Gelukkig getrouwd blijven

08-07-2009 14:37 274 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zes jaar getrouwd, heb twee kinderen. Mijn man en ik zijn ervan overtuigd dat scheiden voor ons geen optie is, omdat we bij elkaar willen blijven, omdat dat de insteek van ons huwelijk was, omdat we onze kinderen een scheiding niet aan willen doen.

Het uitgangspunt bij elkaar te blijven geeft mij rust. Maar af en toe beklemt het me, bijv. als ik boos ben op mijn man, dan kan het juist benauwend voelen (zit ik de rest van mijn leven aan jou vast?).

Gisteren las ik ergens een opmerking van Nijntje die mij erg inspireerde. Ze schreef iets in de trant van: Ik ga ervan uit dat mijn man en ik fouten maken, maar we blijven bij elkaar en maken iets moois van onze tijd in dit aardse tranendal.

Het lukte me hierdoor meteen over een paar ergernissen heen te stappen die zich hadden opgebouwd. Ik wil meer leren van de gelukkig getrouwde mensen hier!

Deel hier je tips en ervaringen om je huwelijk goed en duurzaam te maken. Hoe blijf jij gelukkig getrouwd?

Ervaringen van in zonde levende hokkers ook welkom.
Oh en áls ik al loop te zeuren láát hij me gewoon zeuren, gaat er niet op in en na 5 minuten heeft hij me aan het lachen. Andersom ook. Als hij wat knorrig tegen me doet en commentaar levert heb ik eigenlijk de neiging om erop in te gaan en ruzie te gaan maken. Maar bedenken dat hij waarschijnlijk een rotdag heeft gehad helpt enorm. En dat voorkomt volgens mij 99% van de ruzies om niets die we anders wél zouden hebben gehad.
Mijn vriend heeft echt een hekel aan kibbelen in gezelschap, maar toch ontkom je er niet altijd aan. Maar dat blijft altijd bij een soort van""ja doei, echt niet of dat moet jij zeggen".

Nee, dan m'n opa en oma. Die vochten elkaar de tent uit waar iedereen bij was. En toch was de grond te koud waar ze over liepen.

Raar is dat. Ik zie het ook bij mijn ouders en die zijn al bijna 50 jaar getrouwd.
Nooit met ruzie gaan slapen, ook al kan het soms dan wel eens laat worden voordat we weer tegen elkaar aan liggen in bed.
Ik wil ook een motto
quote:Thyra schreef op 08 juli 2009 @ 16:08:

Vergroeid klinkt veel te klef en helemaal niet hip. Maar het ís wel zo.

Ik ben heel zelfstandig en onafhankelijk, maar toch mís ik iets als hij niet in de buurt is. Ben gewoon niet helemaal compleet.

Als ik op een feestje zit zonder mijn man vermaak ik me prima, maar ik mis toch iemand die vanaf de andere kant van de kamer precíes weet wat je denkt en daar dan om staat te lachen en die je met 1 blik precies weet duidelijk te maken wat hij ergens van vindt.

Ik heb heel veel lol zonder mijn man, maar ik vind het gewoon leuker als hij er wél is. Ik slaap ook beter als hij naast me ligt (lees: ik lig wakker als hij er niet is).

En ik vind het gewoon fijn dat hij me helpt om een beter mens te worden. Als ik ergens mee zit, wat mezelf betreft, kan ik dat aan hem zeggen, zonder dat ik bang ben dat hij me uitlacht of belachelijk maakt. Hij maakt me gewoon completer en leuker.

En hij is niet perfect, maar ik ook niet, en hij is gewoon te leuk om steeds commentaar op te leveren.Kan alleen maar zeggen.... helemaal mee eens! Ik zou het zelf zo geschreven kunnen hebben!
Ik wil ook een motto
quote:imikgirl schreef op 08 juli 2009 @ 16:22:

[...]

Kan alleen maar zeggen.... helemaal mee eens! Ik zou het zelf zo geschreven kunnen hebben!het wordt een beetje eng , maar ,.....ik ook .
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Jullie zijn toch niet met mijn man getrouwd he?
quote:Thyra schreef op 08 juli 2009 @ 16:34:

Jullie zijn toch niet met mijn man getrouwd he? Er zijn gewoon een hele berg leuke exemplaren !
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 08 juli 2009 @ 16:42:

[...]

Er zijn gewoon een hele berg leuke exemplaren !Volgens mij kun je vrouwen in twee groepen verdelen: zij die die hele berg leuke exemplaren zien en zij die alle mannen 'fout' vinden. Over het algemeen heeft de eerste groep een leuke relatie en de tweede groep een minder leuke/geen relatie. Zouden die verschillende zienswijzen nou oorzaak of gevolg zijn van het succes van de relatie?
quote:Ainne schreef op 08 juli 2009 @ 15:54:

Thyra, leuk je weer terug te hebben. Mijn kwartje was nogal langzaam.

@BGB: ik ben jaloers op "jouw lijntje". Ik heb dat maar heel soms met man. Heb het wel gekend, met iemand anders en soms mis ik dat echt. Zou veel dingen zoveel makkelijker maken....
Mwoah MissMara, ik zie ook héél veel foute exemplaren hoor...

Ik zie maar zelden écht leuke mannen, waar ik van denk 'ja, daar kun je op bouwen, die is volwassen, stabiel, leuk, lekker en gezellig'. Toen ik het allerleukste exemplaar tegenkwam heb ik hem meteen ingepikt.

Ik snap wel wat je bedoelt, op het forum is ook de tendens om te roepen dat het 'typisch mannen' is en dat mannen nooit meehelpen in het huishouden, niet gevoelig, niet attent, niet sociaal zijn, dat mannen zo'n beetje allemaal narcisten zijn, enzovoorts.

Maar ik denk dat er gewoon heel veel vrouwen gewoon op 'foute' mannen vallen. En dat díe vrouwen veel over hun relaties schrijven hier en dus de werkelijkheid wat vertekend wordt.
Sarah
Sommige vrouwen vragen ook vaak waarom ik zo veel in het huishouden doe, terwijl mijn vriend de bewuste sokken naast de mand gooit. Maar ik heb me dat nooit echt afgevraagd eigenlijk. Ik maak z'n brood 's morgens, ik leg z'n kleren klaar en ik kook iedere avond. Daarentegen mag ik altijd mijn koude voeten bij hem warm maken, masseert hij m'n rug als ik moe ben, maait het gras, hang de hangmat op waar ik dan als eerste in mag liggen, maakt me aan het lachen en crosst de hele stad met me door op z'n scooter en aait dan zachtjes over m'n been tijdens het rijden.

Iemand zonder relatie, maar wel desparate op zoek, veroordeelde mij eens om het feit dat ik zoveel doe in het huishouden. Toen was mijn antwoord: "daarom ben jij nog steeds vrijgezel en ik al heel veel jaar gelukkig".

Gemeen hè?
Bij ons werd het nog leuker toen we onze verwachtingen duidelijker uitspraken (over grote en kleine dingen) en ook bewust gingen controleren of die verwachtingen realistisch waren. Dat nam heel veel bronnen van irritatie weg.
quote:MissMara schreef op 08 juli 2009 @ 16:50:

[...]

Volgens mij kun je vrouwen in twee groepen verdelen: zij die die hele berg leuke exemplaren zien en zij die alle mannen 'fout' vinden. Over het algemeen heeft de eerste groep een leuke relatie en de tweede groep een minder leuke/geen relatie. Zouden die verschillende zienswijzen nou oorzaak of gevolg zijn van het succes van de relatie?Ik vind dit veel te zwart-wit gezegd, boevndien vergeet je de vrouwen die geen relatie hebben. Of worden die dan automatisch ondergebracht bij 'alle kerels zijn fout en al mijn relaties mislukt' ?
quote:kaar schreef op 08 juli 2009 @ 16:56:Iemand zonder relatie, maar wel desparate op zoek, veroordeelde mij eens om het feit dat ik zoveel doe in het huishouden. Toen was mijn antwoord: "daarom ben jij nog steeds vrijgezel en ik al heel veel jaar gelukkig".

Gemeen hè?Misschien zit er bij deze dame een punt van waarheid in, dat weet ik niet. Maar ik zou er zelf niet voor kiezen om dit zo te zeggen ervan bewust zijnde dat je iemand anders er waarschijnlijk mee kwetst.
Wat een super leuk topic:D:D Dat ten eerste!

Herken het vergroeid-zijn heel erg..! Maar helaas wel een crisis achter de rug doordat we juist té vergroeid raakten. Dat kan dan ook weer... Proberen voor de ander te denken en vergeten écht te luisteren of je nog wel op het goeie spoor zit.

Hebben jullie dat nooit? Dat t zeg maar doorslaat'?

Inmiddels merk ik dat we echt de golflengte en het 'lijntje' weer aan het terugvinden zijn en het voelt zooo heerlijk!

Ergens in het begin werd nog iets gezegd over dat verschillen benoemen het belangrijkste deel zou zijn van communicatie.. ik denk dat je er niet bent met benoemen alleen! Je moet het er denk ik wel over hebben hoe je er tegen aan kijkt (alleen over belangrijke dingen idd, en vooral niet op alle slakken zout leggen). Deels zul je elkaar moeten en willen accepteren, maar soms zijn verschillen te groot en niet ok.

Iemand zei ook nog iets over uit een zelfde soort nest komen.. dat mis ik soms wel. Wij komen allebei uit een heel andere achtergrond, waardoor je soms langer en dieper over je normen en waarden moet nadenken, praten, luisteren, bekvechten, kletsen, lachen... etc.

Soms een nadeel, soms een voordeel dus!

Ben benieuwd naar wat er verder nog aan gouden tips komt!
Ik zit bij een maatschappelijk werker en om mij te helpen gaat mijn vriend ook mee. Ik moe(s)t leren om meer met mijn hart te praten. Dus niet alleen maar zeggen, ik vind het niet leuk dat je....maar zeggen waarom....ik voel me dan teleurgesteld of bang of.....praat met je gevoel/emoties.

En zeg ook als je iets fijn vind. Ik kon het bv erg waarderen dat mijn vriend spontaan tegen mij zei Heey Schoonheid....we waren net terug van het squashen en ik was al binnen drinken aan het inschenken en toen hij binnen kwam zei hij dit. Ik vond dit erg lief en het deed me goed. Ik heb dat ook gezegd.

Je hoeft misschien niet altijd te zeggen dat je het allemaal zo waardeert, maar ik denk wel dat het belangrijk is het regelmatig te doen, zodat de ander weet wat jij leuk, mooi, fijn vind enz.

Deze dingen zijn wij nu ook steeds meer aan het doen. Ik denk dat o.a. op deze manier je verkering/huwelijk goed blijft.

En maak tijd voor elkaar, zeker na een drukke, hecktische periode.

Liefs van een 21 jarig meisje die nog maar 11 maanden verkering heeft, oftewel ik denk dat dit goed is. Voor ons iig wel. Ik hoop dat jullie misschien hier iets aan hebben, want volgens mijn maatschappelijk werkster zijn er veel stellen/mensen die vergeten met hun gevoel te praten en er dus aan voorbij gaan en dat is natuurlijk erg jammer.

En nu ga ik de rest lezen
quote:Spinster schreef op 08 juli 2009 @ 18:41:

[...]

Ik vind dit veel te zwart-wit gezegd, boevndien vergeet je de vrouwen die geen relatie hebben. Of worden die dan automatisch ondergebracht bij 'alle kerels zijn fout en al mijn relaties mislukt' ?

Ach, ja, Spinster, dat heb ik ook niet zo handig opgeschreven. Wat ik bedoel is dat sommige vrouwen het positieve in de man zien, en die kunnen dan vaak ook wel voorstellen dat er verschillende mannen zijn met wie ze gelukkig zouden worden, en dat anderen eerder de negatieve kanten van mannen zien. Je zou kunnen zeggen dat dat het gevolg is van positieve of negatieve relatieervaringen, maar misschien is het wel omgekeerd. En of je wel of niet een relatie hebt maakt natuurlijk niet uit voor je kijk op mannen, maar ik kan me zo voorstellen dat van de single vrouwen er meer zijn die mannen wantrouwen.

Druk ik me zo wat genuanceerder uit?
Ik heb ook dat ik me heel erg op me gemak voel bij mijn vriend. Dat ik kan doen en laten wat ik wil. Dat hij mijn hyper gedrag vaak accepteert en als het te wordt dat hij dan zeg 'MMR' ff rustig en dan doe ik dat, of ik probeer dat. Of zeg dat ik gewoon ff druk ben (ik heb ADHD) en dan pakt hij me vast en voel ik me rustig worden, heerlijk (hij is zelf erg rustig)

Maar idd ook blikken die je elkaar kan geven, een knipoog, allemaal erg fijn, zeker vind ik als je ergens bent en hij tegen over me in de kamer zit ofzo en dan me een blik geeft of knip oog

Van het weekend hebben we tegen onze alterego's gepraat Ik begon met hoe was jou dag vandaag. En hij reageerde met zoiets als, ik heb met mijn vriendin lekker gerelaxed, ze heeft voor mij gekookt...enz....zo ging het steeds verder en werd het persoonlijker. En durfde ik ook nog sneller te zeggen wat hij van zijn vriendin vond/vind. En toen zei hij, lief, aardig, inlevend, betrokken. Gewoon dingen die je niet vaak hoort. En op deze manier was het leuk en grappig en hadden we lol.

Ik ben echt zo gelukkig met hem. Ik kan er soms echt om janken komt ook door een stukje onzekerheid, dat ik het niet kan geloven, maar hem wel vetrouw dat het goed is, dat hij eerlijk is en me dus echt leuk vind Maar soms voel ik mij zo blij dat ik er van kan janken, gek he...

En accepteren en respecteren dat is erg belangrijk.

Ik ben druk, hij rustig

Ik ben open boek en vrij makkelijk in de omgang qua op mensen afstappen, hij is wat geslotener en verlegen

ik wil dingen duidelijk hebben, of eigenlijk de adhd hij is daar een stuk makkelijker in.

ik doe dingen liever nu dan morgen regelen. Hij liever volgende week ipv nu.

Ik spring me bed uit, hij blijft nog liever een uur liggen

enz enz enz

Het geeft niet......Want!!!!!!

Ik hou verschrikkelijk veel van hem.....en hij ook van mij.....

We waren een aantal dagen samen ivm vakantie van ouders en hij zei dat hij mij ook ging missen, vond ik echt zo lief om te horen....hij zegt dat bijna nooit ik wel

Weet je ik kan nog heel lang doorgaan. Maar ik denk dat het wel duidelijk is dat ik gek op hem ben
Als je er zo mee bezig bent, lijkt het me dat het niet helemaal goed zit.
Op welke post doel je Brown_Eyes???
Algemeen
quote:MMR schreef op 08 juli 2009 @ 19:52:

Ik ben druk, hij rustig

Ik ben open boek en vrij makkelijk in de omgang qua op mensen afstappen, hij is wat geslotener en verlegen

ik wil dingen duidelijk hebben, of eigenlijk de adhd hij is daar een stuk makkelijker in.

ik doe dingen liever nu dan morgen regelen. Hij liever volgende week ipv nu.

Ik spring me bed uit, hij blijft nog liever een uur liggen

enz enz enz

Het geeft niet......Want!!!!!!

Wij verschilden vroeger ook als dag en nacht. Hij heeft me doen inzien dat de wereld niet vergaat als je nog even een uurtje tegen elkaar aankruipt i.p.v. een was in de machine te gooien of de stofzuiger te pakken. En ik ben het inmiddels hartgrondig met hem eens
Oke, prima. Ik vroeg het mij af omdat het naar mijn idee goed kon dat je het had over mijn stukje mbt het zeggen van je emoties, dat je vond, wat prima is want het is jou mening, dat we er teveel mee bezig zijn

Kan/wil je het nog verder onderbouwen??

Want ik denk dat het goed is om soms stil te staan bij je relatie en te kijken hoe het gaat het wat evt beter kan of anders of om dingen te ondernemen waardoor het spannend/leuk enz blijft. maar dat is mijn bescheiden mening
quote:kaar schreef op 08 juli 2009 @ 20:07:

[...]

Wij verschilden vroeger ook als dag en nacht. Hij heeft me doen inzien dat de wereld niet vergaat als je nog even een uurtje tegen elkaar aankruipt i.p.v. een was in de machine te gooien of de stofzuiger te pakken. En ik ben het inmiddels hartgrondig met hem eens

Ik denk dat het ergens ook wel goed is, dat je verschilt houd het spannend en leuk en uitdagend enzo. Maar soms kan het ook lastig zijn.

Ik ben bv ook erg knuffelig hij niet kan soms tot wat lichtte irritatie leiden. Maar we proberen elkaar te vrede te houden... hihih. Ach ook dit komt goed Of niet en dan accepteren we het van elkaar stiekem hoop ik dat ik miss wat minder knuffelig word en hij wat meer hihi

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven