Babyvraagjes

19-07-2009 14:09 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik ben zwanger van ons eerste kindje, ben in oktober uitgerekend.

We zijn al druk bezig met het kopen/lenen van de 'baby-uitzet', maar zien af en toe door de bomen het bos niet meer... Wat heb je nou echt nodig en wat niet?? Wat vonden de moeders/vaders onder ons superhandig om te hebben en wat was een echte miskoop?

Ik zou graag ervaringen horen van anderen. Kan het wel vragen in de winkel maar daar willen ze natuurlijk ook verkopen (logisch).

Voor nu al twee vragen:

- hoe slaapt een baby in het najaar/de winter? dikke of dunne slaapzak, met/zonder mouwen, deken/geen deken??

- we hebben een badje, hebben we ook een tummytub nodig?

Dit is vast heel simpel maar ik heb nog niet zoveel baby-ervaring dus ben beetje onzeker!

Alvast bedankt!

Biba
aller eerst, van harte met je zwangerschap!!!

Ik ben afgelopen mei moeder geworden van onze eerste en snap je vragen al te goed.

Wij hebben een babybadje en geen tummytub. Je moet toch de keus maken en ik vond ene badje voor mij zelf handigger. Overgens zijn er wel mensen die ze beiden aanschaffen. Mijn broer en schoonzusje hebben dit ook gedaan. prima, maar voor mij en mijn man hoefde dat dus niet.

Ons zoontje krijgt al vanaf dag 1 dat ie thuis was iedere avond met slapen een pyjama aan. Afhankelijk van het weer krijgt hij ook een slaapzak aan. Nu met de zomer een dunne en met de winter een dikkere.

Wij hebben ook een comode kast, maar om je eerlijk te zeggen....ik gebruik dat ding alleen als opbergkast! Ik kleed mijn zoon altijd bij ons op bed aan, dit omdat ik dat zelf veel handigger vind en meer ruimte om me heen heb.

Wat heb je verder nodig:

> een kinderwagen(maar dat is logisch), wij hebben een 3- in 1. Maxicossie zit er bij en kinderwagen kan later als buggy.

> een box.

> luieremmer.

>luiermand, maar dit is niet noodzakelijk!!

> natuurlijk een bedje.

> kleren in verschillende maten.

En voor de rest moet je gewoon kijken waar jullie je prettig bij voelen!
wat ik superhandige aankopen vond waren

de wipper

hydrofiel luiers (gebruik ze nu nog steeds voor onze bijna 2 jarige zoon) (dat zijn van die dunne doeken ideaal om als spuugdoek te gebruiken of in de wieg of om mee af te drogen)

wat ik nooit heb gebruikt waren navelbandjes en een tummy tub. (je kan net zo goed een emmer nemen of een gewoon baby badje)

een flessenwarmer vond ik ook niks daar paste onze flessen niet eens in..

Onze baby sliep in het begin gewoon onder een lakentje met 2 dekentjes en een kruikje. (nov/dec). Pas later zijn we over gestapt op een slaapzakje, maar toen was hij al wel een maand of 3/4 denk ik. En dan had hij wel iets met lange mouwen aan en dan een slaapzak zonder mouwen. In de winter een dikkere in de zomer een dunnere.

En zoals gezegd; wij hadden geen tummytub, alleen een babybadje en dat gaat prima. Mocht je kindje dat niet willen, dan kun je altijd nog een grote emmer kopen.

Spannend allemaal he, maak je niet te druk hoor over dit soort aankopen, je kunt altijd nog dingen aanschaffen als de kleine er is en je denkt; hee dat lijkt me nu wel handig.
Ik heb drie kinderen en aan de volgende dingen heb ik veel (gehad):

- Tummy Tub. Geweldig ding! Kindje 1 en 2 hebben er tot 10 maanden ingezeten en Kindje 3 zit er nu nog in. (hij is bijna acht maanden)

- Hydrofielluiers. Geweldig! Ik gebruik ze overal voor: afdrogen, zonwering in de wandelwagen, neusjes snuiten, theedoek, noem maar op.

- Pacco/Swaddle Me. (bakerzakjes). De eerste weken/maanden zijn ze geweldig voor zowel baby als moeders!

- Dekentjes waren een grote miskoop. Slaapzakken zijn veel fijner! Ik heb verschillende diktes voor de winter en de zomer.

- Aankleedkussen beneden. (hoeft niet, ik gebruik eigenlijk altijd de bank.)

- Spuugdoekjes.

- Wrapper. Kindjes lagen altijd als een loempia'tje lekker warm in de wandelwagen en ik hoefde niet met dekentjes te rommelen.

- Draagdoek. Vooral Kindje 3 is overal mee naar toe gegaan in de draagdoek de eerste maanden.

- Sudocrem. Ik smeer het te pas en te onpas overal op. Ook op mezelf, ja!

- Overslagrompertjes voor het verse kinde. Het is veel minder gewurm om een lijfje daarin te krijgen!

- Badcapjes. Ook handig op het consultatiebureau!

Miskopen:

- Flessensterilisator. Nooit gebruikt.

- Babybadje. Nooit gebruikt. (na de tummy gingen ze eigenlijk direct over naar het grote bad)

- Neuspeertje. Wat een gedoe was dat!

- Shampoo. Mijn baby's hadden nagenoeg geen haar, dus er viel ook niet veel te wassen.

- Lakentjes en dekentjes. (zie boven)

- Verschillende flessen. In de praktijk gebruikte ik er altijd maar eentje. (een tweede is wel handig, maar meer dan twee heb je echt niet nodig)

Volgens mij was dit het. Succes!
wat is een luiermand??

De luieremmer hebben we alleen heel in het begin gebruikt maar ging hier al vrij snel weg. Namen de luier gewoon telkens mee naar naar beneden en gooiden hem dan gelijk in het vuilnis. Vond dat altijd zo vies, zon luieremmer.
Ik kreeg van het kraambureau een handig boek, daar staan dingen in de je met je bevalling nodig hebt(vooral als je thuis wilt bevallen), en wat je voor je kindje nodig hebt.
Een luiermand is waar je de luiers in opbergt. Je kan ze ook in het pak laten zitten en vandaar uit pakken. Maar dat vond ik zelf niet zo heel gezellig staan.

Een luiermand hoeft trouwens niet per se, dat is gewoon wat je zelf handig vind.
oo ok, wij hadden de luiers gewoon in de commode la liggen in een mandje. (nog steeds trouwens.)

Was mandje vond ik overigens wel weer handig in de babykamer.
Ow ja de hydrofiele luiers! Super handig net zoals de omslagdoek voor na het badje. En de hydrofileluiers zijn multifunctioneel.

Navelbandje heb ik ook nooit gebruikt overgens. Ze zaten wel in het kraampaket van de zorgverzekeing, maar hier liggen ze nog steeds ongebruikt in de comodela.
haha het kraampakket. Moest toch ongepland in het ziekenhuis bevallen dus hele kraampakket is hier niet gebruikt.

Vond de celstofmatjes wel ideaal om in de box te leggen dan kon mijn zoontje lekker in zn blootje in de box liggen.
quote:ramiaatje schreef op 19 juli 2009 @ 14:44:

haha het kraampakket. Moest toch ongepland in het ziekenhuis bevallen dus hele kraampakket is hier niet gebruikt.

Vond de celstofmatjes wel ideaal om in de box te leggen dan kon mijn zoontje lekker in zn blootje in de box liggen.Hier hetzelfde! En de inleggers voor mij zelf vond ik ook erg handig en prettiger dan die achterlijke ziekenhuisverbanden.
Tummytub heb ik bij beide kinderen wel gebruikt, maar omdat ze zo groot waren toch vrij snel overgestapt op het babybadje.

In het babybadje gebruikte ik ook heel vaak de babyfloat, dat is echt ideaal! Het is een soort matrasje wat je in het water legt waardoor je baby blijft drijven en je dus niet je beide handen hoeft te gebruiken om je baby te ondersteunen. Je hebt dan 1 hand vrij om je babietje te wassen. Ik heb hem op MP gekocht voor een paar euro.

Commode vind ik dus echt wel fijn om je baby te verschonen en aan te kleden, als ik het zittend op bed doe krijg ik last van m'n rug.

Nappy wrapper luieremmer om luiers reukvrij weg te gooien. Met 2 kleintjes dicht op elkaar is dat dus echt fijn Geen stinkende luieremmer op de kamer of stinkende kliko. Als ik er geen zou hebben zou ik op zijn minst van die luierzakjes gebruiken, die gebruik ik nu voor onderweg. Als je op visite bent is het wel zo prettig om mensen niet met stinkende poepluiers in de vuilnisbak op te zadelen.
Tummytub kregen we hier van verzekering. Niet gebruikt, ik vond badje praktischer.

Wij hadden in bed een dekentje en baby dan in pyjama. Toen hij niet meer stil lag in bed en regelmatig boven de dekens lag hebben we een dunne slaapzak aangedaan. Ligt denk ik ook aan wat je kindje prettig vindt. Mijn zoontje krijgt het snel erg warm, dus een dikke slaapzak vond ik geen optie. Heb hem gewoon een zomerslaapzak met korte mouw aangedaan en in de winter bijvoorbeeld een wat warmer pyjamaatje er onder.

Hydrofiel luiers vond ik ideaal, gebruik ze nu nog om de kleine af te drogen na het badderen en hij is bijna 2. Ik vind ze net even wat makkelijker voor alle plooien, dan stugge handdoeken.

Voor de luiers hebben we een kleine prullenbak die we aan het eind van elke dag leegde. Echte stinkluiers meteen in de container. Zo'n nappy wrapper vind ik knotsgekke geldverspillende onzin, maar ieder zijn idee.

Wij hebben geen spuugdoekjes gebruikt, gebruikte gewoon ook de hydrofiel daarvoor.
Van harte gefeliciteerd met je zwangerschap. Veel van je vragen is erg afhankelijk van je kindje. Wij hebben een badje en een tummy. We hadden eerst een badje, maar de oudste vond het werkelijk verschrikkelijk. Toen de kraam haar in een emmer deed was het goed, dus een tummy erbij.

Onze oudste sliep vrij lang onder een lakentje en een dekentje. Vanaf haar eerste jaar echter alleen nog in een slaapzak ivm rollen. Mijn jongste van nu 7 maanden heb ik nu al enkel in een slaap zonder dekentje. Ze rollebolt haar hele bed door.

Heel veel aankopen moet je eigenlijk pas doen nadat je kindje is geboren. Mijn oudste is bv niet ingebakerd (Pacco) maar de jongste wel. Wat de een nl handig vindt hoef jij niet handig te vinden. Bij mijn jongste was de pacco echt een uitkomst.

Verder vind ik de keuze van kinderwagen enorm belangrijk. Wij hebben nu een quinny speedi sx, sorry maar wat een ontzettend verschrikkelijke wagen. Zodra het omgebouwd moet worden na wandelwagen is het gedaan met het gemak. We zingen het nog wel een uit, maar als de jongste eruit is gegroeid gaan we hem ritueel verbranden.
Bedankt voor al jullie reacties! Goed om ervaringen van anderen te horen.

Over hydrofielluiers had ik al vaker gehoord ja, die dingen schijnen heilig te zijn bij ouders met kleine kinderen Daar dus maar een stapel van aanschaffen.

Wat kinderwagen betreft; we hebben een Bugaboo gekregen van vrienden waarvan de jongste eruit is, dus die keus was snel gemaakt. Zij waren er erg tevreden over, dus ben benieuwd. Ook de maxicosi, wipstoeltje, box en luchtdichte luieremmer hebben we gekregen.

Verder probeer ik nu elke keer iets te kopen, zeker met de uitverkoop is dat prima te doen! Hoeveel setjes kleertjes en in welke maten hadden jullie van te voren gekocht? Er ook rekening mee houdend dat we veel gaan krijgen misschien..
Ow ja die tummy laat ik dan eerst maar even zitten.. Kan altijd man nog sturen als baby niet in badje wil
Ik heb kleine kindjes... de jongse was slechts 42 cm en heeft nog maatje 44 aangehad. Ze heeft lang in maatje 50 gezeten. De kinderen van mijn buuf zijn direct gestart in 56.

Ik zou dus minimaal in 50 halen (twee setjes en wat meer in 56). Je kunt altijd bijhalen als je toch kleine kindjes hebt. Bij de eerste was ik zeer tevreden over overslaghemdjes. Zodat je niet over het hoofdje moest... Ik zou gewoon lekker spul in huis halen zoals zachte broekjes en shirtjes. In de winter heb je ook je kamer op lekkere temperatuur zodat ze echt geen laag over laag hoeven.

De eerste maanden was ik erg gemakkelijk. Dochters gingen in de kleren in bed (shirtje aanhouden) en zo de volgende ochtend hadden ze bijna alle kleren al aan. Heb je ook niet zo'n haast als ze wegmoeten naar de opvang en tevens hoefde ik niet zoveel aan en uit te kleden.
En weer een vraag.. Het bedzeiltje; moet/mag dat? Heb wel eens gehoord dat het gevaarlijk is. Maar hoe bescherm je het matras anders??
Mag officieel niet.

Ik heb een Aerosleep op de matras liggen, de keren dat hij per ongeluk door zijn luier lekte heb ik de Aerosleep gewoon gewassen. Toch zou ik de Aerosleep niet meer aanschaffen, is gewoon niet nodig.

Ik heb mijn zoon tot een maand of 6 met een hydrofiel onder zijn hoofd laten slapen. Eventueel spuug/melk restjes komen dan op de hydrofiel terecht.
Onze dochter is in januari geboren en wij hadden ipv een bedzeiltje een molton er in liggen ( onder hoeslaken) en dan eroverheen nog een flanellen luier onder de billetjes. Onder het hoofdje hadden wij een hydrofiele luier liggen die het matrasje drooghield bij spugen.
Ik heb niet alles gelezen, maar ik zou vooral niet te veel uitgeven aan een kinderwagen. Ik heb 'm zeven maanden gebruikt en toen ging ze over in de buggy, zo'n lichte die ik ook op de fiets mee kan nemen. Ik heb 'm toen overgenomen van vrienden, onze kinderwagen en wat ben ik daar blij mee, ik ben echt blij dat ik niet zo'n dure Buggaboo ofzo heb gekocht, want die had dus nu ongebruikt in de gang gestaan.

Kleertjes koop ik ook in de uitverkoop, maar alleen voor de volgende maat zeg. Nu is het uitverkoop en koop ik kleertjes die ze binnenkort aan kan, want ik vind het altijd lastig mikken met het weer als ik heel lang vantevoren kleertjes koop.

Verder, als je denkt over een dure aankoop, buikdrager ofzo, probeer er eens één van iemand te lenen, dan kun je meteen zien of zoiets bij jou en jouw kind past.

En voor straks: de Ikea kinderstoel van ¤ 12 vind ik echt een ideaal ding, we hebben 'm zelfs meegenomen op vakantie, want de poten haal je er zo uit en dan past 'ie makkelijk in de auto.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
O ja, en mits je in de rimboe woont, kun je altijd je man tijdens de kraamweek er even op uit sturen om iets te kopen.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Wij hadden tot een maand of vier een hydrofiel als hoofdkussen gebruikt. Dit mocht ook niet meer van de kraamzorg. Bij de oudste mocht het nog wel, maar nu waren de regels aangescherpt. Toen kraamzorg weg was heb ik de hydrofiel luier weer gebruikt. Na 4 maanden ging ze uit de pacco en maaide ze nog wel met de handjes dus toen heb ik hem niet meer gebruikt. Verder gebruiken we niets als bescherming. We hebben ook bijna nooit last van een lekkende luier dus dat is geen probleem.

Tips als kraamcadeau. Een babygym van bv. chicco. Het is van plastic en dat stond me eerst wat tegen. Maar onze dochter vindt het werkelijk helemaal fantastisch. Ze is nu 7 maanden en ze vermaakt zich nog steeds hevig met dat ding.
Wij hebben een januari-meisje. De eerste maanden lag ze onder een dubbele deken in een dekbedhoes (geen dekbedje), later ook een dunne slaapzak. Nu alleen een dunne slaapzak in rompertje.

Als het straks kouder wordt hebben we een dikke slaapzak en pyjama's.

Hydrofielluiers zijn inderdaad superhandig. Verder hebben we zo'n wrapper voor in de maxi-cosi (Babynomade van Red Castle), ideaal voor een winterkindje!! Je kunt hem ook gebruiken in de wandelwagen, de box etc. Nu in de zomer is hij te warm.

Wij hebben ook een aerosleep oplegger. Beschermt je matras en als je kindje op zijn buik gaat liggen kan hij/zij niet stikken. Vind ik wel een fijn gevoel.

Wij hebben een tummytub en een badje. In het begin hebben we de tt veel gebruikt, nu gebruiken we het badje meer. Ik vind de tt heel handig.

Inbakeren is niet altijd nodig, dus ik zou zo'n ding pas aanschaffen als het nodig is.

Ons meisje was best groot, maar heeft nog een maand in maat 50 gezeten. Ik zou dus inderdaad wat maten 50 en 56 aanschaffen. Kleertjes zijn snel gehaald en als je het geslacht niet weet is het leuker om ze pas te kopen na de geboorte.

Ik zou met de meeste aankopen wachten tot je ze nodig hebt. Bijvoorbeeld een flessenwarmer, een sterilisator etc etc. kun je altijd later aanschaffen, mocht je het handig vinden. Ik heb borstvoeding gegeven en vond de flessenwarmer en sterilisator enorm handige aankopen, maar die heb ik niet gelijk aangeschaft.

Wij hebben trouwens een nappywrapper overgenomen van iemand. Heel handig, maar let wel op dat de navullingen hartstikke duur zijn! De nieuwe luiers liggen bij ons in een open vak in de commode.
Wij hebben een luieremmer met geurzakjes van het kruidvat. Deze legen we elke avond. De poepluiers stinken echter niet omdat ze in zo'n geurzakje zitten. Kosten Euro 2,50 per doosjes en daar zitten er 100 in.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven