De mooiste plek waar je ooit bent geweest

27-04-2025 16:30 58 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zit na te denken over een mini- sabbatical van zo'n 8 weken om een mooie reis te maken.

Ik zit nu nog in de fantaseerfase. Er is nog niks concreet en niks geboekt. Ik weet ook nog niet om welke periode het zou gaan. Het hangt af van wanneer een groot project waar ik een grote rol in heb, is afgelopen. Het kan over een jaar zover zijn, maar ook later.

Wat is de mooie plek waar je ooit bent geweest en waarom?
Palawan, de Filippijnen. Zó een prachtig en leuk eiland. Als het niet zo ver vliegen was, ging ik elk jaar terug :heart:
Ah dit is een leuk topic. Mooie plekken moeten wat mij betreft ook samenvallen met mooie momenten. En het is afhankelijk van wat je zoekt in een vakantie. Voor mij:

Drijvend midden op de rode zee in Egypte, na een mooie duik. Ik was de eerste boven, na al enkele dagen op zee doorgebracht te hebben specifiek voor het duiken. De zon ging net onder, het water werd roze blauw rood verlicht door de gloed en de zee was volledig strak. Ik dobberde, uitkijkend over het gladde niks en het was zo vredig.

Sipadan, Borneo, in zo'n rieten hutje zittend aan het strand. De jungles daar zijn een goede tweede - midden in het oerwoud kijkend naar een (wild) orang utang gezin. Op afstand natuurlijk.

Afgelopen november was ik in Vietnam, en mijn mooiste momenten daar waren tijdens de beklimming van Fansipan, en later op Ha Long Bay, stuk weggezwommen van de boot naar een eiland. De rotsen beklommen (duiklaarzen aan!) En uitkijken over de formaties in de baai.

Tenslotte wil ik nog Cuba benoemen, Baracoa. De meest oostelijke stad van Cuba. Het is groen, overal zijn bloemen, toen ik er was, het ligt aan een baai en het lag zo ver af van de hoofdstad dat het communisme er minder vat op leek te hebben.
Glacier Bay NP vond ik echt next level speciaal. Verder blijft Bryce Canyon mijn favoriet.
Voor mij zijn de mooiste plekken inderdaad enorm verbonden met het gevoel dat je ergens bij krijgt, de hele herinnering.

Een paar plekken: Connemara Ierland, fietstocht met een vriendin.
Snorkelen bij het Great Barrier Reef in Australië
Skaftafell Nationaal Park, aan de voet van een gletsjer in IJsland, het was zonnig, maar je voelde de kou van de gletsjer komen, overal kleine bloemetjes en zo'n prachtig uitzicht.
Tjezus, wat vals
Zoveel plekken.
Una nationaal park in Bosnië. Krka en Plitvice in Kroatië (bij Krka echt alle activiteiten in de regio, dus ook het vreemde klooster).
Ter Borg bij Sellingen.
Het strand in Chalkidiki.

Het is meer het gevoel, denk ik. Ik kan erg ontroerd raken van landschappen, vooral als ik er met mensen ben die ik lief vind.
De Partnachkloof in Garmisch-Partenkirchen, willekeurige weitjes in Noorwegen met beekjes erdoor en knuffelige geiten.
Ook al woon je in een krot, met de huisdeur kapot. Je weet toch dat ik van je hou.
Ik denk dan toch Hawaii, Big Island, Maui en Oahu( al heb je daar ook lelijke plaatsen) Het is dat het zo ver en duur is.
Ooit een keer een wandeling bij ondergaande zon gemaakt in de voormalige drooggelegde stadsgracht van Rhodos stad.
Ik vond het magisch.
Verder het binnenland richting westkust van Mallorca.
De zonsondergang in Oia, Santorini. Liggend in de armen van mijn pas-getrouwde echtgenoot.

Wel alleen eerst wat mensen wegmeppen :-).

De zonsondergang op Carnac-Plage in Bretagne.
Als ik ooit voor de kerk trouw trouw ik overigens in het kerkje van Carnac.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Een stadje langs de Great Ocean Road in Australië waar ik walvissen zag zwemmen. Zo speciaal!

Bryce canyon vond ik ook overweldigend mooi.
Sowieso eigenlijk wel veel plekken in die omgeving.

En op Sao Miguel op de Azoren heb je een natuurlijke warmwaterbron, ook mooi. En een meer met twee kleuren, half groen en half blauw. Sowieso worden de Azoren het Hawaï van Europa genoemd.
Lastige vraag. Toen ik voor het eerst in Engeland kwam, was ik overweldigd door de eindeloze landschappen waar we doorheen reden. Later in Noorwegen vond ik dat het mooiste wat er was, grillige rotsen, watervallen, ongerepte natuur. Idem voor Kenia, maar dan op een heel andere manier.
Ik kan dus niet echt kiezen. Ik denk dat als ik ergens 8 weken heen zou ‘moeten’ ik voor Italië zou kiezen, relaxt, lekker eten, mooi weer en ook veel moois te zien.
moeilijke vraag. Ik heb veel moois gezien de afgelopen jaren, maar de mooiste plekken vond ik met veel rust en stilte. In het midden van nergens in de Limousin in het najaar en Oostenrijk buiten het seizoen aan een meer. De rust en de stilte. Te veel plekken die ook erg mooi waren maar in mijn ogen te toeristisch, dus je moet ook van een bepaalde modus houden, denk ik. Griekenland vond ik mooi, maar te druk, idem de eilanden. Zo heeft ieder zijn voorkeur.
Met zonsondergang bovenop een berg in Fins Lapland waar we met de sneeuwscooter op waren gecrosst. En dat je dan met die oranjeroze zonsondergang over het besneeuwde landschap uitkijkt met de "popcornbomen".

Als ik 8 weken had, zou ik naar nieuw-zeeland gaan. Vooral ook omdat je dat niet even voor 2 of 3 weken doet.
Ben er nog nooit geweest, maar staat op mijn lijstje!
Schotland waar ik al 2 keer ben geweest en vorig jaar met mijn vriend. We waren in Edinburgh,leuke mentaliteit,interessante stad in zijn oude oorsprong behouden gedeeltelijk middeleeuws,lekker eten,leuke kleine stadjes....

Madeira,het bloemeneiland met een lekker klimaat tijdens de zomer met over dag rond 24-27 graden en s´nachts zacht. Veel mooie natuur,de stad Funchal is prachtig met zijn smalle straten ertussen,aardige mensen,een boottocht gedaan en midden in de zee gezwommen...

Malta,veel geschiedenis,aardige mensen,heb ook vrienden in Malta wonen,er zijn daar genoeg bezienswaardigheden,mooie manier van Engels spreken,Valletta is erg interessant...

Normandie in Frankrijk met zijn natuur,geschiedenis,lekker klimaat,eten,mooie stadjes,aardige mensen (vind het prachtig als ik weer Frans kan
spreken want ik hou van de Franse taal),mooie haven in de stad Bajeux...Parijs met veel geschiedenis en als je op de Eiffeltoren staat helemaal boven dan zie je om je heen alleen maar Parijs...dat ik echt uniek. En de Seine,de rivier van Parijs...

Zo kan ik nog veel meer opnoemen
madamebijoux wijzigde dit bericht op 27-04-2025 17:42
26.76% gewijzigd
Je pense donc je suis
Whitehaven beach in Australië en het Great Barrier Reef. Magisch mooi.
Ik ben net in februari vier weken naar Nieuw Zeeland geweest en dat heeft echt wel alles wat ik hiervoor al had gezien, overtroffen. Zoveel mooie plekken, maar vooral Milford Sounds aan het einde van de reis, echt wauw.

Maar ik vond IJsland ook fantastisch, heel anders weer.
Piazza del Campo in Siena, ik vond het adembenemend, vooral in de schemering.

De kou en de uitgestrekte vlaktes van Mongolië.

Bhutan, waar pesticiden verboden zijn en je elke vrucht zo, hop, in je mond kan stoppen.

En inderdaad, Bryce Canyon.
Binnenland van Noorwegen in een blokhut zonder elektra , met waterpomp, buitentoilet. Midden in de naaldbossen en vlak bij een meer waar een bootje lag waar je mee mocht varen. Nog nooit zo blij en volkomen rustig terug gekomen. Elanden die voor het huisje langs lopen, de geur van de bossen, eerste dorpje met supermarkt zo'n 10 kilometer verderop.
Bryce canyon, Zion national park, Lower antilope canyon. Allemaal gezien tijdens de rondreis west Amerika. Echt een aanrader! En als het even kan in combinatie met Hawaii.

Aruba vond ik mooi vanwege de prachtige stranden en helder blauwe zee. Gewoon een heerlijk relaxt eiland.
Bonaire vanwege de prachtige onderwaterwereld.
Patagonie, het zuiden van Chili en Argentinië vond ik echt adembenemend mooi!
Noorwegen zodra je noordelijker bent dan pakweg Bergen.

Bangkok.

Abdij Achel.

Het Hilton hotel op Barbados met uitzicht over de oceaan en de Caribische zee.

De kathedraal van York. En de rest van York.

Wenen.

De Achterhoek.

Er is zoveel moois in de wereld!
Oh, Spike, how could you ever know what it's like to be totally obsessed with a pony only to find out they're obsessed with somepony else?
Rome
Northumberland
Our little life is rounded with a sleep
De Clootie Well in Munlochy, Black Isle, Schotland.
Een soort bedevaartsoord waar mensen lapjes stof in de bomen rond de bron hangen om genezing te vragen voor dierbaren. Wij stuitten er toevallig op toen we er in de buurt aan het wandelen waren, heel bijzonder. Er was ook verder geen mens te bekennen.
lafleurnoire wijzigde dit bericht op 27-04-2025 18:33
1.32% gewijzigd
Ligt ook aan het gevoel wat je erbij hebt gehad.

Ha Giang in Vietnam
Lofoten in Noorwegen
Buchara en Samarkand in Oezbekistan
Zuid Afrika
White Beach in Filipijnen
Zwitserland (Zermatt, Grindelwald, Grimentz, meer van Genève/ Champéry) of de Dolomieten. Ik hou van bergen.

Madeira vond ik ook erg mooi!

Tropisch eiland doe je me geen plezier mee. Vind ik hooguit een dag of 2 mooi/ leuk maar nooit indrukwekkend.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven