2024 werkelijk geen enkele moslima die door haar partner wordt onderdrukt of wordt opgesloten. Mijn vriendinnen hebben moslim partners die hen steunen in hun ambities en volledig achter hen staan.
Ik denk dat zowel de vriend van TS dochter als TS zelf een hele kleine bubbel hebben met moslims en (bij hem) niet-moslims.
Ken anno 2023/2024 werkelijk geen enkele moslima die door haar partner wordt onderdrukt of wordt opgesloten. Mijn vriendinnen hebben moslim partners die hen steunen in hun ambities en volledig achter hen staan.
Ik denk dat zowel de vriend van TS dochter als TS zelf een hele kleine bubbel hebben met moslims en (bij hem) niet-moslims.
vrijdag 1 december 2023 om 12:10
Elinas, lees jij het topic wel? Deze jongen behoort duidelijk niet tot de categorie moslims die jij beschrijft. Lijkt me dat niemand daar een probleem mee zou hebben, maar het gedrag en de uitspraken die door TO worden beschreven over deze jongen zouden alle alarmbellen moeten laten afgaan.
Ik vind het supervreemd dat jij een conservatieve extremist probeert te verdedigen door het wel en wee van gematigde, progressieve moslims te beschrijven. Schaar die a.u.b. niet onder dezelfde groep.
Ik vind het supervreemd dat jij een conservatieve extremist probeert te verdedigen door het wel en wee van gematigde, progressieve moslims te beschrijven. Schaar die a.u.b. niet onder dezelfde groep.
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in