Zwanger afstuderen

15-07-2009 10:59 68 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik ga in september aan mijn master antropologie, dus aan het laatste jaar van mijn studie beginnen. Mijn vriend en ik hebben een zeer grote kinderwens en zijn nu serieus aan het overwegen om binnenkort met de pil te stoppen. Als ik er alleen al aan denk word ik helemaal gelukkig.

Het idee is nu om rond september te stoppen met de pil, een maandje te detoxen van de hormonen en dan zwanger proberen te worden. Dit zou inhouden dat ik in ieder geval pas na 1 juli (einde van studie) zou bevallen.

... alleen ik zit met een aantal vragen en dilemma's.

Ten eerste ben ik bang dat ik straks geen baan kan vinden. In deze tijd is het sowieso al lastig een baan te vinden, en als zwangere vrouw/ nieuwe moeder lijkt dit me nog moeilijker. Aan de andere kant lijkt het me juist fijn om in mijn studietijd zwanger te zijn omdat je (vooral aan de uni) niet dagelijks naar school hoeft en veel thuis kan doen.

Heeft iemand van jullie ervaring met een dergelijke situatie?

Weet iemand hoe dat zit met financiële compensaties... mijn studiefinanciering houdt natuurlijk op in Juli en ik heb nu een bijbaantje waarmee ik slechts 300 euro verdien per maand. Mijn vriend werkt fulltime en heeft een behoorlijk riant salaris, maar ik wil eigenlijk niet volledig afhankelijk zijn van hem.
.
Als je een baan kwijtraakt kun je opnieuw solliciteren, dan krijg je ww en een inkomen en je hebt een diploma op zak. Dat is een wezenlijk andere situatie.
quote:keeprunning schreef op 15 July 2009 @ 13:45:

off topic

@visotski: Wat leuk jij ook antropologie! Waar ben jij uiteindelijk terecht gekomen op werkgebied. Zelf heb ik een master journalistiek daarna gevolgd en werk nu bij een ontwikkelingsorganisatie.Klinkt leuk! Ik heb 6 jaar voor een Ministerie gewerkt, heb een eigen bedrijfje en heb per 1 april 2010 een beurs om te gaan promoveren... (na mijn zwangerschapsverlof )
Ik heb nog onder het oude systeem gestudeerd, maar kun je überhaupt iets met een bachelor antropologie? Voor de baan die ik had in NL had ik in elk geval een master nodig. Als je je hier niet in verdiept hebt zou ik dat eerst maar wel even doen als ik jou was.
Hoi Jeniffer,

Ik begrijp jullie overweging goed.

Vooral dat het nog zooo lang duurt.

Mijn ideaal is een parttime baan en kinderen. Hoe belangrijk is voor jou je carrière?

Mijn vriend werkt al jaren fulltime en wij wilden eigenlijk dit jaar al beginnen in september. Ik zit dan pas in het 3e jaar van mijn HBO. Ik wilde er zelfs een half jaar voor tussenuit gaan. Ik heb toen ook advies gevraagd op het forum en kreeg dezelfde antwoorden als jij.

Nu het zomer is beseffen we dat we ook wel erg genieten van onze vrijheid. We hebben besloten het toch een jaar uit te stellen. Nu is ons plan dus om ook zwanger proberen te worden tijdens het afstuderen. Nu voelt dat goed. Volgend jaar komt er net als dit jaar een moment dat we weten of dan het moment is..

Vertrouw op je zelf, fantaseer wat en probeer het ook een beetje los te laten. Van een afstandje gaat beslissen soms beter.

Ik weet 1 ding wel zeker: Het perfecte moment om een kind te krijgen bestaat echt niet.
anoniem_82322 wijzigde dit bericht op 15-07-2009 20:45
Reden: rara zin
% gewijzigd
Ik ben 2 x zwanger geworden tijdens mijn opleiding (MBO) en ben nou nog bezig. Hopelijk eindelijk klaar volgend jaar. (1,5 jaar vertraging)
Ik heb mijn studie in het laatste jaar van een vrij zware onderzoeksmaster afgebroken door redenen die direct of indirect met mijn (ongeplande) zwangerschap te maken hadden.

Ik was ook begin juli uitgerekend en had nog even van plan om het laatste tentamen hoog zwanger te maken en met baby mijn diploma op te halen, maar zelfs als alles verder qua studiebegeleiding geheel vlekkeloos was verlopen dan nog bedacht zoon lief dat eind mei een veel mooiere tijd was om geboren te worden. Met een mini-baby thuis staat je hoofd echt niet naar tentamens leren of maken.

Het uwv baseert je zwangerschapsuitkering op je inkomen gedurende de maand voordat je met verlof gaat. Je mag zelf kiezen of je (maximaal) 6 weken voor de uitgerekende datum of (minimaal) 4 weken voor de uitgerekende datum met verlof gaat, of een punt daar tussenin kiest. Omdat ik alleen een bijbaantje had tijdens mijn zwangerschap heb ik in de maand voordat ik meet verlof ging full time gewerkt. Mijn zwangerschapsuitkering was daardoor een fulltime salaris.

Zwanger solliciteren bleek niet handig. De eerste 10 weken na de bevalling krijg je sowieso nog een zwangerschapsuitkering (gebaseerd op het salaris van mijn bijbaantje) en een potentiele nieuwe werkgever vertellen dat je pas over een half jaar beschikbaar bent werkt gewoon niet.

Ik ben ongeveer 6 weken na de bevalling begonnen met solliciteren. En kon direct na mijn verlof aan de slag bij mijn nieuwe baan.

Tijdens sollicitatiegesprekken heb ik er nooit een geheim van gemaakt dat ik door mijn zwangerschap gestopt ben met mijn studie en nu dus op zoek was naar een betaalde baan omdat mijn kindje en ik niet van de lucht kunnen leven. Ik ben er eigenlijk altijd van uit gegaan dat mijn gesprekspartner ook wel snapte dat dit geen geplande situatie was maar dat ik gewoon nu het beste maak van de situatie waar we nu in zitten.

Natuurlijk wil ik mijn zoon nu voor geen goud inruilen voor een master-diploma. Maar als ik een mogelijkheid had gehad om een en ander anders te plannen had ik dat absoluut gedaan.
quote:qwertu schreef op 15 juli 2009 @ 14:16:

Je hebt gelijk hoor, Chance. Totaal gebrek aan doorzettingsvermogen hier. Maar goed dat ik niet dik ben, want dan zou je het van de buitenkant ook nog eens kunnen zien, dat doorzettingsvermogen hier volledig ontbreekt. Een niet gehaald papiertje toont gelukkig een stuk minder, als je gewoon op straat loopt.

(Oftewel: tuurlijk speelt doorzettingsvermogen een rol van betekenis. Immers: als je niet wil zal het ook niet lukken. Maar om als het niet gelukt is te concluderen dat er "dus" een gebrek aan doorzettingsvermogen was, dan maak je toch wel even een heel erg grote logische denkfout...)

Zoals ik al eerder aangaf is het te kort door de bocht om te concluderen dat het enkel en alleen aan doorzettingsvermogen ligt.

Het was niet mijn bedoeling om mensen hiermee te kwetsen, als dat wel het geval was dan mijn excuses hiervoor.

Wilde alleen zeggen dat mijn ervaringen met zwanger/kind in combinatie met een studie erg positief zijn.
quote:Visotsky schreef op 15 juli 2009 @ 20:28:

[...]

Klinkt leuk! Ik heb 6 jaar voor een Ministerie gewerkt, heb een eigen bedrijfje en heb per 1 april 2010 een beurs om te gaan promoveren... (na mijn zwangerschapsverlof )

Wow een eigen bedrijf en promoveren! klinkt super. Wat voor bedrijf heb je en waarin ga je promoveren? Ben erg nieuwsgierig

@ jennifer, wat betreft banen met alleen een studie antropologie, merk ik dat het erg moeilijk is aan een baan te komen. Mijn vriendinnen van de studie en ik heb allen een extra studie gedaan, dus na antropologie, om aan een baan te komen. Zelf heb ik dus na de oude stijl antr. een master journalistiek gedaan. Vriendinnen zijn richting onderwijs, bestuurskunde, sociale geografie gegaan... Vooral als je niet de onderzoeksrichting wilt is praktijkervaring, die je vaak wel in andere studies met een stage krijgt, erg belangrijk.
Hoi hoi, ook ik ben zwanger afgestudeerd, maar let wel niet hoogzwanger. In augustus was mijn scriptie af en toen was ik ruim vijf maanden zwanger. Ik heb dan ook een foto van mijn buluitreiking eind september waar ik stralend met een dikke buik opsta. Als ik jouw verhaal goed lees, ben je als het moet van plan om hoogzwanger af te studeren. Dat lijkt me niet zo'n heel goed plan. De laatste loodjes van je zwangerschap zijn behoorlijk zwaar en dan heb ik nog een makkelijke zwangerschap gehad. De eerste drie maanden van mijn zwangerschap was ik doodmoe en niet vooruit te branden, daarnaast had ik af en toe last van ochtendmisselijkheid. Ik had gelukkig een erg begripvolle prof. en kon het enigszins rustig aan doen die drie maanden. Dat betekende wel dat ik daarna een enorme inhaalslag heb gemaakt en er niet alles uit heb gehaald wat er in zat vanwege tijdgebrek. Ik vond het scriptie schrijven zelf geen probleem, maar had er ook nog twee banen naast. Nu achteraf ben ik echt door mijn master heen gerend zonder stil te staan en te genieten van mijn laatste momenten als student.

Een aantal persoonlijke omstandigheden hebben mij en mijn vriend doen besluiten om tijdens mijn laatste studiejaar aan kinderen te 'beginnen'. Daarnaast ben ik pas laat gaan studeren en op mijn 30ste afgestudeerd. Als mijn persoonlijke situatie er op dat moment anders uit had gezien, ik op jongere leeftijd was afgestudeerd, waren wij pas later serieus over kinderen na gaan denken.

Maar goed, als die wens er eenmaal is en dan ook nog bij allebei, tja dan is ie moeilijk te onderdrukken. Daarom wil ik het je niet helemaal afraden. Waarom wacht je niet even een paar maanden? Stop ergens in februari met de pil. Stel dat het in één keer lukt (dat was bij ons het geval en dat is toch heel even schrikken) dan heb je ruim de tijd om af te studeren. Je gaat zeker vertraging oplopen vanwege de vermoeidheid in die eerste drie maanden, maar dan heb je de zomer om die tijd in te halen en je scriptie te schrijven. Je colleges kunnen wel in juni/juli afgelopen zijn, maar je scriptie moet ook geschreven worden.

Dan het vinden van een baan. Ik denk dat het geen probleem is om als kersverse moeder een nieuwe baan te vinden. Volgens mij maken werkgevers daar niet echt een probleem van. De vraag is of je hoofd er op dat moment naar staat om op zoek te gaan naar een baan. Ik ben na mijn zwangerschapsverlof (op eigen kosten) bij mijn oude werkgever in een nieuwe functie begonnen. Dus ik kan je op dat gebied weinig advies geven. Persoonlijk denk ik wel dat zwanger solliciteren weinig nut heeft, maar dan spreek ik niet uit ervaring.

Ik wens je veel succes met je keuze! Ik ben zelf ontzettend trots dat ik het allemaal gered heb, maar vind het tegelijkertijd ook jammer dat ik geen tijd heb gehad te genieten van mijn laatste jaar op de univ, mijn leuke werk en niet in de laatste plaats mijn zwangerschap! Onderschat de combinatie van zwanger zijn, werken en afstuderen niet.
Ik ga als alles goed gaat tijdens mijn afstuderen bevallen...ben nu 8-9 weken zwanger en ben momenteel idd niet vooruit te branden....zie daarom ook gigantisch op tegen het afstuderen (intern) vooral omdat ik begin met afstuderen terwijl ik ook nog met mijn minor bezig ben....pffffff was dus ook niet gepland maar zeer zeker wel welkom...hopelijk zal vriendlief er alles aan doen mij buiten het afstuderen om geheel te ontzien
Ik ben net begonnen met m'n master en 6,5 maand zwanger. Ik moet zeggen dat het me erg meevalt, de combinatie zwangerschap en studie.

Dan heb ik wel het geluk dat mijn zwangerschap tot nu toe heel goed is verlopen en zonder complicaties, en verder heb ik de luxe om er nu niet bij te hoeven werken (behalve af en toe een dagje enveloppen dichtlikken via het uitzendbureau). Ik leef van mijn spaargeld en leen bij de IB-groep.

Deze zwangerschap was niet gepland, en wat mij heel veel rust in mijn hoofd heeft gegeven is het besluit dat er nu twee dingen heel belangrijk zijn, namelijk kind krijgen en afstuderen. De rest kan het krijgen

Ook heeft het mij erg geholpen om gewoon met alle docenten contact op te nemen en de situatie uit te leggen. Mijn ervaring is dat mensen bereid zijn om mee te denken over oplossingen voor het verzuim dat komen gaat. Ik verwacht uiteindelijk een vertraging van een half jaar op te lopen. Dat vind ik nog wel meevallen, maar goed, de gemiddelde afgestudeerde in mijn vriendenkring heeft zeven jaar over z'n studie gedaan, dus waarschijnlijk klopt mijn beeld van de werkelijkheid niet helemaal

@gelukkigmeisje: gefeliciteerd met je zwangerschap, en de eerste maanden was ik ook niet vooruit te branden (volgens mij geldt dat voor alle zwangere vrouwen). En waarschijnlijk wil je het nu nog niet vertellen aan je docenten en begeleiders. Maar weet je, we zijn niet de eerste zwangere studentes en ook zeker niet de laatste. Vraag maar aan je docenten als je zover bent. Het is heel veel mensen gewoon wel gelukt.
Today is a good day
Voor mij is het afstuderen juist de reden om nog even te wachten. Ik studeer jan 2011 af en ben dus nog een jaar bezig. We zullen er niet eerder aan beginnen om alle bovengenoemde redenen: plat moeten, ongeconcentreerd zijn e.d. Ik moet er niet aan denken dat ik nét dat laatste vak of die scriptie niet meer zou kunnen doen. De planning is nu om rond nov/dec 2010 te stoppen met de pil, zodat ik mocht het in 1 keer lukken max. een maand/twee maanden zwanger ben. En volgens mij is dat wel te overzien...

Wij houden dus gewoon nog even onze kiezen op elkaar... eventjes laten we ons verstand luider spreken dan ons gevoel..
Ik heb toevallig vandaag mijn diploma opgehaald van een hbo-opleiding. Was hoogzwanger tijdens propedeuse-uitreiking en nu 16 weken zwanger van de tweede. Heb totaal 1 maand vertraging opgelopen. Na de eerste zat ik na 2 weken weer op school maar goed heb dan ook een deeltijd opleiding gedaan ( daarnaast 32-36 uur gewerkt). Het was heftig en soms dacht ik dat ik het niet zou redden maar ben blij dat ik het zo heb gedaan. Ik heb gelukkig al een leuke baan dus daar hoef ik me geen zorgen over te maken.

Tja, het is heel persoonlijk of je het gaat redden. En erg afhankelijk van je zwangerschap.

Ik kan je dus geen concreet advies geven maar wil alleen zeggen dat het dus wel kan!

Succes met je keuze.
@glitterbom...mijn begeleiders op school had ik nog net niet als eerste gebeld...dat was mijn vriend...maar binnen een week was school op de hoogte....:)

Heb namelijk moeten regelen dat ik ipv feb. juni 2010 afstuderen, dat ik half november (blok 2) op mijn 'vrije dagen' al begin met afstuderen...zodat ik 7 weken 'overhoud' als pauze in mijn afstuderen....ga waarschijnlijk eind april stoppen en begin juni weer beginnen....heel snel na de bevalling idd (uitgerekend half mei) maar dan hoef ik nog maar een paar dagen en dan kan ik ZONDER vertraging afstuderen Zou gewoon zo trots zijn als me dat lukt!! Ik heb geen bijbaan maar wel een eigen webwinkel waarvoor i ksavonds pakketjes verstuur. Maar ik denk maar zo...ik doe het allemaal om in de zomer klaar te zijn en een nieuwe fase in mijn leven in te kunnen gaan; van moeder en werkende vrouw...(als het lukt wil ik 4 dagen werken en vriend 3 dagen, samen met wat extraatjes via webwinkels etc.) Vriendlief heeft altijd fulltime gewerkt...omdat ik studeerde dus zou graag wat voor hem terugdoen door hem 3 dagen te laten werken..en als ik een baan voor 3 dagen vind...gaat hij 4 dagen werken....

Komende maanden gaat pittig worden, maar zoals eigenlijk bij mijn hele studie....verstand op NUL en DOORGAAN!!!!

na het afstuderen kan ik altijd even pauze houden en op adem komen....
Wat ik mij afvraag is: kun je wel écht rustig genieten van het zwanger-zijn als je zo drukdrukdruk bent?

Voor mij zou het echt geen doen zijn, ik wil mijn zwangerschap heel graag bewust en rustig meemaken en dat gaat voor mij niet icm mijn werk en studie.

Vandaar dat we het nog even uitstellen, tegen die tijd kan ik er gewoon optimaal van genieten ipv ook nog een baan en een studie erbij te doen.

Gelukkig meisje: heel erg gefeliciteerd met je zwangerschap en ik hoop dat alles loopt zoals je het in je hoofd hebt!
@ ask: ik snap wat je bedoelt, maar ik denk dat je een zwangerschap ook heel goed bewust kan meemaken tijdens een studie. Ik beschouw mijn studie nu als 'werk', haal m'n deadlines en doe m'n best om me geen zorgen te maken over of ik het wel kan en ga redden. Ik ga er gewoon vanuit dat dat zo is

That said moet je natuurlijk zelf weten wanneer je wil gaan voor die zwangerschap. De meesten doen dat niet als ze nog studeren en dat is om honderden redenen heel logisch.

@gelukkigmeisje: Ik hoop ook dat het allemaal gaat zoals je wil, maar ben het met ask eens dat je niet moet bezuinigen op relaxen en genieten van je zwangerschap, helemaal als je echt dikker wordt en je begint die kleine muppet te voelen enzo.
Today is a good day
klopt hoor. Het allerliefste zou ik ook de hele zwangerschap bij wijze van spreke op de bank doorbrengen...intens genietend van het moment...maar ja, dat lukt financieel gezien niet....en ik ben eerlijk gezegd ook bang dat als ik in feb. zou stoppen en er een half jaartussenuit zou gaan, dat ik er misschien niet meer aan toe kom (las hier van iemand anders waarbij zoonlief zich eerder aanmeldde, dat zij ook haar studie niet meer heeft afgemaakt) Dat het van uitstel dus afstel gaat worden...Zwaar zal het zijn...maar zoals ik begreep van mijn afstudeeropdracht coordinator, moet ik d laatste 3 weken mijn presentatie voorbereiden....(ik moet namelijk aan het einde van de 17e week mijn verslag inleveren) Dus dat lijkt me al heel erg ruim...

dat scheelt ook alweer.....Ik ga ervoor en als het niet lukt...dan maar met vertraging...:)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven