Breastflow flessen

13-07-2009 10:32 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik verwacht in januari mijn eerste en ben me wat aan het inlezen over borst- en flesvoeding (ik dacht dat ik vroeg was, maar mijn VK heeft me al naar mijn voorkeur geïnformeerd). Het liefst zou ik een combinatie doen, maar ik begrijp dat er een andere zuigtechniek nodig is voor de borst dan voor de fles. Dat zou natuurlijk een probleem kunnen opleveren.

Nu vond ik op internet toevallig iets over breastflow spenen. Daarbij zou de baby dezelfde zuigtechniek moeten gebruiken als bij borstvoeding. Heeft iemand ervaring met deze flessen? Is dat echt zo, of is het slechts een verkooppraatje?

quote:Breastflow Bottle - De speciale drinkfles voor flessenweigeraars!

De drinkfles welke de baby aanmoedigd dezelfde drinktechniek te gebruiken als bij borstvoeding

Klik hier om te bestellen

De dubbele speen bootst de beweging van het drinken aan de moederborst perfect na. Door de binnen en de buitenspeen moet de baby dezelfde tongbeweging gebruiken als aan de borst.Bij de Breastflow flessen moet de baby zowel zuigen als druk zetten, net als aan de borst. De baby kan zo (net als aan de borst) zelf de melkstroom reguleren. Door de vorm van de spenen is de stand van de mond en de tong van de baby gelijk aan wanneer ze aan de borst drinken. De baby krijgt minder lucht binnen en dat helpt darmkrampjes voorkomen. Door de natuurlijke manier van drinken kan de baby makkelijker switchen van borst naar fles en terug wat ideaal is voor moeders die zowel borstvoeding als flesvoeding geven, maar ook voor moeders die na het geven van borstvoeding willen overstappen op de fles.

Het unieke dubbel-speen systeem bootst de werking van de borstvoeding na. Geschikt voor kindjes die (nog) niet aan de borst kunnen of die andere flessen weigeren.

De Breastflow fles is verkrijgbaar in 150ml of 250ml. Deze flessen worden standaard geleverd met een fase 1 speen: slow tot medium flow.

Voor fase 2: medium tot fast flow kunt u losse spenen bijbestellen.

Fase 1: slow tot medium flow (0-3 maanden)

Fase 2: medium to fast flow (3 + maanden)

Ik zou gewoon eerst een cursus borstvoeding gaan doen via een borstvoedingsvereniging, en dan kun je klater, als je kindje er is, altijd nog flessen etc kopen.
Ik hoor daar goede verhalen over en zeker flesweigeraartjes doen het er vaak goed op. Maar die verhalen ken ik voornamelijk op de leeftijd dat kindjes naar het kdv gaan (ca 12 weken). Ik zou voor de zuigverwarring in de kraamtijd nog helemaal geen fles introduceren, maar indien het 'moet' (bijvoeden) gebruik maken van een cupje of voedingsspuit/vingervoeden. Flesje pas met 4-6 weken introduceren vanwege het gevaar voor zuigverwarring.

Als je de fles en borst wil combineren, bedoel je dat dan op termijn of meteen? In het begin is het namelijk niet goed voor je productie om te combineren en zal je bv steeds verder teruglopen. Meestal kan je na 4 tot 6 maanden wel 1 of meerdere voedingen vervangen zonder dat je daar problemen mee krijgt, maar dat is ook per vrouw verschilllend.

Zelf heb ik er ook over gedacht om deze aan te schaffen voor incidenteel flesjes gekolfde melk te geven bij mijn tweede, maar omdat ze standaard flessen hebben op mijn kdv ga ik het eerst met gewone flessen proberen. Tommee Tippee hoor ik ook goede verhalen over en voor deze de spenen en accessoires makkelijker verkrijgbaar.

Borstvoedingscursus is een goede. Ik heb bij LLL een cursus gedaan (3 avonden) en daar krijg je heel veel info!
Ik heb ervaring met deze fles. De techniek lijkt inderdaad veel op die aan de borst, mijn dochter deed iets raars met haar mond en tong aan de borst, niet aan de gewone speen, en wel ook aan deze fles. Er moet echt een soort druk uitgeoefend worden door de buitenste speen heen op de binnenste, een soort massage. En de speen voelt ook heel zacht en soepel aan. Ik vind het wel een aanrader. En een andere forummer met een flesweigeraarster heeft die van mij ook geprobeerd, haar dochter dronk hieruit wel. Maar: het blijft altijd een nabootsing van de borst, en dus niet perfect.

Maar als je borstvoeding wilt geven en dat wilt laten slagen, is het niet aan te raden om te combineren met flesvoeding, zeker niet in het begin. Het werkt volgens het vraag- en aanbodprincipe, en in combinatie met fv wordt er niet voldoende gevraagd om de productie op gang te helpen. Je kunt fluctuaties in de vraag (bij groeispurtjes bv) ook niet goed opvangen, met als resultaat dat je na een tijdje te weinig melk hebt. Bovendien wordt een deel van de bescherming die bv biedt, door het combineren met fv weer ongedaan gemaakt.

Je zou eens een lactatiekundige kunnen bellen om te vragen of en hoe je het beste zou kunnen combineren, als je dat graag wilt. Zij weten er het meeste van.

En: gefeliciteerd! Hartstikke leuk dat je een kindje krijgt (en in januari bevallen betekent dat je op die mooie lentedagen lekker naar buiten kunt met je verse baby, weet ik uit eigen ervaring )
Bij combineren denk ik ook aan flesvoeding met gekolfde melk.

Borstvoedingsvoorlichting wil ik ook zeker volgen, maar er is nog geen nieuwe datum gepland hier. Het gaat mij om de mogelijkheid dat oma of papa eens een keer kan voeden en dat ik eventueel mijn school (een middag in de week) misschien wat eerder kan oppakken als papa die voeding kan overnemen.

Ik lees enerzijds overal dat er geen spenen zijn die borstvoeding nabootsen, en anderzijds een heel enthousiast verkoopverhaal over deze speen. Vandaar dat ik me afvroeg of het alleen maar een verkoopverhaal was, of dat er daadwerkelijk wat van waarheid in zat.

Dank je Wen, we zijn er ook heel blij mee!
Wij hebben deze fles ook. Mijn dochter kreeg haar eerste flesje met gekolfde melk uit een Tommee Tippeefles toen ze vier weken was. Dat ging goed. We gaven haar om de dag een flesje met een beetje moedermelk om te blijven oefenen. Ineens, na een paar weken keurig drinken, weigerde ze voet bij stuk.

Toen kochten we de breastflowfles. Het oefenen met de fles hebben we aan de dames van het kdv overgelaten zodat wij de gil- en krijssessies niet aan hoefde te horen , na een paar keer oefenen drinkt ze nu voorbeeldig uit de fles. Ze doet haar mond zelfs open als ze de fles ziet.

Kijk, we weten natuurlijk niet of ze het niet ook gedaan zou hebben met de Tommee Tippee, maar vooralsnog ben ik enthousiast over de Breastflow.

Accesoires voor Tommee Tippeeflessen worden steeds minder makkelijk vindbaar, de Etos hier voert ze al niet meer, en toen ik de Breastflow kocht heb ik er meteen medium spenen bij gekocht. Je hoeft echt niet iedere maand een nieuwe speen te pakken als je maar zo weinig met de fles voedt.
Oh.... je schreef flesvoeding en dan denk ik automatisch aan kunstvoeding. Maar je bedoelt dus een fles met afgekolde melk. Dan vervalt mijn opmerking over de combinatie pas na 4 - 6 maanden.
Ah zo JWvB, dan is de breastflow helemaal ideaal, vanaf een week of 4-6. Ik ging er ook vanuit dat je poedermelk wilde combineren met borst, maar dit is natuurlijk ook een soort van combineren (die vrijwel elke voedende moeder doet hoor, bijna iedereen moet weleens de deur uit).

Oh, alvast succes met het kiezen van een kolf, er komen ineens allerlei keuzes op je pad waar je eerder nooit over had nagedacht
In principe hoef je geen speciale flessen te kopen hoor. Gewoon beginnen met borstvoeding en zodra jij eraan toe bent kolven en gewoon een flesje geven. Hoef je echt geen speciale fles voor te nemen. Mjin kinderen dronken beiden eerst uit de fles en daarna pas uit de borst (nou ja, technisch gezien eerst sondevoeding, daarna fles en daarna borst) en los van drinkproblemen die ze hadden door hun slechte start was tepel/speenverwarring niet echt een issue. Kinderen kunnen makkelijk twee technieken aanleren. Het is alleen níet aan te raden in de eerste week of 2 weken al aan een fles te beginnen volgens sommigen, al zijn er ook genoeg lactatiekundigen die dat helemaal niet afraden en zeggen dat het geen verschil maakt.

Ik weet niet wanneer je weer je school wilt oppakken, maar in wezen kun je op elk moment beginnen met kolven en flesjes geven, en daar kun je dan gewoon een normale fles voor nemen.
hier ook goede ervaring met de breastflow! ik geef bv en als ik een avondje weg ben dan krijgt puk afgekolfde melk uit voornoemde fles. we hebben eerst de avent geprobeerd, met krijs en schreeuwsessies als gevolg.. toen de bf besteld en dat gaat perfect!

je kan ook boeken lezen over borstvoeding, ik heb destijds het boek 'borstvoeding' van ..( naam schrijver vergeten en boek uitgeleend) gelezen, staat precies in wat je kan verwachten, waar je rekening mee dient te houden etc. maar een cursus is ook hartstikke handig en gaat veel sneller .

gefeliciteerd met je zwangerschap!
En voor elke speen is wel iets te zeggen. Het verschilt ook per kind. Kind 1 deed het hier het best op gewone goedkope kruidvatflessen, de gehypte Aventflessen of brede spenen die op borsten moesten lijken werkten voor geen meter en werden me door de lactatiekundige ook afgeraden omdat de meeste baby's er niet zo goed uit drinken.
Tja, deze speen werd mij dan juist weer aangeraden door mijn lactatiekundige, omdat het niet zomaar een brede speen is, en zij was er wel voorstander van om met borstvoeding zo'n speen te gebruiken als er geflest wordt. En dat van het makkelijk twee technieken aanleren sprak zij dan juist weer tegen.

Nicks, ik denk dat je Stefan Kleintjes bedoelt?
Mijn flesweigeraartje doet niks met de Breastflow :-). Tot nu toe werkt alleen de Difrax en dan nog als ze er zin in heeft.
Mijn flesweigeraarstertje doet ook niks met de Breastflow Net een lactatiekundige gebeld en daar wordt geadviseerd de eerste 6 weken GEEN FLES te gebruiken omdat productie nog op gang moet komen en kind nog moet leren aan de borst te drinken. Daarna kan gewoon met de fles begonnen worden(liefst afgekolfde melk) en helemaal niet noodzakelijk met 'bijzondere' spenen. Je kind kan na 6 weken prima leren uit beide te drinken.

Die van mij heeft het 1 keer gedaan. Daarna nooit meer ;-( Zelfs niet met de Breastflow.
Jaha, maar jullie baby's zijn dan ook flesweigeraars om beiden te combineren werd door mijn lactatiekundige mij toch echt deze aangeraden omdat de zuigtechniek het meest overeenkomt. Al kun je natuurlijk ook prima kijken of een gewone speen aanslaat. Ik wilde dat risico echter liever niet nemen met mijn toch al niet geweldige aanhappertje.

(hmmm, nee ik heb echt geen aandelen vond het alleen geweldig om te zien dat ze hieruit net zo dronk)
Wen, het is bij de meeste baby's gewoon afwachten wat werkt. De ene baby doet het prima op difrax, de ander op kruidvat, weer een ander drinkt alleen uit Dodie en weer een ander weigert domweg elke fles.

Ik zou nooit vanaf het begin een dure ingewikkelde fles aanschaffen zonder eerst een 'normale' fles te gebruiken. En na de eerste paar weken is die tepel speen verwarring (die toch al niet bewezen is) geen risico meer.
Weet ik, elke baby is weer anders he. En eigenlijk kun je inderdaad best beginnen met een gewone fles en als dat niet werkt, iets anders proberen. Heb je gelijk in.

Bij mij kwam deze fles overigens wel goed van pas ná die eerste weken toen het met de borstvoeding even niet zo soepel liep.
Hier ook goede ervaring, maar ik zou zeker eerst de gewoonste fles proberen. Hebben wij ook gedaan, van Avent en daar dronk ze meteen uit. Maar wij hebben hier een gulzig meisje, met als gevolg krampen, boeren, spugen. We zijn trouwens met 6 weken begonnen met oefenen met gekolfde melk uit het flesje zodat mama lekker kon winkelen

Maar goed, hier ook advies van lk en het werkte meteen! Ze hapt net zo aan als aan de borst, deed ze bij Avent niet maar ook toen geen tepel/ speenverwarring.

Geniet van je zwangerschap en ik zou de aanschaf van flesjes nog even laten zitten. Kolf is wel handig om alvast te hebben, ik zat op de 3e dag na de geboorte al met hulp van de kraamverzorgster te kolven wegens dreigende borstontsteking. Er is trouwens een topic over 'wat is de beste borstkolf', misschien heb je daar iets aan.
:-) Dat was mijn topic. Goede tips gehad... En een fijne kolf gekozen, al zou ik toch wachten met kopen tot je weet wat je wilt/nodig hebt. De levering van de mijne was razendsnel.
Heb even dit topic ge-upt want heb een vraag. (alweer )

Kan het nog steeds niet loslaten dat dochter niet aan de borst drinkt. (verkeerde zuigtechniek)

Nu drinkt ze alweer een paar weken uit een difrax fles. Eerst medela calma geprobeerd maar hier verslikte ze zich constant mee.

Nu zit ik eraan te denken om een breastflow fles aan te schaffen en dan later weer af en toe aan te leggen.

(Aanleggen gaat nu nl echt niet. Ze wordt heeel boos, snapt er niks meer van en mijn tepels doen daarna zo'n zeer van het verkeerd happen)

Zou dit enige kans van slagen hebben?

Normaal is het andersom, van borst naar fles leren drinken maar ik ben benieuwd naar ervaringen of er baby's zijn geweest die door die fles weer aan de borst gingen.

En heb ik dan een fase 1 nodig? Mijn dochtertje is 8 weken.

En wat als ze echt heel boos wordt en het niet snapt met de fles? Dan toch weer overgaan op de difrax of net zo lang proberen totdat het lukt?
Verwacht niet teveel van de breastflow fles. Die van mij deed het omgekeerde van die van jou: hij dronk wel aan de borst, niet uit de fles. We hebben allerlei flessen geprobeerd, waaronder ook de breastflow. Was geen succes. Uiteindelijk werkte difrax, die jij nu ook hebt, het beste.

Het kan weinig kwaad zo'n fles aan te schaffen om het eens te proberen, maar verwacht er geen wonderen van. Neem inderdaad de kleinste speen.
Okee Miffy..

Bedankt voor je reactie!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven