thuismoeders... lui of zorgzaam

11-07-2009 17:45 1041 berichten
Alle reacties Link kopieren
...

Moeders zonder betaald werk zijn lui

Totaal aantal stemmen: 173

Ja (29%)
Nee (71%)
Haha, Zwieber, ja, of publiceren, daar word je rijk van
quote:nippo schreef op 11 juli 2009 @ 22:39:

Maar het is toch opvallend dat je altijd minder inkomen misloopt als de vrouw stopt met werken? Dat impliceert dat vrouwen al slechtere banen hebben voordat er kinderen zijn. Omdat ze al rekening houden met zorgtaken? (buiten andere beroepsgroepen en het feit dat ze meestal jonger zijn)

Inderdaad. De meeste vrouwen die ik ken, en werk zoeken en een relatie hebben gaan nú al op zoek naar een baan waarin ze straks makkelijker minder kunnen werken. Een heel aantal mensen die ik ken is dáárom in het onderwijs gegaan. (lekker is dat, krijgt je kind les van iemand die het niet als zijn roeping ziet om les te geven, maar die het ziet als de meest ideale baan om te combineren met de eigen kinderen..... )

Daarbij, al die vooroordelen over seksen en 'vrouwen zijn verzorgender' zorgen er al wel voor dat vrouwen in vrouwenberoepen terechtkomen. Want je kunt nog zo zorgzaam aangelegd zijn, je moet als 12 jarige jongen wel héél sterk in je schoenen staan om te kiezen voor een schoolroute richting de verzorgende kant, of een profiel met maatschappijleer en talen omdat je eigenlijk graag de zorg in wilt later.

En je moet als meisje van 12 wel heel sterk in je schoenen staan wil je toegeven dat je wiskunde en dergelijke best leuk vindt en het liefst die kant op wilt. Ik vraag me af hoeveel ouders er zijn die dat stíekem niets voor meisjes vinden en proberen zo'n meisje toch wat meer in een vrouwelijkere richting te praten. Best veel, vermoed ik. Om van de leraren maar niet te spreken.....

Zo kun je nog wel even doorgaan.
quote:speculaasje schreef op 11 juli 2009 @ 22:42:

[...]

Nou, ik vroeg me eigenlijk af of ze zich dan aangesproken voelde.

Ik niet iig.

L-E-Z-E-N

Het ging om de TBM-er. En daar schaar ik mijzelf onder. En nee ik voelde me niet aangesproken, zoals je in mijn post kon le-zen.
...
Ik kwam er bij het kopen van ons nieuwe huis pas achter dat ik afgelopen jaar de grootverdiener was hier Was ook wel een grappige verrassing. Maar dat geeft al aan hoe veel dat aspect speelt hier: we doen alles gewoon 50/50 (zorg, kosten etc.). Samen de lusten, samen de lasten. Ik weet ook echt niet hoe we het zouden oplossen als (zoals bij sunemom) het niet gaat met mijn nog ongeboren kindje op de creche.
Buurjongetje doet inderdaad de verzorgende richting. Echt de eerste jongen waarbij ik dat hoor.
quote:nippo schreef op 11 juli 2009 @ 22:39:

Maar het is toch opvallend dat je altijd minder inkomen misloopt als de vrouw stopt met werken? Dat impliceert dat vrouwen al slechtere banen hebben voordat er kinderen zijn. Omdat ze al rekening houden met zorgtaken? (buiten andere beroepsgroepen en het feit dat ze meestal jonger zijn)Vrouwen ontvangen zelfs binnen dezelfde functies minder geld. Heeft dus eigenlijk niets met slechtere banen te maken,...ze krijgen in het algemeen minder geld voor hetzelfde werk.
Jip en Janneke is te erg voor woorden, maar de rest van het ouderwetse geneuzel geeft wel aan hoe ouderwets het thuisblijfmoederschap is. Of gaan de thuisblijfmoeders hier ook nog naar de kruidenier en brengt de melkboer dagelijks 4 flessen melk langs?

Oh, en je hoeft toch niet alleen te blijven werken als je een 'carriere' hebt?

Ik heb wel een HBO opleiding, maar geen diploma en maar een hele gewone doorsnee baan hoor. Niets geen hoogstaande drukbezette topbaan met dito salaris, gewoon heel gemiddeld. Nee, het is geen garnalenpellen of schoonmaken, maar ook bepaald geen topfunctie. (gaat nog wel komen hoor, maar dat is van later zorg )

Ik snap ook gewoon domweg niet dat vrouwen er genoegen mee nemen dat ze minder verdienen dan hun man. Manlief is 4 jaar ouder, heeft meer ervaring, maar ik verdiende altijd evenveel. Nu net iets minder, helaas Maar dat betekend niet automatisch dat ik, als het nodig mocht zijn, minder ga werken, dan wordt het verschil alleen maar groter en dat wil ik niet.
Samode, de meeste vrouwen kunnen níet onderhandelen. Ze worden volgens mij niet per definitie lager ingeschaald, maar ze vrágen wel veel minder, want je moet wel aardig blijven...

Mannen hebben daar minder last van en vragen wat ze waard zijn en iets meer dan dat
quote:Thyra schreef op 11 juli 2009 @ 22:47:

Jip en Janneke is te erg voor woorden, maar de rest van het ouderwetse geneuzel geeft wel aan hoe ouderwets het thuisblijfmoederschap is. Of gaan de thuisblijfmoeders hier ook nog naar de kruidenier en brengt de melkboer dagelijks 4 flessen melk langs?

Oh, en je hoeft toch niet alleen te blijven werken als je een 'carriere' hebt?

Ik heb wel een HBO opleiding, maar geen diploma en maar een hele gewone doorsnee baan hoor. Niets geen hoogstaande drukbezette topbaan met dito salaris, gewoon heel gemiddeld. Nee, het is geen garnalenpellen of schoonmaken, maar ook bepaald geen topfunctie. (gaat nog wel komen hoor, maar dat is van later zorg )

Ik snap ook gewoon domweg niet dat vrouwen er genoegen mee nemen dat ze minder verdienen dan hun man. Manlief is 4 jaar ouder, heeft meer ervaring, maar ik verdiende altijd evenveel. Nu net iets minder, helaas Maar dat betekend niet automatisch dat ik, als het nodig mocht zijn, minder ga werken, dan wordt het verschil alleen maar groter en dat wil ik niet.Wie er meer of minder verdiend maakt hier niet zoveel uit hoor, het gaat toch in de grote pot.
quote:Thyra schreef op 11 juli 2009 @ 22:39:

[...]

En de mannen?

Mijn man doet net zoveel als ik qua zorg. Brengt de kinderen ook weg, zorgt voor afspraken met artsen en consultatiebureau's, gaat daar ook gerust met ze naartoe (zonder instructie van mij), gaat ook naar huis als ze ziek zijn of neemt een dag vrij, verschoont luiers, gaat er 's nachts uit en weet ook 'hoe ze werken'.

Gaat dat vanzelf? Nee. Ik denk dat hij ergens ook wel gedacht heeft dat hij gewoon 5 dagen zou werken en ik niet of maar weinig. Totdat het serieus werd en toen heb ik (zonder baan, die had ik nog niet) al vrij snel duidelijk gemaakt dat het zo dus niet ging worden. Nooit problemen mee gehad. Soms is het wel puzzelen, maar niet overdreven, in 3 jaar tijd zelden een écht lastige situatie meegemaakt.

Kwestie van loslaten van je eigen zorgtaken en het maken van duidelijke, concreten afspraken. Bespreken waar je heen wilt met je 'carriere' en wat je wilt bereiken en hoe. En het belangrijkste: ELKAAR STEUNEN. Dat is namelijk nodig, en dan twee kanten op.

Ik hoop dat, als ik er ooit voor kies om kinderen te willen en het dan ook daadwerkelijk lukt, dat het bij ons ook zo zou zijn. Maar als ik naar onze karakters kijk, weet ik niet zeker hoe het in de praktijk zou lopen. Onze opvoeding kan daar zeker een rol bij spelen overigens.

Ik ben geneigd hetzelfde te denken over de maatschappij en de richting die vrouwen in gedrukt worden, maar wel met de kanttekening dat, als er sprake is van een gelijkwaardige relatie, de uitkomst "vrouw werkt minder ivm met kinderen" net zo waardevol is als "man werkt minder ivm kinderen". En hoe kun je nou weten hoe die gesprekken bij diverse gezinnen zijn gevoerd en waar men door is beïnvloed? Ik denk daarbij dat er meer verschillen tussen mannen en vrouwen zijn dan minimale verschillen als je nurture zou kunnen vermijden.
(het gaat wel mega-hard hier, terwijl ik zo weloverwogen wil posten!)
Hier gaat het ook in de grote pot Zwieber, maar ik weet nou eenmaal wel wat er op mijn strookje staat
quote:Thyra schreef op 11 juli 2009 @ 22:43:

[...]

Inderdaad. De meeste vrouwen die ik ken, en werk zoeken en een relatie hebben gaan nú al op zoek naar een baan waarin ze straks makkelijker minder kunnen werken. Nou en?
The time is now
quote:nippo schreef op 11 juli 2009 @ 22:36:

AnnLiv, ik denk dat de nurture juist sterk speelt bij niet-hoger opgeleiden. En soms is combineren lastig, en kan ik snappen dat mensen tijdelijk minder werken (met niet werken heb ik meer moeite). Maar waarom dan weer altijd de vrouw?Omdat de meeste mannen nog steeds niet bereid zijn om een dag in te leveren. (Bang om promotie mis te lopen, inkomensverlies, gezien worden als een watje wanneer ze voor hun gezin zorgen enzenz). Is ook onderzoek naar gedaan. Zal eens kijken of ik dat kan vinden.
Op zich prima hoor, dat er hier zo in de bres wordt gesprongen voor de rechten van de vrouw, het mentaliteits-verschil wat nog wel een beetje mag groeien, it's all fine by me. Maar kom op, er zijn wel degelijk verschillen per gezin. In het ene gezin kan vader niet minder werken omdat dat not done is binnen zijn beroepstak, in het andere gezin kan de moeder de stress van het jongleren niet aan tussen werk-gezin, in weer een ander gezin zijn de rollen juist lekker verdeeld als beiden fulltime werken en de kinders het ondertussen prima doen bij de opvang, bij weer een ander is die poging mislukt omdat de kinderen er niks van bakten, weer een ander gezin móet wel van 2 inkomens leven want anders flatje op 3 hoog achter, etc etc etc.

En dan gaan we hier discussiëren over wat nu precies juist is? Kansloos.

Puur en alleen een lans breken voor de rechten van de vrouw: Meer dan prima. Maar hou het daar dan ook bij en doe niet net alsof iedere situatie identiek is en/of het ene gezin het beter voor elkaar heeft.
quote:Thyra schreef op 11 juli 2009 @ 22:49:

Hier gaat het ook in de grote pot Zwieber, maar ik weet nou eenmaal wel wat er op mijn strookje staat Ja ik ook natuurlijk, maar ik voel me niet meer of minder t.o.v. mijn man door wat er op het strookje staat. Ik vind het in die zin compleet irrelevant. Wat ik wél weer belangrijk vind, is dat we ieder apart genoeg zouden verdienen om als gezin op te leven, voor het geval er iets met de ander gebeurd (arbeidsongeschiktheid ofzo).
precies traincha, ik schreef een paar paginas terug ook al dat er volgens mij aan de kant van de mannen nog heel wat mer te winnen is aan veranderingen dan aan de kant van de vrouwen, en dat geloof ik ook echt.
quote:Thyra schreef op 11 juli 2009 @ 22:47:

.Die kruidenier niet, maar de melkboer komt hier inderdaad nog langs (niet dat ik er heenga, veuls te duur)
The time is now
Lika, 3 jaar geleden kochten wij een nieuw huis. Ik onderhandelde met de makelaar, en ik ben ook degene met het grootste inkomen. Toen het koopcontract kwam, stond het op naam van koper Dhr Nipman en partner Mw Nipman-Nippo. En dat terwijl Dhr Nipman ook Nipman-Nippo heet (heeft me erg veel uitleg gekost om dat verander te krijgen) en de makelaar hem nooit gesproken had.
quote:Banba schreef op 11 juli 2009 @ 22:52:

[...]

Die kruidenier niet, maar de melkboer komt hier inderdaad nog langs (niet dat ik er heenga, veuls te duur)Om er een ander cliché bovenop te gooien: Wordt hij nog steeds zo hartelijk ontvangen door moeders als vroeger?
Dat geloof ik ook hoor. Er is inderdaad een mentaliteitsverandering nodig, maar niet door de vrouwen. Het verbaast me dan ook niks dat er zo weinig vrouwen op topposities zitten.
Thyra, het is toch geen strijd onderling? Wie verdient er meer? Het zal mij een worst wezen..!

Ik vind al jullie theorieën prachtig en creatief, maar toch barsten ze allemaal van de vooroordelen en aannames. 'Zoals ik het doe, zo is het goed en niet anders. En zo niet, dan toch.'

Eerst zeer uitgebreid vertellen hoe goed je het zelf allemaal wel niet doet en dan het kleine zinnetje 'maar iedereen moet het natuurlijk voor zichzelf weten' erachter geplakt. Maar ondertussen de ander afbranden.

En stiekem denk ik vast ook zo, maar dat probeer ik zoveel mogelijk voor me te houden. Misschien een idee?
Zwieber, zó serieus is het hier ook niet hoor Ik ben ook wel een tijd helemaal afhankelijk van hem geweest, en andersom ook, is niet erg. Maar ik wil toch niet in de situatie komen dat hij er enorm op vooruit gaat doordat ik inlever qua werk. Heel egoistisch vast, volgens sommigen, maar zo denk ik erover.

Lika, dat ben ik met je eens hoor, vanuit de mannen moet er ook nog héél wat veranderen. Maar aangezien dit een vrouwenforum is...
quote:summerbreeze21 schreef op 11 juli 2009 @ 22:53:

Thyra, het is toch geen strijd onderling? Wie verdient er meer? Het zal mij een worst wezen..!

Ik vind al jullie theorieën prachtig en creatief, maar toch barsten ze allemaal van de vooroordelen en aannames. 'Zoals ik het doe, zo is het goed en niet anders. En zo niet, dan toch.'

Eerst zeer uitgebreid vertellen hoe goed je het zelf allemaal wel niet doet en dan het kleine zinnetje 'maar iedereen moet het natuurlijk voor zichzelf weten' erachter geplakt. Maar ondertussen de ander afbranden.

En stiekem denk ik vast ook zo, maar dat probeer ik zoveel mogelijk voor me te houden. Misschien een idee?Helemaal mee eens. De tolerantie is ver te zoeken hier.
...
quote:Thyra schreef op 11 juli 2009 @ 22:43:

[...]

En je moet als meisje van 12 wel heel sterk in je schoenen staan wil je toegeven dat je wiskunde en dergelijke best leuk vindt en het liefst die kant op wilt. Ik vraag me af hoeveel ouders er zijn die dat stíekem niets voor meisjes vinden en proberen zo'n meisje toch wat meer in een vrouwelijkere richting te praten. Best veel, vermoed ik. Om van de leraren maar niet te spreken.....

Als ik kijk naar 14 jaar geleden toen ik 12 was, kan ik dit (gelukkig) niet plaatsen. Ik was gewoon minder goed in wiskunde dan in de andere vakken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven