Komen er donkere tijden aan?

zaterdag 11 januari 2025 om 19:55
Hebben jullie ook het idee dat er deze jaren geschiedenis wordt geschreven? Dat de tijd van democratie, voorspoed, gelijkheid, veiligheid en vrijheid bijna voorbij is? Er gebeurt zoveel op dit moment, dat ik het nauwelijks kan bevatten. De enorme groei van radicaal-rechts in Europa, het onheilspellende vooruitzicht van 4 jaar Trump, de tentakels van een gestoorde idioot als Musk en de macht van platforms als Instagram en Facebook? Biljonairs die allemaal naar de pijpen van Trump beginnen te dansen?
De dreigende taal die over en weer wordt gebezigd nadat Trump begon over de annexatie van Groenland, Canada en het Panamakanaal? De afgekondigde handelsoorlog? De genocide in Gaza en Israël die snel nog even wat Syrisch grondgebied verovert, de oorlog in Oekraïne, Putin die in alle chaos zijn kans schoon ziet om verder op te rukken... Ik heb echt het idee dat de wereld in rap tempo naar de klote aan het gaan is.
En dan heb ik het niet eens over de klimaatcrisis (waarvan ik altijd dacht dat dat onze grootste bedreiging zou zijn).
De dreigende taal die over en weer wordt gebezigd nadat Trump begon over de annexatie van Groenland, Canada en het Panamakanaal? De afgekondigde handelsoorlog? De genocide in Gaza en Israël die snel nog even wat Syrisch grondgebied verovert, de oorlog in Oekraïne, Putin die in alle chaos zijn kans schoon ziet om verder op te rukken... Ik heb echt het idee dat de wereld in rap tempo naar de klote aan het gaan is.
En dan heb ik het niet eens over de klimaatcrisis (waarvan ik altijd dacht dat dat onze grootste bedreiging zou zijn).

dinsdag 4 maart 2025 om 22:41
Nee dat hele scenario is niet realistisch.IJsschots schreef: ↑04-03-2025 22:30Of Amerika onder Trump verandert in een autoritair geleide staat (of in het proces daar naar toe in een burgeroorlog belandt): ik weet het niet. Ik hoop het niet. Maar ik acht het niet geheel onmogelijk. Net zoals ik het 'niet geheel onmogelijk' acht dat Trump geëlektrocuteerd onder een defecte zonnehemel; dat Vance zonder zijn Grote Baas vervolgens een natte dweil blijkt te zijn en Republikeinen daardoor tijdens de mid-terms worden weggestemd uit Washington. Maar ja, hoe realistisch is dàt?![]()
Dat de democraten de meerderheid verliezen tijdens de midterms is wel realistisch.
Veel hangt ook af van de economie aldaar over twee jaar. En of massa-ontslagen in het bestuurlijk apparaat zich niet vertalen naar een zeer slecht functionerende overheid op lokaal niveau.
dinsdag 4 maart 2025 om 22:42
Inderdaad. Ik herinner me nog heel goed de brand in Solingen in de jaren 90.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
dinsdag 4 maart 2025 om 22:51
In Nederland hebben we een pro Russische rechts extremistische partij in de regering. Zoveel beter doen wij het niet.IJsschots schreef: ↑04-03-2025 22:20Bovendien: in Duitsland herhaalt zich, soort van, de geschiedenis opnieuw. Tweeledig zelfs. Het Duitse volk heeft vorige maand een partij met een rechts-nationalistisch gedachtegoed (dat niet zou misstaan in het Duitsland van de jaren dertig) een enorm mandaat gegeven. Daarbij werd de AFD, ondanks (of dankzij) de grootste partij in de oude DDR staten: het deel van Duitsland waarvan een groot deel van de inwoners een actieve herinnering heeft (of zou moeten hebben) aan het deplorable, autoritaire, niet-democratische DDR tijdperk.
Dat ''nie wieder'' door een groot deel van de Duitse bevolking - tot voor kort 'het meest schuldbewuste volk ter wereld' - inmiddels hardhandig onder de deurmat is geveegd, dat was tot voor relatief kort, ondenkbaar. Wat dat betreft is alles - ook in de VS - mogelijk. Ook het ogenschijnlijk onmogelijke.
Niet mijn regering en ik hoor niet meer bij het zogenaamde volk.
dinsdag 4 maart 2025 om 22:51
Ook voor de Weimar-republiek werd gesticht was 'Duitsland' in principe een democratie. Tijdens het Duitse Keizerrijk (1871-1918) werd de rijkskanselier welliswaar aangesteld door de Duitse, niet-gekozen keizer, maar het parlement werd wel democratisch gekozen. Iedere inwoner van Duitsland van 20 jaar en ouder had stemrecht.
Er was dus sprake van al bijna zestig jaar democratie toen een aanzienlijk deel van het Duitse volk Adolf Hitler aan de stembus omarmde, inclusief zijn anti-democratische gedachtegoed.
(Aanvulling: Natuurlijk laat geen enkele situatie in het verleden zich 1-op-1 vertalen naar het heden. Maar parallellen zijn zeker te trekken. Dat betekent niet dat 'A' altijd leidt tot 'B'. En daarom 'Trump' onherroeplijk leidt tot 'Machtsgreep'. Maar vind de mensen die in het geheel niet willen aan 'de mogelijkheid dat' wat naïef.)
ijsschots wijzigde dit bericht op 04-03-2025 23:00
16.86% gewijzigd

dinsdag 4 maart 2025 om 22:59
Ik vind een halve democratie geen democratie.IJsschots schreef: ↑04-03-2025 22:51Ook voor de Weimar-republiek werd gesticht was 'Duitsland' in principe een democratie. Tijdens het Duitse Keizerrijk (1871-1918) werd de rijkskanselier welliswaar aangesteld door de Duitse, niet-gekozen keizer, maar het parlement werd wel democratisch gekozen. Iedere inwoner van Duitsland van 20 jaar en ouder had stemrecht.
Er was dus sprake van al bijna zestig jaar democratie toen een aanzienlijk deel van het Duitse volk Adolf Hitler aan de stembus omarmde, inclusief zijn anti-democratische gedachtegoed.
Bovendien vind ik dit nogal selectief: blijft de VS een democratie als straks blijkt dat Trump blijft zitten maar het congres nog kan worden gekozen?
Is Iran een democratie, met haar gekozen president?

dinsdag 4 maart 2025 om 23:00
Siri schreef: ↑04-03-2025 20:38Toch zal er de komende tijd een deal komen die niet valt onder 1 van jouw opties.
Namelijk een gedeelte afstaan aan Poetin (optie B dus) en daarnaast het land bewapenen in de hoop dat er niet teruggevochten hoeft te worden (optie D?).
Ik vind dat je met die 3 opties eigenlijk alleen maar kan concluderen dat we straks in oorlog zijn met Rusland. Ook dat is zuivere oorlogsretoriek.
Wat jij hierboven benoemt, schaar ik onder A. Maar een bestand is alleen mogelijk als de VS veiligheidsgaranties biedt en Europa een afschrikkingsmacht kan vormen. Maar dat laatste staat Poetin sowieso niet toe. Die hoop dat er niet teruggevochten moet worden lijkt mij echt ijdel. Dat heeft Poetin keer op keer bewezen.

dinsdag 4 maart 2025 om 23:03
Oprechte vraag (en een beetje offtopic): vind je Nederland dan wel een echte democratie? We hebben dan wel geen Keizer maar wel een ongekozen Koning die formeel staatshoofd is en ook formeel de minister-president benoemt.

dinsdag 4 maart 2025 om 23:04
MrsM schreef: ↑04-03-2025 21:15Er lijkt toch een akkoord te worden getekend door Zelensky en Trump, de grondstoffendeal in ruil voor geld en militaire steun.
Ik vraag me af of die grondstoffendeal wel zo gunstig is voor Oekraïne. Wanneer je de helft van de toekomstige opbrengsten in een fonds met de VS moet storten. Hoe lang gaat die deal dan duren? 10 jaar? 20 jaar? Voor altijd? Totdat het geïnvesteerde geld vanuit Amerika terug betaald is?
En, misschien ook een hele egoïstische gedachte, maar Europa gaat ook de portomonnee trekken. En dan gaat het ook niet om kleine bedragen. Hoe gaat Oekraïne zijn "schulden" aan Europa terugbetalen? Of is daar helemaal geen sprake van?
Maw investeert Europa in een einde van de oorlog in Oekraïne puur uit belang van eigen veiligheid en is het geld dat daarvoor besteedt wordt noodzakelijke kosten die afgeschreven kunnen worden in de loop der jaren?
Dat is hij niet. Zeker niet zonder veiligheidsgaranties. Maar Zelensky staat met zijn rug tegen de muur. En Trump is een schurk.

dinsdag 4 maart 2025 om 23:08
We moeten het afwachten, maar ik zie nog niet hoe dit gaat leiden tot vrede. Dit is alleen nog maar een deal over grondstoffen in ruil voor militaire steun. Alle eisen van Poetin liggen nog gewoon op tafel: Oekraïne geen lid van NAVO, geen lid van EU, Zelensky weg, al het bezette land opgeven en geen Europese afschrikkingsmacht in Oekraïne (dus die vrede is niks waard).

dinsdag 4 maart 2025 om 23:10

dinsdag 4 maart 2025 om 23:25
Het Duitse Keizerrijk had een parlement met geringe bevoegdheden en geen controle over uitvoerende macht. De aristocratie voerde uit.
Onze koning heeft in de praktijk geen macht. Onze minister-president wordt indirect gekozen door de bevolking.
Lijkt me een retorische vraag die je stelt.
Beetje opmerkelijk ook dat je dit vraagt: gezien het feit dat het huidige Nederlandse staatsbestel niet te vergelijken valt met het Duitse indertijd. En dat weet je zelf ook wel.

dinsdag 4 maart 2025 om 23:29
Dat hij protesten hard zou gaan aanpakken had hij voor zijn verkiezing al beloofd.
Wilders roept soortgelijke dingen over demonstraties.
Dat populisten allerlei dingen roepen op social media betekent niet automatisch dat het 'echt hard gaat daar'.
Zorgen over de academische vrijheid en wetenschappelijke financiering zijn wel terecht.
dinsdag 4 maart 2025 om 23:29
Yep, dit keer heeft Trump zich wat beter voorbereid als bij zijn vorige presidentschap.
Waar ik ook benieuwd naar ben is waar de nu ontstane handelsoorlog gaat eindigen.
Las ergens dat Trump de tarieven evenredig omhoog zal schroeven bij landen die het in hun hoofd halen ook de tarieven te verhogen.
Dat kan toch nooit lang goed gaan?
What have we done....
dinsdag 4 maart 2025 om 23:53
Het is maar een constatering hè? Geen 'foei, Duitsland' of 'Nou jaaa zeg, wat er nou in Duitsland gebeurt'. Sterker nog: de Duitse politieke partijen lijken een stuk standvastiger in vergelijking met de Nederlandse collega's als het op regeren met... aankomt. Het cordon sanitaire (''met de AFD wordt niet geregeerd'') van de overige politieke partijen houdt gewoon stand, ongeacht de enorme zetelwinst van de AFD. Dus geen AFD-coalitie.
Dat het cordon stand houdt is toch een klein, heel klein lichtpuntje in donkere tijden.
dinsdag 4 maart 2025 om 23:55
In Oostenrijk is de FPÖ inmiddels gelukkig ook buitenspel gezet.IJsschots schreef: ↑04-03-2025 23:53Het is maar een constatering hè? Geen 'foei, Duitsland' of 'Nou jaaa zeg, wat er nou in Duitsland gebeurt'. Sterker nog: de Duitse politieke partijen lijken een stuk standvastiger in vergelijking met de Nederlandse collega's als het op regeren met... aankomt. Het cordon sanitaire (''met de AFD wordt niet geregeerd'') van de overige politieke partijen houdt gewoon stand, ongeacht de enorme zetelwinst van de AFD. Dus geen AFD-coalitie.
Dat het cordon stand houdt is toch een klein, heel klein lichtpuntje in donkere tijden.
To the end of my days; I will follow.

woensdag 5 maart 2025 om 00:04
Ik ben blij dat we in Nederland en andere Europese landen een meerderheidsstelsel hebben. En geen winner takes it all principe, met vergaande macht bij 1 persoon en een politiek gekleurd hooggerechtshof. Ook zonder cordon kan de macht van populistische partijen worden beperkt.IJsschots schreef: ↑04-03-2025 23:53Het is maar een constatering hè? Geen 'foei, Duitsland' of 'Nou jaaa zeg, wat er nou in Duitsland gebeurt'. Sterker nog: de Duitse politieke partijen lijken een stuk standvastiger in vergelijking met de Nederlandse collega's als het op regeren met... aankomt. Het cordon sanitaire (''met de AFD wordt niet geregeerd'') van de overige politieke partijen houdt gewoon stand, ongeacht de enorme zetelwinst van de AFD. Dus geen AFD-coalitie.
Een meerderheidsstelsel maakt ook mede een cordon sanitaire mogelijk.
En donkere tijden zijn het natuurlijk wel. Daar heeft iedereen hier gelijk in.

woensdag 5 maart 2025 om 00:16
Zoals de wet om witwassen tegen te gaan, die gaat Trump niet uitvoeren. Tot zover het motto 'drain the swamp'.
When the missionaries came to Africa they had the Bible and we had the land. They said "Let us pray." We closed our eyes. When we opened them we had the Bible and they had the land.
Desmond Tutu
Desmond Tutu
woensdag 5 maart 2025 om 01:12
Er zijn altijd donkere tijden geweest, en misschien zijn dit de donkerste tijden.
Maar dat het licht het donker overwint.
Leven vanuit angst doet alleen maar meer kwaad, ik blijf geloven in het licht !
https://soundcloud.com/de-kraker-flores ... QIdpEYVJnM
Maar dat het licht het donker overwint.
Leven vanuit angst doet alleen maar meer kwaad, ik blijf geloven in het licht !
https://soundcloud.com/de-kraker-flores ... QIdpEYVJnM
.
woensdag 5 maart 2025 om 08:49
Heel akelig. Het zijn geen loze dreigementen. Hij riskeert er een (wereldoorlog) voor als de uitkomst gaat zijn dat hij de president is onder wie Groenland Amerikaans grondgebied wordt en iedereen over 50, 100, 200 jaar hem daar (in de USA) nog altijd dankbaar voor is.ZuurSnoepje schreef: ↑05-03-2025 08:40Dood- en doodeng, de uitspraken van Trump over Groenland vannacht. Hij bedreigt ze gewoon indirect. ‘Linksom of rechtsom zullen we het krijgen’.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in