Komen er donkere tijden aan?
zaterdag 11 januari 2025 om 19:55
Hebben jullie ook het idee dat er deze jaren geschiedenis wordt geschreven? Dat de tijd van democratie, voorspoed, gelijkheid, veiligheid en vrijheid bijna voorbij is? Er gebeurt zoveel op dit moment, dat ik het nauwelijks kan bevatten. De enorme groei van radicaal-rechts in Europa, het onheilspellende vooruitzicht van 4 jaar Trump, de tentakels van een gestoorde idioot als Musk en de macht van platforms als Instagram en Facebook? Biljonairs die allemaal naar de pijpen van Trump beginnen te dansen?
De dreigende taal die over en weer wordt gebezigd nadat Trump begon over de annexatie van Groenland, Canada en het Panamakanaal? De afgekondigde handelsoorlog? De genocide in Gaza en Israël die snel nog even wat Syrisch grondgebied verovert, de oorlog in Oekraïne, Putin die in alle chaos zijn kans schoon ziet om verder op te rukken... Ik heb echt het idee dat de wereld in rap tempo naar de klote aan het gaan is.
En dan heb ik het niet eens over de klimaatcrisis (waarvan ik altijd dacht dat dat onze grootste bedreiging zou zijn).
De dreigende taal die over en weer wordt gebezigd nadat Trump begon over de annexatie van Groenland, Canada en het Panamakanaal? De afgekondigde handelsoorlog? De genocide in Gaza en Israël die snel nog even wat Syrisch grondgebied verovert, de oorlog in Oekraïne, Putin die in alle chaos zijn kans schoon ziet om verder op te rukken... Ik heb echt het idee dat de wereld in rap tempo naar de klote aan het gaan is.
En dan heb ik het niet eens over de klimaatcrisis (waarvan ik altijd dacht dat dat onze grootste bedreiging zou zijn).
The impossible just takes a little longer.
zaterdag 1 maart 2025 om 15:42
13th_Star schreef: ↑01-03-2025 13:45Reactie van het Kremlin (bron: Krone Zeitung, vertaald):
"Het ondankbare zwijn heeft een harde oorvijg gekregen van de baas van de varkensstal. Dat is bruikbaar". Zo schrijft de voormalige chef van het Kremlin Dmitri Medwedew op Telegram. "Selenskyj heeft een ijskoude dreun gekregen, nu moet ook de militaire hulp aan Oekraïne stopgezet worden."
Dus ze noemen Trump de baas van de varkensstal? Dat vindt ie vast niet zo vleiend.
zaterdag 1 maart 2025 om 15:47
Ik schrijf niet dat Zelensky schuldig is aan deze oorlog. Ik schrijf dat dit hele conflict genuanceerder ligt. Daar is meer dan genoeg over geschreven. Om dat hier in een paar woorden neer te zetten, kan ik niet. Was het maar zo eenvoudig.MissClooney schreef: ↑01-03-2025 13:36Ja en dan gewoon in je eigen woorden. Niet verwijzen naar nieuwsartikelen d.v. links.
Op welke manier is Zelensky/ Oekraïne schuldig aan deze oorlog?
Na de koude oorlog is de Duits- Amerikaanse expansiedrift en de omarming van het voormalige Oostblok het begin van dit conflict. Het westen heeft een grote vinger in de pap gehad bij het financieren en steunen van de staatsgreep van februari 2014 in Kiev. Het westen heeft gegokt en verloren met Oekraïne als slachtoffer. Trump heeft geen zin in verliezen en verlaat het zinkende schip.
urbanmom wijzigde dit bericht op 01-03-2025 16:39
29.61% gewijzigd
zaterdag 1 maart 2025 om 16:32
Het is juist heel eenvoudig. Rusland heeft de Krim ingelijfd. Rusland wil heel Oekraïne inlijven. Rusland is Oekraïne binnengevallen onder het motto van een "militaire operatie".
Meer is het niet. En is het dat wel, dan zou ik daar graag tekst en uitleg over lezen.
There's point in your life, you got to reach and when you do
You know it, and now I'm here.
You know it, and now I'm here.
zaterdag 1 maart 2025 om 16:41
We zijn nu wel in een fase waarin we, ook als EU bevolking, moeten bepalen of deze oorlog te winnen valt. Zo niet kan je beter vooraf je knopen tellen en eea afstaan, ook al is het oneerlijk, dan alles verliezen.
Indien wel, dan moet er nu actie ondernomen worden en ook de prijs wat het mag kosten bepalen.
Ik zou alles wat ik heb inruilen voor het leven van mijn zoons. Inclusief een stukje Oekraine. Klinkt heftig, maar de situatie valt nu nog enigszins te sturen.
Trump is erg. Gisteren was genant en verschrikkelijk. De chantage onacceptabel. Maar 1 ding ben ik het wel mee eens, die oorlog moet stoppen en compromissen gesloten. We hebben het te doen met de spelers op het schaakbord in de wereld. Dat is zoals het is. Ik ben niet bereid mijn zoons een onwinbare oorlog in te sturen.
Indien wel, dan moet er nu actie ondernomen worden en ook de prijs wat het mag kosten bepalen.
Ik zou alles wat ik heb inruilen voor het leven van mijn zoons. Inclusief een stukje Oekraine. Klinkt heftig, maar de situatie valt nu nog enigszins te sturen.
Trump is erg. Gisteren was genant en verschrikkelijk. De chantage onacceptabel. Maar 1 ding ben ik het wel mee eens, die oorlog moet stoppen en compromissen gesloten. We hebben het te doen met de spelers op het schaakbord in de wereld. Dat is zoals het is. Ik ben niet bereid mijn zoons een onwinbare oorlog in te sturen.
zaterdag 1 maart 2025 om 16:46
En in ruil voor bescherming wil onze bondgenoot het land leegplunderen. Twee dictators, twee machtige landen en daar kunnen we niks mee.13th_Star schreef: ↑01-03-2025 16:32Het is juist heel eenvoudig. Rusland heeft de Krim ingelijfd. Rusland wil heel Oekraïne inlijven. Rusland is Oekraïne binnengevallen onder het motto van een "militaire operatie".
Meer is het niet. En is het dat wel, dan zou ik daar graag tekst en uitleg over lezen.
Zowel Rusland als de VS zijn altijd al schoften geweest voor hun vijanden. Alleen zijn wij voor het eerst geen vrienden meer met de VS.
zaterdag 1 maart 2025 om 16:50
Je doet hierbij de aanname dat de oorlog stopt als we Poetin zijn zin geven. Maar die stopt dan niet, want Poetin is geen betrouwbare onderhandelingspartner. Dus die gaat daarna met zijn leger de Baltische staten binnenvallen. Of gewoon nog een ander stuk van Oekraine. Of Polen.
Dat is dus waarom zowel Zelensky als Europese leiders Trump vragen om militaire steun om zo'n bestand te kunnen handhaven. De afschrikkingsmacht waar het steeds om gaat. En zolang Trump daar niet toe bereid is, stopt Poetin niet. Dus de keuze die jij suggereert, die hebben we helemaal niet.
zaterdag 1 maart 2025 om 16:54
Zonder de VS is er helemaal niks. En al helemaal geen Oekraine. Onderhandelen is weggeven wat al is veroverd. Deels de VS de zij geven en tijd kopen om aan te sterken.Avena schreef: ↑01-03-2025 16:50Je doet hierbij de aanname dat de oorlog stopt als we Poetin zijn zin geven. Maar die stopt dan niet, want Poetin is geen betrouwbare onderhandelingspartner. Dus die gaat daarna met zijn leger de Baltische staten binnenvallen. Of gewoon nog een ander stuk van Oekraine. Of Polen.
Dat is dus waarom zowel Zelensky als Europese leiders Trump vragen om militaire steun om zo'n bestand te kunnen handhaven. De afschrikkingsmacht waar het steeds om gaat. En zolang Trump daar niet toe bereid is, stopt Poetin niet. Dus de keuze die jij suggereert, die hebben we helemaal niet.
Probeer eens alle scenario’s te ontvouwen. Ze zijn niet fraai. Ik kies de minst schadelijke.
zaterdag 1 maart 2025 om 16:57
Dan moet je je gaan verdiepen in wat er is gebeurd na het einde van de koude oorlog en de val van de muur in 1989.13th_Star schreef: ↑01-03-2025 16:32Het is juist heel eenvoudig. Rusland heeft de Krim ingelijfd. Rusland wil heel Oekraïne inlijven. Rusland is Oekraïne binnengevallen onder het motto van een "militaire operatie".
Dat is niet in een paar zinnen samen te vatten.
zaterdag 1 maart 2025 om 17:25
Sorry, maar sinds de val van de muur en de eerste acties van Rusland tegen Oekraine zit 25 jaar. In die tijd is Oekraine een internationaal erkend, soeverijn land geworden. Schoot jij in 1970 nog Duitsers neer voor wat ze in de oorlog hadden gedaan?
zaterdag 1 maart 2025 om 17:41
Met zo’n houding vind ik het jammer dat de geallieerden veel landen, waaronder Nederland hebben bevrijd. Wat een walgelijke laffe instelling. Ik hooop dat je geen Bevrijdingsdag gaat vieren?
Niet mijn regering
zaterdag 1 maart 2025 om 17:52
Ava2024 schreef: ↑01-03-2025 16:41We zijn nu wel in een fase waarin we, ook als EU bevolking, moeten bepalen of deze oorlog te winnen valt. Zo niet kan je beter vooraf je knopen tellen en eea afstaan, ook al is het oneerlijk, dan alles verliezen.
Ik ook niet maar als die zonen er zelf voor kiezen doe je er weinig aan.
zaterdag 1 maart 2025 om 18:08
het is niet aan jou of mij om Oekraine in te ruilen, de arrogantie ook om dat uberhaupt maar te denken! Het is een soeverein land. Zou je het ook begrijpen wanneer Engeland en Frankrijk zouden zeggen: Nederland heel jammer, maar voor onze veiligheid laten we jullie lekker overnemen door de Russen.Ava2024 schreef: ↑01-03-2025 16:41We zijn nu wel in een fase waarin we, ook als EU bevolking, moeten bepalen of deze oorlog te winnen valt. Zo niet kan je beter vooraf je knopen tellen en eea afstaan, ook al is het oneerlijk, dan alles verliezen.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
zaterdag 1 maart 2025 om 18:09
voor een ander, lekker makkelijk wel.
zaterdag 1 maart 2025 om 18:15
Dat is niet arrogant. Maar de realiteit is wel dat die oorlog allereerst heel veel mensenlevens kost. En daarnaast heel veel munitie en mankracht. En ja om het even zakelijk te zeggen dus heel veel geld. Geld wat we als land en EU ook heel hard voor andere zaken kunnen gebruiken. En dan is het nog maar de vraag hoe lang die oorlog nog duurt en hoeveel leed, ellende, mensenlevens en trauma's erbij betrokken zijn.rosanna08 schreef: ↑01-03-2025 18:08het is niet aan jou of mij om Oekraine in te ruilen, de arrogantie ook om dat uberhaupt maar te denken! Het is een soeverein land. Zou je het ook begrijpen wanneer Engeland en Frankrijk zouden zeggen: Nederland heel jammer, maar voor onze veiligheid laten we jullie lekker overnemen door de Russen.
Welke prijs wil je waarvoor betalen. Wij als land en EU dragen bij aan die oorlog dus zijn er wel bij betrokken.
En nee, ik keur poetin zijn acties zeker niet goed. Daar gaat het nu niet om. Maar wel, welke prijs willen we betalen. Hoe lang gaat deze oorlog nog voort duren.
zaterdag 1 maart 2025 om 18:18
Dan zie je het verband niet. In die 25 jaar is er heel veel gebeurd en dat is de loop van de geschiedenis die uiteindelijk leidt tot oorlog. Net als de dood van Franz-Ferdinand aanleiding was tot WOI maar het was niet de oorzaak.
We meenden dat het einde van de koude oorlog het einde van de geschiedenis was maar het was een nieuw begin.
urbanmom wijzigde dit bericht op 01-03-2025 18:23
8.93% gewijzigd
zaterdag 1 maart 2025 om 18:22
Maar er wonen miljoenen Oekraïners in de door Rusland bezette gebieden. Die laten we gewoon barsten dus?muts87 schreef: ↑01-03-2025 18:15Dat is niet arrogant. Maar de realiteit is wel dat die oorlog allereerst heel veel mensenlevens kost. En daarnaast heel veel munitie en mankracht. En ja om het even zakelijk te zeggen dus heel veel geld. Geld wat we als land en EU ook heel hard voor andere zaken kunnen gebruiken. En dan is het nog maar de vraag hoe lang die oorlog nog duurt en hoeveel leed, ellende, mensenlevens en trauma's erbij betrokken zijn.
Welke prijs wil je waarvoor betalen. Wij als land en EU dragen bij aan die oorlog dus zijn er wel bij betrokken.
En nee, ik keur poetin zijn acties zeker niet goed. Daar gaat het nu niet om. Maar wel, welke prijs willen we betalen. Hoe lang gaat deze oorlog nog voort duren.
Stel Rusland zou met Nederland in oorlog zijn. Dan moet Nederland dus tegen Poetin zeggen, joh neem de provincies Brabant, Overijssel en Limburg maar hoor want we willen dat de oorlog stopt. Dat kan toch niet?
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt naast de Sarcastische zee.
zaterdag 1 maart 2025 om 18:23
Ik denk dat het kiezen tussen kwaden is. Maar ik ben verder geen expert.Calamitycat schreef: ↑01-03-2025 18:22Maar er wonen miljoenen Oekraïners in de door Rusland bezette gebieden. Die laten we gewoon barsten dus?
Stel Rusland zou Nederland bezetten. Dan moet Nederland dus tegen Poetin zeggen, joh neem de provincies Brabant, Overijssel en Limburg maar hoor want we willen dat de oorlog stopt. Dat kan toch niet?
en dan nog is het niet aan ons om te zeggen dat Oekraine zich maar moet overgeven aan Rusland.muts87 schreef: ↑01-03-2025 18:15Dat is niet arrogant. Maar de realiteit is wel dat die oorlog allereerst heel veel mensenlevens kost. En daarnaast heel veel munitie en mankracht. En ja om het even zakelijk te zeggen dus heel veel geld. Geld wat we als land en EU ook heel hard voor andere zaken kunnen gebruiken. En dan is het nog maar de vraag hoe lang die oorlog nog duurt en hoeveel leed, ellende, mensenlevens en trauma's erbij betrokken zijn.
Je gaat niet in op wat ik zeg. Jouw suggestie dat er vrede zou komen als Oekraine toe zou geven aan de eisen van Poetin klopt gewoon niet.
zaterdag 1 maart 2025 om 18:24
rosanna08 schreef: ↑01-03-2025 18:08het is niet aan jou of mij om Oekraine in te ruilen, de arrogantie ook om dat uberhaupt maar te denken! Het is een soeverein land. Zou je het ook begrijpen wanneer Engeland en Frankrijk zouden zeggen: Nederland heel jammer, maar voor onze veiligheid laten we jullie lekker overnemen door de Russen.
En verder dit.
zaterdag 1 maart 2025 om 18:26
Oh ik ook niet hoor en ik weet ook absoluut niet hoe dit opgelost moet worden.
Maar Poetin en Trump geven wat ze willen (met als enorm risico dat Poetin niet stopt) dat gaat me echt te ver.
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt naast de Sarcastische zee.
zaterdag 1 maart 2025 om 18:27
Welnee, het geeft Poetin juist de gelegenheid om zijn legers en zijn materieel voor de volgende verovering in te zetten. Doordat Oekraine al 3 jaar zo dapper terugvecht, komt Poetin al 3 jaar nauwelijks verder.
zaterdag 1 maart 2025 om 18:44
Dat was ook precies het doel van de vorige Amerikaanse regeringen; het verzwakken van Rusland. Maar de zakenman Trump is niet geïnteresseerd in dat soort post-koloniale globalistische proxy-oorlogen. En dus is Zelensky niet relevant. Tenzij hij dus de minerale bronnen van zijn land overdraagt voor exploitatie aan de VS.
Music and passion were always in fashion

zaterdag 1 maart 2025 om 18:56
Urbanmom schreef: ↑01-03-2025 15:47Ik schrijf niet dat Zelensky schuldig is aan deze oorlog. Ik schrijf dat dit hele conflict genuanceerder ligt. Daar is meer dan genoeg over geschreven. Om dat hier in een paar woorden neer te zetten, kan ik niet. Was het maar zo eenvoudig.
Na de koude oorlog is de Duits- Amerikaanse expansiedrift en de omarming van het voormalige Oostblok het begin van dit conflict. Het westen heeft een grote vinger in de pap gehad bij het financieren en steunen van de staatsgreep van februari 2014 in Kiev. Het westen heeft gegokt en verloren met Oekraïne als slachtoffer. Trump heeft geen zin in verliezen en verlaat het zinkende schip.
Nou ja, als jij schrijft dat het iets genuanceerder ligt dan 'Poetin is de schuldige, nit Zelensky', dan sugeereer je dat Zelensky dus ook schuld heeft aan deze oorlog.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in