Welke eiwitpoeders gebuik je?
dinsdag 4 maart 2025 om 07:01
Hallo allemaal,
De afgelopen 4 maanden ben ik gaan sporten en op kijn voeding gaan letten (calorietekort) en ben ik inmiddels 15 kilo afgevallen. Ik ben mij steeds meer aan het oriënteren op voedzame en vullende recepten, met name voor ontbijt. Bijna overal worden extra eiwitpoeders in gebruikt, van veel verschillende merken. Ik ben nu zelf vooral aan het twijfelen tussen ESN, Prozis en XXL Nutrition. Vooral gebaseerd op het feit dat de eerste 2 door veel influencers wordt gebruikt (maarja wat zegt dat?!)
Ik ben heel benieuwd welke jullie gebruiken, en waarom? Hoeft zeker niet alleen deze 3 te zijn, andere adviezen zijn ook welkom!
Alvast bedankt!
De afgelopen 4 maanden ben ik gaan sporten en op kijn voeding gaan letten (calorietekort) en ben ik inmiddels 15 kilo afgevallen. Ik ben mij steeds meer aan het oriënteren op voedzame en vullende recepten, met name voor ontbijt. Bijna overal worden extra eiwitpoeders in gebruikt, van veel verschillende merken. Ik ben nu zelf vooral aan het twijfelen tussen ESN, Prozis en XXL Nutrition. Vooral gebaseerd op het feit dat de eerste 2 door veel influencers wordt gebruikt (maarja wat zegt dat?!)
Ik ben heel benieuwd welke jullie gebruiken, en waarom? Hoeft zeker niet alleen deze 3 te zijn, andere adviezen zijn ook welkom!
Alvast bedankt!
woensdag 5 maart 2025 om 06:48
Harderwijk2021 schreef: ↑05-03-2025 06:40Eiwitten zijn niet alleen voor bodybuilders.
Eiwitten zijn óók belangrijk als je in een calorieën tekort zit en af wil vallen. Ze zorgen namelijk voor een verzadigd gevoel èn ze zorgen voor behoud van je spieren. Veel mensen verliezen namelijk bij een calorieën tekort naast vocht en vet ook spiermassa. Daarom is het belangrijk om de spieren te prikkelen met 2 x per week krachttraining èn extra eiwitten.
In Nederland krijgen de meeste mensen genoeg eiwit binnen. Dat geldt ook voor vegetariërs en sporters. De meeste mensen eten zelfs meer eiwit dan nodig is. Mensen die te weinig eiwit binnenkrijgen via hun voeding zoals ouderen lopen de kans om ondervoed te raken.
https://www.voedingscentrum.nl/encyclop ... itten.aspx
Edit: er staat ook in de link dat het kan helpen bij afvallen en dat mensen minder eten als ze veel eiwit eten omdat het waarschijnlijk beter verzadigt. Eiwitpoeder is geen wondermiddel en het is geen noodzaak bij 2x per week sporten.
nerdopviva wijzigde dit bericht op 05-03-2025 07:12
13.10% gewijzigd
woensdag 5 maart 2025 om 07:04
Maar het liefst gewoon uit voeding.Harderwijk2021 schreef: ↑05-03-2025 06:40Eiwitten zijn niet alleen voor bodybuilders.
Eiwitten zijn óók belangrijk als je in een calorieën tekort zit en af wil vallen. Ze zorgen namelijk voor een verzadigd gevoel èn ze zorgen voor behoud van je spieren. Veel mensen verliezen namelijk bij een calorieën tekort naast vocht en vet ook spiermassa. Daarom is het belangrijk om de spieren te prikkelen met 2 x per week krachttraining èn extra eiwitten.
woensdag 5 maart 2025 om 07:35
woensdag 5 maart 2025 om 10:46
Als je niet aan intensieve krachttraining oid doet, haal je echt voldoende eiwitten uit gezonde onbewerkte voeding. Ik eet volledig plantaardig/vegan en haal met gemak mijn eiwitbehoefte tenzij ik een periode heel veel train (krachttraining of meer dan 10 uur per week cardio). Echt zonde om je zo te laten beïnvloeden door influencers die zakelijke belangen hebben bij het aanprijzen van eiwitpoeders en voedingssupplementen.Hupmamahup schreef: ↑04-03-2025 20:07Bodybuildingsplannen heb ik zeker niet haha, maar overal waar ik nu zoek op afvallen/gezonde leefstijl komen die eiwitpoeders naar voren vandaar m'n zoektocht of dit wel écht nodig, of in welke situatie het wel zeker helpend kan zijn. In m'n voedingspatroon nu ben ik ook bezig met extra eiwitten eten, maar tel ze niet
zondag 9 maart 2025 om 11:22
Ik denk dat je je niet per se moet doodstaren op merken. XXL, Vitakruid, etc zijn allemaal bekende merken. Maar ze zijn ook vooral bekend omdat hun marketing goed is. Zoals je zelf al aangeeft door middel van influencers.
Niks mis mee, maar ik denk dat ik je tips kan geven waar je gewoon naar moet kijken als je wil weten of een bepaald eiwitpoeder goed is of niet.
Melkeiwit bestaat uit caseine en uit wei. Wei staat bekend als Whey en wordt eigenlijk direct als eiwit gezien tegenwoordig. Het is door het lichaam ook veel beter te verdragen dan caseine en wei bevat alle 20 aminozuren die je lichaam moet binnenkrijgen.
Daarom is het populair bij sporters en om af te vallen.
Als natuurlijke maatstaf wordt moedermelk genomen. Die heeft daarom een biologische waarde van 100. Eieren zelf hebben een waarde van 94 op die schaal en bevatten dus minder eiwitten.
Eiwitpoeders die verkocht worden door eerder genoemde merken kunnen tot wel 150-160 punten halen op de biologische schaal.
De wei bevat dan heel veel BCAA's. Dat zijn vertakte eiwitten als valine en leucine.
Niks mis mee, maar ik denk dat ik je tips kan geven waar je gewoon naar moet kijken als je wil weten of een bepaald eiwitpoeder goed is of niet.
Melkeiwit bestaat uit caseine en uit wei. Wei staat bekend als Whey en wordt eigenlijk direct als eiwit gezien tegenwoordig. Het is door het lichaam ook veel beter te verdragen dan caseine en wei bevat alle 20 aminozuren die je lichaam moet binnenkrijgen.
Daarom is het populair bij sporters en om af te vallen.
Als natuurlijke maatstaf wordt moedermelk genomen. Die heeft daarom een biologische waarde van 100. Eieren zelf hebben een waarde van 94 op die schaal en bevatten dus minder eiwitten.
Eiwitpoeders die verkocht worden door eerder genoemde merken kunnen tot wel 150-160 punten halen op de biologische schaal.
De wei bevat dan heel veel BCAA's. Dat zijn vertakte eiwitten als valine en leucine.
zondag 9 maart 2025 om 18:16
Hier hadden we ook die van het Kruidvat. Ik vond het echt niet lekker, misschien ook omdat ik het met water mixte. Ik kan niet tegen melk. Maar de smaak vond ik ook niets, ik bleef het ook opboeren. Partner vond het wel lekker en prima te doen.Claire45 schreef: ↑04-03-2025 17:14Ik gebruik het al een tijdje niet meer, ontbijt tegenwoordig meestal met eieren, maar ik deed lange tijd proteïnepoeder door mijn kwark. Ik heb destijds online onderzocht hoe de kwaliteit van veel poeders was, en omdat ik het niet te duur wilde maken, kwam ik uit bij die van Kruidvat: kwam heel goed uit de tests en ik denk eerlijk gezegd dat de verschillen in kwaliteit niet enorm zijn, hooguit in smaak. Ik vond de aardbeien-variant van Kruidvat lekker, mijn kwark smaakte naar de aardbeien milkshake van de McDonalds die ik toevallig heerlijk vind. Maar als je iets exotisch wilt (karamel-zeezout of cookies & Cream en zo) is dit geen optie.
Ik heb het een korte tijd gebruikt in de aanloop naar mijn marathon, maar na een paar weken weer mee gestopt, omdat ik het niet lekker vond.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
zondag 9 maart 2025 om 21:46
AH zak whey protein Vanille (ideaal als smaakmaker ergens doorheen, of bijv in een kwarkcake een schep eiwit extra, proef je niks van)
ESN Iso clear, eiwit limo, heel erg lekker, ik heb altijd ice tea peach
Dieet Pro met Optimel of Amandel melk ongezoet, ideaal als tussendoortje onderweg, of als snack op werk of na het sporten.
ESN repen, zijn heel erg lekker, idd voor het gemak, op werk/onderweg tegen het snaaien.
(Producten van ESN kan je altijd bestellen met een kortingscode)
Dieet Pro met Optimel of Amandel melk ongezoet, ideaal als tussendoortje onderweg, of als snack op werk of na het sporten.
ESN repen, zijn heel erg lekker, idd voor het gemak, op werk/onderweg tegen het snaaien.
maandag 10 maart 2025 om 12:21
Ah die van ESN vind ik dan weer niet lekker. Ik heb de Designer Whey Protein (Salted Caramel / 908g) gekocht toen om eens te testen of het wat is, maar die smaak is wel echt heel erg nep. Komt chemisch over. Kan aan mij liggen, doe het bij ontbijt door Griekse Yoghurt, maar dan kan er ook echt niks anders bij. Geen Holie, geen blauwe bessen. Niks is dan meer lekker erbij helaas.missworld schreef: ↑09-03-2025 21:46AH zak whey protein Vanille (ideaal als smaakmaker ergens doorheen, of bijv in een kwarkcake een schep eiwit extra, proef je niks van)
maandag 10 maart 2025 om 20:25
Van ESN heb ik alleen de eiwit limonade nog maar op, en die is erg lekker, smaakt echt naar Ice tea. En de repen zijn lekker voor onderweg ook.sanneco schreef: ↑10-03-2025 12:21Ah die van ESN vind ik dan weer niet lekker. Ik heb de Designer Whey Protein (Salted Caramel / 908g) gekocht toen om eens te testen of het wat is, maar die smaak is wel echt heel erg nep. Komt chemisch over. Kan aan mij liggen, doe het bij ontbijt door Griekse Yoghurt, maar dan kan er ook echt niks anders bij. Geen Holie, geen blauwe bessen. Niks is dan meer lekker erbij helaas.
woensdag 12 maart 2025 om 11:16
Kijk, dat is leuk. Ik was al een tijdje benieuwd naar de limonades. Niet per se van dit merk, maar uberhaupt. Ga deze proberen en zal tzt mijn ervaring hier ook delen.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in