Komen er donkere tijden aan?

11-01-2025 19:55 2103 berichten
Hebben jullie ook het idee dat er deze jaren geschiedenis wordt geschreven? Dat de tijd van democratie, voorspoed, gelijkheid, veiligheid en vrijheid bijna voorbij is? Er gebeurt zoveel op dit moment, dat ik het nauwelijks kan bevatten. De enorme groei van radicaal-rechts in Europa, het onheilspellende vooruitzicht van 4 jaar Trump, de tentakels van een gestoorde idioot als Musk en de macht van platforms als Instagram en Facebook? Biljonairs die allemaal naar de pijpen van Trump beginnen te dansen?

De dreigende taal die over en weer wordt gebezigd nadat Trump begon over de annexatie van Groenland, Canada en het Panamakanaal? De afgekondigde handelsoorlog? De genocide in Gaza en Israël die snel nog even wat Syrisch grondgebied verovert, de oorlog in Oekraïne, Putin die in alle chaos zijn kans schoon ziet om verder op te rukken... Ik heb echt het idee dat de wereld in rap tempo naar de klote aan het gaan is.

En dan heb ik het niet eens over de klimaatcrisis (waarvan ik altijd dacht dat dat onze grootste bedreiging zou zijn).

Donkere tijden in aantocht?

Totaal aantal stemmen: 563

Ja, ik zie het somber in (29%)
Het zal uiteindelijk allemaal wel meevallen (8%)
Nee, dit zijn juist positieve ontwikkelingen (3%)
Geen idee welke kant dit opgaat (20%)
In elke tijd is wel wat (18%)
Ik maak me over Nederland weinig zorgen (3%)
Ik ben niet positief, maar zo erg zal het heus niet worden (11%)
Ik maak me over mezelf weinig zorgen (6%)
Iets anders (2%)
Alle reacties Link kopieren Quote
Grondstoffen, water en landbouwgrond zijn schaarse goederen, en dat wordt in de toekomst alleen maar erger. Ik ben ervan overtuigd dat veel conflicten in de kern daarover gaan.
https://www.sciencedirect.com/science/a ... 0919308857
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

merano schreef:
05-03-2025 09:03
Grondstoffen, water en landbouwgrond zijn schaarse goederen, en dat wordt in de toekomst alleen maar erger. Ik ben ervan overtuigd dat veel conflicten in de kern daarover gaan.
https://www.sciencedirect.com/science/a ... 0919308857

100%. Het gaat natuurlijk niet over wereldvrede wat Trump doet. Het gaat over verrijking van de VS.
Dala schreef:
05-03-2025 08:49
Hij riskeert er een (wereldoorlog) voor als de uitkomst gaat zijn dat hij de president is onder wie Groenland Amerikaans grondgebied wordt...

Die wereldoorlog die komt er niet vanwege een Amerikaanse invasie in Groenland hoor. Als de VS besluiten Groenland in te lijven is de inname gewoon een fait accompli. De EU zal een halfslachtig ''foei!'' roepen, misschien wat sancties afkondigen (maar niet te veel, want de Unie heeft de Amerikaanse economie keihard nodig), en toeteren dat Europa ''als 1 man achter Denemarken staat''. En dat was het dan wel. De realitieit is dat de VS Groenland inlijven zonder dat er waarschijnlijk een schot gelost wordt.
Een post is genoeg.
ZuurSnoepje schreef:
05-03-2025 08:40
Dood- en doodeng, de uitspraken van Trump over Groenland vannacht. Hij bedreigt ze gewoon indirect. ‘Linksom of rechtsom zullen we het krijgen’.
'Doodeng' en 'griezelig' zijn wel een beetje de termen die ik mensen tegenwoordig vaak hoor gebruiken als het om populisten/rechtse partijen gaat.
Trump probeert de druk op te voeren om te kijken of er beweging in zit schat ik zo in. Ben heel benieuwd of er straks onderzeeërs en vliegdekschepen voor de kust liggen en boots on the ground gaan zijn. We leven in bijzonder tijden.
Pioen00 schreef:
05-03-2025 12:20
'Doodeng' en 'griezelig' zijn wel een beetje de termen die ik mensen tegenwoordig vaak hoor gebruiken als het om populisten/rechtse partijen gaat.
Trump probeert de druk op te voeren om te kijken of er beweging in zit schat ik zo in. Ben heel benieuwd of er straks onderzeeërs en vliegdekschepen voor de kust liggen en boots on the ground gaan zijn. We leven in bijzonder tijden.
Ik denk dat zowel de forummer waar je op reageert als de gemiddelde inwoner van Groenland deze ontwikkelingen doodeng en griezelig vind. Heeft niks met rechts en links te maken.
IJsschots schreef:
05-03-2025 10:13
Die wereldoorlog die komt er niet vanwege een Amerikaanse invasie in Groenland hoor. Als de VS besluiten Groenland in te lijven is de inname gewoon een fait accompli. De EU zal een halfslachtig ''foei!'' roepen, misschien wat sancties afkondigen (maar niet te veel, want de Unie heeft de Amerikaanse economie keihard nodig), en toeteren dat Europa ''als 1 man achter Denemarken staat''. En dat was het dan wel. De realitieit is dat de VS Groenland inlijven zonder dat er waarschijnlijk een schot gelost wordt.

Hoe zie je dat voor je dan? Gewoon Groenland binnenwandelen en alle inwoners een Amerikaans paspoort geven? Ook Trump kan niet zomaar een land 'inlijven' zonder dat de inwoners van dat land zelf daarmee akkoord zijn gegaan.
Charlotta schreef:
05-03-2025 14:39
Hoe zie je dat voor je dan? Gewoon Groenland binnenwandelen en alle inwoners een Amerikaans paspoort geven? Ook Trump kan niet zomaar een land 'inlijven' zonder dat de inwoners van dat land zelf daarmee akkoord zijn gegaan.
De inwoners van Alaska, Louisiana en Texas is ook nooit wat gevraagd volgens mij. Stel dat de VS Denemarken gewoon een mining deal van honderden miljarden euro's voorlegt.
Trump wil zogenaamd vrede maar: https://www.nu.nl/spanningen-oekraine/6 ... ensky.html

Dit is toch gewoon Oekraine overleveren aan de Russen? Of chantage van de ergste soort? Deze man kent echt geen enkele schaamte. Hij zal en moet zijn zin krijgen. Ugh.
Charlotta schreef:
05-03-2025 15:29
Trump wil zogenaamd vrede maar: https://www.nu.nl/spanningen-oekraine/6 ... ensky.html

Dit is toch gewoon Oekraine overleveren aan de Russen? Of chantage van de ergste soort? Deze man kent echt geen enkele schaamte. Hij zal en moet zijn zin krijgen. Ugh.
Net op de radio bij BNR iemand van Clingendael die zei dat er vermoedens zijn dat Trump al voor zijn eerste termijn deals heeft gesloten met de Russen. Onder andere om de democraten te hacken en zo de verkiezingen te kunnen winnen.

Ik werd van meerdere experts in het radioprogramma niet vrolijk. Ging over tech.
Siri schreef:
05-03-2025 15:46
Net op de radio bij BNR iemand van Clingendael die zei dat er vermoedens zijn dat Trump al voor zijn eerste termijn deals heeft gesloten met de Russen. Onder andere om de democraten te hacken en zo de verkiezingen te kunnen winnen.

Ik werd van meerdere experts in het radioprogramma niet vrolijk. Ging over tech.

Welk programma was dat? Het zou wel passen in het verhaal dat Trump al sinds de jaren 80 door de KGB als asset wordt gebruikt.
Pioen00 schreef:
05-03-2025 14:47
De inwoners van Alaska, Louisiana en Texas is ook nooit wat gevraagd volgens mij. Stel dat de VS Denemarken gewoon een mining deal van honderden miljarden euro's voorlegt.
Maar dat staat weer haaks op allerlei andere acties. Zo is ook aangekondigd om overheidsuitgaven voor de chipsindustrie te stoppen om het geld te gebruiken om de staatsschuld af te lossen. En dat is maar ene fractie van die honderden miljaren die jij noemt. Maar goed, er zit geen enkele logica achter welke actie dan ook op dit moment. Stoppen met stimuleren van de chipsindustrie terwijl je grootste concurrent (China) door vol op in zet.
IJsschots schreef:
05-03-2025 10:13
Woon jij niet in Nederland? Je schrijft namelijk alsof de EU iets is waar jij niets mee te maken hebt.
Avena schreef:
05-03-2025 16:24
Welk programma was dat? Het zou wel passen in het verhaal dat Trump al sinds de jaren 80 door de KGB als asset wordt gebruikt.
Ik moest even terugzoeken.

https://www.bnr.nl/podcast/digitaal/105 ... aat-vieren

Waar ik het over had kun je luisteren vanaf minuut 30. Op minuut 30:45 komt het precies ter sprake.

Hele aflevering is interessant.

Met eerst Claes de Vreese, hoogleraar Artificial Intelligence en Society, vervolgens Inge Bryan, cybersecuriy-expert.

Dit soort langere interviews mis ik eigenlijk op de publieke omroep (radio), maar dat terzijde.
Charlotta schreef:
05-03-2025 14:39

Precies dat. Je weet dat Groenland amper inwoners heeft? Het land telt met pakweg 55.000 mensen net zoveel inwoners als... Bergen op Zoom; succes met het verdedigen van Groenland!

Veel Oekraïners die in door Rusland bezette delen van Oekraïne zijn blijven wonen werden door Rusland ook gedwongen hun Oekraïnse paspoort in te ruilen voor een Russisch exemplaar.
Appletje schreef:
05-03-2025 17:24
Woon jij niet in Nederland? Je schrijft namelijk alsof de EU iets is waar jij niets mee te maken hebt.

Ik volg je niet... Heb ik iets gemist? Ben je als EU-inwoner ineens verplicht ''EU'' te schrijven als ''we'' en ''wij''?
Appletje schreef:
05-03-2025 17:21
Maar dat staat weer haaks op allerlei andere acties. Zo is ook aangekondigd om overheidsuitgaven voor de chipsindustrie te stoppen om het geld te gebruiken om de staatsschuld af te lossen. En dat is maar ene fractie van die honderden miljaren die jij noemt. Maar goed, er zit geen enkele logica achter welke actie dan ook op dit moment. Stoppen met stimuleren van de chipsindustrie terwijl je grootste concurrent (China) door vol op in zet.
De logica van Trump en consorten is dat tariefmuren ervoor zorgen dat partijen hun chips in de VS gaan maken inplaats van over de grens. Dan is die subsidie niet meer nodig, aldus Trump.

Daar valt veel op af te dingen, maar onlogisch is het ook niet.
Siri schreef:
05-03-2025 19:26
Ik moest even terugzoeken.

https://www.bnr.nl/podcast/digitaal/105 ... aat-vieren

Waar ik het over had kun je luisteren vanaf minuut 30. Op minuut 30:45 komt het precies ter sprake.

Hele aflevering is interessant.

Met eerst Claes de Vreese, hoogleraar Artificial Intelligence en Society, vervolgens Inge Bryan, cybersecuriy-expert.

Dit soort langere interviews mis ik eigenlijk op de publieke omroep (radio), maar dat terzijde.

Dank voor het opzoeken! Ik ga luisteren. Ik ben ook wel fan van The Big Five. Ook van BNR. Elke week hebben ze één onderwerp en elke dag interviewen ze daar dan één persoon over. Is ook een uur lang, volgens mij. Maar dit ook terzijde. :proud:
Siri schreef:
05-03-2025 15:46

Op het Duitse journaal was ook een item dat Trump veel leningen is aangegaan bij Russische oligarchen. Poetin heeft hem in zijn macht.
Niet mijn regering en ik hoor niet meer bij het zogenaamde volk.
En hoppa, meneer Trump heft vandaag gewoon het Ministerie van Onderwijs op. Je verzint het niet.
mienbillekesjeuken schreef:
06-03-2025 11:57
En hoppa, meneer Trump heft vandaag gewoon het Ministerie van Onderwijs op. Je verzint het niet.
Het wordt elke dag gekker. Daar valt niet meer tegenop te nuanceren.
To the end of my days; I will follow.
Sun.lover schreef:
06-03-2025 10:30
Op het Duitse journaal was ook een item dat Trump veel leningen is aangegaan bij Russische oligarchen. Poetin heeft hem in zijn macht.
Dit heb ik ook al eerder gehoord. Poetin en consorten lijken wat dat betreft een stuk doordachter bezig te zijn dan Trump.
13th_Star schreef:
06-03-2025 12:12
Het wordt elke dag gekker. Daar valt niet meer tegenop te nuanceren.
Nuance is vaak wel mogelijk. Nu ook.

Het ministerie van onderwijs in de VS is anders dan hier. Zo is het onderwijs voor het grootste gedeelte gedecentraliseerd in de VS. Het decentraliseren is altijd al een grote wens geweest van Republikeinen en conservatieven. Zo ook van bijvoorbeeld Reagan. Die was ook voor ontmanteling van dit ministerie. Het ministerie heeft onder diverse presidenten vaak ook een ander karakter gehad.

Er zijn ook conservatieven die zeggen dat bepaalde taken bij andere ministeries thuishoort. Zoals betalingen van zaken bij het Amerikaanse ministerie van financiën en zaken rondom burgerrechten bij het Amerikaanse ministerie van justitie.

Uiteraard wil Trump het ontmantelen omdat het ministerie zich ook bezig houdt met kansarmen en diversiteit in het onderwijs. Dat is wel kwalijk, maar wat anders dan simpelweg het ontmantelen van bestuursorganen rondom onderwijs. Dat is namelijk voor een groot gedeelte een taak van staten.
Van de BBC: A common misconception is that the Department of Education operates US schools and sets curricula - that responsibility actually belongs to states and local districts.

Verder bestaat het ministerie pas sinds 1979. En werken er ongeveer net zoveel mensen als op het Nederlandse ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Daar kun je al aflezen dat de reikwijdte van het Amerikaanse ministerie beperkter is dan het Nederlandse ministerie.

https://www.bbc.com/news/articles/c79zxzj90nno
anoniem_67f199885d8c6 wijzigde dit bericht op 06-03-2025 12:56
1.51% gewijzigd
In het algemeen: Amerika is bestuurlijk heel anders georganiseerd dan Nederland.

Om dan simpelweg op basis van koppen in kranten in woede te ontsteken vind ik inderdaad ongenuanceerd.

Context lijkt me altijd belangrijk.

Dat maakt Trump niet minder gevaarlijk, maar kan wel een bredere context laten zien waarom besluiten worden genomen. En waarom soms ook geen tegengas te verwachten valt van de meerderheid van de Republikeinen.

Niet elke situatie is ook hetzelfde.
Afgelopen zondag bij Zembla een interessante docu over ultra conservatieve christelijke organisaties die wereldwijd hun invloed willen vergroten. Zij worden in verband gebracht met project 2025 en hebben 5,5 miljoen dollar aan Nederlandse lobbyisten gegeven. Deze lobbyisten zetten zich hard in om het homo huwelijk, abortus en echtscheiding te verbieden om zo de 'natuurlijke orde' te herstellen. Deze lobbyisten in Nederland werken vaak in het geheim en proberen via hun (juridisch) netwerk het maatschappelijk debat als ook de wetgeving te beïnvloeden.
When the missionaries came to Africa they had the Bible and we had the land. They said "Let us pray." We closed our eyes. When we opened them we had the Bible and they had the land.
Desmond Tutu

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven