Komen er donkere tijden aan?

11-01-2025 19:55 2024 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hebben jullie ook het idee dat er deze jaren geschiedenis wordt geschreven? Dat de tijd van democratie, voorspoed, gelijkheid, veiligheid en vrijheid bijna voorbij is? Er gebeurt zoveel op dit moment, dat ik het nauwelijks kan bevatten. De enorme groei van radicaal-rechts in Europa, het onheilspellende vooruitzicht van 4 jaar Trump, de tentakels van een gestoorde idioot als Musk en de macht van platforms als Instagram en Facebook? Biljonairs die allemaal naar de pijpen van Trump beginnen te dansen?

De dreigende taal die over en weer wordt gebezigd nadat Trump begon over de annexatie van Groenland, Canada en het Panamakanaal? De afgekondigde handelsoorlog? De genocide in Gaza en Israël die snel nog even wat Syrisch grondgebied verovert, de oorlog in Oekraïne, Putin die in alle chaos zijn kans schoon ziet om verder op te rukken... Ik heb echt het idee dat de wereld in rap tempo naar de klote aan het gaan is.

En dan heb ik het niet eens over de klimaatcrisis (waarvan ik altijd dacht dat dat onze grootste bedreiging zou zijn).

Donkere tijden in aantocht?

Totaal aantal stemmen: 554

Ja, ik zie het somber in (29%)
Het zal uiteindelijk allemaal wel meevallen (8%)
Nee, dit zijn juist positieve ontwikkelingen (3%)
Geen idee welke kant dit opgaat (20%)
In elke tijd is wel wat (19%)
Ik maak me over Nederland weinig zorgen (3%)
Ik ben niet positief, maar zo erg zal het heus niet worden (11%)
Ik maak me over mezelf weinig zorgen (6%)
Iets anders (2%)
The impossible just takes a little longer.
lila01 schreef:
02-03-2025 18:34
Ik snap het waarom van de boodschap van Rutte, maar het rottige is dat hij daarmee de beschamende vertoning in the Oval Office lijkt te legitimeren. Een glijdende schaal.
Bovendien is Rutte is verbaal slim genoeg om Zelensky te steunen en tegelijk ook Trump niet voor het hoofd te stoten. Hij had andere woorden kunnen kiezen.
lila01 schreef:
Ik snap het waarom van de boodschap van Rutte, maar het rottige is dat hij daarmee de beschamende vertoning in the Oval Office lijkt te legitimeren. Een glijdende schaal.

Allemaal waar, maar gelijk hebben en gelijk krijgen etc. Een Pyrrus-overwinning, you name it.

Er staat veel te veel op het spel. Zelensky had beter niks kunnen zeggen voor de camera en daarna zijn eisen, voor zover hij die kon hebben met zijn 'kaarten', op tafel leggen. Sterker nog, hij had beter helemaal niet kunnen gaan, want hij wist wat de deal was. Hij is er gewoon ingetuind. Drie ego's bij elkaar, fijn over de hoofden van heel veel onschuldigen.
muts87 schreef:
02-03-2025 18:33
Nog maar 3 jaar en 9 maanden. Even doorbijten. Als ie dood neervalt wat op zijn leeftijd niet ondenkbaar is, zitten we met Vance opgescheept.
Dus alle hoop op de verkiezingen 2028 dan maar. Wie weet hoe de wereld er dan uit ziet.
Ik vind van alles van Trump. Maar dit is blijkbaar wat een groot deel van de Amerikanen wil... tja.
Vrees dat hij zijn afschuwelijke zoontje klaarstoomt voor de job. Check zoontje zijn X, je wordt er nu al misselijk van.
mienbillekesjeuken schreef:
02-03-2025 18:52
Allemaal waar, maar gelijk hebben en gelijk krijgen etc. Een Pyrrus-overwinning, you name it.

Er staat veel te veel op het spel. Zelensky had beter niks kunnen zeggen voor de camera en daarna zijn eisen, voor zover hij die kon hebben met zijn 'kaarten', op tafel leggen. Sterker nog, hij had beter helemaal niet kunnen gaan, want hij wist wat de deal was. Hij is er gewoon ingetuind. Drie ego's bij elkaar, fijn over de hoofden van heel veel onschuldigen.
Ja maar hij kan toch ook niet zwijgen als er leugens worden verteld waar iedereen bij is.
muts87 schreef:
02-03-2025 18:33
Nog maar 3 jaar en 9 maanden. Even doorbijten. Als ie dood neervalt wat op zijn leeftijd niet ondenkbaar is, zitten we met Vance opgescheept.
Dus alle hoop op de verkiezingen 2028 dan maar. Wie weet hoe de wereld er dan uit ziet.
Ik vind van alles van Trump. Maar dit is blijkbaar wat een groot deel van de Amerikanen wil... tja.
Ik geloof er niet in dat daar de komende jaren eerlijke verkiezingen zullen komen. Amerika is een ander pad ingeslagen en maakt het mensen steeds moeilijker om ooit nog te kunnen stemmen.
Niet mijn regering
02-03-2025 18:56
Vrees dat hij zijn afschuwelijke zoontje klaarstoomt voor de job. Check zoontje zijn X, je wordt er nu al misselijk van.
Ik vind het erg en lastig om over kinderen te oordelen. Maar ik krijg bij dat ventje, een peuter nog maar, ook een vreemd gevoel. Ook wat dat kind al zegt en doet. Duidelijk geïndoctrineerd door papa. Ik begreep ook dat de moeder van het kindje, Grimes, niet blij is dat Elon haar zoon meeneemt naar dit soort dingen. Zij houdt hem liever uit de media. En terecht. Vriend van mijn partner zit trouwens in de infrastructuur/wegenbouw. En die had begin dit jaar een video call met Elon en daarin verscheen zoontje X nog even in beeld. Blijkbaar gaat hij vaak met papa mee naar werk? Zijn andere kinderen (hij heeft nog 13 stuks) zie je dan weer niet. Opvallend toch? Oudste kinderen willen geen contact met hem. Het oudste kind van Elon is transvrouw en Elon heeft daar bezwaar tegen. Zij zijn daarom gebrouilleerd geraakt en zij draagt ook niet meer de naam Musk.
muts87 wijzigde dit bericht op 02-03-2025 21:05
6.87% gewijzigd
muts87 schreef:
02-03-2025 20:04
Zoon Barron (18) van Trump ben ik ook benieuwd naar hoe die zich gaat ontpoppen. Ik vind hem er alvast uitzien als een nazi. Maar uiterlijk zegt niet alles.

:| Nou zeg…. Die jongen in dat bewuste hokje duwen omwille van zijn uiterlijk maakt jou anders eng.
Als je minder wil moeten, moet je minder willen.
Heb mijn reactie ook verwijderd.
pioen00 wijzigde dit bericht op 03-03-2025 15:16
86.90% gewijzigd
Excuses. Ik schreef wat er in me op kwam en had dat zo niet mogen zeggen en formuleren. Heb het verwijderd.
muts87 schreef:
02-03-2025 20:04
Ik vind het erg en lastig om over kinderen te oordelen. Maar ik krijg bij dat ventje, een peuter nog maar, ook een vreemd gevoel. Ook wat dat kind al zegt en doet. Duidelijk geïndoctrineerd door papa. Ik begreep ook dat de moeder van het kindje, Grimes, niet blij is dat Elon haar zoon meeneemt naar dit soort dingen. Zij houdt hem liever uit de media. En terecht. Vriend van mijn partner zit trouwens in de infrastructuur/wegenbouw. En die had begin dit jaar een video call met Elon en daarin verscheen zoontje X nog even in beeld. Blijkbaar gaat hij vaak met papa mee naar werk? Zijn andere kinderen (hij heeft nog 13 stuks) zie je dan weer niet. Opvallend toch? Oudste kinderen willen geen contact met hem. Het oudste kind van Elon is transvrouw en Elon heeft daar bezwaar tegen. Zij zijn daarom gebrouilleerd geraakt en zij draagt ook niet meer de naam Musk.

Nee, ik had het over Donald Trump jr.
Ik vind het nou juist wel leuk en geëmancipeerd dat Musk gewoon werkende zorgvader is. Al vraag ik me af of het van een vrouw ook geaccepteerd zou worden als ze met d’r kind op d’r nek in de oval office een praatje houdt.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Ik vraag me af of Europa alleen met geld en wapens over de brug komt voor Oekraïne, of dat er ook troepen naar Oekraïne gestuurd worden vanuit Europa.

Ik geloof dat dat laatste een bijna oorlogsverklaring is vanuit de NAVO naar Rusland en dat de oorlog zich dan verder uitbreidt op Europees grondgebied.

Daarnaast vraag ik me af hoeveel mensen bereid zijn daadwerkelijk naar het front te gaan in Oekraïne, want op internet roepen dat we Oekraïne moeten steunen is iets heel anders dan daadwerkelijk daarheen uitgezonden te worden.

Ik denk echt dat we beter af zijn met een diplomatieke oplossing voor deze oorlog. En dat betekent dat Zelensky toch weer in gesprek moet gaan met Trump. Hoe krom ook, want hij is echt te kakken gezet door hem en Vance, voor het oog van de hele wereld. Dus dat zal echt voelen als kruiperig en smekend om hulp voor hem. En ik denk dat Trump ook wel "goed" met Poetin kan praten om een einde te maken aan deze oorlog.

Geven we daarmee toe aan de 2 grootste bully's van de wereld? Ja misschien wel... maar het alternatief is nog meer ellende, verwoesting en slachtoffers.

Ik vraag me echt af of Europa, zonder steun van Amerika, überhaupt iets kan doen aan deze oorlog. Zowel met geld en wapens maar ook diplomatiek.
feow schreef:
02-03-2025 22:05
Ik vind het nou juist wel leuk en geëmancipeerd dat Musk gewoon werkende zorgvader is. Al vraag ik me af of het van een vrouw ook geaccepteerd zou worden als ze met d’r kind op d’r nek in de oval office een praatje houdt.
Ik ben klaar met Musk sinds hij zich begon te bemoeien met verkiezingen in Amerika en Europa. Ik moet bij hem denken aan Pinky and the Brain (tekenfilm van vroeger), waarbij hij de gevaarlijke ‘brain’ is .
MrsM schreef:
02-03-2025 22:12
Ik vraag me af of Europa alleen met geld en wapens over de brug komt voor Oekraïne, of dat er ook troepen naar Oekraïne gestuurd worden vanuit Europa.

Ik geloof dat dat laatste een bijna oorlogsverklaring is vanuit de NAVO naar Rusland en dat de oorlog zich dan verder uitbreidt op Europees grondgebied.
Ja, dat heeft Poetin meermaals gezegd. Dus hoop alleen op geld en wapens.
MrsM schreef:

Daarnaast vraag ik me af hoeveel mensen bereid zijn daadwerkelijk naar het front te gaan in Oekraïne, want op internet roepen dat we Oekraïne moeten steunen is iets heel anders dan daadwerkelijk daarheen uitgezonden te worden.

Ik denk echt dat we beter af zijn met een diplomatieke oplossing voor deze oorlog. En dat betekent dat Zelensky toch weer in gesprek moet gaan met Trump. Hoe krom ook, want hij is echt te kakken gezet door hem en Vance, voor het oog van de hele wereld. Dus dat zal echt voelen als kruiperig en smekend om hulp voor hem. En ik denk dat Trump ook wel "goed" met Poetin kan praten om een einde te maken aan deze oorlog.

Geven we daarmee toe aan de 2 grootste bully's van de wereld? Ja misschien wel... maar het alternatief is nog meer ellende, verwoesting en slachtoffers.

Ik vraag me echt af of Europa, zonder steun van Amerika, überhaupt iets kan doen aan deze oorlog. Zowel met geld en wapens maar ook diplomatiek.
Helemaal mee eens.
lila01 schreef:
Ik denk dat we onderscheid moeten maken tussen de EU en de Navo.
De Navo is een verlengstuk van de VS. En het is maar de vraag wat er van de NAVO overblijft als de VS daarin een eigen koers vaart zonder de belangen van de EU daarin mee te nemen, of misschien zelfs uit de Navo treedt.

De EU is economisch een belangrijke speler. De Russische economie is ongeveer gelijk aan die van Duitsland. Maar een stuk kleiner dan die van de hele EU.
We moeten alleen een duidelijk gezamenlijk beleid gaan voeren dat ons vertegenwoordigt, niet de VS.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

Zomersweertje schreef:
02-03-2025 22:20
Ja, dat heeft Poetin meermaals gezegd. Dus hoop alleen op geld en wapens.
Ik vind geld en wapens eigenlijk ook al behoorlijke inmenging die op een bepaald moment beschouwd zou kunnen gaan worden als teveel bemoeienis en partijdigheid vanuit EU landen. Maar ja wat gebeurt er als EU landen besluiten de handen er helemaal vanaf te trekken... en waar stopt het dan?
SweetFirefly schreef:
02-03-2025 20:11
:| Nou zeg…. Die jongen in dat bewuste hokje duwen omwille van zijn uiterlijk maakt jou anders eng.
Kennelijk heeft Barron Trump zijn vader gevraagd om druk te zetten voor de vrijlating van Andrew Tate.

https://www.irishtimes.com/world/us/202 ... r-release/
MrsM schreef:

Als Europa troepen gaat sturen naar Oekraïne en deze komen ook in gevechtssituaties zullen zowel Rusland als de VS dit zo draaien dat dit geen artikel 5 zal zijn (aanval op een Navo-lid). Het blijft gewoon een proxyoorlog dan.
Rusland heeft een totaal andere kijk op mensenlevens dan wij in het Westen en als wij net als de Russen ook honderden doden per dag gaan verliezen is het snel over.
Ben het met je eens dat de oplossing ligt in diplomatie en het het zorgen voor militaire garanties dat de opvolger van Putin dan niet verder gaat over een paar jaar. Zelensky zat daar om een verdrag te tekenen wat hij al 2x eerder had kunnen doen en hij volgens mij diep in zijn hart niet wíl tekenen.
02-03-2025 18:06
Hij zit er (democratisch gekozen nog wel) en daar hebben we het mee te doen, helaas.

En als Trump erin blijft krijgen 'we' die Vance. We kunnen er van alles van vinden maar dat is de realiteit.

Ik vind de opmerkingen van meesterstrateeg en 'professioneel lullen als Brugman' Rutte nog zo gek niet. Zijn boodschap aan ?Zelensky liegt er niet om. Trots inslikken en de-escaleren.
100% Eens. Rutte zou nog wel eens een cruciale rol in dit conflict kunnen gaan spelen. De man is een meester in dit soort situaties. Als je het hele interview met hem beluistert hoor je hele interessante dingen. In ieder geval dat hij met iedereen langdurige gesprekken heeft (ook met Trump), dat de VS pertinent niet uit de Navo wil, en dat de oplossing blijft liggen in diplomatie en de-escalatie.
Je krijgt Rusland nooit meer weg uit het oosten van Oekraïne dus door je moreel verheven op te stellen dat dat het einddoel moet zijn, gaat heel veel mensenlevens kosten en alsnog dat doel niet bereiken.
Pioen00 schreef:
03-03-2025 09:28
100% Eens. Rutte zou nog wel eens een cruciale rol in dit conflict kunnen gaan spelen. De man is een meester in dit soort situaties. Als je het hele interview met hem beluistert hoor je hele interessante dingen. In ieder geval dat hij met iedereen langdurige gesprekken heeft (ook met Trump), dat de VS pertinent niet uit de Navo wil, en dat de oplossing blijft liggen in diplomatie en de-escalatie.
Je krijgt Rusland nooit meer weg uit het oosten van Oekraïne dus door je moreel verheven op te stellen dat dat het einddoel moet zijn, gaat heel veel mensenlevens kosten en alsnog dat doel niet bereiken.
Dat de USA niet uit de NAVO wil is niet gezegd hoor. Volgens mij stuurt Musk daar wel op aan. En ik denk dat hij de touwtjes in handen heeft.
Niet mijn regering
Sun.lover schreef:
03-03-2025 10:50
Dat de USA niet uit de NAVO wil is niet gezegd hoor. Volgens mij stuurt Musk daar wel op aan. En ik denk dat hij de touwtjes in handen heeft.
Musks was het eens met Mike Lee, een Republikeinse senator uit Utah, die suggereerde dat de VS uit de Navo moet stappen.
Dat is toch wat anders dan dat het standpunt van de Amerikaanse regering.
LettervanBanket schreef:
03-03-2025 09:19
Kennelijk heeft Barron Trump zijn vader gevraagd om druk te zetten voor de vrijlating van Andrew Tate.

https://www.irishtimes.com/world/us/202 ... r-release/
:@@:
Pioen00 schreef:
03-03-2025 09:23
Als Europa troepen gaat sturen naar Oekraïne en deze komen ook in gevechtssituaties zullen zowel Rusland als de VS dit zo draaien dat dit geen artikel 5 zal zijn (aanval op een Navo-lid). Het blijft gewoon een proxyoorlog dan.
Rusland heeft een totaal andere kijk op mensenlevens dan wij in het Westen en als wij net als de Russen ook honderden doden per dag gaan verliezen is het snel over.
Ben het met je eens dat de oplossing ligt in diplomatie en het het zorgen voor militaire garanties dat de opvolger van Putin dan niet verder gaat over een paar jaar. Zelensky zat daar om een verdrag te tekenen wat hij al 2x eerder had kunnen doen en hij volgens mij diep in zijn hart niet wíl tekenen.
De kern van het probleem is dat Rusland/Poetin eisen stelt die lijnrecht op een oplossing met militaire garanties staat. Al sinds vóór deze oorlog voeren de volgende Russische eisen de boventoon:
- Oekraine moet grondgebied inleveren, en dit moet internationaal erkend worden -> Hoewel dit een steeds meer geaccepteerde eis is betekent dit in de praktijk dat miljoenen Oekrainers in deze gebieden onder Russisch gezag komen en daarmee voor altijd hun vrijheid kwijt zijn. In de praktijk wordt het Oekraiens er verboden en iedereen die Oekraine of het Oekraiense leger gesteund heeft gestraft.
- Neutraliteit en demilitarisatie: Oekraine mag geen deel uitmaken van een militair bondgenootschap, moet zijn leger fors inkrimpen en hun zware wapens moeten onder Russische supervisie worden gesteld -> met andere woorden, Rusland is helemaal niet van plan om toe te staan dat Oekraine zichzelf kan verweren tegen een evt nieuwe inval.
- Denazificatie: effectief een andere regering dan de huidige, en eigenlijk komt dat gewoon neer op een Rusland-gezinde regering.
- Schuld-clausule: Rusland eist een clausule die verklaart dat de NAVO en Oekraine de schuldigen zijn van deze oorlog en daarom volledige opheffing van de sancties.

Het is heel mooi om te hameren op diplomatie, maar de militaire garanties die je zelf noemt zijn voor Poetin onacceptabel. Overigens zal de kern van die Westerse garanties gevormd moeten worden door luchtsteun. Oekraine heeft geen luchtoverwicht gehad tijdens deze oorlog, anders waren de Russen vrij makkelijk tegen te houden geweest. Rusland zal om die reden naar verwachting nooit akkoord gaan met een militaire garantie die volledige luchtsteun garandeert.

En dat verdrag dat Trump met Zelensky wil tekenen gaat over het leveren van grondstoffen aan Amerika na de oorlog, en Zelensky wil dat terecht niet tekenen zonder dat hem militaire garanties worden gegeven.

https://en.wikipedia.org/wiki/Peace_neg ... of_Ukraine

https://understandingwar.org/background ... rch-2-2025

https://www.themoscowtimes.com/2025/02/ ... ike-a87832
Wat ik overigens wel positief vind de afgelopen dagen:

Hoe Europese leiders (samen met andere leiders van NAVO-landen) snel bij elkaar zijn gekomen om een krachtig signaal af te geven.

Dit ondanks de winsten van radicaal rechts in Europa. En dit ondanks de Brexit. Meloni staat vooralsnog duidelijk aan de kant van Oekraïne en in het Verenigd Koninkrijk begrijpt de burger de leiderschapsrol die het VK op zich wil nemen.

Alles is nog niet verloren.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven